Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
På søndag klikket jeg meg inn på sjamansonen fra en "fremmed" datamaskin på et kontor/nettverk jeg ikke har brukt på 9 måneder, og til min overraskelse ble jeg hilst velkommen av mitt eget bilde øverst til høyre. Jeg ble automatisk innlogget på sjamansonen. Jeg var ikke innlogget fra før, siden jeg husker bestemt at jeg hadde logget meg ut hjemme fredag den 20.04 like før kl.18.00, og jeg hadde kontrollert om så var tilfelle.

Jeg kan ikke huske at jeg noensinne logget meg inn fra nevnte fremmede maskin, men det må jeg ha gjort. Er det sjamansonen som har registrert IP adressen og logget meg inn automatisk etter ni måneders pause derfra? Er det det lokale nettverk som gjorde det? Hvorfor blir jeg ikke logget inn automatisk fra de maskinene jeg bruker til vanlig?
Det er bemerkelsesverdig, siden hvilken som helst annen person kunne ha skrevet innlegg
eller pm i mitt navn fra denne maskinen - jeg befant meg ikke innenfor mine personlige innstillinger eller lignende.

Jeg etterlyser herved info om sonens praksis angående IP adresser, jeg vet at mine innlegg som medlem blir registrert slik og det er greit og nyttig og skaper trygghet for alle. Men hva er forklaringen for eksempelet ovenfor?

Nå nettopp så jeg at det sto oppført "33 gjester, 13 medlemmer, 1 skjult(e)" på forsiden. Moderatorene trenger kanskje av og til å jobbe inkognito? Forståelig nok det - eller hvem er skjulte medlemmer ?

Det synes å skje en sikkerhetsmessig oppgradering, noe som jeg er svært takknemlig for. Gjester får for eksempel ikke lenger innsyn i medlemsprofilene. Ganske betryggende.

Noen ord fra admin./moderatorene?
GjenopprettetMedlem
Hei Masha.

At den pc-en logget deg inn automatisk, ligger nok i det lokale nettverket vil jeg tro.

Alle medlemmer på sjamansonen har mulighet til å velge å være skjult når de er pålogget.

Resten av spørsmålene dine får Ailo eller Keh svare deg på.

Mvh
Inger Lise.
knunett
1. Ang. "skjulte" pålogginger. Alle kan selv velge å IKKE å vise om de er pålogget eller ikke. Ikke noe mystisk med dette. Men et tilbud til dem som føler det er ubehagelig at "kallenavnet" dukker opp. Skriver man ett innlegg kan man derimot ikke gjøre dette anonymt.

2. Du må ha logget deg på fra samme maskin tidligere, og påloggings-informasjonen er lagret på denne maskinen. Informasjonen kan ikke lagres på ett nettverk, men kun den maskinen på logger deg inn fra. Når du oppgir ett brukernavn og passord får du spørsmål fra nettleseren om denne informasjonen skal lagres eller ikke. Hvis man er på en maskin som andre har tilgang til er det veldig viktig at man ikke lagrer påloggings-info på datamaskinen.

3. Sjamansonen lagrer alle IP-adresser knyttet til brukerne. Dette er nødvendig feks. for å blokkere/sperre medlemmer som misbruker kontoen sin, lager krøll for andre medlemmer osv. Alle nettsider man besøker samler inn den samme informasjonen (webserveren gjør det selv om eieren av nettstedet ikke vet det...). For de fleste av oss er det enkelt å skaffe seg en ny IP-addresse... Bredbånd-leverandørene har en gjerne en "guide" til hvordan det skal gjøres.

Håper dette var oppklarende!

;)