Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Havisen smelter raskere enn enn klimarapportens værste scenario
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 816516.ece
Anonymous
Mmmm ...  :eusa_doh:

Har dere sett Al Gores film om den globale oppvarming?
GjenopprettetMedlem
"Wolf":

Havisen smelter raskere enn enn klimarapportens værste scenario

...derfor er det veldig betryggende at vi har en handlekraftig regjering  :icon_twisted:  ...politikerforakten har aldri vært større enn det han er nå nettopp pga de gir blanke i miljøet...jeg har sagt det før og må dessverre si det igjen "Stem på miljøpartiet De Grønne !" - i protest om ikke annet. Når det gjelder AL Gores film så synes jeg den beskriver dagens miljøsituasjon veldig veldig godt... :eusa_clap:
Anonymous
Takk Wolf. Jeg ønsker å følge med på den diskusjonen, men hadde ikke sett artikkelen.

Her er et par linker og sitater som berører chaos-teorien. Det er denne teorien som revolusjonerte beregningsmodeller for klimaet, samtidig forklarer denne teorien hvorfor beregningene kan være vanskelig å gjennomføre.

Similar ideas were gradually becoming known to the entire scientific community and beyond under a new name — "chaos theory."(31) The magnification of tiny initial variations, and the unpredictable fluctuation among a few relatively stable states, were found to matter in many fields besides meteorology. Most people eventually heard some version of the question Lorenz asked at a 1979 meeting, "Does the flap of a butterfly's wings in Brazil set off a tornado in Texas?" (Already in 1975 a science journalist had asked, "can I start an ice age by waving my arm?") Lorenz's answer — perhaps yes — became part of the common understanding of educated people.(32)    

To be sure, generations of historians had debated the "want of a nail" or "Cleopatra's nose" question. How far could the course of human affairs be diverted by a chance event, such as the beauty of one person, or even the weather, like the typhoon that sank Kublai Khan's attempted invasion of Japan? Those who thought about the question more deeply recognized that you could not pin a great consequence on one particular butterfly or horseshoe nail, but that in certain circumstances the outcome might depend on the influence of a great many such factors, each individually insignificant

http://aip.org/history/climate/chaos.htm

Teksten gir en grundig gjennomgang av oppdagelsen av chaosfenomener og deres betydning for klimaforskning.

Så kommer en annen tekst som gir en innføring i chaos-teoriens utgangspunkt, og også her blir relevansen for meteorologiske spørsmål åpenbar:

Regaining a State of Balance

In that 'normal' way of thinking, one can always come back to the starting point by applying a counter force. The entropy (a chemical measure) of a gas at 27 degrees is X, and at 29 degrees it is Y. You can always bring your system back to 27 degrees simpy by adding or removing heat.
In chaotic systems, however, this is not true. Just as removing 'the straw that broke the camel's back' will not help you cross the desert, back-pathing the steps that took you from state A to state B will not lead back to state A.

A real-world example of this can be seen in the macro economy of a given country. A series of missteps in policy can lead a country (e.g. Argentina) from health to ruin, and essentially it is rather easy to imagine ways of ruining things. How do you return a country's economy back to health? How can we get sub-Saharan economies to grow?

This brings us to the calamity that (most likely) is global warming. Increasing the planet's temperature does not have any visible impact because the system is in a stable pattern. However, without a doubt there will come a point where in short order things will change dramatically.

Even assuming that cooling the planet were something that could be achieved, the system of weather patterns is based largely on things like underwater currents in the world's oceans. Once these currents change, there will be no feasible way to return them to their current state - changing the temperature will not achieve this. (If the last sentence is not clear to you, then you do not yet grasp what I have been trying to explain)

http://www.cmarcel.net/Articles/Chaos%20Theory.htm

Jeg har vært fascinert av chaosteorien en stund - og mener også at den kan knyttes opp til en sjamanistisk erfaringsvei, men jeg trenger mer tid før jeg kan fremlegge det.
GjenopprettetMedlem
Det positive med det.. for det er alltid noe positivt.. er at vi får nyte varme, digge somre  :w00t: Men for all del. Kjør buss, resirkuler og slå ned på strømforbruket   :innocent2: Naturvernspire  :wub:
GjenopprettetMedlem
...eller ta en trommereise istedet for å ta fly, bil eller tog  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":

...eller ta en trommereise istedet for å ta fly, bil eller tog  :w00t:

ja... nettopp... eller benytt nærområdet.. den samme stien er aldri den samme.. alt er i endring  :w00t:
Anonymous
"Geronimo":

...derfor er det veldig betryggende at vi har en handlekraftig regjering  :icon_twisted:  ...politikerforakten har aldri vært større enn det han er nå nettopp pga de gir blanke i miljøet...jeg har sagt det før og må dessverre si det igjen "Stem på miljøpartiet De Grønne !" - i protest om ikke annet.

