Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg leste i avisen idag om navajo-indianer och urangruver i New Mexico. De har både levt näre innpå gruver og de fleste har arbeidet i dem. Etter 2:a verdenskrigen slutt, ville USA finne eget uran til kraftverk og det amerikanske Nuclarweapon program. I Navajo nation fant man gule steiner = uran og USA startet urangruver där navajoindianer arbeidede i dårlige forhold, med torra uranstövete gruveganger. Ingen informerte om faren med uranet og när arbeidsdagen var slutt, gikk mennen hjem med stövete klär, til sine familier. Samme vann, som bruktes ved prosessen, bruktes til dusj og drikkevann. Radioaktiviteten ödela også grunnvannet. Folket lever blant udekkede radioaktive hauger av uranslagg og idag har de en stor epidemi av lungcancer i området.
Ikke nok med det. Det er også mye kött som exporteres fra New Mexico...

Navajo nations folkevalgte styre, har idag forbudt gruvenäring i området, men Bush-goverment anser att besluttet er ulovlig og vill åpne fler gruver i New Mexico!!!
GjenopprettetMedlem
Har bara en sak å seie: Jävla Bush- styre. Det er ikke måte på vad maktgale og pengegriske folk får sig til å gjøre!
GjenopprettetMedlem
Eg syns eg høyrer den vonde røysta til Bush:You can`t make an omelet,without breakin a few eggs,hahahaha,ain`t that funny boys?,hahahaha.

To hell with the devil!  :sad2:

Lie!  :wub:
Anonymous
Vi må fjernheale bush, få ham på rett vei. :wub:
Anonymous
Om ni seriöst tror att det är BUSH, himself, in person, som står för besluten and callin' the shots så är ni mer lurade än Amerikanerna :D
Anonymous
Ja! :lol:  Bush = spratteldocka (vad nu det kan heta på norska...)
GjenopprettetMedlem
Marionette... Pinocchio... Bush skulle hatt en laaaaaang nese..  :eusa_liar:  :icon_rolleyes: Hihi

Besluttningstaker eller ikke, that man needs a LOT of loooove!
Anonymous
Trist å høre  :icon_cry:
Navajo nation er et sted jeg ønsker å besøke i fremtiden. Det er noe spesielt med deres kultur,spiritualitet og natur der sånn.... 8)
Anonymous
http://www.americansouthwest.net/utah/m ... tte_l.html
http://www.americansouthwest.net/utah/m ... ad2_l.html

OOOh...jeg elsker å se bilder fra Navajo Nation.......jeg tiltrekkes som bier gjør mot blomster... :lol: :biggrin:
Når skal jeg dit?
Når skal jeg reise?
Når?
En gang i fremtiden!Oh yeah! :)
GjenopprettetMedlem
Åja. Herlige landskap!! :D
Anonymous
Jeg elsker også det landskapet der. :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg vil anbefalle en forfatter som heter Tony Hillerman, han skriver krim-romaner.

De er fra navajo-nasjon og jeg syns de er både bra og interessante.
Navajoerne streber altid etter å gjenopprette harmonien, og det gjør romanerne annerledes enn andre krim.
Har vel ikke akkurat med dette å gjøre men èn av bøkene utspiller seg ved en slik gruve.
De er oversatte til svensk, vet ikke hvordan det er med norsk.

Gunilla
Anonymous
Läste också på Jörgen I Erikssons sida norrshaman om detta:

http://www.norrshaman.net/Morgan.htm