Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Av og til kommer jeg over begrepet "hellig rom", enten at det står skrevet noen steder eller at noen snakker om det. Sist jeg opplevde det var det en som advarte meg mot å åpne et hellig rom uten å kunne lukke det.
Hva er et hellig rom? Er det noen som har erfaring med hva dette innebærer?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
jeg søkte det opp på google men, nei

jeg tror jeg også har hørt det

arg må tenke en stund
GjenopprettetMedlem
Tillater meg å sitere litt fra Alberto Villoldo's bok - "Healer, Sjaman, Vismann. Han skriver følgende :
"Sjamanen starter alltid en healingssermoni med å åpne et hellig rom. Når vi går inn i dette rommet legger vi av oss alt som har med hverdagen å gjøre og forbereder oss på et møte med det guddommelige. I det hellige rommet kan vi gå inn i en fredelig indre verden der helbredelse kan skje. Her kan ikke det jordiske livet distrahere oss, hver handling er hellig og bevisst, men alikevel er det hellige rommet hverken alvorlig eller tungsindig.Vi åpner det hellige rommet ved å påkalle de fire himmelretningene og himmel og jord. Disse seks retningene med sjamanen i senter, representerer de sju organiserende prinsipper i universet. Det hellige rommet gir også tiltang til lysvesene - medisinmenn - og kvinner, som assisterer oss fra åndeverden.
Når vi er ferdige med helbredelsesarbeidet må det hellige rommet lukkes ved at vi nok en gang erkjenner de fire himmelretningene og himmel og jord. Når dette gjøres, frigjør sjamanen de arketypiske energiene han/hun påkalte og de integreres i naturen igjen.
Arketypene Villoldo bruker i sin "eksempelbønn" i boken er Slangen fra sør (det bindende prinsipp) - jaguaren fra vest (den fornyende kraft) - kolibrien fra nord (representerer utviklingens og vekstens episke reise) og ørnen/kondoren fra øst (som står for det selvoverskridende prinsipp) Himmelen er den kreative kraften, jorden den mottagelige. Når du påkaller dem aktiviserer du de kreftene som besjeler alt liv."
Håper dette kan hjelpe.
Blondie... c",)
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Sist jeg opplevde det var det en som advarte meg mot å åpne et hellig rom uten å kunne lukke det.
Er det noen som har erfaring med hva dette innebærer?
Mvh Stridshjelp
men åpne et slikt rom uten å kunne lukke det hva vil skje da

GjenopprettetMedlem
Hvis vi ikke lukker det hellige rommet blir det forgiftet, som en ferskvannskilde som blir forurenset. Da kommer ikke de arketypiske dyrene til deg lenger, og naturens krefter svarer ikke lenger på din bønn. Påkall hellig rom med den største respekt.
GjenopprettetMedlem
Takk Blondie, for interesant tilbakemelding. Boka av Villoldo har jeg, men har ikke rukket å lese i den enda.
Ailo har skrevet en fin artikkel på forsida om hellige rom, som utvider begrepet, i tillegg til slik villoldo beskriver det. Det var likevel fint å ha fått et førsteinnntrykk via din tilbakemelding, forstår da Ailos artikkel bedre.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Fint å bli minnet om det hellige rom. Jeg har også lest boka til Alberto V. og har brukt åpnings- og luknings-seremoniene ved sjelehentinger. I tillegg til de ovennevnte punktene, synes jeg det er godt å kunne skape rom rundt meg når det er "viktig arbeid" jeg skal gjøre. Og at det blir hellig når jeg gjør det til det ved å respektere de kreftene jeg påkaller, og takker ved seremonislutt. Desto oftere jeg gjør dette ritualet, desto mer naturlig blir det - spesielt mht å være ydmyk overfor sjeleverdenen.
Moskus
GjenopprettetMedlem
Hei.. c",)
Jeg bruker også den bønnen - den er nydelig vakker - og inntil min egen bønn kommer til meg så er denne god å ha. Eirik Myrhaug foreslo på et tidspunkt at jeg kunne bytte ut A.V.'s kraftdyr med mine egne, men så langt har jeg ikke kommet enda.
For meg er akkurat denne boken spesiell fordi det var den første jeg leste om sjamanisme - siden har jeg lest den flere ganger. Den er absolutt å anbefale Stridshjelp - har du den liggende så synes jeg du skulle åpne den også.. c",)
Ydmyk overfor sjeleverden ja Moskus - det er viktig - takk til deg.. c",)
Ellers så er artikkelen til Ailo utrolig bra!