Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I helgen hadde jeg besøk av to kjære venner. På lørdag tok jeg dem med meg
til mitt kapell. Et fantastisk sted, jeg har skrevet om det før her på sonen.
Mitt kapell er mitt hellige sted. Det er en gravhaug fra en bosetting ca år 800 e.kr  - 1350, som ligger på en høyde og vi kan se langt avgårde ut over "Svanen" Mjøsa. På denne bosettingen var det et gardsanlegg med hustuft på 24 x 19 meter + flere mindre tufter. I hustuftene i sin tid ble det funnet vevlodder og spinnehjul, utstyr til kvinne arbeid. Det ble også funnet en god del andre gjenstander som stammer fra dette tidsrommet. Gravhaugen inneholdt kniver fra vikingtid , bryner og en del andre småsaker.

Lørdag var en usedvanlig flott dag, vi ruslet opp i skogen og bort til "mitt kapell". Vi hadde med oss tromme, fløyte og noe å sitte på. Vi ble godt mottatt av plassen. Vi fant oss hver vår plass og bare satt og følte plassen, så ut over Svanen Mjøsa og bare var stille.

Jeg gikk inn i sirkelen på gravhaugen, tok med meg trommen og hilste alle kraftdyr fra de 4 himmelretninger velkommen. Takket den himmelske far og moder jord for at de tok i mot oss og at vi fikk lov å oppleve denne plassen sammen. Min venn spilte fløyte samtidig som jeg gjorde dette, det var helt magisk - grunnen under føttene mine vibrerte og trærne sang med. Etterpå gikk jeg ned til mine to venner, den ene fortsatte å spille fløyte - det var så flott.

Etter en stund spurte jeg begge om de ville bli med inn i sirkelen, så vi kunne danne en slags sirkel vi også - Jeg hadde med meg tromma, men den ville plutselig ikke spille mer, så jeg sluttet etter en liten stund. Når jeg da åpnet øynene, så jeg at hjelperne var kommet. Bak min venninne stod det en indianer og bak min venn stod det en gråmelert flott stor og stolt hest. Det synet gjorde at jeg nesten mistet pusten.

Vi gikk tilbake til utkanten av sirkelen og satte oss ned, vi healet hverandre denne dagen og denne opplevelsen har gjort at dette stedet er blitt enda mer spesielt for meg. Jeg håper at det også har vært en opplevelse for mine venner.

Takk, takk, takk

RITA :wub:
GjenopprettetMedlem
Herlige folk i hellig kapell  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
En herlig og magisk opplevelse , kjære venn

:wub:
Anonymous
For en flott opplevelse  :wub:
Bing [Bot]
Takk for at du deler denne fine opplevelsen! :wub:
Anonymous
Hvilken sterk og vakker opplevelse, Rita!
Anonymous
"RITA":

Jeg håper at det også har vært en opplevelse for mine venner.

Takk, takk, takk

RITA :wub:

Det var det uten tvil. Du har jo tidenes kapell :biggrin:
Har også lest litt om den gråe hesten. Leste i en bok av Archie Fire Lame Deer at den gråe hesten har sammenheng med lynet. De som drømmer eller får visjoner, enten om lyn, grå hester eller Wakinyan(Thunderbird), blir en heyoka. En heyoka, eller en contraire, er en medisinmann som gjør alt baklengs. Sier han er så innmari glad når han sitter og gråter. Kommer inn døra baklengs, ler når det er begravelse etc. H*n er en hellig klovn. Hvis heyokaen drømmer om seg selv i dame/manne klær, må han gå med disse klærne. Han lærer folk om ikke å ta ting så alvorlig og seg selv så høytidelig. De har mange ekstraordinære krefter, bl. a til å styre været. Minner jo litt om sjamaner fra andre kulturer som også gjør alt baklengs. Så nå får vi se, om ikke du/jeg får se mer til denne grå hesten og så blir en "baklengs" sjaman :w00t:  :lol:
GjenopprettetMedlem
Hi, hi, den grå hesten passer jo helt inn i bildet  :wub:
Synes du ikke  :icon_lol:

klem til deg kjære venn og takk for opplevelsen

RITA