Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Textiltryck
Afrikansk pastabatik: Man gör en "geggamojja" av vetemjöl och vatten, som man spritsar ut till strÀngar pÄ vitt tyg/töy, och lÄter törka. Sedan krackelerar man strÀngarna och jobbar in textilfÀrg, med en svamp... och sÄ pillar man bort vetepastan och fixerar med trykjÀrn.
Det Àr alltsÄ inget, för den som vill pilla med detaljer, utan mera "klafsa pÄ"
Jag trodde att krackeleringarna skulle synas mera... men det blev sÄ smÄ bilder...
VÄr i repris
Anonymous
WOW!Â

Â
Det hÀr vill jag lÀra mig! Förklara gÀrna nÀrmare, för jag fattar inte helt hur du menar. AnvÀnder man alltsÄ geggan istÀllet för t.ex. vax som i annan batik? Eller ska fÀrgen IN i geggan av ngn anledning?
---
Ska vi ha en konst(ig)trÀff Lie!? DÄ vi trÀffas och vara Àckligt kreativa??

Anonymous
Ja, man anvÀnder geggan istÀllet för vax. NÀr man spritsar ut strÀngarna kan man anvÀnda nÄn flaska med en liten pip - t.ex. en senapsflaska (grova trÀngar) eller be en hÄrfrisörska om sÄna dÀr flaskor för hÄrfÀrgningsmedel (smala strÀngar)
NÀr pastan har torkat ordentligt, bryter och bÀnder man, sÄ att strÀngarna bli fulla av krackeleringar. Sedan tar man flytande textilfÀrg och hÀller pÄ en ful-tallrik och blandar till nyans och dÀrefter doppar skumgummisvamp och trycker fast fÀrgen i tyget...marmorerar fÀrger och duttar och har sig. DÄ ser man ocksÄ till att man fÄr ner fÀrg i krackeleringarna.
LÄt fÀrgen torka (man kan skynda pÄ med en hÄrtork)
NU kommer det jobbiga! Man ska pillra bort pastan frĂ„n tyget och den sitter jĂ€kligt hĂ„rt, sĂ„ det Ă€r rejĂ€lt ömt under nagalrna nĂ€r man Ă€r fĂ€rdig, men jobbet lönar sigÂ

NÀr all pasta Àr borta, fixerar man med strykjÀrn och lÀgger nÄgot skydd emellan (t.ex. ett papper)
Voila!Â
ful-tallrik = stygg tallerkAnonymous
Ja! ja! Vi kan vÀl vara Àckligt kreativa!!!  :w00t:
Jag har en massa hĂ€rsken KĂŒnzelfĂ€rg hemma, men hittar det inte pĂ„ internet,
sĂ„ jag vet inte om Mats KĂŒnzel har upphört.......?
Hittade ScreentryckfÀrg DEKA Print pÄ
www.artistica.nu
TvÀttÀkta vattenbaserad silk-screenfÀrg för textiltryck pÄ ljusa tyger av bomull och polyester. Fixéras med strykjÀrn efter torkning, och ger mjuka tryck utan sprickbildning. FÀrgerna Àr blandbara. Ljusare nyans fÄs genom blandning med FÀrglös Bas. TÀckvit gÄr pÄ mörka tyger. FixéringsvÀtskan anvÀnds vid syntetmtrl dÄ strykjÀrn inte kan anvÀndas.Anonymous
Tack WolfÂ
Thomas, hÀr kommer nÀrbild:
Anonymous
Och tack Inger-Lise för att du delade trĂ„den!Â

Anonymous
Dette var fantastisk. Jeg har arbeidet en del med batikk for mange Är siden og har beundret intrikate mÞnstre fra mange land. Siden jeg nÄ baker lite fint brÞd, kan hvetemelet endelig bli brukt til noe vakkert skapende.
Selger du tykk ogsÄ?
GjenopprettetMedlem
Disse likte jeg veldig godt, lie.
Vakkert. fargene er nydelige , de strĂ„lerÂ
Livsgrodd , likte jeg spesielt.
klem fra meg

Anonymous
De er sÄ lysende gode Ä se pÄ, Lie!
Og takk for "oppskriften" - dette skal jeg prĂžve!