Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Noen som vet hvor man kan få kjøpt di derre indianske fløytene, som har verdens fineste lyd, her i landet? Helst litt billige. Har ikke best med kroner for tida :icon_cool:
GjenopprettetMedlem
Hei, Mystiske

Hva med å prøve ShangriLa ? Jeg tror adressen er Fred Olsens gate. Butikken ligger på skrått over gaten for Amerikalinjen Pub på Jernbanetorget i Oslo. Er ikke helt sikker på om de har akkurat det du tenker på, men det er verdt ett forsøk..

Lykke til

Klem  :wub: Elin
GjenopprettetMedlem
Var nettopp der,fløyter hadde de :respect:
Anonymous
Da sier vi bærre;go go go!
Takk for hjelpa :respect:
GjenopprettetMedlem
Fant du fløyte der da? Slik en som har verdens fineste lyd  >:( 

Tror at de eneste indianske fløytene som evnt er å få kjøpt i Norge er fløyter av Odell Borg. Han er en av få fløytemakere som produserer i større mengder men som allikevel klarer å beholde lydkvaliteten. Man kan også bestille av han på nett:

http://www.highspirits.com/

Ellers så har jeg tidligere lagt inn linker til ulike fløytemakere her inne. Jeg har også en egen favoritt som jeg har kjøpt flere vakre fløyter av. Roger McGee....en utrolig nydelig fyr som legger hele sjela si i håndverket. Med han kan du samarbeide om å få tilpasset en fløyte for deg. Siste fløyta jeg bestilte av han kom på 1700 kroner. Den er laget til en jente på 8 år og har en lyd som er så tender og yndig atte fytti :)

http://www.wind-dancer-flutes.com/

UlveMor - *back in the zone*  :w00t:
Anonymous
Det høres jo ut som du kan litt om disse fløytene. Hvilken toneart lønner det seg for en nybegynner å begynne med?
GjenopprettetMedlem
Hei Magnus....jeg kan litt om de fløytene jeg selv har og bittelitt om generelle greier rundt indianske fløyter.

Det som er fint på en del fløytesider er at man kan lytte til spor av ulike tonarter. Noen vil sannsynligvis treffe deg mye sterkere enn andre. Det tror jeg er første ting å ta hensyn til. Han som laget til meg anbefalte å ikke gå for de allers største først. Alle tonartene lages i tre ulike størrelser....high, midi og low. Low er de største og kanskje derfor lurt å vente litt med. Men så klart, har man store hender og lange fingre vil vel ikke det heller være så vanskelig. Det kreves større kontroll (kjennskap til spillinga) og fingerstyrke for å håndtere større avstander mellom hullene osv.

Fuglefløyter er som regel i størrelse high. Min første fløyte ble meg fortalt at skulle være i Bjørnens ånd. Jeg ble forestlått av fløytemakeren å bestille en midi E. Den fløyta drar en veldig inn i det introspektive.

I tillegg til tonarter og størrelser så har tretyper masse å si for lyden. Det vanligste brukte treet er Cedar, men de som lager driver å tester ut alt mulig....og de blander tretyper til og med. Det er en hel vitenskap de greiene der :) Og mange av de som får dilla virker å dras mot stadig nye fløyter.

Det anbefales en som er ny å bruke en 5-hullsfløyte. Der finnes også 6-hullsfløyter. Det som er kjekt er at du kan dekke til det 3. hullet på den siste og dermed ha begge muligheter.

Han som jeg har bestilt av er veldig medhjelpelig til å finne den rette tonarten, størrelsen osv i forhold til hva man er ute etter. Å sende han en forespørrsel er fult mulig.

UlveMor
Anonymous
Wow, jeg visste ikke at det var så avanserte greier jeg har kasta meg uti :redface: Hehe. Fikk bestilt en igår fra Odell Borg i tone A. Det er den fløyta han anbefaler nybegynnere. Så tar jeg den neste når jeg får dreisen. Er veldig tiltrukket av fløyte :wub: Takk for tips og hjelp :respect: