Forum /
tilbake / England, what has become of you? Om eiker og hester...
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Ahrefs [Bot]
Her er et trist, men samtidig rørende og håpefullt innslag fra England om hva som skjedde under utbygging av en vei. De som var der for å protestere fikk filme og oppleve to svarte hester som kom for å ta et siste farvel med sine hellige trær. Moder Jord har ennå ikke gitt opp!
Her er lenken:
http://www.supershorts.org.uk/view.html?id=512
Under er det en synopsis for de som ikke kan se selv...
Takk til Ralph Metzner for denne lenken.
Synopsis
When a road tries to destroy ancient forests, two black horses appear to stop the chainsaws.
Inspiration
There was no inspiration for the film, apart from the moment itself. I was at Newbury, filming the protests and the evictions on a Hi8 Camcorder. Very early one february morning, I found myself in a field with over 500 security guards and police, they had surrounded a small copse and a couple of huge, old oak trees and were preparing to chop them down. They had
successfully outwitted the protesters. In the chaos accompanying the operation, some hedges and fences had been destroyed and these two horses were roaming virtually free. As the chainsaws started, they didnt run away as you'd expect, but towards the felling.. I just grabbed the camcorder and started filming, nothing was staged, the whole episode only lasted a few minutes, but had quite a profound effect on everyone there. Even the police
were dumbfounded, especially by the 'confrontation' between the 'wild' horse and the police horse.
Med håp om et bedre nytt år,
Lasse
GjenopprettetMedlem
Håper treåndene finner seg ett nytt sted å bo..
Anonymous
Dette var veldig gripende

GjenopprettetMedlem
håper dere fikk også varmen som kom fra hestene med dere og et dypt ønsket om å gjør annerledes, mer, bedre. Det slutter ikke der og treet trengs ikke brenne så mye av heller. og så er det fortsatt mulig til å si takk for lærdommen, takk for å få lov til å observere, til å prøve og bringe balansen tilbake igjen.
(hvis veivesen kutter ned vildt også på dine kanter: plukk noen av greinene av, brenn de og i takk for varmen, eller lage en skulptur - det er en måte å ære treet på fortsatt.)
har en lys dag
Nutch/CVS [Bot]
Takk for tipsen den var bra!
Bare: Må det virkelig være slik? Hva gjør vi her omkring oss for å endre tenkemåten?
Når naturen dør er det slutt med menneskene. Naturen kan fødes igjen.
GjenopprettetMedlem
Det er vel slik at mennesket er den store synderen og ødelegger. Naturen har bare vært der og måtte godta en del
fra tidenes begynnelse, da mennesket fant ut hvordan de kunne bruke både det ene og andre som naturen ga. Til slutt ble behovet av alt stort ( byggearbeid,møbelproduksjon, o.s.v.) og mennesket raserer naturen videre etter sitt grådige behov. Og da vi endelig begynner virkelig å tenke på det vi har gjort, kan det være for sent. Selv om naturen kan fornye seg, går det lang tid det er på nivå det var for lenge, lenge siden.Det må nok drastiske forandringer i vår tenkemåte for å få slutt på ødeleggelser. Svært få vil gi slipp fra det behagelige livet sitt idag, og da: hvor ender det? Og: om det finnes en liten gruppe som tenker annerledes, hva hjelper det? "Giganten" er jo der!
sandra
AdsBot [Google]
Når man ser på den store politistyrken som var der for å beskytte trehoggerne, så er det likevel tydelig at den lille gruppen som tenker annerledes blir tatt på alvor. Men det gjelder også å greie å tenke annerledes når man kjører bil etter motorveiene, det er ikke alltid like lett, synes jeg. Filmen er en tankevekker og veldig rørende, og gjør meg forbannet.
GjenopprettetMedlem
Veldig fin liten film.
Musikken gjorde sitt til å bringe følelsen fint videre til seeren.
Og siden jeg da er gaaal etter musikk, så har jeg klart å spore opp musikken fra denne filmen.
Terry Oldfield var alt jeg hadde å gå etter, men sangen som ble brukt har jeg funnet ut at heter De Profundis og kommer fra cd'en som heter Out of the Depths.
Og den cd'en er faktisk tilgjengelig for nedlasting fra emusic.com som er en av de få nettsteder som lager avtaler gjennom små musikkforlag slik at musikken blir lettere tilgjengelig.
Link til cd'en:
http://www.emusic.com/album/10825/10825959.htmlGjenopprettetMedlem
Mennesker har mulighet for stor ondskap mot uskylden i vår verden
Onde mennesker hater naturens uskyld og vil den til livs.
Overalt er de onde klar til å lamme den naturlige gleden for å erstatte den med den med sorgen de trenger for videre inspirasjon til onde gjerninger.
Sorgen de holder for hellig,og deres død.
Naturen har en frihetsutstråling som mange bundne mennesker hater og frykter.
For i dag blir vi trent opp til innendørsrefleksjon,vi blir trent opp til å oppfatte livet som et innendørsfenomen med perfekte firkantete vegger,og perfekte firkantete vinduer,bøker,skjermer,brødskiver,frimerker,sjokoladebiter,alt i perfekt firkantet form.
ÅÅÅÅsomjeghatermenneskersomhoggernednaturen.
La elva leve!!!!!!

SEO Crawler
for noen nydelige trær! helt utrolig....
sterke saker.
Anonymous
Sterkt og berørende!
tankevekkende, er glad for at jeg fikk se filmen.
W3 [Sitesearch]
La de gamle tre få leve

GjenopprettetMedlem

en trist film og noe til ettertanke. Ber om at treets ånd fant seg et annet tre å leve i.