Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I går gjekk eg i skogen,i skygge fra sola som var steikende,grillende heit,det var i tillegg vindtstille,en og annen svalende bris kom gjennom skogens bunn,så det gjekk ann å puste,jeg setter meg ner i lotus,og nyter skogen,lenge er det en merkelig stillhet,men så plutselig setter en fugl igang
å fortelle noen andre venner,at her sitter en kar,han bare sitter der,jeg hører de morer seg.Så dukker en mus opp rett foran føttene mine,som om jeg ikke var der,men den får store øyne som ser ett øyebløyikk rett i mine før den lurer seg vekk bak et tre.
Etter en god pause,fortsetter jeg vandringen,føler meg hypnotisert av varmen,og stanser,får innskytelsen til å kikke etter noe,og der rett foran meg ligger en brun glinsende huggorm i en solstråle som når bakken,helt hypnotisert ser den ut,jeg spiller litt på pinner for den og synger en hypnotiserende sang for den hypnotiserede ormen.Og er glad jeg snappet opp den beskjeden den ga meg om å stanse.
For dette er andre gangen på kort tid en huggorm er rett foran meg.Den er liten, men har sterke hypnotiserende evner.
Så i en hellig hypnotisk tisltand vandrer jeg videre,med en ny innsikt.
tislnad
tilsnatnd
tilstand.
ORMEÅRET??? @@@@@???

GjenopprettetMedlem
@@@ Aj da..... Jeg som har ormeskrekk... @@@
GjenopprettetMedlem
Har hørt vi bør passe oss litt i år for det er både mye orm og flått. Sukk. Noen hadde spottet en orm der jeg var på tur forleden, men jeg fikk ikke sett den. Det gjør meg litt nervete og så tør jeg ikke oppsøke de mest uberørte og tettbevokste stedene. Sukk og dobbeltsukk.
Er det noen som har et råd om hva man skal gjøre om man kommer til å bli bitt av en hoggorm på sin vei? Hvor lang tid tar det før man tar dånedimpen? Får man tid å komme seg til folk?
Godvibb fra en som går tur uansett orm og flått. De stopper ikke meg!
Anonymous
Hva fint med en huggorm i solskinn!
Og så fint at du fölte innskytelsen (
nytt ord 
)
Takk Knight Black Adder
(adder=huggorm)GjenopprettetMedlem
Så vakkert, Tele. Naturen er så flott
Har hørt om mange som har sett huggormen i år, ja. Håper jeg også får se den. Har aldri sett en før
Hilsen "like a virgin"

Anonymous
Så fint du forteller. Som Inger Lise har jeg heller aldri sett en huggorm.
GjenopprettetMedlem
"Fønix":
Så fint du forteller. Som Inger Lise har jeg heller aldri sett en huggorm.
Ikke jeg heller, selv om jeg har hatt møtt dens slektninger på andre måter i det siste.....
(i meditativ sammenheng)
GjenopprettetMedlem
Takk for hyggelige telbakemeldinge.
He ikkje hellar sitt så møje håggorm tilegare,æg støkke litt,når den plutseligt æ rett framføre mæg,så æg må passa mæg litt,ikkje svima rundt iskogen når dar æ så varmt.
Dæ va ikkje meiningå å skræme nogen. @@@.

Bing [Bot]
Ormen og slangen kan være symboler på selveste evigheten.
Vet ikke om ormen passer inn i det for deg, eller som tegn på noe annet. Det er sterk transformasjonskraft i bildet jeg får opp. Av ormer og slanger.

Anonymous
Det er slik med hogormen at den er blandt de mindre giftige slanger vi har her på kloden. Giften er laget for rotter og slikt og dermed er hoggormen et godt nyttdyr. Jeg levde med en orm under teltet mitt i fjor da jeg bodde ute en lengre periode, og jeg var vesignet fri for mus og frosk.
Hoggormen biter sjelden mennesker, den vil heller trekke seg unna eller spille død. Ikke ta på orm, død eller levende. Det kan hnde den bare spiller.
I tillegg er det svært få som opplever en sterk reaksjon på giften. De fleste får en hevelse og problemer med å gå, men noen få kan få værre reaksjoner.
Hoggormtenner er derimot så korte at tykke ullsokker stopper dem, og en lett støvel er alt som skal til for å gjøre deg helt trygg...
Ormen er fin den
GjenopprettetMedlem
Så flott opplevelse Tele...
Jeg har alltid likt hoggormer, eller ormer generelt. De fasinerer meg.
Da jeg var lita, var jeg spesielt opptatt av både slanger, firfilser
og padder. Mamma vakke særlig gla når jeg dro med meg firfilser
og padder hjem.....
Men jeg husker godt en episode med hoggorm. Jeg var rundt 4-5 år.
Til jul den gangen fikk jeg en plastikk lekehuggorm av min mormor.
Hun visste hvor gla jeg var i disse dyrene. Jeg elsket den. Den var med
meg overalt. Til en dag jeg mistet den. Den var søkke vekk. Og jeg ble
kjempelei meg.
Så en sommerdag, fant jeg den igjen. Den lå på gresset foran huset,
og koste seg i solen. Jeg ble jo så glad....

Den glinset så fint der den lå krøllet sammen, og jeg bøyde meg for
å ta den opp. Da reiser den på hodet og ser dovent på meg, der
jeg strekker en liten hånd bort for å løfte den opp. Jeg ble litt
forskrekket og tok noen skritt tilbake. Så løp jeg inn, kjempegla
og ropte til mamma...*ormen min lever, ormen min lever*
Mamma skjønte fort hva det var, og til min skrekk og gru
løp min stefar ut og slo den ihjel....

Det glemmer jeg
aldri. Men mamma fikk roet meg ned tilslutt.
En annen gang jeg hadde gleden av å treffe hoggormen
var på en ferie med min tante. Da lå den pent og pyntelig foran
utedoen. Da kjente jeg den igjen, og hadde lært at den var farlig,
og tok ikke etter den da, hehe!
De er vakre.....spennende....og mystiske med sine vakre øyne!

GjenopprettetMedlem
Hadde et hoggorm møte litt tidligere i våres. Gikk nedover en sti og hører plutselig en hvesende lyd, hopper til og vi blir stående å se på hverandre. Den, midt i stien, og jeg, en meter bortenfor. Rakk ikke å bli redd før etterpå, så fascinert som jeg ble. Den forsøkte ikke å bite, men hvis sånt skjer, har jeg hørt at en skal gå rolig veien hjem og ikke løpe avsted. Økt puls, øker gjennomstrømningen av giften. Ellers så er det vel farligst om man er allergisk tror jeg? hadde en naturfagslærer en gang som pirket borti mye hoggorm og ble bitt en gang innimellom. Etterhvert gadd han ikke reise til legevakta med det en gang.....
Flåtten er jeg nesten mer redd for, sånn apropo. Men det er litt merkelig at folk sier det er mye av det, her jeg bor, men aldri har jeg hatt flått på meg. Bikkja derimot, han plukket vi gjerne av noen fire fem flåtter etter en tur. Men så vidt jeg har skjønt er det lite iforhold til andre steder.....