Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg må bare fortelle, hvordan det kan bli när man er svensk og leser på et norskt forum...
Jeg husker ikke allt jeg tenkt, men deler noen av de latter, jeg har hatt for meg selv:
Det vaer noen som skrev til meg og sa noe om at bruke
snor... Snor?

Det kan ikke vaere snor de må vaere snöre hun mener... men hvis jeg skriver det på sonen og tror at det heter snörr, ja då blir det likedan for dere, som för meg...!
Så krev jeg i en tråd om ökologi, at jeg sorterer
soper... og fikk et PM av Passopp som fortalte at soper, der ikke detsamme som söppel! Nei jeg sorterer ikke soper, nei!
Så skrev lilyane at hun skulle
pusse trommerammen sin, Javel tenkte jeg. Det er nok en god måte at elske sin trommeramme, när man gjör sin tromme... så pussa (kyssa) er nok bra, ja! Kyss ramma! Ja!
Uken etter så skrev jeg om Power of joy og Silva svarte med
"hønepysj"
hønepysj...? hønepysj...?

Har hun en pyjamas, med höns på? Hm...
også vaer det et dikt og hun skriver
"hønenupper"
hønenupper... nupper? Höne nupper...

Hm nei... De må vaere nopper...
det kan ikke vaere... nuppa (knulle) hu mener!
Så... AHA! visste jeg med ens... Gåshud!
To språk med mye felles... men så MYE ulike og i blant rent tvert imot!

GjenopprettetMedlem
Kan bli mye kul (les morro) av språkforvirringer

Anonymous
Heh heh ja så kan det bli
Som då jag var tillsammans med mitt norska ex, på julaftonsmiddagen sitter vi, hela hennes släkt (inkl högkristna mormor och morfar) och spiser då mormor lutar sig över till mig (den nye svenske boyfrienden) og spörr: Ka ha´du dreve´me ida´då Thommas??
-Ähh, jag har bara pulat lite med datorn!! sa jag glatt

Det blev TYST kan jag lova ...sen började mitt ex skratta, och förklarade för alla.
Pulat = meddle with, fixing - på svenska

Anonymous
JA DET ER IKKE LETT BARE NOEN ORD Å ALT BLIR

DET KAN HENDE DET ER EN AV GRUNNENE FRA GAMELT AV VITSENE OM DANSKEN-SVENSKEN-NORSKEN

ARTIG INNLEGG LIE

Anonymous
Kan jeg sitte på? = Kan jag åka med?
At setta på = å pule
Skal jeg sette på potetene?
Vil du pula med hunden?
Anonymous

Ha ha ha, nej man pular inte med hunden Gormiii, men gosar och klappar på hunden.
Man pular med saker, som man fikser!
"Wolf":
Ja en del morrar kanske, men ikke jeg!
morra = snerre

Grrrrrr!

Anonymous
:biggrin: :lol: :icon_lol: ja hva kul å pula med hunden, nei..datorn va det. huff

:lol: morro eller morra? Mora mi gillar inte det her.nei nei..

GjenopprettetMedlem
Husker helt i begynnelsen av årene i Sverige: Spurte et vennepar om hva de gjorde i fritiden...
Jojomensan... Vi pular i tregården, for det mesta....! Det er herligt!

Jeg tenkte i mitt stille sinn. Nææ... for noen frigjorte mennesker... Hjelp! Er alle svensker sånn...?
Så fortsatte de med; Nei nu går vi och klemmer en kald bæsj i bastun. Da var jeg helt sikker på at de var perverse!

GjenopprettetMedlem

.......Nå flirer jeg godt her....hærlig innlegg Lie.....å alle sammen....men du sjelevenn, du sjelevenn....
Jeg hadde tenkt akkurat det samme, leeeer....at svensk skal kunne bli så "nasty" på norsk, hihihihi!!
Anonymous
"Sjelevenn":
....Jojomensan... Vi pular i tregården, for det mesta....! Det er herligt! 
Jeg tenkte i mitt stille sinn. Nææ... for noen frigjorte mennesker... Hjelp! Er alle svensker sånn...?
Så fortsatte de med; Nei nu går vi och klemmer en kald bæsj i bastun. Da var jeg helt sikker på at de var perverse! 
Æsj. Dette var skikkelig ekkelt. Stakkars deg Sjelevenn. Jeg angrer veldig jeg på at jeg ble født i Sverige.
GjenopprettetMedlem
Vel... båda barnen blev till i Sverige, dock inte i tregården...
Jag pulade mest i båten, mens min X pulade med andra greior.
GjenopprettetMedlem
Eg er rysta. Djupt rysta.(og blar i ordbokji mi)

GjenopprettetMedlem
"Lie":
Så skrev jeg i en tråd om ökologi, at jeg sorterer soper... og fikk et PM av Passopp som fortalte at soper, der ikke det samme som söppel! Nei jeg sorterer ikke soper, nei!
Oppklaring: En soper, flere sopere = norsk slang og nedsettende om dem svenskene kaller: En bög, flera bögar...
"Wolf":
Ja, ser ut som opptil flere norske damer fikk kul på magen, nettopp i Sverige...
"Gormii":
Kan jeg sitte på? = Kan jag åka med?
Att setta på = å pule
Den fikk jeg lære meg "the hard way" i Umeå, Sverige: Etter et seminar ca. 1994 spurte jeg en finlandssvensk dame med bil om jeg kunne få sitte på (bilen skulle samme vei som jeg bodde...). Hun ble MEGET alvorlig, og forklarte meg noe avmålt at jo, jeg kunne få "åka med", men slikt måtte jeg ALDRI spørre svenske damer om — men fordi hun sjøl var finlandssvensk og dermed også utlending i Sverige, så påtok hun seg denne smule folkeopplysning... (Jeg lærte jo samtidig NETTOPP hvordan jeg skulle spørre svenske damer direkte om det som i mange år sikkert var min hovedinteresse i livet...

)
GjenopprettetMedlem

Øyrefik?
Anonymous

Jeg lo godt av denne tråden.
GjenopprettetMedlem
Kjempeartig(høflig) innlegg Lie.
I mine yngre dager var jeg, min tidligere samboer + mine foreldre på ferietur i Sverige.
Da vi kom til Umeå, skulle vi på vinmonopolet for å kjøpe litt vin og slikt. Vi fant ikke frem og bestemte oss for å spørre om veien.
Så oppstod det største problemet, - ingen av oss kom på hva det het på svensk...
Etter mye diskusjon ble vi enige om at det kaltes for sambolaget
Der gikk vi da, stoppet folk og spurte om de visste hvor sambolaget lå
Sambolaget....sambolaget.....hm, nej det vet inte jag, inte....
Etter å ha stilt dette spørsmålet til en rekke mennesker var det en som spurte: "Hva lager dom der då"?
Vi forklarte... og då gikk det et talgelys opp for svensken som gledestrålende utbrøt: Ja just, då måste det vara systembolaget ni søker"!
Gjett om vi følte oss en smule flaue?

GjenopprettetMedlem
"lilyane":
Sier bare én ting: heldig for dere at det ikke var
Samlaget dere spurte etter...
http://www.samlaget.no/
Lie får eventuelt forklare hvorfor dette kan gi så sterke reaksjoner i Sverige...
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"lilyane":
Sier bare én ting: heldig for dere at det ikke var Samlaget dere spurte etter...
http://www.samlaget.no/
Lie får eventuelt forklare hvorfor dette kan gi så sterke reaksjoner i Sverige...

Jeg bor ganske nærme grensen,
men overlater til Lie og forklare...