Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I Salten vasser vi i kulturminner - både samiske og norrønne. Har netopp vært å studert den ene av to såkalte "steinkjerker" - lokal benevning. Trur dette kan være et fornorsket samisk navn. Noen som kan gi et hint her utfra beskrivelsen:
Den ene steinkjerka er stor opprett steinblokk - kan være en offerstein. Den andre steinkjerka består av digre, naturlige, steinblokker som danner ei lita hule - kan faktisk være ei urgrav. Takknemlig for samisk kompetanse her....
Hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Opprettet steinblokker,er offersteiner,de smurte steinen inn med blod fra dyr etter jakt,for å vise takknemlighet til gudene for god jakt.
GjenopprettetMedlem
"kariw":

I Salten vasser vi i kulturminner - både samiske og norrønne. Har netopp vært å studert den ene av to såkalte "steinkjerker" - lokal benevning. Trur dette kan være et fornorsket samisk navn. Noen som kan gi et hint her utfra beskrivelsen:
Den ene steinkjerka er stor opprett steinblokk - kan være en offerstein. Den andre steinkjerka består av digre, naturlige, steinblokker som danner ei lita hule - kan faktisk være ei urgrav. Takknemlig for samisk kompetanse her....
Hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
"kariw":

Hilsen kariw

Svarer på mitt eget spørsmål - har innhenta kompetanse blant folk som arbeider både med samiske og norske stedsnavn. Steinkjerke er et eksempel på det vi kaller "smør på flesk". I dette tilfellet er -kjerka er berre ei fornorska form av det samiske ordet for stein, jfr.  nordsamisk geadgi, lulesamisk giergge osv.
Etterhvert har man glemt den opprinnelige betydningen av navnet - fornorsket det til kjerke, som i og for seg viser en hellig tilhørighet dersom det viser seg at disse stedene faktisk var samiske, hellige steder. Har sjekket på nettet - det finnes mange slike steinkjerke - navn rundt omkring i landet, faktisk helt ned i Bamble.

P.S.Hvis noen undres over at jeg opptrer med to ganske like id her inne - har det sin rot i et teknisk problem som jeg ikke fikk løst. Nå skulle jeg selvsagt gjerne opptre med en id, mest for min egen del - det vil være lettere å ha oversikt over mine egne innlegg. Men forøvrig har jeg ingen problemer med å dukke opp som fersking - det er jo det jeg er...
kariw(e)
GjenopprettetMedlem
Ja, kikk på bruken av dette ordet: Sjielegierkie:

http://gaaltije.com/generella_dokument/ ... %F6rem%E5l

http://gaaltije.com/generella_dokument/ ... E5l&id=183

Har brukt disse stedene som svar på et spørsmål om offersteiner her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... =showPosts