Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det er mye fokus på hva "alle andre" gjør som skader miljøet, men hva gjør du selv for å skade miljøet minst mulig? Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn har en kjøp-og-kast mentalitet og er storforbrukere av det meste, men det -må- ikke være slik.

Selv sorterer jeg papir, plast, glass og metall - desverre er det ikke bio-søppel i oslo (helt utrolig!) så det går i rest søpla. Jeg kjøper økologiske vaskemidler, økologiske hygieneprodukter, bruker mooncup istedet for bind ( http://www.damebeger.com/ ), spiser (helst øko) vegetarmat (ja, kjøttproduksjon er en stor belastning på miljøet), har ikke bil - jeg går eller tar trikk/buss/tog, forsøker å begrense kjøp av klær fra store kjeder selv om det er det billigste - noen har begynt å få inn noe øko og det er det selvfølgelig kult å støtte opp om - å kjøpe fair trade, brukt eller øko er selvfølgelig best, men jeg praktiserer det ikke 100% desverre.. også leverer jeg klærne mine til fretex istedet for å kaste dem når jeg ikke bruker eller passer dem mer.. Det var hvertfall noe.

Og til dere som har hund - det finnes faktisk nedbrytbare hundeposer! Har foreløpig bare sett dem på nett, f.eks. her: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT025

Del gjerne og kom med innspill - kanskje kan vi inspirere hverandre :-)
GjenopprettetMedlem
Hva er miljøet?

Er miljøet bare den delen av våre omgivelser som vi kaller naturen? eller er dette bare en del av vårt miljø?

Hva er et psykososialt miljø? og hva kan man gjøre for dette?
GjenopprettetMedlem
Ja nå var det naturen jeg mente her da, og det tror jeg kom ganske klart fram.. så innlegget ditt var vel kanskje litt off-topic?
GjenopprettetMedlem
jeg kaster ikke søppel i det hele tatt ,fordi jeg verken kjøper eller lager mat ,jeg får alt servert på bordet.

Jeg spisser for det meste dårlig kjøtt som er ment til distruesjon egentlig.

Bruker ikke bind og ikke kondomer.

Klarene har jeg så lite av, derfor trenger ikke å levere noe til fretex.

bil har jeg ikke heller ,kjønner ikke hvorfor jeg har førekort .

Hund har jeg ,en veldig stygg en,men flink til å skremme alle onde ånder i nabolaget,heter : Sharlotte.
Den bæsjer kun i gården hos tanta mi .
GjenopprettetMedlem
....
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Ja nå var det naturen jeg mente her da, og det tror jeg kom ganske klart fram.. så innlegget ditt var vel kanskje litt off-topic?

Ja jeg forstod hva du mente og det er godt mulig at mitt innspill her er off topic, men jeg ser litt annerledes på dette fordi disse tingene henger sammen, lever vi i et dårlig psykososialt miljø så bryr vi oss fint lite om naturen!

Klarer man å bryte med disse forsøplings vanene våre og tar natur/miljø-katastrofene på alvor, så vil det også i sterk grad bidra til forbedret psykososialt miljø.
GjenopprettetMedlem
Jeg er forsåvidt enig, men er det noen grunn til at du istedet for å hvertfall svare på det som var spørsmålet i denne tråden først, går rett på noe annet?
Jeg føler ikke at jeg lever i et veldig bra psykososialt miljø, men jeg bryr meg i høy grad om naturen likevel.
Anonymous
er ikke måten å gjøre en psykososial forandring er gjennom praktiske foretak kjære cenobit. forandrer ikke det det psykososiale også?

Ellers så må jeg si at jeg gjør minst mulig for miljøet (og det er ut ifra sånn jeg ser det bra for miljøet).
Det er mye andre gjør som jeg ikke gjør for jeg blir ikke noe lykligere av å konsumere, lykken kommer ikke ifra konsumerbare objekter og heller ikke ifra noen objekter sånn jeg ser det så jeg spiser og drikker enkelt og nøyer meg med det jeg blir gitt.
GjenopprettetMedlem
Det gjør jeg også, og av den grunn benytter jeg kun kollektiv transport (dvs. kjører ikke lenger egen bil - alene (min bil har stått parkert i flere år nå))

Jeg går eller sykler der det er hensiktsmessig  :)

Som et eksempel...

er ikke måten å gjøre en psykososial forandring er gjennom praktiske foretak kjære cenobit. forandrer ikke det det psykososiale også?

Yess  :biggrin: Det er jeg fullstenig enig i  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Klarer man å bryte med disse forsøplings vanene våre og tar natur/miljø-katastrofene på alvor, så vil det også i sterk grad bidra til forbedret psykososialt miljø.

Klart det henger sammen....

