Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Denne oppgaven var ikke en gang verdig en av de laveste karakterene, i følge mine lærere. Begrunnelse: Du har desverre bare tatt for deg en liten begrenset bit av musikkens historie. I tilleg har du ikke med noe om STIL. Du burde f. eks. ha skrevet om hvordan musikken påvirker stilen (klær, hår, sminke m.m) også. Velger å sette IKKE VURDERT på deg slik at ikke en dårlig karakter her (pga besvarelse uten noen referanser til oppgaven) ødelegger for standpunktkarakteren din. Døm selv:

Jeg skal ta for meg musikkens opprinnelse og hvordan den har formet menneskene, men også hvordan menneskene har formet den. Musikk er ikke bare lyd, men følelsenes universelle språk. Man kan uttrykke en hvilken som helst stemning med musikk. Talespråket har til hensikt å sekularisere tilværelsen og dele den opp i småbiter, for så å sette den sammen igjen til et mer eller mindre misvisende lappeteppe som ikke uttrykker den reelle opplevelsen, men hvor innsnevret den oppleves og eventuelt feiltolkes. Babels tårn i Bibelen, veien til gud, ble f. eks. ikke ferdigbygget fordi de forskjellige folkene utviklet forskjellige språk og dermed begynte å tolke og analysere i stedet for å bare oppleve. Dette førte til misforståelser og konflikter, så byggingen opphørte. Musikken kan imidlertid ta deg med bortenfor språkets begrensninger, og tilbake til opprinnelsen.

Urkraft

I urfolksamfunn over hele verden har hensikten med musikk vært å smelte fullstendig sammen med naturen. Et eksempel på dette er trommene, raslene og rytmepinnene som har blitt brukt, og brukes, til å oppnå en ekstasetilstand der man ikke lenger føler seg knyttet til kroppen og derfor kan foreta sjelereiser. Dette er en måte å forenes med Urkraften på, den universelle livsenergien som pulserer gjennom alt liv. Tromma symboliserer sjelens hjerteslag; sirkelen av liv som hele tiden avsluttes, gjenoppstår og bæres videre av nye livsformer. Med naturens rytme å forholde seg til harmonerer alt levende med hverandre som toner i verdens mest storslagne musikkstykke. Mennesket har i de senere år desverre hatt en tendens til å opptre som overdøvende falske toner som får de andre til å komme ut av takten..

Joik

Joik er et eksempel på urmusikk som kan akkompagneres av sjamantromme. Avbildet på trommeskinnet finnes personifiserte naturkrefter som man kan kommunisere med via trommereiser. Tidligere kunne man også spå ved å tolke utfallet av hvordan en ring beveget seg over skinnet mens man trommet, men denne kunnskapen gikk dessverre tapt da misjonærene allierte seg med brennevinshandlere og slavedrivere for å kolonisere Sapmi.
Joiken har imidlertid overlevd kristningen. En vanlig måte å forklare denne musikksjangeren på, er at man ikke joiker om noe, men at man joiker noe. Før joikerne for alvor ble klassifisert som besatt av satan av statskirken, var det vanlig at alle hadde sin egen joik, en melodi som avspeilet den enkeltes personlighet og som kunne brukes for å minnes eller påkalle en død person eller noen man savnet. Man kan altså joike hverandre, naturen, kjærligheten, vinden, vannet, vidda eller reinflokken. Egentlig hva som helst. Rytmen og tonene ligger til grunne for alt. Det ville imidlertid blitt vanskelig å joike et kjøpesenter, da dette ikke vil finne noen gjenklang i naturen.

Lyden av opplysthet

Fra fjelltoppene i Himalaya kan man høre akkordsangen til mediterende buddhistmunker som har nådd den høyeste graden av opplysthet, en tilstand av konstant lykksalighet og ubetinget kjærlighet til alt og alle. Den frigjørende innsikten er at alt er ett. De mediterer på ordet ”Om”, urlyden som alle andre lydvibrasjoner stammer fra, og som ligger til grunne for verden. Dette bringer tankene til begynnelsen på Job’s bok i Bibelen, som lyder: ”I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var lys”. Dette er altså en bakenforliggende sannhet i alle religioner, opprinnelig åpenbart gjennom den direkte erfaringen i den urgamle sjamanismen som mennesker har praktisert over hele verden, til alle tider.

