Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Etter forespørsel legger jeg ut her bilder av en tromme jeg har til salgs  :wub: Pris for denne er 2200 inkludert porto. Tromma er laget med ramme av furu finer og reinskinn. Motiv er en grå ulv, men det var ikke så lett å få med på bildene. Det lyste sånn av den ulven at jeg måtte ha mange forsøk for å i det hele tatt få ta noen bilder av den. Så var det også veldig aktivitet rundt meg i går når jeg malte. Jeg fremholder fortsatt at jeg ikke KAN å male, men jeg får god hjelp.

Det er blitt foretatt noen reiser for denne tromma. Blant annet har jeg tatt en reise for ramma, der jeg har takket treet for dets gave og det samme er gjort for skinnet. I tillegg har jeg tatt reiser for å finne ut hvilken kraft som ligger i den, og ikke minst å samle dette til en samlet kraft som er lagt i tromma. Jeg har også tatt en reise for å finne ut om den skulle males, og hvilket motiv. Så det er en omfattende prosess. Først et bilde av framsida:

http://i120.piczo.com/view/2/w/6/g/a/3/ ... 0313_2.jpg[/img]

Så et nærbilde av motivet, så nært som mitt mobilkamera tillot meg å komme:

http://i120.piczo.com/view/2/w/6/g/a/3/ ... 2303_2.jpg[/img]

Deretter baksiden:

http://i120.piczo.com/view/2/w/6/g/a/3/ ... 6027_2.jpg[/img]

Som seg hør og bør er også denne tromma i veldig stor grad levende, den har trommet av seg selv. Men det er vel heller regelen enn unntaket her i huset. Reagerer ikke så mye på det lenger, for å være ærlig.  :innocent2:

Som dere ser så er ikke denne tromma helt rund, det er fordi jeg bøyer materialene på frihånd. Jeg stoler på at de får den formen de skal ha. Må legge til at noen av trommene jeg har laget har vært helt runde, men da har det vært meningen de skal være det. Stoler på at jeg får den guidingen og hjelpen jeg skal ha når jeg lager trommer, så lenge jeg stoler på det som kommer inn og følger de instrukser jeg får :wub: Og så er jeg veldig glad i prosessen det er å lage tromme, så dette kommer jeg til å fortsette med en stund framover. Lager også trommer på bestilling :)
GjenopprettetMedlem
Hei ! Hvor bred er tromma ?
GjenopprettetMedlem
Oi, at jeg kunne glemme noe så vitalt! Den er 50 cm i diameter, og 12 cm dyp.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Heisann viljesterk.
Denne tromma er fantastisk, synes det er flott at ikke alle trommer skal være like i sin rundhet, dette gir særpreg og sjel.
Kjempe flott. :w00t: :wub:
GjenopprettetMedlem
Takker reta  :wub: Å få kombinere det å få bruke kroppen med kreativitet og det åndelige aspektet.. alt dette samlet er noe som tiltaler meg veldig. Emnene til rammen har ligget til bløtlegging i bekken, omgitt av skogen som jeg er så glad i  :wub: Innviet min tromme i nærheten av der disse emnene har ligget, og det er også der jeg har hørt tromming i skogen når jeg har lagt ut emner  :wub:
GjenopprettetMedlem
OOO jeg likte den tromma.
Du er meget flink.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Den var fin  :respect:
GjenopprettetMedlem
Takker folkens  :wub: He he, i dag måtte jeg hakke meg gjennom isen for å få tak i emner til en ramme. Må nok vente på mildværet for å få lagt ut flere, men med det ustabile vinterværet det bruker å være på disse kanter må jeg nok ikke vente så alt for lenge :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Ser flott och välspänd ut den där   :respect: 

Daj di daj  :eusa_dance:
Nej vänta inte så länge - det kan hända att det knackar på din dörr i maj  ;D
GjenopprettetMedlem
He he, venter nok ikke så lenge. Har en ramme som er nesten ferdig, så det blir i alle fall laget en i denne størrelsen samt en liten en til før jul. Og straks det blir regn og mildere... Bruker ikke å holde seg så kaldt som det er nå så veldig lenge.  :innocent2: Men da får man jo sy rasler og lage amuletter så lenge, i påvente av mildere vær.  :innocent2: Dessuten er det herlig å gå tur i skogen når det er sånn vær som det er nå.  :wub:

Mai passer meg bra det, var i begynnelsen av mai jeg laget min egen tromme også  :wub: (Håper på bålvær og huletur  :innocent2: Har en hule i nærheten, som har vært steinalderboplass. Å sitte med bål der inne og tromme på offerplassen, trenger jeg å si noe mer?)
SEO Crawler
"Viljesterk":

Har en hule i nærheten, som har vært steinalderboplass. Å sitte med bål der inne og tromme på offerplassen, trenger jeg å si noe mer?

