Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg tenker, hvorfor er VI født på den "heldige" delen av planeten? Jeg så akuratt et innslag på svensk tv om global oppvarming og ble engasjert enda mer enn på min side www.dfr.no.
vannet kommer til å øke i høyden, korallrevene blir borte med 1/3-del, regnskogene får innslag av savanner, Afrika blir enda varmere og med dets følger. Superstjerner har engasjert seg i kampen og har snakket med FN, besøkt de berørte steder og gir penger. Men bare en dråpe i havet...
MEN, i Norden vil jordbruket som følge av global oppvarming, øke med 25% og inntektene strømmer inn. Det er en alvorlig ubalanse og krise på vår planet.

Hva kan vi gjøre? inkludere en bønn til alt levende hver kveld? kan det hjelpe?

Det er en kompleks politikk og handlingslammelse som manifisterer seg. Alle vet det kommer til å skje. Alle vet det berører våre barn og barnebarn osv. Alle vet problemet vokser. Men ingen tar det særlig på allvor. Jeg er sikker på at Dere her på sonen forstår hvor dette bærer hen, at arter dør som skulle overleve. Hadde Darwin rett? "the fittest survive"....

Men er det meningen at det skal være slik? At Darwin hadde rett er det ingen tvil om, for uansett hva som skjer eller har skjedd passer den setningen inn.
Verdensarven må tas vare på. Hva skjer med den healende kraft? vil den avta/svekkes som følger av dette? Siden arter og skog/natur er under stadig press er det jo en ubalanse. Som gråter etter hjelp for å rette opp. Svart magi vokser som vi må kjempe mot. hele tiden, hver dag. inni oss selv og globalt.

Jeg kan ikke sitte å se på at havet gråter sine tårer fordi vi slipper ut for mye veksthusgasser, jeg kan ikke se på stener og trær gråter etter vann og medfølelse. Jeg kan ikke sitte å se på at artene dør ut, de uskyldige, som forsvinner fordi vi ikke gjør noe med problemet. Hver og en av oss har et ansvar for det som skjer/kommer til å skje. Vi sorterer søppel. Hva skjer med den når søppelbilen henter den? Jeg spurte de som kom for å hente den og de sa; neeii, vel,  vi sorter ingenting. Det er bare en måte å folk til å bli bevisste på at de skal sortere.På søppeldynga kommer alt tilbake i samme haug.
Så hvorfor sortere? Det finns steder med kontainere der man kan kildesortere. Med det så kommer oppkjøpere. De foredler det videre sier de. Men jeg har desøkt tre steder og fått insideinformation.
Det skjer ikke. de selger videre med opptil 300% fortjeneste. De visste ikke hvor det gikk, hva som skjedde. De brydde seg ikke. Det var ikke dems problem.....

Hvorfor da kaste hvitt glass i den konteineren og farget i en annen? dessuten så er folk dårlige på/slappe å sortere i riktig konteiner også. bare titt inn i dem. Stedet for myk plast har masse med harde shampoflasker og lignende og viceverca. Når jeg spør renholdsansvarlig i kommunen sier han at: det er jo får å bevisstgjøre folks vaner og forandre dem, det er bestemt i denne madatperioden....

Bevisstgjøre? noe så jævla dumt. Er vi så bortskjemte at vi ikke bryr oss hva som skjer andre steder? Har vi vokst opp med bomull under armene?
Hva med alle bilene? Jeg hører så fint at "nå er det opsatt EN bil som folk kan booke seg på i mitt område. fellesbil! så flott... Men det er bare det at de som ikke har råd med bil nr 2, bruker denne bilen som et komplement når den ene bilen i familien ikke rekker til. Det var heller ikke noe langsiktig plan for dette prosjektet, ikke visste folk om det heller. Jeg tok en spasertur i sentrum og spurte folk om de kjente til ordningen og om de vurderer å benytte dem. ca 200 mennesker hadde aldri hørt om det. En hadde hørt om det men bare lo av ordningen. "for mye arbeid med bokning etc"

Hvorfor er vi da valgt til å bo i en del av verden "som kommer til å klare seg" er det tilfeldig? tror neppe det.. en diskusjon må til. Handling må til. forståelse og innlevelse må til.
Kanskje vi kan begynne med å inkludere korallrevene, regnskogen, heten i afrika osv i vår bønn/healing hver kveld. og ikke bare det ene favoritt stedet oppi skogen eller det ene tredet som er så klokt og som hjelper oss med reiser via dets røtter eller krone på toppen...

Jeg blir opgitt og forbannet

De behøver hjelp
kan vi stille opp

de behøver omsorg
kan vi stille opp

de behøver kraft
kan vi stille opp

de behøver mot
kan vi stille opp

vi stiller opp!

