Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ser ein artikkel på nett i dag om at Tromsdalstinden var aktuell  for ein arabisk kjøpar,
men forblir i norske hender. :o
Det står at fjellet er heilag,ikkje berre for samane,men for alle i Tromsø.
Nokon som kan fortelje meir om dette fjellet sin betydning opp gjennom tida?
GjenopprettetMedlem
Det står i avisa i dag at Tinden er solgt for 6 millioner! Hvem kan ha interesse av å kjøpe et fjell? Det bør tilhøre alle!
Tromsdalstinden er et yndet utfartssted, og alle som bor i Tromsø bør liksom ha vært der i løpet av livet. Det har ikke jeg  :redface: - det var nå den kondisen, da. Det tar noen timer å gå opp, og da har man utsikt over hele tromsø mot vest og innover innlandet mot øst.

Tromsdalen heter Salasjvahkki på Samisk, oppkalt etter tinden.Salasj ( mangler en samisk bokstav på tastaturet) vet jeg ikke hva betyr - tind er i hvertfall Gaisa, tror jeg. Det er vissnok et hellig fjell, og man er redd for at det skal bli ødelagt i forbindelse med OL 2018.  Det snakkes om å bygges alt fra skianlegg, boliger og tunell til tog.
Det var samisk bosetning i dalen for ca 50 år siden, familien Rein. Det var visstnok også svenske samer her deler av året.Samme gjengen, omtrent som er medlemmer i Nei til Eu har laga ei forening som heter Nei til OL.

Jeg vet egenlig ikke så mye om hvilken sammenheng man brukte tinden som hellig fjell, men generelt innfor sjamanismen brukes fjelltoppene som en port til oververden, og det høyeste fjellet i området er vel å regne som det beste.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Takk for svar.
Av artikkelen virker det som fjellet framleis skal vere for alle i Tromsø og stå urørt.
http://e24.no/naeringsliv/article1872054.ece
Vel,vel... ::)

Kan ein lese om dette fjellet i nedskriven mytologi/lokal-historie,eller?
Fann litt :http://www.arvidsveen.com/?Tinden:Det_hellige_fjellet     
Masse flotte foto også.
GjenopprettetMedlem
Takk for flotte linker! Det var interessant. Det er noen nydelige bilder som er tatt av tinden i ulike lysforhold. Jeg tror det er gitt ut en hel bok med disse bildene.

Mvh  stridshjelp
Gigabot [Bot]
Om du får snakket med en same eller en annen (helst med lang livserfaring) som bruker fjellet, så får du nok vite hvorfor fjellet er hellig og skal stå urørt.  ;D
Om du ser over havet til amerika og canada så er der flere hellige fjell som indianerne har, som også skal stå urørt av mennesker. Og om jeg ikke tar helt feil fører det bare ulykke med seg å ta et hellig fjell i bruk til f.eks. bosettning og drift. (Husker ikke helt hvor jeg har dette fra men det ligger langt baki hode et sted).  :razz:

Ellers så kan en tjene ganske mange penger på å eie et fjell. Spesiellt om det skal benyttes i forbindelse med OL og kansje i flere vintre fremmover. Alt som skal drives der må jo da betales med leie til eier.. Så sånt sett hadde det ikke vært så dumt å eie et fjell.. Men, ikke et hellig et..
GjenopprettetMedlem
Hei Frøya! tykkjer du det er tabu å avbilde heilage fjell i bok (evt. på nett)for kommersiellt bruk,slik  som i linken?
Det står  litt om dette i boka Sjamansonen.
GjenopprettetMedlem
Folk är galna!
I sverige finns det en sajt där dom säljer stjärnor (mystar.se)!!!!
Visst, 5 % av vinsten går till välgörande ändamål men vem kan äga stjärnorna?
Rymden, universum.....?