Egentlig ville hun bare gå en liten tur rundt husjørnene, men med min stae overtalelse fikk jeg henne med på en litt lengre tur - i skogen - der det var lysløype.
Jeg forsikrer om at det hele er godt merket, og vi kan følge 4 - 6- 8 - og 10 km, vi velger den på 6 km, da har vi god tid, og vi vil rekke hjem til mord og mysterier!!!
Vi skravler slik vi bruker å gjøre, og især etter at vi nesten ikke har sett hverandre i hele sommer, det er mye som skal fortelles og utbroderes.
Vi kikker på noen kjekke joggere som er virkelig spreke, og sukker i vårt stille sinn - det skulle være oss...
Det vekker ett ømt og glemt?? begjær i oss begge, vi skulle vell hatt en mann ved vår side??
For å være helt på den sikre siden så¨spør vi (og det var ikke bare for at han var kjekk) om vi er på rett vei, han svarer jada, bare hold til høyre så kommer dere til parkeringen igjen.
Vi holder til høyre og høyre for det var høyre han sa?
Da har vi allerede gått to timer..
Vi går og vi går, så tror vi at vi ser ett skilt, men det er en bil inni mørkeste skauen, vi snur i rekordfart, og går finsende, og en smule bekymret tilbake..
For klokken er ti, mord og mysterier kan vi bare glemme, og det værste av alt, de slukker lysene på slaget ti.
Nattesynet til venninnen min er ikke godt, så hun snubler i de steiner som måtte ligge i veien, der hun setter sine bein.
Vi går langt, og tilslutt kommer vi til en vei, hvor vi er har ingen av oss peiling på, så jeg ringer min venninne som er godt kjent i området, hun henter oss heldigvis, for vi er nesten en mil unna der vi parkerte

Vi kommer oss til parkeringsplassen der det står en enslig rød baleno å venter på oss, gleden er stor, vi skal hjem..
Vi har en lang diskusjon om merking av løyper, og slukking av lys i lysløyper...
Og jeg undres: vil vi noensinne forstå og lære viktigheten av kart og kompass - i lysløyper???

Historien slutter ikke helt her heller: Venninnen min holdt på å kjøre rett fram der det var gangsti, så hadde jeg ikke gaulet : stopp, så hadde hun ikke hatt sidespeil på bilen...
ER DET NOEN SOM VET HVORDAN MORD OG MYSTERIER ENDTE???