Dette er en stor utfordring for meg som medlem av de grønne og listekandidat i både Sandefjord og Vestfold ved kommune- og fylkesvalget nå til høsten.

Det er mye informasjon som skal fordøyes på en slik måte at den kan videreformidles og anvendes som back-up til pragmatiske, konkrete forslag.
Jeg har mye å lære...

En link om hvorfor flyreiser bør reduseres drastisk:

http://www.aua.am/aua/faculty/impress/planetravel4.pdf
Innviklete greier...
Anonymous
Sitter i det omtalte kommunestyret nå, og lykke til med å snu den negative stemningen og de harde ordene der. Har prøvd i fire år....
Anonymous
Så til de grader erfaren? Det ønsker jeg å få vite mer om!

Stikk gjerne innom Blåsteinveien 62 for en kopp kaffe ved anledning!
GjenopprettetMedlem
Havnivået stiger....

Strandtomtene blir nok ikke så ettertraktet lengre...
GjenopprettetMedlem
Utviklingen er meget skremmende. Fjoråret (2006) var det året hittil hvor havisen rundt Nordpolen var smeltet mest i nyere tid.

Da synes jeg det er på sin plass å vise Nordpolisen pr 1. august 2006:
http://www.ssd.noaa.gov/PS/SNOW/ARCH06/ ... europe.gif[/img]

Og her er Nordpolisen pr 1. august 2007:
http://www.ssd.noaa.gov/PS/SNOW/ARCHIVE ... europe.gif[/img]

Her ser man helt tydelig utviklingen, og den er mye mer dramatisk enn jeg hadde trodd, så stor reduksjon i isdekket fra i fjor til i år synes i alle fall jeg er skremmende.
GjenopprettetMedlem
Det er til å grine av. Det er bortimot tre ganger Norge som er smeltet jo..... :(
Jeg håper politikere og andre med "tvinge-makt" kan få fingen ut av r@#%n og gjøre noe Selvsagt hjelper det at vi som enkeltrindivider er miljøbevisste, men det vil nok hjelpe atskillig dersom det kom lover og regler som forbød visse typer utslipp, produkter etc- Samtidig det bevilges penger til forskning og utvikling av alternative kilder til brensel osv.
Det haster virkelig nå...
GjenopprettetMedlem
...trøsten får være at Moder Jord klarer seg alltid...det er vi miljøsvin som får svi  :icon_twisted:
AdsBot [Google]
"Geronimo":

...trøsten får være at Moder Jord klarer seg alltid...det er vi miljøsvin som får svi  :icon_twisted:

+ de som ikke har hatt anledning til det enda..
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

"Geronimo":

+ de som ikke har hatt anledning til det enda..

.....og "de" er deg, alle, nå, før og i fremtiden......., "de" er oss og Moder Jord er en del av oss......  :eusa_pray:
Anonymous
Og her er mer fra dagens aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1996007.ece
GjenopprettetMedlem
Den skremmende sannheten er at ca 50% av den isen som var der i september 2005 (forrige rekord for når det var minst is) nå er borte. Dvs noe over 20% av dekket i flatemål pluss at den gjenværende isen er blitt mye tynnere.

I verste fall betyr det at all isen er borte på høsten om 2-3 år, men det tør ikke klimaforskerne å si enda.
GjenopprettetMedlem
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/290821
Anonymous
La oss kjøpe opp all isen før den smelter...

Jeg vedder på at noen med kapital og forretningssans kommer til å lansere en slik kampanje.

Når den smelter uansett kan vi jo likesågodt tjene på den først?
Vi kunne slepe isfjell til turistområdene rundt middelhavet som alltid trenger vann i høysesongen - til svømmebassengene, til hotellhagene og isterningene for cocktailen.

Pengemaskineriets absurde logikk.
Og gevinsten blir investert i moderne teknologi som snart blir nødvendig for å avsalte havvannet - når havet blir den viktigste kilden til drikkevann i fremtiden.
Eller til å kondensere vannet fra luftfuktigheten, vinne det tilbake fra atmosfæren.
For luftfuktigheten kommer til å bli høy i en globalt oppvarmet atmosfære.
Slikt kalles løsningsfokusert.
Problemorientert er nemlig ikke lenger politisk korrekt.
Jøss, jeg tror de har bruk for meg ...
AdsBot [Google]
"gidgeroo":

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/290821

:icon_cry:      :icon_cry:        :icon_cry:    ...