Når stillheten holder pusten
begynner buskene å røre utålmodig
på seg.
Sa alltid Bstefar før han gikk å la seg sammen med hunden sin.
Hunden først,og så bestefar,som brukte magen på hunden til pute,og når de sov,gikk hodet til bestefar opp å ned,sammen med magen til hunden.
Av å til bjeffet hunden i søvne,eller den klødde seg,og da våknet ofte bestefar og snakket med noen,og så bjeffet hunden igjen.
Og så kunne det bli stille lenge.Av å til knirket det i gulvet,og så rykket det i hundelabben,og så hostet bestefar rett etterpå
så det ene øyet hans åpnet seg litt.
Han kunne ligge der av å til å lure på om noen kikket på ham,nesehårene hans vibrerte,og han kremtet,når han merket at "NOE" var svært nær han.
Hunden kunne ligge å glise,men når bestefar snudde seg mot den,snudde den seg fort og lot som den sov videre og lagte snorkelyder.
Da var det ofte at han tente nattbordlyset sitt og ble morsk,en gang sa han rett ut:La meg sove i natt!,og da ble det stille lenge etterpå.
Men alt som er gøy,tar ikke slutt engang,det får nytt liv og begynner snart å slå røtter som igjen får oss tilbake til bestefars
stille stunder,enten med sin snille hund i senga,eller som nå,foran peisen med lommelykt og klubbe.
Han ser rett på meg der jeg flyr forbi han,og så deiser han med klubba i lufta så det suser,ARRRRGgg,skriker bestefar og slår igjen
men han kan ikke treffe noe som ikke er der i sine fulle fem fasonger,sint er han nå,dette var ikke meningen.historien begynte jo greit.
Bestefar går tur med hunden sin,og han kaster pinne så langt at hunden forsvinner inn i skogen,og så roper han,men hunden svarer ikke
og det blir seinere å seinere,men da kommer jo en liten hvit puddel med en lapp i munnen,våt av snue fra snuten dens,men lesbar hundeskrift:
Er hos trollet,skal lære å trylle,hilsen din beste venn. Jara.
Da ser morfars seg rundt,snur seg brått mot der han tror jeg er,men unngår såvidt å få et glimt,så han rusler videre,med lappen til hunden
i ene hånden,og roper.JARA!! JARA!! HVA ER DETTE FOR NOE TULL!!;KOM TILBAKE;JARA!!!JAAAAARAAAAA!!!!
Og da hører vi et bjeff fra skogen,og ganske riktig,ut av buskaset bysker en firbent venn med trollet sitt hode og et følge av mohair- vesen
på full fres mot morfar,som nå setter farten opp,og begynner å jogge som en 12 åring,det forteste han kan,for å komme unna,
for det er noe urovekkende med den farten de har,så bestefars reagerer spontant som en 7 åring ville gjort
og med beina på baken,og hælene knyttet nærmest fast mot øreflippene,legger han avgårde hjem,eller det vil si et sted
der disse forfølgerne kan elimneres,eller fanges inn i nett,og injiseres med beroligende eller sterkere saker,som f.eks.morfin.eller te av valmuer.
Og,men,det blir kveld igjen,morfar å bestefar,eller bare mostar,tar det easy,ser på video,nakne hunder,ikke,nakne strender ja,det gjør han
koker suppe til hunden,og det blir stille i bolla også,fisken svømmer seinere om kvelden,mørket gjør morfars søvnig i munnen
men øynene er åpnet,hunden ser inn i dem,og gjesper med,månen lyser,og så forsvinner den,mens bestemorfar ikke lar tanker plage ham.
edelt er sinnet,sier en stemme oppi hodet på hunden,men den vet at det er bestefar,og så sover den videre,uaffisert,men men.
Om natten knirker ikke golvet,og morfar er ikke på vakt,men hunden har fått seg nye venner,og de står nå vakt.
Så jeg kan ikke mer fortelle,nå må jeg finne en annen bestefar eller morfar,eller bare mostar,og så kommer jeg tilbake
med nye rapporter fra det merkelige livet hos en helt enkel å kjær skapning med tøfler og mange poser ekstra kaffe i nederste skuffen
der hvor vanilje kjeksen ligger,ennå!
Når fjellet tar av seg hatten
må nissen såve ute
Bare han vet
Og om noen spør
vil de ikke få svar
sånn som de trodde
et svar var
får når man tror
man vet svaret
svarer ingenting
seg