Lyd og musikk som eneste vei til frelse

Forskjellige folk refererer til Ordet, urlyden og Gud med forskjellige navn. Noen kaller ham Allah, og selv de som gjør det refererer til ham med tusenvis av navn. Boken "99 names of Allah" Inkluderer navn som Al-Rahim (den nådefulle), Al-Quddus (den feilfrie) og Al-Malik (den regjerende). I følge forordet til denne boken mener islams religiøse ledere at Gud har minst tre tusen navn. Det gamle testamente åpenbarer også mange av Guds navn. Noen betyr "Far", andre betyr "Bror", "Konge, "Dommer" eller "Gjeter". Han blir også kalt Elroi (guden som ser meg) og El-shadday (fjellenes Gud, den allmektige). Stavelsen "El" betyr Gud på hebraisk, og avslutter alle englenavnene (f. eks. Mikael). Det er ingen tvil om at Gud har mange navn.
Kraften i Guds navn blir bekreftet i alle hellige skrifter. Den eldgamle indiske teksten Padma Purana erklærer: "Det er ingen forskjell mellom Herrens Hellige Navn og Herren selv. Som sådan er det Hellige Navn like fullkomment som Herren Selv i helhet, renhet og evighet". I Srimad Bhagavatam, så vel som i Brhan-Naradiya Purana, finner vi dette mantraet: "Syng det hellige navn, syng det hellige navn, syng det hellige navn!! Det finnes ingen alternativ, det finnes ingen alternativ, det finnes ingen alternativ for gudsrealisering i denne Kalis tidsalder (kaos, krangel, forvirring)."
Guds hellige navn kan rense vårt hjerte, også i følge Det Gamle Testamente: "Gud, frels meg ved ditt navn! (salme 54:3 )", "Vår hjelp er i Herrens navn, han som skapte himmel og jord (salme 124:8 ), og "De skal prise Hans Navn med dans og spille for ham (salme 149:3 ). Å synge Guds navn kan derfor være en vei til frelse, enhet og kjærlighet når man påkaller Kraften bak navnet. Enten i en gospelgudstjeneste, fra et bønnetårn ved en moské, i en buddhistisk meditasjon, i et hinduistisk mantra eller fra trommens rytme i en samisk joik.

