Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
Tittade in igen och nu syns bilderna bättre.
Gillar skarpt dina tuschteckningar.
"Natt och dag", fanns den där förut? Den är läcker  :respect:
Anonymous
Natt och Dag gillar jag också, den formade en ny form för mig som jag försöker jobba vidare med.
Anonymous
Jag har blivit så inspirerad av era bilder folkens, att jag kommit in i en ny-kreativ ström.

Här är några smakprov:

http://farm2.static.flickr.com/1190/121 ... c9ea0b.jpg[/img]
Trumma Björn

http://farm2.static.flickr.com/1117/121 ... 633dbd.jpg[/img]
Kvinnan Liv

http://farm2.static.flickr.com/1337/121 ... 0ba4f0.jpg[/img]
Skära ut det onda
Anonymous
"Kvinnan Liv", den talar till mig ... kanske inte så konstigt  ;)
Jag fastnar för "ramverket" du har gjort på alla tre. De är för mig lite afro och jag är ju rätt såld på afro-etno

Är det tusch du har använt? Eller?
Kör du med flytande tusch, påfyllningsbar eller vanlig tuschpenna?
Jag är nyfiken för jag är tusch-novis
Och vad målar du PÅ?

Om du inte är lätt på foten, känns du lätt på handen, om du förstår hur jag menar...  ;)
Alltså FRI på handen = inte stelt
Anonymous
Jag kör direkt med tuschpenna. Skissar inte. Det behövs ju inte med sånna här.

Det är A4; vanligt sånt där barn-kladd-ritblock för en tjuga jag köpte på Coop. Färgerna är overhead-pennor, 3 färger i ett paket.

Sen är det lite överstrykningspenna också + en gul som jag lånade ur grabbens färgpennelåda.

Afroramverk? Jasså, coolt, det där är en "design" jag använt i många år. Då jag spelade rollspel brukade dom göra sånna där linjer runt kartorna (grottgångar och så) för att visa att det var jord/berg runtom. Det fastnade och har nu då jag börjat rita mer sån här shaman-ikonisk-tribal-hällristnings-träsnitts-konst fått en djupare betydelse av just jord.

De 3 + 2 strecken som ibland far över linjerna har också en historia, men en hemlig en. Kanske berättar jag den ngn för dig Lie vid eldens sken sent om natten då vi är svettiga efter en enorm transdans.

Mvh,
Thomas
it's good to be back
in the krrreativ
flow
go go go
GjenopprettetMedlem
Takk som deler med oss Trumman
har stor sans for dine tusch-bilder
KJØR PÅ,
vi vil se mer :w00t:
GjenopprettetMedlem
oi! Dei tusjtegningane var fine! :w00t:
En veldig konsis og fast strek som gjenspeiler måten du skriv på i dikta dine.Spennande!
GjenopprettetMedlem
Jeg gillar dine bilder , trumman !

Liker stilen .

Vil også se mer  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
I like them, too.  ;D  :eusa_clap:
Anonymous
I helgen stensattes mitt "formspråk" - eller det kläcktes, det föddes på riktigt.

Bilderna ovan visar en DEl av det jag kommit fram till i mitt arbete med tuschpennan.

Jag har ju shamaniserat i en del år nu, och alltid försökt skriva ned vad jag upplever, är med om och erfar. Men i morgondagens bleka ljus faller sig alltsammans så... tafatt, löjligt och pretantiöst, att jag oftast rivit sönder, bränt eller spolat ned det jag skrivit och gått därifrån med falnande minne.

Nu har jag hittat en mycket bättre form för att minnas: bilder! Jag har funnit ett sätt att med hällristningsliknande ikoner och symbolbilder (väldigt naivistiska och enkla) nedteckna mina resor, mina upplevelser och mina tankar kring shamanismen.

Mer svart än vitt (helst) - få färger - rena linjer - klarar symboler - och "afro-ramar" såklart ;)

Det har varit MYCKET förlösande att upptäcka detta nu under helgen. Jag har nämligen varit på en 3-dagars kurs med Jörgen I. Eriksson (www.norrshaman.net) och Bernt Ove Viklund (www.boplatsen.se) i det sydsamiska heliga landskapet i Fredrika. Vi har vandrat bland historiska platser, sett rosenkvartslandet med dess stora stenverkstad, sett jätteblock där björnar bodde i stenen, sett hällmålningen av kanske den äldsta Älg på fjället, rest till trumman i timrad stuga och bestigit det heliga berget och Suttit Ute vid samisk offerplats då Hagel, Sol och Vind slogs om vår uppmärksamhet. Hugin och Munin kom, och en tjäderhöna slet sin väg genom skogen för att markera min start.

