GjenopprettetMedlem
Viktigst er det jo ikke å prøve å tvinge hjelpeånder til å utføre handlinger de ikke ønsker å være med på.
Åssen vet de det ? når de er ikke sjamaner og verken hører eller ser hjelpeånder?
GjenopprettetMedlem
Jeg synes og det ble gledelig at
denne dukket opp, den er ikke publisert på et websted som ligger i allfarveien. Og er for tungt skrevet til at jeg har nevnt artikkelen mer enn en gang. En stor del esterne er av samme samiske/sjamanistiske gren som de fra Karelia. Enkelte vil i dag blåse liv i gamle tradisjoner. Sjamanerfaringer fra Estland og omegn og nordover er ikke geografisk fjerne fra oss. Ei heller for nordmenn, for våre vikingforfedre travet på sine handelsveier herfra over til de store russiske elvene, og flere giftet seg på sin vei. Jeg minnes at enkelte av våre dronninger var fra baltiske områder. I dagens Estland er folk ikke blitt like innesluttet og mistenksomme mot utenforstående som i tradisjonell norsk samisk miljø.
Jeg reagerte også med forferdelse over disse sjamanenes opplevelser. Og ble mer betenkt over det å svikte de grunnholdninger som ble utgangspunktet til min form for åndelighet. I denne artikkel er det umulig å la være å se og erkjenne hva enkelte gikk gjennom. De kunne ikke vite konsekvenser, når samfunnet rundt dem endret seg så brått. (Hm, mon tro hva skjedde med vikingtidas volver da nordmennene ble tvangskristnet?) Om helsesammenbrudd/død skyldtes åndhjelpere som hevnet seg, eller menneskets skyldfølelse ved å ha sveket sin avtale med sine åndehjelpere, er ikke godt å vite. Men. Både okkultisme og sjamanisme fra ulike steder i verden kan fortelle at åndene kan gå imot en, om man veldig plutselig endrer sine grunnleggende valg.
Har ikke alle mennesker åndehjelpere? Også de som tjener godt på det å underholde folk omkring temaet åndelighet, faller da faktisk ikke død om, alle som en. Hvorfor rammes en sjaman mer enn de som knapt vet opp og ned på en åndehjelper? Og, hvorfor rammes enkelte sjamaner, mens andre lever videre uten å merkes? Jeg tror det kan være om avtalene en sjaman trinnvis kan ha inngått med sine åndehjelpere. Sjamaner satser ikke likt, og avtalene kan være svært ulike.
GjenopprettetMedlem
Det har blitt fortalt at døpingen av samebarn gjorde dem syke
men noidien kunne oppheve dette så de ble friske igjen.
Dette leste jeg i en Brita Pollans bok om samiske sjamaner.
Jeg tenker at dåpen er en symbolsk lukking av det åndelige øyet
så vi ikke skal kunne opppleve ånden direkte,men finne den gjennom adlydelse av den autoritære makten.
En beskyttelse mot oss selv og vår dyriske natur
Og så tenker jeg at sjamanismen er en vei tilbake til denne naturen med direkte erfaring av naturens ånder
og det riket av skjønnhet det innebærer å være i kontakt med kraften
som konsentrerer seg om villskapen.
Mvh.Telje som danser oppå ord knappene i delikat sort plast.
(Knappene)
GjenopprettetMedlem
teleterkji, du har så veldig mange poeng å bidra med.
Jeg tror ikke at det er bare sjamanisme som kan åpne portene tilbake til menneskets eget intuitive/instinktive søken. Mennesket selv kan ville det. Selv innen kristendom finnes mange som søker via Sophia, denne visdomskraften som bor i oss alle, og som slett ikke aksepterer å bli ledet bare av "kirkefedrenes lære". Kallt av noen "the divine guest" eller selvet eller Atman eller tusen andre navn. Må vi kunne gjenkjenne denne typen søken på tvers av de mange religiøse skillelinjer.
