Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dragonfly...
Jeg smaker pÄ ordet,
mystisk og magisk, nesten episk smaker det.
Denne vidunderlige fargerike misforstÄtte skapning.
Dragonfly...
Jeg foretrekker til en forandring
den engelske betegnelsen.
Det er noe  storslÄtt over den.
PĂ„ norsk, Ăžyenstikker...
Uuuuh, hĂžres ut som naturens utgave
av Jack The Ripper,
og sÄ stikker den jo ikke i det hele tatt.

Hmm, har du noen gang sett denne fargesprakende
og umÄtelig vakre skapnings parringsakt?
Ikke...
Da anbefaler jeg det,
for det er som den flotteste ballet
der de holder pÄ med 2 par dobble vinger
som vibrerer og lager musikk til akten.
Det er som et eventyr,
det er magisk,
det er rett og slett episk.
📎
Anonymous
Ja, de er noen nydelige skapninger.
Hvis du fÄr de pÄ nÊrt hold, ser det ut som det er vevd gulltrÄder i vingene deres. :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk wolf for at du fortsetter Ă„ dele alle disse flotte Ăžyeblikkene dine med oss. :wub:

Du minner meg til stadighet pÄ en opplevelse jeg har hatt og som det nÄ fÞles riktig Ä fortelle.

Det var pÄ denne Ärstiden og jeg holdt pÄ med Ä rake lÞv, garasjedÞren stod Äpen og noen dompaper flÞy inn. Jeg sÄ at en av dem krasjet i vinduet pÄ bakveggen og gikk for Ä se om den hadde skadet seg, Den lÄ pÄ gulvet og hadde heldigvis ikke brukket noe, den var bare litt forslÄtt og fortumlet.  Jeg holdt den i hÄnden og bar den ut, den flÞy ikke bare lÄ helt stille. Etter hvert kviknet den til og reiste seg, jeg endret litt etter litt stillingen pÄ hÄnden slik at den til slutt satt en stund pÄ pekefingeren min fÞr den flÞy.
Mens jeg stod der Ä sÄ etter fuglen som satte seg i en busk kom naboen gÄende, vi ble stÄende der og jeg fortalte hva som hadde skjedd, men han nektet Ä tro meg. Da tror du vel ikke pÄ meg hvis jeg sier at du bare har barbert deg pÄ den ene siden av ansiktet heller - sa jeg og blunket med et smil. Han bare gliste og pratet videre som om han ikke hadde hÞrt hva jag sa, men etter en stund kom hÄnden hans forsiktig opp for Ä kjenne etter.
Da han hadde gÄtt hjem fortsatte jeg med mitt, det gikk ikke lange stunden fÞr det pÄnytt smalt i vinduet og historien gjentok seg. Denne gangen ble dompapen sittende rolig pÄ pekefingeren lenge, jeg bestemte meg for Ä gÄ til naboen for Ä vise han og ruslet de vel 50 meterne. Dompapen satt fortsatt pÄ fingeren min da naboen Äpnet dÞren, med barberskum i halve ansiktet gikk mannen inn og kom tilbake med fotoapparatet. Da fotograferingen var unnagjort ristet fuglen litt pÄ seg, strakte pÄ vingene og flÞy til de andre dompapene som nÄ var i hagen til naboen. Det er snart ti Är siden fuglen lettet pÄ vingene og flÞy sin vei, men fÞlelsen av Ä ha denne flotte dompaphannen pÄ fingeren sitter fortsatt.
GjenopprettetMedlem
Flott historie Cenobit :eusa_clap:
Anonymous
Cenobit, den var fornĂžyelig! :biggrin:

Dragonfly er et bedre navn, enig i det. NÄr jeg var liten viftet jeg bort Þyenstikkere, fordi jeg trodde de stakk.
Og siden har jeg ikke sett dem... :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Han der Paul McCartney laget en lÄt som het "LIttle lamb Dragonfly". Det er jo litt rart?  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Jeg sÄ to Þyenstikkere som hang sammen, en tidlig morgen jeg gikk i skogen. Det var strÄlende solskinn, og det var en flott lyd av vingene deres. Det som slo meg var at til sammen var jo de to en sirkel i lufta!

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Øyenstikkeren er et av vÄre eldste dyr. :respect:
Anonymous
Øyenstikkern er  meget spesiell  pÄ sin mÄte.. :wub:
Legg merke  til hvilket omrÄde av skogen den  sÞker??
I den skogen jeg gÄr ,ser jeg den aldri  inni den tette skogen der jeg  finner de store grantrea,,
Nei der det er  Þrlite vindtrekk,gjerne i en  elvedal.. hvor  sola skinner..
Den er  majestetisk  der  den kommer  flygende  og du  hÞrer  bare  vingene  om det  er stille  i skogen..
GjenopprettetMedlem
Jeg har innsektfobi , men noe har skjedd med meg i det siste..kansje de fine diktene til
Wolf? Jeg hjalp en veps  ut vinduet..ikke med sammenrullet avis og mord i blikket..nei det var ekte medfÞlelse,
fordi den lÄ og skalv. Redselen min forsvant og jeg hadde en liten "prat" med den :icon_redface: lurte pÄ hva som hadde skjedd
med den.Ble bÄde flau og stolt av meg selv etterpÄ..jeg som vanligvis fÄr totalt panikk pga allergi og voldsom reaksjon pÄ
vepsestikk hjalp en veps ..hm..kansje det er hÄp for meg?
Takker deg Wolf for de fine diktene dine og bildene som jeg studerer uten Ä grÞsse!  :wub:
GjenopprettetMedlem
"liluth":

Jeg har innsektfobi , men noe har skjedd med meg i det siste..

SĂ„ flott Ă„ hĂžre liluth, skrekken vi har for slike skapninger kommer ikke annet
av vÄr egen pÄfÞrte frykt for noe vi ikke kjenner (kanskje vel bastant pÄstand, men...)
Hvertfall er det nÄ slik at her i vÄrt land har vi ingen slike smÄ skapninger det er grunn til Ä frykte
sÄfremt du da ikke har en eller annen form for allergi el.
Og husk at uansett dyr, insekt, fugl eller fisk, det de gjĂžr som kan skade oss
bitt, stikk eller hva det mÄtte vÊre er et forsvar fordi de selv er redde oss (og med rette...
Jeg har sjĂžl hatt noen slike fobier, men har lĂŠrt meg Ă„ nĂŠrme meg dyr med stor ro
og ikke minst rolig stemme, og hvor mang en gang jeg har fÄtt flotte nÊrkontakter veit jeg ikke
Men det er nÄ engang slik at man fÄr det man gir; mÞter du et dyr med angst og frykt er det det dyu fÄr tilbake.
Det er mye visdom i det gamle ordtaket;
"smil til verden og den smiler igjen" :wub:

Lykke til med dine videre mÞter med store og smÄ skapninger,
husk de som oss er en del av den store veven 8)
GjenopprettetMedlem
..."Dragonfly" minner meg om en episode med "hotell i sĂŠrklasse"... :razz: