Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Måtte bare legge inn disse bildene av Nordlyset.
Det er som om noe guddommelig danser på natthimmelen.
Aldri har jeg vært langt nok nord til å kunne se dette skikkelig,
men en dag...
GjenopprettetMedlem
Nydelige bilder, kjenner kraften helt hit

Anonymous
Nordlyset er bare helt herlig å se på

GjenopprettetMedlem
Kan stå på trappa en stjerneklar og kald kveld å se på nordlyset danse vilt på himmelen,enormt.Du er velkommen neste vinter for å ta del i skuet.
GjenopprettetMedlem
"ørnen":
Kan stå på trappa en stjerneklar og kald kveld å se på nordlyset danse vilt på himmelen,enormt.Du er velkommen neste vinter for å ta del i skuet.

Takk som byr og jeg vil mer enn gjerne komme
Anonymous
Nydelige bilder, Wolf!
Nordlyset er virkelig gudommelig vakkert.
Jeg sto ute en kveld og trommet. Da lå nordlyset over fjellene og det så ut som om
daggryet var iferd med å komme. Så, mens tromma sendte sin sang ut mot den stjerneklare
kveldshimmelen, begynte nordlyset og danse. Det danset og flyttet seg med smektende bevegelser
til det var samlet midt på himmelen. Og der bredte det seg ut til to vifter. Det lignet på englevinger
som bredte seg over himmelen og jeg har aldri sett en slik fantastisk formasjom av nordlyset før.

GjenopprettetMedlem
Flotte bilder Wolf...kan helt klart seg for meg meg selv foran et bål med en kaffekopp under den himmelen der...

...jeg skal love deg at det er lite om "din himmel" som minner meg om "min himmel" ettersom jeg bor i Bergen. Her jakter vi kun på nye nedbørsrekorder om dagen

Anonymous
Lengselen min stro/mmer ut i den uendeligheten...
Takk fo/r bilderner, Wolf!
GjenopprettetMedlem
Helt fantastisk!!!
Noen her som vet hvordan dette fenomenet oppstår...?
Undrende Sjelevenn
AdsBot [Google]
Det følgende skjer når nordlyset oppstår:
Sola sender ut en strøm av elektrisk ladde partikler (elektroner, protoner og heliumkjerner). Denne strømmen kalles solvind.
Det står mange artige ting om Nordlys her:
http://nordnorsk.vitensenter.no/himmel/nordlys/GjenopprettetMedlem
Gå inn på linken under
http://www.samitour.no/
mye spennende her(ps skru på lyd
bl.a. finner du denne linken
http://www.northern-lights.no/
hvor bildene er hentet og hvor det står godt beskrevet hvordan fenomenet oppstår
Anonymous
...eller:
A°nder og sjeler fra den do/de mennesker danser pa° himmelen...
GjenopprettetMedlem
Wow, vilka bilder. Detta vill jag uppleva.
GjenopprettetMedlem
"ahw":
...eller:
A°nder og sjeler fra den do/de mennesker danser pa° himmelen...
Ååh... jeg
må bare dele en personlig erfaring med dere...
Vel,dette ligger noen år tilbake i tid og sinn nå,derfor hoppet jeg av ahw sitt utsagn.
Mamma døde. Det skjedde veldig brått,og savnet og den indre turbulensen var stor.
Vi hadde alle mye ugjort sammen med henne.
Det hadde gått et år etterpå ca.,og huset der hjemme stod kaldt og tomt den vinteren..
Reiste dit en helg alene,og følelsen av å prøve å fyre opp et iskaldt hus sent på kvelden, der noen
desidert mangler,var overveldende tung.
Da jeg endelig fikk fart på ilden,og fremdeles satt og skalv i vinterjakken inne på kjøkkenet,kikket jeg som ofte før ut av kjøkkenvinduet mot nord.
Gnistrende stjerneklar natt.Jeg slo av alt lys i rommet og ble sittende og kikke ut av vinduet der hun (og jeg) og de andre så ofte hadde sittet og snakket,hørt på radio,kranglet,lagt planer,ledd,fundert,grått,spist,lest,drømt....
Sett på værets skiftninger og farger og nordhimmelen.
Årenes gang.
En tanke vellet opp i meg i ensomheten jeg følte på:
"Om du bare kunne sett meg nå! Se hvor miserable vi blir uten deg alle sammen!Om du bare kunne gi et tegn.."
"Er det virkelig over,er du helt, helt forsvunnet?"
"Gi meg et tegn,vær så snill!"
Nattehimmelen glitret taust......
Plutselig skjer det noe,og jeg kjenner at jeg blir paralysert.
Jeg må myse ekstra.
To tynne tunger eller fliker av nordlys;blåhvite med grønt i,starter å sno seg som lysende flammer oppover himmelen,på begge sider av silhuetten av det store fjellet en ser rett mot nordhimmelen..
Nordlysflammene danser sakte og strekker seg oppover og oppover og nærmer seg hverandre i et for meg nesten regissert show,føler jeg.
Til slutt danner de separate delene delvis en halo over hele fjellet, og blir så til et dansende ,kjølig forheng over hele nattehimmelen.
Det hele varer ca. 20 minutter,før nordlyset deler seg på midten ,og starter trekke seg nedover i to separate fliker igjen, og til slutt bak fjellets svarte silhuett,slik det startet..
Det hele var og
er for meg magisk,og selv om det varte bare en kort stund,følte jeg at jeg var en del av noe større jeg ikke greier forklare.
(Vi har ofte betraktet nordlyset danse og vri på seg på nordhimmelen også her hjemme i vest i ulike farger,men jeg har aldri sett det komme opp i horisonten som to deler som møtes over dette fjellet,for så å dele seg og gå tilbake på samme vis.)
Uansett,det var en dyktig regissør.