Beste hilsen
Espen
GjenopprettetMedlem
Hva kan vi gjøre
hvorfor vil vi det
tør vi
det er stort
å vinne over disse autonome safunnspsykopater
men det behøves samling
fra byggare Bob: kan vi klare det? klart vi kan
GjenopprettetMedlem
sender den opp for kommentarer

espen
GjenopprettetMedlem
Bra innlegg, espen  :)

Føler med deg, engasjerer meg med deg.
Jeg innkluderer i healing/bønn , hver gang....jorden , og andre som trenger det.
Vi har noen som er gode på å organisere....f.eks ,Magnus, som prøver å sette i gang happenings osv.
Vi må yte det vi kan , være med der vi kan . Gå foran med gode eksempler( jeg har skrevet et innlegg om det under healing, i dag  ;D ).
Anonymous
Jeg kan bare kommentere enkelte punkter akkurat nå.

A. Det er jo ikke engang sikkert at de nordiske landene kommer til å nyte godt av klimaforandringene PÅ SIKT.
Det kommer an på hvilket scenario/simuleringsmodell man legger til grunne.
En utbredt teori tar utgangspunkt i at golfstrømmen etterhvert nøytraliseres som følge av oppvarmingen. Og det ville bety en drastisk nedgang av temparaturene på den nordlige hemisfæren. Norge ville ende opp med et klima som dagens Grønland.
Det er jo takket være golfstrømmen at Norge og England f. eks. har det forholdsvis milde klima de har idag.
Jeg var overrasket over at Dagbladets Magasin ikke nevnte denne muligheten en gang.
Det mest sannsynlige er nemlig at apprikosene i Hardanger kommer til å blomstre under en akk så liten utflukt til paradiset før snødekket omtåker slike minner for godt -
tenk for en blomstrende tid for poesien vi ser i møte!

B. Darwin hadde jo ikke fullstendig rett etter det jeg vet: Ifølge hans prinsipp av naturlig seleksjon ville utviklingen av nye arter tatt for lang tid. Dagens spektrum av arter er også en følge av mutasjoner.
Richard Dawkins og Stephen Jay Gould er to viktige navn innen moderne evolusjonsteori. Jeg har dessverre ikke tid nå til å følge opp med linker.
GjenopprettetMedlem
Det er dråpene i havet som utgjør en forskjell. Hver eneste lille dråpe, uansett om det er et kjendisbidrag på x-antall millioner, eller om det er meg som kaster joikakakeboksen i riktig kontainer - så betyr det noe. Når motløsheten får ta overhånd så blir det som å løpe på en vegg i full firsprang. Hvert eneste lille bidrag hjelper. Selv om det bare er en dråpe, så er det jo presis disse havet er satt sammen av.

Verden er skakkjørt, og at vi driver og velter oss i luksus her oppe i lille Norge er ikke til å stikke under en stol. Rågode på å klage over "hvor forferdelig vi har det" er vi også. :razz: Nå det er sagt, så leste jeg i avisen i går at FrP går tilbake med x-antall prosentpoeng pga sine uttalelser om miljøet og global oppvarming. Nå skal jeg ikke dra politiske preferanser inn i debatten, men en slik undersøkelse viser at folk flest her i landet bryr seg og forstår at vi må ta i et tak. At det blir ubehagelig for oss å måtte begrense bilkjøringen og faktisk bruke beina er vel ikke noe man trenger å være synsk for å innse. Vi har et overforbruk som ikke ligner grisen, og våre luksusvaner med hurtigmat, og ikke minst billig mat pga et landbruk som ekspanderer hurtigere enn Mac Donalds - de må (og kommer nok til) kortes inn på. Vi kan ikke sitte her opp med våre skylapper og beundre vår vakre natur, bli poetiske med tanke på at vi faktisk har rovdyr, at man kan (om man vil) gå i dagesvis på fjellet uiten å møte folk. Slik luksus tar vi for gitt, og forlanger at vi skal ha i all framtid...

Jeg har egentlig ikke noe poeng med dette innlegget, men jeg vet at det nytter å bry seg! Jeg er nødt å tro på det og jeg er nødt å spre mine tanker i min bekjentskapskrets. Ved at flere blir bevisste på sine handlinger, jo enklere blir det for styresmaktene å få igjennom miljøvennlige tiltak. Slik det er nå der vi skal bygge gasskraftverk (!) og uten Co2 rensing.... grrr. Vi MÅ spre kunnskap. Med kunnskap kan man endre verden. Det er jeg overbevist om
Anonymous
Vi kan engasjere oss på olike inåer.
Hver enkelt, bidrar med sin lille kakebit. En del har ork å engasjere seg i foreninger og sånn... andre sorterer søppel  og velger bra alternativer i butikken. Jeg har et fortidig engasjement i Svenska naturskyddsföreningen og World Health Organisation. Hvorfor ikke nu? Orken mangler just nu, men det finns mange måten å påvirke. Snakke med venner, kollegaer, nabor... Hva skrev Malaika...
"Malaika":

Hvis du har sjansen, fortell de om dine tanker , hva som engasjerer deg, om jorden som dør og dyrene som lider.
Ta av deg masken, og kom frem fra skulestedet ditt. Det er trygt . Gå foran med et godt eksempel .
Andre vil følge etter . Eller de vil la seg påvirke i mindre , eller større grad. Men påvikret vil de være uansett .

Den Healende Kraft i deg , er større enn du tror .
Nå , når du har oppdaget den , bruk den . Bruk den til å redde verden !