Oi, det høres fint ut.  Likte tromma di veldig godt, og spesielt den fine, røffe formen.

Du legger emnene i en bekk, men hvordan bøyer du dem, bruker du varmluftspistol eller noe sånt?
Anonymous
For en flott tromme laget i kjærlighet  :wub:  :respect:
GjenopprettetMedlem
Du legger emnene i en bekk, men hvordan bøyer du dem, bruker du varmluftspistol eller noe sånt?
Det prøvde jeg, men gikk vekk fra det da det ødela trefibrene. Det jeg gjør er at jeg dusjer de godt med varmt vann før jeg bøyer, og jeg bøyer de forsiktig, litt etter litt. Ligger de lenge nok i bekken så er det ikke så veldig vanskelig å bøye. Hvor lenge er avhengig av temperaturen i vannet. I sommer holdt det med tre til fem dager for 4 mm finer (bruker flere lag), mens i vinter har de måttet ligge en uke minimum. Man ser når de har trukket nok vann, de skifter farge. Ellers så har det vært litt prøving og feiling for å finne fram til en metode som passer for meg. Vil spille på lag med naturen på alle måter, også når det gjelder rammene. Og disse rammene får jo kraft fra det rennende vannet og ikke minst skogen rundt.  :wub: Må legge til at etter at jeg begynte å rense emnene med hvit salvie, det vil si emnene og meg selv, så har bøyingen av en ramme gått unna på halve tida. Men man må regne med litt svinn når man lager slike ting, det er ikke alle emner det er meningen det skal bli rammer av. Med litt trening føler man gjerne det på forhånd, før man legger de ut  :innocent2:
SEO Crawler
Takk for oppklaring.

"Viljesterk":

disse rammene får jo kraft fra det rennende vannet og ikke minst skogen rundt

Det er en fin tanke, støtter den.  :respect:

GjenopprettetMedlem
Ja viljesterk - ditt sätt att göra trummorna på, i samklang med naturen, känns väldigt bra.  :wub:

Ett alternativ till vit salvia att rena med, är ein, har både Thomas Trumman och andarna sagt mig. En väninna forklarade också for mig, när jag berättade om min resa till nornorna, att det shamaner hon träffat i Tuva använde ein på den måten. Det kan väl kanske Dimi berätta om, ifall han läser här. For mig syns det i alla fall fint att bruka de inhemska/lokala växterna.  :D
GjenopprettetMedlem
Bruker også mye einer til å rense med ja, og merker meg at i tillegg til å rense så bidrar den også til å åpne en opp. Når jeg skal ha trommeseremonier ute bruker jeg ofte einer på bålet. Er også for at man bruker de urter som finnes i sitt nærmilø, men trenger mer kunnskap om de for å kunne bruke de mer bevisst.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Må bare si fra om at nå har denne tromma funnet sin eier :respect: Men kan sikkert lage noe tilsvarende dersom noen skulle være interessert. Bare å ta kontakt.. jeg biter ikke..ikke hardt i alle fall :innocent2:
GjenopprettetMedlem
<t>Viljesterk kan göra trumma hon! Jag köpte en i våras

Fantastisk trumma med fantastiskt ljud och... ja... jag bara älskar min trumma !

Jag är glad att jag följde min intuition och väntade... på att den rätta trumbyggerskan skulle komma i min väg. Det blev flera år utan trumma, men nu får jag många år med en fantastisk trumma, byggd av en fantastisk kvinna!

:respect:</t>
GjenopprettetMedlem
ÅÅÅ, det var kjekt å høre Småborre Og så akkurat i dag når jeg skal ut og holde kurs for 10 personer. Kjempefin kraft å ta med seg det der Blir ikke noe kurs i sjamanisme, for jeg er ikke helt DER ennå, men healing, åndekontakt, teknikker for å kvitte seg med traumer og stress osv osv osv. Spennende og litt nervepirrende, akkurat som det skal være Kjekt å høre at tromma di synger sånn som den skal