Dessa bilder lägger jag upp ikväll, så ni får se, och kanske, vem vet, resa med mig - genom bilderna - till en bråkdel av det jag har varit med om.

---

Förlåt alla mina tidigare skarpa ord,
Thomas
Anonymous
Oj vad kul för dig att ha varit i Fredrika!    :w00t:     (avuuuundsjuuuuk)

Ser fram emot kvällens utlägg/inlägg!

Förlåt alla mina tidigare skarpa ord

Tänkte skriva "puss på pannan"... men kom på att jag inte når upp  :badgrin:
GjenopprettetMedlem
"trumman":

Förlåt alla mina tidigare skarpa ord,
Thomas

Jeg rekker nok opp, så du får en kyss på pannen! :biggrin:
:wub:

Dette var veldig fin lesning, en kan riktig kjenne gleden du føler! :eusa_dance:
Anonymous

Tänkte skriva "puss på pannan"... men kom på att jag inte når upp  :badgrin:

För Dig Lie och det, böjer jag mig hur djupt som helst.......... tack.
GjenopprettetMedlem
Så herlig å lese om din opplevelse, trumman

Det inspirerer til kreativitet , male , foto , synge , danse
alt hva mitt hjertet roper etter

takk

Anonymous
Som lovat. Min erfaring i bilder:

http://farm2.static.flickr.com/1134/125 ... 64c2f5.jpg[/img]
- före allt, visionen

Då jag satt och väntade, satt jag och tecknade, lät handen flyta fritt. Den berättade om män och kvinnor tillsammans, den berättade om EN ledare, den gav runor som stavade LAND, den viskade om hemligheter och tårar också. Inte bara från himlen.

http://farm2.static.flickr.com/1201/124 ... 72b821.jpg[/img]
- fors-ceremonin

Vi stod i en halvcirkel. Vi skulle rädda forsen. Den är oreglerad, ostryrd, opåverkad, "outnyrttjad" och vi, vi 23, bad allt vi kunde för att det skulle bli så, och sände våra energier ner PLUMS i vattnet. Jörgen I. sjöng runraden, en mäktig stämma mot det porlande, foprsande bruset.

Jag hopopas den får vara kvar, forsen. Utan reglering.

Om DU vill vara med och hjälpa, vänd dina energier och böner mot en plats som kallas Lögdökullforsen.

Tack!

http://farm2.static.flickr.com/1139/124 ... 51b2f5.jpg[/img]
- hällmålningen
Vid den stora stenen - samlades vi - vid trummans slag - vid hisnande tankars storslagna vidd! Här satt de, miljoner år sedan, eldade, målade, sejdade, var ett med allt utan tillägg.

Jag satt med och stenen avslöjade hur de jagade Älg! Hur spjuten rände genom kroppen på honom, på henne, hur blodet färgade vintern röd. För de jagade på vintern. Satt där på stenen. Hoppade ned! Jag dog där. Jag också. Inte bara älg.

Vill du så kom, jag kan leda dig. Vill du uppleva detta, tusen tusen år gammalt. Miljoner år gammalt, kom vi går tillsammans.

http://farm2.static.flickr.com/1380/124 ... 6a3264.jpg[/img]
- uppför berget

Söndag gick vi uppför det heliga berget i det sydsamiska landskapet, till offerplatsen. Där närmade vi oss med vår guide Bernt Ove, enormt kunnig (www.boplatsen.se) i det arkeologiska, i det fornlämnade, i det mellanvärldsliga - i oss! I oss! OSS!

Tillsammans, nakna, heta, svettiga - ut i sjön, ut i sjön, bada bada bada bort allt du vill, med kraften uttrycka, plums i sjön, den sunkiga, den geggiga/jörmete botten.