Att föle oppgitt er aldri bra... ikke for en selv eller kloden
Jeg veit ikke om du tror på at jordkloden påvirkes av våre tanker?
Jeg tror sånn, og derfor tror jeg at en opgitt fölelese som sprer seg, er noe vondt för heling.

Vi må aldri gi opp!
GjenopprettetMedlem
takk for alle inlegg og tanker. dette er en alvorlig sak som vi må ta fatt på.
stanger hodet i veggen :exclaim:
Anonymous
Her er en link om nyere evolusjonsteori - Gould mener at tempoet i evolusjonen er utenkelig uten mutasjoner = plutselige forandringer i genmaterialet uten forutgående seleksjon.
Dette holder etter døren vidåpent for det spirituelle...om han selv mener det eller ei.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Ja ... troversies

Forøvrig - BØR IKKE DENNE TRÅDEN FLYTTES OVER TIL ØKOLOGI?
GjenopprettetMedlem
Jo, Jeg er enig med deg Masha at den skal ligge under økologi.. takk for ditt inlegg!
Klem
Espen
GjenopprettetMedlem
Jeg har snakket med svensk meterologisk institutt(SMHI). Jeg spurte om hva veksthuseffekten får for oss i nord og klima endringene.

Blandt annet så presiserer de, at det er konstantert at de ikke kan generellt snakke om hvordan det blir i påsken, sommerferien osv.
men tendensen er at det blir mindre snø og lavere temperaturer i nord, noe som er allerede målt, det er varmere sommerdager, så generellt
HAR middelstemeraturen steget med noen grader. Man kan som følge av dette se en økt dødlighet blandt eldre og svake som ikke
tåler varmen. Golfstrømmen HAR forandret både temperatur og retning. Som følge av dette vil arter dø ut.

De sa også at hvis man skal satse på fornybar energi e.g. vindkraft nå, så ser man ikke resultat av det før 20-25 år.
De mente det gjaldt alle former for ny energi. At vi allerede var FOR sent ute. Dessuten vet vi ikke om det vi satser på vil gagne fremtiden.
Som sagt så har vindmøller negativ påvirkning på trekkfugler bl.a. Man ser en tendens til at de søker nye trekk og drar tidligere eller blir lengre
på det sted de er bundet til. Hva vil dette ha å si for de arter som er under næringskjeden til disse fugler? og over?

Han trakk frem et eksempel der Kina, som behøver 200-300 millioner nye boliger i tiden fremover vil få et katastrofalt utslipp hvis de bygges på det settet
som gjøres idag. Derimot hvis de velger en mer miljøstrategisk vei mht boligbyggingen kan det bremse i beste fall. Noe å tenke på.

Jeg sitter her hjelpesløs og betrakter. Betrakter en verden som er i ferd med å smelte bort. Arter forandrer væremåte og dør ut. Jeg er ikke glad for det.
Hva kan JEG gjøre?

Beste hilsen
Espen
GjenopprettetMedlem
"Espen":

Golfstrømmen HAR forandret både temperatur og retning. Som følge av dette vil arter dø ut.

Det blir visst ikke ny istid i Skandinavia av den grunn:

http://www.forskning.no/Artikler/2007/m ... _enn_venta

Sjølv om Golfstraumen blir svekka i framtida, vil varmetransporten inn i våre farvatn auke. Nordpolen kan bli isfri tidlegare enn vi har trudd, meiner klimaforskarar ved Bjerknessenteret.
Anonymous
Hva du og jeg kan gjøre - for eksempel påvirke flere hundre millioner kinesiske forbrukere til å kjøpe miljøvennlige kjøleskap¨~¨~¨~¨~¨

Golfstrømmen HAR allerede forandret seg... intet under at det ikke snakkes mer om det da...

Satsing på fornybar energi tar 20-25 år for å få utslagskraft - det er nå så : Vi trenger minst like lang tid for å avvikle de systemene vi bruker nå.
GjenopprettetMedlem
Vi er på vei :respect:
Anonymous
Solidaritet og delaktighet er nøkkelbegrep for meg.

Deltagelse, medfølelse med det stumme,med de som allerede er utsatt. Føler du en forbindelse?

For det vil være mange nok som kommer til å påberope seg lignelsen med de tolv kloke jomfruene. Det har jeg selv gjort før....

Sjamansonen er en begynnelse.
" Livet er et annet sted" - hvem har nå sagt det?
GjenopprettetMedlem
Sånn jeg ser det har vi en ”oljefest” og det er morsomt så lenge den varer. Når en ser supertankerne gå i skytteltrafikk, og når en vet at olje er dannet av planter, så går det an å tenke seg til at det går tomt en dag. Jeg tror at jorda tåler at vi svir av den olja som finnes, men så kan det oppstå en hangover.
Jørgen Eriksson har skrevet om peak oil; http://www.norrshaman.net/Peak%20Oil.htm
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":

Jørgen Eriksson har skrevet om peak oil;
http://www.norrshaman.net/Peak%20Oil.htm

Nå har jeg vel vært her for lenge (på overtid) siden jeg husker at dette har vært tema her før:

Peak oil och Sjamanens roll
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=4041.0