Lyd og musikk som grunnlag for universet

Eksistens er svingning. Hele universet befinner seg i en tilstand av svingning eller vibrasjon, og hver enkelt bestanddel frembringer sin egen frekvens. Det kan være vanskelig å akseptere at håndfaste ting som tre og stein vibrerer, men kvantemekanikken har nå kommet fram til at stoff eller substans ikke er noe annet enn svingning. Når man bryter ned noe til dets minste bestanddeler, er partikler og bølger det eneste som finnes. Hver eneste ting består ikke av annet enn atomer, og hvert atom består av en kjerne med elektroner roterende omkring seg. Antallet og formen av disse elektronene og deres kretsløp gir hver substans sine bestemte svingningsfrekvenser. Ingenting er fast. Det finnes bare kjerner omgitt av en uendelige roterende bølger. Alt beveger seg og vibrerer hele tiden -frem og tilbake, med utrolig fart.
"Det som er synlig har ingen form, mens det som er usynlig har form," sa Buddah. Det er nå bevist av moderne vitenskap. Man kan se gjenstander, men ikke svingninger. Mennesker vibrerer også, og alle sender ut individuelle frekvenser. Vi har et sanseapperat som gjør det mulig å fange opp andres vibrasjoner. Et menneske som føler sorg, sender ut en sorgfrekvens, mens et menneske som er lykkelig sender ut en frekvens som samsvarer med denne sinnstilstanden. Et menneske som elsker andre sender ut en vennlig frekvens, mens et menneske som hater andre sender ut en ond frekvens. Alle gjenstander, steder og fenomener i verden har sin egen karakteristiske frekvens. Hvert språk har sin egen melodi og rytme, som speiler frekvensene, tenkemåten og naturen i miljøet det har utviklet seg i. At alt er i en tilstand av svingning, betyr også at alt frembringer lyd. Det betyr ikke at man kan høre alle lyder, men at man kan fastslå at alle gjenstanders frekvenser kan tolkes som lyd.
Forskeren Warren J. Hamermann har regnet ut at det organiske stoffet som mennesker består av kan uttrykkes som en lyd på omkring 42 oktaver over middel C (i midten av klaveret). Den moderne standard for middel-C er ca. 262 Hz, så det betyr at lyden når 570 billioner Hz. Ettersom Hz betegner antall svingninger pr. sekund, betyr det at mennesker vibrerer 570 billioner ganger i sekundet, et tall som overgår vår fatteevne og som antyder et utrolig potensiale. Mennesket rommer et univers i sitt indre, og resultatet er en symfoni av kosmiske dimensjoner.
Lyder av samme frekvens resonerer. Når man fremkaller en bestemt frekvens og noen svarer med den samme frekvensen oppstår det resonans, altså gjenklang. Likt tiltrekker likt, så derfor tiltrekker og samspiller vibrasjoner med hverandre. Dette fenomenet inntreffer overalt. Folk som frembringer samme frekvenser tiltrekkes av hverandre, og dette resulterer ofte i vennskap eller forhold. Noen mennesker forblir uinteressert i hverandre uansett hvor tett de befinner seg fysisk.Når frekvenser er grunnleggende uforenelige, kan de ikke resonere. Vi kan ikke akseptere noe som er fundamentalt forskjellig fra oss selv.
Vi må fåreta seriøse forandringer i måten vi tenker på. Mennesket er i stand til å resonere med hele verden, og derfor er det utrolig viktig hvilke frekvenser vi sender ut. Når vi sender ut energi, vil vi fremkalle en resonans og motta samme energi i retur. Når vi ødelegger harmonien i naturen og kun handler utifra egoisme og grådighet, er det ikke vanskelig å tenke seg hvilken skjebne man har i vente, både som enkeltperson og som en del av menneskeheten. Det avhenger av hver enkelt av oss hvilke vibrasjoner vi gir Jorden og hva slaks planet vi skaper. Fyller du ditt hjerte med kjærlighet og takknemlighet, vil du bli omgitt av det du kan elske og være takknemlig for. Hvis du sender ut signaler av hat og utilfredshet vil du havne i en situasjon som gjør deg hatsk og utilfreds.

Musikk som redskap i en bevissthetsrevolusjon

Ingenting kunne vært gråere enn tidsånden i USA på 1950-tallet. Foreldregenerasjonen hadde drept mennesker i krigen. Materialismen, hyperkapitalismen og den nye verdensreligionen konsumerismen (med trosbekjennelsen "løp og kjøp, og du blir frelst") var på sterk fremmarsj, og husmoridealet ble dannet. De svarte ble systematisk undertrykket gjennom segresjonspolitikken. Man hadde begynt å utføre prøvesprengninger av atombomber i Nevada-ørkenen utenfor Las Vegas". Indianerunger ble kidnappet fra sine foreldre og plassert på internater for integrering (forbildet var samepolitikken i Norge), der man plasserte dem side om side med tuberkulosesyke barn så man håpet de ville dø av sykdommen (over halvparten døde). Musikken folk hørte på understreket den hvite rasestoltheten, så det gikk for det meste i redneck-køntri og blodfattig søtsuppe om livet på landbygda. Det var en stor synd å bryte ekteskapet, og med den prippne dobbeltmoralen man førte var det viktig å holde på fasaden.
"Well' they said you was high-classed, well that was just a lie..YOU AIN'T NOTHING BUT A HOUND DOG!!!" snerret det fra en hvit, fattig sørstatsgutt i Memphis/Tennesse. Tenåringene ble ville, dette var det de hadde ventet på. Forran scenen transformerte de seg til en bølgende, ekstatisk skrikende masse der alle pene manerer ble tilsidelagt slik at urkraften igjen kunne komme til uttrykk. Sjamanen selv pulserte med rytmen, gjorde voldsomme kast og rykninger med kroppen, og kanaliserte Urkraft. Han tok dem med til et høyere nivå, der man har frihet til å utfolde seg fritt i kreativitetens og skaperkraftens navn. Den voksne garde reagerte selvfølgelig med sjokk og vantro. De vemmet seg over de vulgære bevegelsene, frigjøringen fra de fastsatte lenkene og ikke minst "negermusikken", rytmen og soulen. Med ett hadde ungdommen begynt å høre på svart musikk. Det ble blåst liv i flammen om kampen for borgerrettighetene, det ble avholdt demonstrasjoner og Martin Luther King og Rosa Parks kom på banen. Etter hvert kom også hippiebevegelsen, interessen for alternativ åndelighet og kvinnefrigjøringen. Verden ville sett veldig annerledes ut uten Elvis. "Elvis har talent og teknikk. Elvis skaper noe vakkert av det han ikke kan unngå å røpe -hvem han er og hva han har opplevd. Han synger seg selv. Det gjør ham stor. Stemmen er kraften som lyder gjennom tid og rom, som får de forskjelligste folkeslag og stadig nye generasjoner til å oppleve fred, trøst, glede, og helbredelse." skriver Kjetil Rolness.