GjenopprettetMedlem
Hei igjen Tilda.
Jeg har engang lært gjennom okkulte bøker,at veien til det høyere selv,går via kontakt med det lavere selv først
ellers mister en balansen i dansen.
Jeg øvde meg litt på Dervish dans i unge dager,og fant ut at spontane dervish danser utover gulvet kunne være både morsomt
men også svært farlig.
Store stuevindu for eksempel,blir lite synlige når du svirrer rundt i din egen verden.
(Im only happey when im Dancing with you and me)

GjenopprettetMedlem
Eg tykkjer eg ser for meg den dervishen som danser seg nesten ut stoveglaset....
Legg inn ein nepalsk dansar som tolkar vajrayogini her...
http://www.youtube.com/watch?v=l2SIyNgfHF8
(meir i related videos.)
GjenopprettetMedlem
En artikkel med troverdig virkende kilder om dans i forbindelse med sjamanistiske ritualer i Sibir.
The Siberian shaman's version of dancing consists not only of graceful sways, sweeps, jumps, hand gestures, and rhythmic bodily gyrations, but also other movements that are more distinctly a characteristic of shamanic dance than of contemporary dance: convulsive flailing, shouting and wild gesticulation, animalistic crouches and leaps, and full-body spasms that more closely resemble a seizure than a choreographed dance.
http://www.realitysandwich.com/music_an ... _shamanism
Det beskrives blant annet en ekstatisk dans utført av en eldre sjaman fra Tuva som rådet over en unik energi og kraft under dansen, helt ulik hans kroppslige forfatning før og etterpå.
Det nevnes en bok jeg fikk veldig lyst til å lese: Dioszegi, Vilmos and Hoppal, Mihaly, ed. Shamanism in Siberia
Budapest, Hungary. Akademiai Kiado, 1996.
GjenopprettetMedlem
"Sandel Wood":
En artikkel med troverdig virkende kilder om dans i forbindelse med sjamanistiske ritualer i Sibir.
The Siberian shaman's version of dancing consists not only of graceful sways, sweeps, jumps, hand gestures, and rhythmic bodily gyrations, but also other movements that are more distinctly a characteristic of shamanic dance than of contemporary dance: convulsive flailing, shouting and wild gesticulation, animalistic crouches and leaps, and full-body spasms that more closely resemble a seizure than a choreographed dance.
http://www.realitysandwich.com/music_an ... _shamanism
Det beskrives blant annet en ekstatisk dans utført av en eldre sjaman fra Tuva som rådet over en unik energi og kraft under dansen, helt ulik hans kroppslige forfatning før og etterpå.
Det nevnes en bok jeg fikk veldig lyst til å lese: Dioszegi, Vilmos and Hoppal, Mihaly, ed. Shamanism in Siberia
Budapest, Hungary. Akademiai Kiado, 1996.
Sjamans dans er unik i sin kraft,før i tide hold de sjamanen med lenker under en kamlanien slik at sjaman forlater ikke kroppen for godt.
De hopper over liggende tømmer i full fart og med lukkende øyner.
En slik sjamans dans gjør nok susen på tilskuere,fordi sjamanen gir tilskuere holde på sin drakt og trommen for at de skal kjenne dens tyngde.
Jeg har hold både trommen og drakten til sjamaner ,de er ikke lette må jeg si . En slik sjaman dans skal gjøre en uttrykk på meg og.
Den tyngste trommen jeg har erfart er 20 kilo minst ,jeg hold på dette bakover da jeg av min uvitenhet prøvde å løfte den over meg.
GjenopprettetMedlem
Her ein artikkel om transetilstander under dans:
http://www.selfgrowth.com/articles/Inspirational_and_Trance_Dance_as_Paths_to_Spirituality.html
Tykte den hadde nokre interessante poeng i forhold til tråden her,ghostdance etc.
Dansen er ein spennande portal..
http://www.dance-to-health-help-your-special-needs-child.com/sacred-dance.html