Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Og selv om det er jul og det finnes tusen varianter av guder og gudstro
slenger jeg ut en Jesus til alle, en Jesus blandt en Buddha, Moses, Muhammed, Sara, Maria og Maria Magdalena
og tenker at sjamaner har vi alltid hatt, i ulike former,
om hundre år er kanskje alt glemt
men om to tusen år skinner ailo på profethimmelen
og forhåpentligvis deltar moder jord fortsatt i den
kosmiske dans.
En riktig god lørdag til alle.
📎 ikon.jpg
GjenopprettetMedlem
denne jesusen minner litt om john lennon- tilfeldig? -neppe! Jesus var radikaler og en hippie blant sine samtidige... slik jeg ser det...
GjenopprettetMedlem
Han var den første beskrevne sosialarbeider og healer. :wub:
Anonymous
Jesus var/er vel karnsje tilsammen alt det som vi er...på godt og vondt. :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Man kan si det :respect:
GjenopprettetMedlem
...Jesus sa at vår gud er ikke av denne verden. Og det må bety at der fins ting som vi ikke kan forstå. Nå kommer dessuten Judasevangeliet ut, og det gleder jeg meg til... Slik jeg tolker historien, så var Judas en av de innvidde, som ofret seg paralellt med Jesus... Ofret seg, samtidig som han var utenfor fellesskapet. Disiplene visste ikke at han ofret seg, og de fordømte han. Jeg tror at dette har noe med non- serviam å gjøre. Jeg mener ikke å bli dogmatisk her altså, men protesten som leveregel, er det nærmeste jeg kommer et dogme. Jeg finner noe guddommelig i disse ordene. Og jeg ser jo at Jesus ikke var noen venn av staten. Ikke uten grunn kan man si... For det var staten som tok livet av han. Hva kan dette lære oss om dagens samfunn?
GjenopprettetMedlem
Myter om Judas, Gud, Muhammed, Siddharta, Lennon, alle går vi vår vei
noen dør for sin tro, andre dør, noen dreper av hellig grunn, men martyrer
er vi alle.
Lever egne myter, spiller noens drama
veksler noen mynter
sjekker opp den dama
vandrer en historie
vandrer noen liv

...men se- en Herrens engel
lyste over dem, en krybbe, en stall,
en alv, en magisk bengel, dverger i hopetall
et eventyr en reise
du er din egen opplevelse
men du er også ditt livs frelse.

Gå dine ringer
bær dine bånd
be sågar til den hellige ånd
oppdag det glemte
og vit om igjen
det du alltid visste
det første skal bli det siste.....
GjenopprettetMedlem
--
Anonymous
:wub:SURRILAMA, FOR EN INNSIKT. :wub:
GjenopprettetMedlem
:respect:
GjenopprettetMedlem
:respect:
📎 utsikt til innsikt kopi.jpg
GjenopprettetMedlem
non serviam!
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":

denne jesusen minner litt om john lennon- tilfeldig? -neppe! Jesus var radikaler og en hippie blant sine samtidige... slik jeg ser det...

Fann ein artig artikkel  frå The Free Liberal om deler av John Lennon si karriere tolka som ei sjamanistisk reise.
Som eit svar..
(Revolver er forresten det beste albumet!)

http://www.freeliberal.com/archives/001315.html
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":

En på mange måter leseverdig artikkel om sjamanisme der Jesus nevnes som en søker og formidler av direkte religiøs erfaring,
med en antiautoritær holdning i forhold til den institusjonaliserte hierarkiske religionen:

In this way, Jesus was denying the very essence of civilized religion, and promoting the “open source” spirit of shamanism and ecstatic religious experience, even within the cosmological context of Second Temple Judaism.

...
... Jesus also may have engaged directly in the same ascetic practices for inducing such ecstatic states as ancient shamans.

http://sewayoleme.wordpress.com/2006/11 ... ns-vision/