Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
...Slik står det å lese i
Norsk Tjenestemannslagbladet som heading for fire artikler om klimaendring og Finnmarksvidda. Bladet finnes her:
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/tjenestemannsbladet/
Artiklene er skrevet av May Berg, foto: Johan Mattis Gaup
(Lese sånne blad da….Ja, jeg er svært kjedelig! eller fagorganisert? eller kanskje begge deler

)
Første artikkel heter ”Det viktigste på jord” og kan leses her:
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/nest_siste_nytt/article2544838.ece
(Utdrag: Når temperaturen på Finnmarksvidda stiger fra minus 1 til 25 den ene dagen til pluss tre, da er det noe som er galt. I følge forskere, har indre Finnmark mer ustabilt vær i vente)
Andre artikkel heter ”Varmere og våtere i Arktis”
Og finnes her:
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/nest_siste_nytt/article2544608.ece
(Utdrag: Global oppvarming vil gjøre Norge varmere og våtere. Størst utslag får klimaendringene i Nord-Norge og på Svalbard)
Tredje artikkel ”Global oppvarming gir optimisme og framtidstro”
Finnes her:
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/nest_siste_nytt/article2544764.ece
Intro: Da Gunn og Benjamin Hykkerud (50) kjøpte gården i Alta i 1978, kunne de bruke primstaven for såing og høsting. Slik er det ikke lenger.
Fjerde artikkel heter” Det sitter i armer og bein”. Finnes her:
http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/nest_siste_nytt/article2544365.ece
Intro til reportasjen:
Ole Henrik Magga leder det største samiske forskningsprosjektet noensinne. Eldgammel kunnskap om rein og snø skal redde reindrifta fra klimatrusselen.
Puuhh. Hvorfor tenkte jeg på Passopp akkurat nå, mon tro?
psbot [Picsearch]
godt jobba....nny-passopp
Du har begynt å sondere terrenget skjønner æ

GjenopprettetMedlem
Meget interessante artikler, takk for tipsene, og innledningene til hver link! Slikt er bra for å få lyst til å klikke...
Den siste artikkelen, om tradisjonell kunnskap, var den viktigste for meg. Det finnes en del stoff på nettet om det som jeg kan linke til. Men akkurat nå vil jeg ta opp den siste setningen, som journalisten May Berg avslutter sin artikkelserie med:
"For en same er reinen det viktigste på jord."
Dette mener jeg er alt for generelt sagt, og derfor delvis direkte feil. Det er rett og slett en fordummende myte! Det er sikkert helt 100% riktig for mange samer, men ikke alle! Mange beregninger jeg kjenner til viser at antagelig kanskje opptil 80 prosent av alle som kan kalle seg samer i dag ikke har noen tilknytning til reindrift. Det kan være flere generasjoner siden deres slekt hadde slik tilknytning, om noensinne. Dermed blir de av mange ikke betraktet som "ekte" samer, både sett utenfra, og dessverre i enkelte tilfeller også innad i samiske miljøer. Har man f. eks. fulgt med i Sametingets arbeid (i Norge) opp gjennom årene så ser man hvordan sjøsamiske interesser har måttet kjempe for å bli regnet med.
I Sverige så var det man nokså løst kan kalle "samiske rettigheter" knyttet til medlemsskap i den juridisk anerkjente enheten "sameby". De samene som ikke hadde tilknytning her hadde ingen særlige rettigheter i forhold til jakt, fangst, fiske, morsmålsopplæring, samisk kulturkunnskap i skolen m.m., sjøl om de levde på mer eller mindre tradisjonelt samisk vis, i og av "naturen". Dette skapte over mange år stor bitterhet, og er en del av årsaken til at så mange som 13-14 partier stilte til valg da det svenske Sametinget ble dannet (etter mønster fra Norge).
Jeg kunne skrevet metervis og lagt inn hundrevis av linker, men stopper her. Håper at samene som leser og skriver her i forumet vil kommentere dette.
Anonymous
"ædni":
Du har begynt å sondere terrenget skjønner æ 
Ja, riktig flink pike er jeg!
Trommekurs, Ædni og Lakselv...med denne kombinasjonen må man jo bare gjøre hjemmeleksa si.
psbot [Picsearch]
Passopp!
Æ må være enig med deg om at den setningen e direkte fordummende.
Det burde iallfall ha stått; for en reindriftsame e rein det viktigste på jord.
I forrige uke va æ på skolen til ungene mine å holdt ett foredrag om samer (for fjerdeklassinger)
De satt musestille å hørte på meg i en hel time. Da måtte æ forklare ungene om akkurat det du setter fingeren på, om at det e slett ikke alle samer som har rein, feks. For det står det jo om i skolebøkene, alle samer har rein......
Æ fortalte om oss bysamer, sjøsamer og reindriftsamer.
Måtte også forklare hvorfor ikke alle samer snakker samisk, det va ikke så lett å forstå.
Dagen etter va æ å henta guttan på skolen. Da kom en av klasse kameratene å sa at besteforeldrene hans va samer, da va han også det(stolt og fornøyd) En av jentene i klassen fortalte at fettern va same.....
Æ kjente at æ ble glad. Ungene hadde fått en annen fortåelse av det å være same.
Æ kjenner godt til de sjøsamiske kamp om rettigheter. Heldigvis har vi en flott fiskeriminister.
ja, her kan æ skrive meg varm og svett.... men det e kansje ikke i det rette forumet.
GjenopprettetMedlem
Ædni, takk for kommentar og deling om ditt samiske virke, slik formidling behøves virkelig, i alle skoler i Norden... Håper du får mange slike anledninger. Det at den aller yngste generasjon får levende formidlet opplysning i en dialogsituasjon, og begynner å undres og spørre... slikt hjelper eventuelle "skapsamer" til å komme ut, og føle stolthet over sin bakgrunn, som kan ha vært vanskelig, til andre tider og steder.
Trasig at en så bra artikkelserie avsluttes med en slik flause, og du har rett i at "reindriftssame" istedenfor kun "same" ville berget den.
Sensis [Crawler]
Jeg vil heller si det slik: For en ekte same er reinen det viktigste på jorden, Saivo det viktigste etterpå..
Ailo
GjenopprettetMedlem
Litt vittig replikk, men kan du da mene at de er uekte, alle de samene som ikke har noe direkte forhold til reinen???