Sen gick vi upp till vår eld, som vi tänt med blod, med hår och med naglar.
http://farm2.static.flickr.com/1346/124 ... 3e7f2d.jpg[/img]
- kraftdjurssång

Efter ceremonin Den Skakande Badstugan lät jag Sången komma igen, genom mig, upp genom mig, utan slut, utan början, med rim, med takt, med allt. Jag bara sjöng det Dom ville.

Hör du?

Hör du........

Ser du........................................................ snälla, försök.

Gå i mytelandskapet med mig.

Förlåt mina tidigare hårda ord.

Vi gick bland stenar som verkligen förmultnade..... så som jag, i detta nu, krossas till småsten, till grus, till inget.

Ta hand om mig, var varsam. GE OCH TA EMOT....

Ailo, de sjöng för dig, det var en som sa "ta inte henne som du lätt kan få, men vänta på den med fjäder (= man / kvinna)" en annan sa till mig till dig "sluta försök, du kan ju, du kan ju, du kan ju, släng fjädrarna!"

Gormii, min underbare kaosbroder, de sa till dig "inse din korta korta levnad, din potential, du är som alla fyrverkerier på nyårsnatten, men du borde smälla året om!" och de visade mig tre siffor 3-9-7.

Du Lie, dig gav dom en endaste gyllene ram  där du skulle rama in det som betydde mest för dig så länge det betydde mest för dig.

Teleterkji, du vars namn jag inte mins men vars leende jag aldrig glömmer, till dig hade de en uppgift: du måste snida av tre trästammar, tre gudommer, som reser i en båt, men du måste sjösätta denna båt på land, högt högt upp.

Folk kommer vandra dit. De kommer lämna offer i båten. Men du måste snida gudommerna kargt och hetsigt. Fulla av kraft.
Deras namn är Hakkala, Emirokkala, Sarakallalla.

Till Morten min bror och snart blodsbror sa de att inte fantisera för mycket, utan bara skriva rent, utan konstlade påhitt, utan poetiska omspel, att skära i köttet för att markera start och slut....... sen ville jag få dem att tvinga dig att bjuda hem mig till dig igen ;) men det sa de att jag fick fixa själv!!

Älskar dig Wolf. Det gör jag verkligen. Det vet du genom dansen vi gjorde. Det vet du genom andra saker också.

Ge mig bara chansen.

Tack för mig,
mvh,
Thomas

[Edit: Tog bort en del skit som jag inte fattar varför jag skrev in -TE]
GjenopprettetMedlem
Jäklar...  :respect: inge mer inge mindre
GjenopprettetMedlem
Wow! Hvilke kraftfulle bilder!  :w00t:  :eusa_dance:

Det virker som du har vært med om noe svært betydningsfyllt!

Klem fra meg også!  :wub:
Anonymous
Dette gjorde stort inntrykk! Både å se og lese.
Anonymous
Vet du Thomas... jag är så tagen av dina bilder och ord...
att jag kan inte skriva nåt... än... makalöst är vad det är!

:respect:  :wub:  :respect:

med en tår i ögonvrån
Anonymous
*SKRIK*

Ptrrrrmmmm

Haaaiiiiiiii i aloilalaaaaaa
Hiiiioiiiilioooooo hoooo
Aaaaialaaaaaaa

Drrmmmm

HO!

:respect:
GjenopprettetMedlem
Det er sterkt å se dette

:respect:                ( takk for at du deler )
GjenopprettetMedlem
Wow! Dette var sterkt! Både tekst og bilder. Wow! Wow! Dette er det som gjør Sjamansonen så spesiell  :respect:
GjenopprettetMedlem
Fantastiske bilder du lager, Trumman!  :respect: :respect: :respect:
Anonymous
Kul ni Ser det som jag.
Man kan reise in i bilder såväl som ord, kanske även lättare i bilder...?

"nn":

Dette gjorde stort inntrykk! Både å se og lese.

Så synd att du ändrade dig/ditt inlägg..... det första gjorde mig evinnerligt glad, det du ändrade det till drog ned mig i smutsen igen.

Men ok... tack ändå.

Antar jag,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Trumman,
Som du gir oss alle både i ord og bilde!
Ja, hvem vil ikke bli med i mytologilandet -

...og du har alltid vært med i våre hjerter.
Det må og finnes motsetninger,
der de dansende stjerner må sprake,
for å bringe fram
nytt rørelse og liv.
Også på et nettforum.