Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er veldig opptatt av dette teamet. Egentlig skulle det ikke være noe problem å skape det livet man ønsker å leve, sammen med en gruppe mennesker som har noenlunde samme mål. Hvorfor sitter vi, mange er ensomme, hver for oss når vi virkelig kunne hatt glede av hverandre. Hjulpet og støttet hverandre som en flokk. Har i mange år hatt en indre overbevisning om at jeg en dag skal være med på å skape et slikt sted. Jeg vil finne flokken min og leve med den - Gleder meg allerede!

Flere som synes om dette?

Noen eksempler
http://www.dr.dk/friland/index.asp
http://www.zajezka.sk/ENindex.htm
Dette er en hel by
http://www.esalen.org/
En morsom måte å gjøre det på kanskje
http://www.thetreehouseguide.com/booksuk.htm

UlveMor
Synoo [Bot]
Så enig så enig. Men det kommer mer og mer dette her. Det ligger ui den nye tiden. Samtidig som pengene skal få mindre kraft. Vi kommer til å gå mer over til byttetjenester.
Håper vi finner våre flokker snart.
Anonymous
Jepp, har også lest og tenkt noe på dette. Håper også å få den drømmen realisert en gang i fremtiden. 8)
GjenopprettetMedlem
Dette er en tanke jeg har hatt i mange år. For tjue år siden var jeg aktiv i Framtiden i våre hender, og bærekraftige samfunn var noe vi snakket mye om da. Senere har jeg fantasert om et slags selvbærende borettslag, hvis dere forstår. Det har blitt med fantasien. Slik jeg har det med meg selv og omgivelsene akkurat nå, ville jeg foretrekke en eneboertilværelse i fjellene, men det er en helt annen sak. Det må bare være helt klart: Økolandsbyer er et av de beste virkemidler til å vise omverdenen at det nytter!

Sammen er vi sterke - visstnok---

Hilsen Landstrykeren
GjenopprettetMedlem
Jeg har selv vært inne på tanken opptil flere ganger. Mest av alt handler det om å gi slipp på den tua en sitter på i dag. Å se glansbildet på ei nettside er en ting. Å leve oppi diskusjonene er noe annet. Tross alt kan en risikere å leve et liv som er mer riktig for en selv. Det er noen som har prøvd, og jeg tenker på kollektivene på syttitallet, men det blir ikke det samme. Men det går å høste av lærdommen til di gamle. Ellers mener jeg det er masse å hente hos di som har tråkka sånne stier før, og sjansen for å lykkes blir større for hver gang. Vi lever i verdens frieste og  rikeste land, så egentlig burde det være en grei sak å etablere flere økolandsbyer.
Ellers mener jeg at det er det viktigste steget er å gå forran med eksempler på en bærekraftig utvikling. Selv om samfunnet var ganske økologisk i gamle dager, er det er mange nye økologiske/teknologiske løsninger  å prøve ut som er gode alternativer til dagens teknikk.
I Hurdal http://www.hurdalecovillage.no/ ser det ut som livet går sin gang siden di startet opp så smått i 2002.
Plasseringen er fin ettersom det er pendleavstand til Oslo. Fortsatt må en vel regne med å hente en del penger utenfor landsbyen, og da er Oslo et godt alternativ.
Men det er mange alternativer innen det alternative.
GjenopprettetMedlem
Jag tror absolut att det är något som kommer att ske - att människor samlas mer och mer i mindre samfund.. Jag tror ej heller att det storsamhälle som är idag kommer att det hålla i längden.  Men det tar sin tid..   Både jag och en del vänner spridda lite var stans vill leva så här, så många verkar vi vara
:idea:
Sensis [Crawler]
Flere sjamaner drømte en gang sammen om dette. Da vi blir vise og gamle, kjøper vi et et lite motell eller senter på fjellet, et sted med et stort hus og en del mindre og flytter sammen dit. Jeg husker fortsatt den drømmen. Drømmen omfattet rom for fellesskap og rom for å være alene, samt et felles sted for ritualer, kunst og andre samlinger. Hva med økologi ellers...det blir til gjennom den måten vi lever på.

Fortsatt er de fleste av oss travle og aktive, og ennå ikke klare for å flytte sammen, men drømmens kraft er virksom. Jeg er sikker på at den store forandringen er her og at det etter hvert blir mer vanlig, naturlig og nødvendig å flytte sammen i mer selvforsynte og selvstyrte grupper.

Kanskje blir vi en gang naboer...

mvh Ailo
Francis [Bot]
Den tanken har også slått meg for mange år til bake! Er flott å lese at flere har tenkt det samme. Hvorfor ikke stå på å gjøre drømmen til virkelighet istedet for å bare tenke tanken: "en gang i framtiden..."

"i morgen kan det være for sent..."

Stå på folkens!!  :icon_biggrin:
Anonymous
Noen venner till meg har startet dette: http://ekoby.paranormal.se/

Jo du ailo, den drömmer har jag också drömt sammen med vänner... hoppas vi kan förverkliga den en dag - snart!

Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Høres jo flott ut :w00t:  Økolandsbyer og økogårder må vi få flere av! Har selv gård som jeg har endel planer med for framtiden :biggrin:

Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Blir gjerne med!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Ja...hva venter vi på? Jeg tror tida er inne for å sette i gang, gyve løs...dette kan bare gå den rette veien  :biggrin:

Selv venter jeg på en urban 17åring som skal fly ut av redet - hun ville omkommet i sjokk over å plasseres vekk fra butikker og betong. Men altså så fort sjansen byr seg, kaster jeg alt jeg har i hendene (hvilket for øyeblikket er minimalt) og gyver løs.

:wub: UlveMor
Anonymous
Jag är med. Kvinnan min också antagligen.

helt seriöst.

Låt oss drömma detta till verklighet!
Francis [Bot]
Jeg er med! La oss leve slik vi drømmer om og ikke drømme om å leve!
GjenopprettetMedlem
¨
Å så glad jeg ble nå!
Så flott at flere deler den samme drømmen! Jeg drømte denne drømmen en natt for et år tilbake, at noen venner og jeg skulle kjøpe en gård sammen og bo der., og dette er noe som helt sikkert kan fungere i virkeligheten, jeg har flere venner som har samme drømmen som meg, men jeg tror at fortsatt er noen litt for opptatt av sitt eget private, slik at de drømmer om å leve slik men har ikke lyst nok ennå allikevel.
Ja jeg ser det for meg og lengter dit hen.
Dagen er der snart, når flere drømmer den.