Og så mye "junkfood", whitedrogs og E-stoffer vi forer oss med... er det ikke rart det ser likedan ut på utsiden.
Kanskje bør vi begynne med den indre miljø....
Anonymous
Da er vi vel det vi kan på framangardsfolkspråket enig, eller einig eller eig som det blei kalt, har du fått eig sa folk, ja sa folk og da mente rem at det var et støkke svor en skulle være enig om og ikke noe annet for det skulle'n væra enig om på mandan eller dåsadan som også blei kalt prematurtirdag eller seinsøndan. har du snudd snasen på påsan på mandan sa folk, ja sa folk!!!! Derrav uttryket forrømmade unge!!

unnskyld, teit avsporing som jeg dog velger å la gå i trykken
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Klart det henger sammen....

Og så mye "junkfood", whitedrogs og E-stoffer vi forer oss med... er det ikke rart det ser likedan ut på utsiden.
Kanskje bør vi begynne med den indre miljø....

Hvorfor ikke begynne i alle bauger og kanter  :w00t: på en gang  :o Det ville umiddelbar positiv uttelling helsemessig sett  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Cocopelli":

Da er vi vel det vi kan på framangardsfolkspråket enig, eller einig eller eig som det blei kalt, har du fått eig sa folk, ja sa folk og da mente rem at det var et støkke svor en skulle være enig om og ikke noe annet for det skulle'n væra enig om på mandan eller dåsadan som også blei kalt prematurtirdag eller seinsøndan. har du snudd snasen på påsan på mandan sa folk, ja sa folk!!!! Derrav uttryket forrømmade unge!!

Ehhh.... Skjønte ikke bæra.....  :o  :eusa_doh:  :razz:
GjenopprettetMedlem
"Cocopelli":

Takk  :eusa_clap: :eusa_clap: ein god latter forlengar livet  :respect:
GjenopprettetMedlem
Det er visst mye folk har lyst til å snakke om som ikke helt handler om hva man selv gjør eller ikke gjør for miljøet.. sånn egentlig.

Ernæring kan man jo selvfølgelig snakke om, men det var ikke helt det jeg hadde tenkt når jeg startet denne tråden da.. Forøvrig unngår jeg de fleste e-stoffer, samt kjipinger som f.eks. aspartam (søtstoff som er i omtrent alt av sukkerfritt), smertestillende og andre ekle ting. Jeg tror jeg skal starte en tråd som heter "hva spiser du".. ;-)
GjenopprettetMedlem
Ja hva gjør jeg for miljøet?
Jeg tenker miljø i det jeg gjør, skifter til miljø pærer i lampene,
er bevisst på å ikke kaste søppel rundt meg hvor jeg går etc..

Det du sat_nam sier om å ikke spise kjøtt, ser jeg ikke på som noen miljø besparende...
Kjøttet produserest i store mengder on jeg spiser det eller ikke, og bussen eller trikken
kjører like mye om jeg tar den eller går til jobb....

Men at hver enkelt bør være bevisst i hva de gjør, er meget viktig..
Når vi blir bevisst og til stede i hva vi gjør så vil verden endre seg  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Samin":

Det du sat_nam sier om å ikke spise kjøtt, ser jeg ikke på som noen miljø besparende...
Kjøttet produserest i store mengder on jeg spiser det eller ikke, og bussen eller trikken
kjører like mye om jeg tar den eller går til jobb....

Det er slik veldig mange tenker - at det har ikke noe å si om jeg slutter å f.eks. kjøre bil/slutter å spise kjøtt/ slutter å kaste søppel på gata osv osv., for det er jo så mange som gjør det uansett!
Men skal man gjøre en forandring, må man begynne med seg selv.
Nei, kanskje merker ikke kjøttindustrien (f.eks.) så stor forandring av at kun én person slutter å kjøpe kjøtt, men kanskje merker de litt mer om det er 10 personer, og enda mer om det er 10.000... og 10.000 må nødvendigvis begynne med 1.. eller? :-)
Det er en veldig typisk holdning du beskriver her.. det er en holdningsendring som må gjøres i veldig mange.
GjenopprettetMedlem
Opp med humøret sat_nam  :wub:

Denne tråden kan bli så god som gull den..