Konklusjon

Musikk er eksistens. Musikk er liv. Musikk er alt.
GjenopprettetMedlem
Usj! hvordan det kan gå når lærer'n ikke skjønner noen ting!  :razz:

Det var en nytelse å lese stilen din. Karakter 6 fra meg :wub:

Din beskrivelse av Elvis som sjaman og den som synger seg selv er fin. ALT det du forstår om hva lyd og musikk er så godt å lese. Jeg blir glad :wub:

(pst......jeg kjenner en rektor som har praktiserte sjamanisme i mer enn 30 år og forstår alt du her skriver.......lurer på om ikke hun burde sett oppgava di ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=-PlVa85aBn0
GjenopprettetMedlem
Du får topp karakter av meg og!
Jeg likte veldig godt din beskrivelse av Elvis! Helt klart sjaman  ;)

Sånn  :moreevil: til læreren og sånn  :eusa_dance: til deg!

Strålende hilsen,
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Du skriver jo godt og oppgaven er interessant. Rart at lærern din er så negativ. Karaktersetting er ikke alltid lik kvalitet. Ofte handler det om å ramse opp mest mulig pensum. Å gå i dybden av noe, kan like så gjerne gå over hodene på enkelte.

Ble nysgjerrig på hva oppgaveteksten var?
GjenopprettetMedlem
Thank you. Thankyouverymuch :respect:.

"Sommersky":

Ble nysgjerrig på hva oppgaveteksten var?

Oppgaven var at jeg skulle velge mitt eget emne.. og skrive historien om det.
GjenopprettetMedlem
Tar virkelig hatten av for deg, du har ei vinkling som burde appluderes for :respect:
Du skulle gått på Steinerskole du, vennen..
GjenopprettetMedlem
lærere er (ofte) noen firkantete vesner
som tenker firkantete tanker
og underviser i et firkantet system
i et firkantet samfunn

tromma er rund

du hadde fått fem av meg

:eusa_dance:

en video fra tiden jeg gikk på skolen....hørte mye på den ****mimre***

http://www.youtube.com/watch?v=lwTpZpwjtIE
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: Flott oppgåva du har laga.Virkeleg.

Det er tittelen som er feil!  Den legg opp til misforståelse hos firkanta lærarar.

Du burde kalla den "musikk og spiritualitet (gjennom tidene)". .
Forklart til din tilnærming til temaet.

Men du fekk vel ei "gitt" oppgåve,og ramla utanfor "støypeskei "so det song! ;D

Det er synd og skam >:(
GjenopprettetMedlem
Kan ikke læreren se seg selv som eleven
er han nok ingen lærer,men en belærer av trangsynet.
Lærer er ofte feil personer på feil sted
Skolesystemet velger ut folka sine etter karakterene
så der har vi det.
de blinde skal lede de svaksynte.

topp karakter får du av meg.
:icon_twisted:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

i et firkantet samfunn

tromma er rund

:eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

i et firkantet samfunn

tromma er rund

du hadde fått fem av meg

H:eusa_dance:

en video fra tiden jeg gikk på skolen....hørte mye på den ****mimre***

http://www.youtube.com/watch?v=lwTpZpwjtIE

Hehe... Bra svar, Inger lise..... og herlig video....