Hvorfor kjøpe "miljøvennlige" plast poser - man har da ryggsekk! og ja, jeg plukker med meg søppel som jeg igjen hiver der det bør kastes...
GjenopprettetMedlem
Hehe...  :lol: Lurer på hvordan det lukter av den sekken...... ( du har kanskje ikke hund...)
GjenopprettetMedlem
Sekk er en fin ting. Jeg har nesten alltid med meg sekk, så slipper jeg pose. Men desverre så kjøper jeg ting som produserer søppel som må kastes i noe, og da må jeg (?) ha en pose å kaste det i. Heldigvis blir det minimalt med restsøppel når man kildesorterer, og de fleste plastposene går i plast-sorteringen.
Plast er forøvrig veldig unødvendig med den teknologien vi har i dag.. det kan lages materialer som har tilnærmet samme funksjon som plast, men som er nedbrytbare. "Plasten" som er rundt øko/fairtrade bananene f.eks. - den er nedbrytbar, men ser og føles ut som plast.. :-)
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Det er slik veldig mange tenker - at det har ikke noe å si om jeg slutter å f.eks. kjøre bil/slutter å spise kjøtt/ slutter å kaste søppel på gata osv osv., for det er jo så mange som gjør det uansett!
Men skal man gjøre en forandring, må man begynne med seg selv.
Nei, kanskje merker ikke kjøttindustrien (f.eks.) så stor forandring av at kun én person slutter å kjøpe kjøtt, men kanskje merker de litt mer om det er 10 personer, og enda mer om det er 10.000... og 10.000 må nødvendigvis begynne med 1.. eller? :-)

:eusa_clap:

Jeg selv er ikke så flink, som jeg burde ha vært. Jeg sorterer søppel. Jeg kaster ikke søppel i naturen. Økologiske matvarer har jeg lenge tenkt at jeg skulle begynne å kjøpe, men det holder ikke bare med å tenke på det. Her krever det handling.
Ellers er det en fin ting å gi bort barneklær som er blitt for smått. Jeg har også begynt å gå på loppemarked, når det er ting jeg trenger til hjemmet.
GjenopprettetMedlem
Det er en veldig typisk holdning du beskriver her.. det er en holdningsendring som må gjøres i veldig mange.

Joda det er det sikkert, men her snakket jeg om å spise kjøtt og kjøre bil..........
Jeg er av den typen som tar med bosset jeg finner på tur i skog og mark...

Jeg mener at forurensing er en skam, ja...
Men dette med å ikke spise kjøtt.. Om du mener at det er fordi dyra produserer co2??
Da er det tull.. Global oppvarming er en opphauset måte å spare miljøet på..
AdsBot [Google]
"Samin":

Men dette med å ikke spise kjøtt.. Om du mener at det er fordi dyra produserer co2??
Da er det tull.. Global oppvarming er en opphauset måte å spare miljøet på..

ikke ifølge forskingen..

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 102863.ece

- To biffer forurenser like mye som 50 km bilkjøring, sier forskningsleder Mekonnen Germiso i Framtiden i våre hender
GjenopprettetMedlem
Hva jeg gjør for miljøet? Kunne sikkert ha gjort mye mer. Men å gjøre litt er bedre enn ikke å gjøre noe som helst. Prøver å produsere minst mulig søppel, det vil si at i så stor grad som mulig reparerer jeg fremfor å kjøpe nytt. Jeg har skaffet meg klistremerke på postkassa med nei til reklame, men mener fortsatt at de som vil ha reklame kan si ja takk. Plukke søppel når man er på tur er noe som gjennomføres her også. Å ikke kjøre bil er en umulighet når man bor sånn som jeg gjør, men forsøker å begrense kjøringen til et minimum. Kollektivtransport er rett og slett ikke mulig, det er ikke et reellt tilbud. Ellers så har vi forbrenningsanlegg her på stedet, så søppelet som blir samlet inn går til å drive en turbin som igjen gir strøm til en fiskeforfabrikk. Det er i mitt sinn en bedre løsning enn deponi. Liker tanken på at energien ikke bare går opp i pipa og ut, men at den blir benyttet til noe konstruktivt.

Klær er ikke noe jeg er så veldig opptatt av. Når jeg engang handler klær, må jeg innrømme at jeg handler med kjedebutikkene. Igjen, det er ikke noe reellt tilbud om noe annet enn det. Bor virkelig på landsbygda... Men jeg fyller ikke skapene mine med alt mulig unødvendig, og jeg bruker klærne til de er utslitt. Etterpå får de nytt liv som pussefiller eller liknende. Kjekt å ha noe å tørke hendene på når man som meg, liker å holde på mer ute enn inne. Oljeflekker, maling osv.

Ellers så tror jeg ikke man kan få et nært forhold til naturen hvis man aldri er ute i den. En utfordring for de som bor i byen, men ikke umulig.  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Gjest":

ikke ifølge forskingen..

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 102863.ece

- To biffer forurenser like mye som 50 km bilkjøring, sier forskningsleder Mekonnen Germiso i Framtiden i våre hender

Jo det er nok ikke så gale som det høres ut til...
Hva tror du vi mennesker slipper ut bak med co2?
En forsker kan du betale å få det resultatet du vil ha.....

Nei, vi går nok inn i en varmere periode som vi har skapt, men inn i en ny varm sykluse som universet har gjort mange ganger før.

Det er forøvrig en annen spennende tråd her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 35#msg8435

Om man søker på hovedsiden så finner man mange gamle gode diskusjoner..