Her er en samplet utgave av "The Wall".... En svært populær låt for "dagens" ungdom...  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=z8AKM0PY ... re=related

Litt kunnskap er ikke dumt.... Bare vi selv får velge hva som er til fordel for en selv.....  ;D
Anonymous
ja ja jeg disse lærerne helt klart en karakter 5 å det bare for at karakter 6 er vanskelig å få, du hadde jo glemt klærne i musikkens historie, unskyld meg men jeg fikk meg en god latter av lærerens uvitenhet om tema du beskrev  :lol:

Det er så mye uvitenhet blandt de som skal omgås våre barn/ungdom, er midt oppi dette med begge bena elever kommer til meg og forteller sin historie om hvordan de ser saken ang lærere forlanger respekt men de gir oss ikke respekt tilbake ungdoms opprør på en skole med 5 lærere å 14 elever, alt er i kaos samtidig som lærerne sier de har full kontroll å går i forsvar å skaffer seg bevis av medlærere hvis en elev har vært høylytt i tlf når de har stikki av å skulka skolen,
jeg spurte trenger dere bevis ?
dagen etter slo en lærer en elev hardt i ryggen å ba han stikke hjem, dette skjedde for at eleven har begynt å si til lærerne hva han synes,hvordan han ser det, det gikk jo ikke ann for han er jo bare 13 år å derme må man holde munn om det man ser som urettferdig,
jeg har prøvd å megle å ikke ta parti, men hva skal de med det når de har alt under kontroll,å de ønsket ikke å lytte, til slutt ba jeg om å ikke bli kontaktet ta alle tlf til far utenom ved fare for min sønn,
dette gikk bra i 14 dager så kom tlf alt har godt bra men vi hadde en konflikt i dag, mitt svar var har dere ringt far (han er selv lærer på vidregående)
svaret var nei,  da synes jeg dere skal respektere min avgjørelse å ringe han som avtalt.
ja men du er hans mor  :eusa_doh:  jeg har sagt det jeg har å si, å dere lytter ikke prat heller med en som prater samme språk.
jeg er lei dem rett å slett, mitt fokus var hvordan få lærere å elever på bølgelengde som en upartisk persjon til det beste for alle parter.
dette har kostet meg mye tid å energi å etter jeg sa stopp er signalene det respekterer vi ikke, så siste dagen før ferien, ringte rektor å ønsket enda mere sammerbeid som han kaldte det etter ferien.
jeg tenkte bank bank er det noen hjemme her, jeg får bare legge inn årene å spille på lag å håpe på å bli hørt som den alternative læreren som jeg er  :w00t:
leita etter noen som kunne høre ungdommens forklaring å der lå kortet: UTEKONTAKTEN  :)

På kortet står det : For all ungdom 13 - 20 år
Problemet med problemer er at de sjelden løser seg selv
en prat med oss kan være en god start
DU HAR RETT TIL HJELP !

Hvem er du ?
En som har lyst til å prate med en voksen om for eks:
forelskelse-sex-kjærlighet
venner-ensomhet
skole-arbeid
familie-fritid
rus-bolig-økonomi.

Hva gjør vi?
Er ute på skoler,klubber,kjøpesentre,gatelangs for å bli kjent med ungdom
prøver å hjelpe ungdom med praktiske og persjonlige problemer
kan gi råd og veiledning og veiledning om skole,arbeid,fritid,familie,venner,sekualitet,rus osv...
kan være med deg hvis du ønsker å ta opp vanskelige ting med foreldre,venner,lærere eller andre
kan hjelpe ungdom i gang med aktiviteter de synes mangler i komunen.

Hvem er vi ?

noen voksne som ungdom kan snakke med om hva de vil! 
vi tar undom på alvor-

vi kan kansje ikke svare på alt,men vi lover å lytte - og å gi deg hjelp hvis du trenger

vi har taushetsplikt.

ja ofela her tok det ene ordet det andre dette skjedde i går å vi reiste rett bort så min sønn skal få lov å prate ut,å flere av ungdommene er på vei dit,så da ordner det seg hvis de står for det de har satt på trykk.
dette låt som musikk i mine og ungdommens ører.

å mens jeg satt her å skrev kom en på 21 år som hadde kjørt seg fast i et problem,etter en samtale er det løst, jeg lyttet å så han i øynene å til slutt kom sannheten han lyttet en telefon å problemet var løst så enkelt er det noen ganger,når man spiller på lag å ikke motarbeider hverandre å forholder seg til sin sannhet å ærlighet.

jeg har sagt stopp men energien kjører på å det er jeg glad for ingenting er bedre enn å få hjelpe seg selv å andre,
så arbeidsløs blir jeg ikke  :lol:
klem til dere alle bast  :wub: