Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har tittet innom her rett som det er, og lest litt. Lært endel. Det er en spennede verden, eller synsvinkel dere representerer. Og jeg finner det fruktbart å se alt dette/tilværelsen fra mange vinkler og ståsteder. Jeg har et spørsmål, eller en opplevelse jeg gjerne skulle hatt noen innspill på.
2 ganger nå hvor jeg har meditert i sirkel med andre, så har jeg fått fjes. Ei tannløs gammal kjærring, kanskje sur. Ingen følelser. De som satt rundt meg i dag fikk inn at dette hadde med meg å gjøre. Og konklusjonen ble at jeg har en snyltende svart energi på/med meg. Som jeg kanskje hadde plukket opp i en gammelt hus jeg har bodd i.
Høres dette rimelig ut? Hva kan jeg gjøre med det?
I skolemedisinske termer lider jeg av ME, altså kronisk utmattelse.
GjenopprettetMedlem
Noen kan jage henne ut.

Oppsøke hjelp kan være lurt.

GjenopprettetMedlem
ikke sikkert det jeg mener her utgjør noen fasit, men la meg prøve: Man bør prøve å skille mellom illusjoner/ det reelle og det som muligens bare er flyktige illusjoner. Du har to problemer 1) ME og 2) en dame som dukket opp en gang. Med mindre problem 2) kommer tilbake flere ganger og oppsøker deg, så vil jeg råde deg til å overse det inntil videre. Problem 1) er ditt egentlige problem, og dette bør du prøve å løse. Du bør gå systematisk gjennom livet ditt. Gå gjennom mat- mosjons- og de sosiale vanene dine, for å se om det er noe som bør forbedres. Det er vanskelig for meg å si hva som er problemet. Men det er mange ting på ulike områder som kan kludre seg til for folk i løpet av livsløpet. Har man et for høyt inntak av gifter i form av a) kaffe/ b) sigaretter/ c) uøkologiske grønnsaker/ d) dioksinholdig mat? Hva med en avgiftningskur, hvor du prøver å kutte ut nettopp kaffe/ sigaretter/ svinekjøtt/ overdreven inntak av fisk og skalldyr, og erstatte med f.eks. nøtter/ belgfrukter/ annen plantekost? Så langt om matvaner. Er det mulig å gjøre noe med mosjonsvanene? Er der eksempelvis mulig å begynne på et lettere meditasjonsprogram. Starte f.eks med ti minutters meditasjon, og tyve minutters yogaøvelser daglig? Klarer man i tillegg en halvtimes tur ut i dagslyset, så vil jeg tro bedringen skulle komme etter hvert. Til slutt det sosiale. Har du snyltere rundt deg i hverdagen. Kunne det vært en ide med et midlertidig isolasjonsprogram, f.eks. der du stenger deg inne på hytte eller et annet sted i en- tre ukers tid? Har du personer rundt deg som utnytter eller undertrykker deg fysisk eller psykisk? Det er ikke sikkert det holder med et enkelt ja/ nei svar på det siste. Noen ganger gjemmer de sosiale problemene seg på svært subtile måter. Og vår egen psyke er også en svært kompleks struktur, som ofte skjuler mer enn den åpenbarer. Det er nettopp av denne grunn at vi har yoga- og meditasjonsteknkker. Dersom de anvendes på den rette måten, så kan de skape rom for indre hvile, og for at man endrer seg til det bedre over lang tid. Men for all del. Dette betinger langvarig og samvittighetsfull innsats. Og ingenting kommer gratis.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk begge to. Forstår jeg har forklart meg dårlig. Jeg er i en god prosess med meg selv og helsen, hva gjelder, kosthold, daglige fysiske øvelser, selvutvikling/åndelig utvikling, terapi, nettverk, bøker og inspirasjon. Har minst ett ben i flyten. Det med det sosiale, sosial isolasjon har jeg ikke tenkt på. Men har vært på et par hvile opphold av ukes varighet. Det gjør meg helt klart godt. Skal tenke mer på det. Skal ha en uke i januar.
Men det var altså dette fjeset. Det er ikke noe jeg ser. Det er ansiket mitt som forandrer seg. Det har det gjor 2 ganger under meditasjon i sirkel. Og det er ikke jeg som gjør det. Det snurper seg sammen rundt munnen, som jeg liksom er tannløs, kjakene/munnviken dras ned og jeg får et veldig strekk på pannen. Første gang fikk jeg det veldig tydelig for meg at dette var en gammel "inntørket" dames ansikt. Det var de 2 healerne på hver side av meg som blant annet ved hjelp av sine kilder og diverse omstendigheter, kom til at dette kunne være en eller annen form for snyltene energi. Situasjonen plager meg ikke. Gjør meg ikke redd. For jeg føler meg i veldig gode hender. At jeg over tid har bygget opp trygghet og styrke til å åpne opp for kunnskap om større deler, mangfoldet av skaperverket.
Men det er kanskje vanskelig å forstå dette uten å kjenne mer av min historie? Jeg tenkte bare, at her inne virker det mer som dere har et litt mer naturlig forhold til to-sidigheten, mangfoldet i skaperverket.
Anonymous
Hei..
Du skriver at du lider av kronisk utmattelse og at du føler du er i en god proses med deg selv for og bli kvitt denne utmattelsen..
Hva om du setter dette gamle ansiktet du ser i forbindelse med din nåværende situasjon.

?
Du skrev jo at dette ansiktet forandret seg.. og du er jo helt tydelig i en prosess med deg selv.
Ønsker deg en Riktig God Jul og lykke til

GjenopprettetMedlem
Er redd jeg må ha det inn med te-skjeer jeg.

Hva mener du Skapheksa?
At gammlefjeset representerer utmattelsen (gammelheten) som gir seg til kjenne, kommer til overflaten? Er ikke det i tilfelle om trent det samme, bare med andre ord, annet perspektiv?
Takknemlig for alle inspill til tolkninger jeg, altså.
GjenopprettetMedlem
Snyltenede energier er noe utenfor deg som stjeler din energi.
Det Skapheksa mener, tror jeg, er at dette ikke er en snyltende energi, men et bilde på den syke deg.
Men det kan også være en sykdomsånd, altså selve sykdommen.
Uansett er det greit å kvitte seg med, slik at man blir frisk.
GjenopprettetMedlem
Guro Klassisk tilfelle, en jobb for en sjaman.
Hva sier legene?

GjenopprettetMedlem
Tusen takk for respons.
"Inger Lise":
Snyltenede energier er noe utenfor deg som stjeler din energi.
Ja, slik forstod jeg det mine medkompanjonger i går sa også.
" Inger Lise":
Det Skapheksa mener, tror jeg, er at dette ikke er en snyltende energi, men et bilde på den syke deg.
Enda mindre teskjeer vær så snill ...
Kan det ikke være en snyltende energi fordi den brukte fjeset mitt? Hvordan bilde på den syke meg?
"Inger Lise":
Men det kan også være en sykdomsånd, altså selve sykdommen.
Okey? Sykdommen som lever sitt eget liv? Og det er forskjellig fra en snyltende energi? Mer en invendig destruktiv energi?

Hva betyr det at jeg får disse grimasene da? Hvordan skal jeg tolke det?
"Inger Lise":
Uansett er det greit å kvitte seg med, slik at man blir frisk.
Nå er jeg med. Helt klart. Men hvordan?
"dimi":
Guro Klassisk tilfelle, en jobb for en sjaman.
Okey? Hva gjør sjamanen med dette, som ikke andre healere som er bevisst negative energier gjør? *bare veldig nysgjerrig*
"dimi":
Hva sier legene?
Jeg forteller da ikke slikt som dette til legen.

Nå som jeg har papir på at jeg er psykisk frisk.

Skolemedisin har ingenting å stille opp med i forhold til ME. Og det ga meg et spark bak til å begynne å undersøke saker og ting i et mer helhetlig perspektiv. Veldig lærerikt og spennende prosess.
SEO Crawler
sitat:
det ga meg et spark bak til å begynne å undersøke saker og ting i et mer helhetlig perspektiv. Veldig lærerikt og spennende prosess.
der har du hele meningen med sykdom og plager.. så da er du på god vei - stå på! husk at du bare tar til deg det som føles rett og kjennes rett for deg, når du får råd fra andre, uansett hvem det er (det du ikke liker kan du kaste vekk, eller legge på is for revurdering ved senere anledning)
ulikevekten gir likevekten mening, så kan de danse sammen
går man for langt inn i den ene eller andre, mister man bildet av helheten. dynamikken mellom motsetninger er essensen som gir liv
GjenopprettetMedlem
"torstein":
der har du hele meningen med sykdom og plager.. så da er du på god vei - stå på! husk at du bare tar til deg det som føles rett og kjennes rett for deg, når du får råd fra andre, uansett hvem det er (det du ikke liker kan du kaste vekk, eller legge på is for revurdering ved senere anledning)
ulikevekten gir likevekten mening, så kan de danse sammen
går man for langt inn i den ene eller andre, mister man bildet av helheten. dynamikken mellom motsetninger er essensen som gir liv
Ja, det er rart med det! At det å skulle bli syk og arbeidsufør skulle føles så menigsfylt, nærmest some et privilegium, det hadde jeg ikke tenkt meg for endel år tilbake ...
Men jeg føler jeg nærmer meg et gjennombrudd i situasjonen/tilstanden min. Forsøker å passe meg for å bli utålmodig ...
Men jeg er fremdeles interessert, om noen kan kaste mer lys over opplevelsen min.
Bør jeg ha hjelp av en sjaman, eller kan jeg klare dette selv, gjennom selvhealing?
Og hva med huset? Og barna, spesiel 3åringen er urolig?
GjenopprettetMedlem
Du er syk, sykdom er en energi, energi kan uttrykkes i bilder/visjoner. Bildet av den gamle damen kan være bildet på den delen av deg som er syk.
Snyltere som stjeler energi utenfra er på utsiden. De kobler seg på ditt energisystem via energitråder eller "tentakler" som de fester inn i ditt energisystem.
Sykdommer som tapper deg for energi er på innsiden, inne i ditt energisystem. Disse kan også uttrykkes i bilder. En sjaman ser disse sykdommene som ånder, de kan forhandles med og drives ut.
En sjaman ser hva det er som forårsaker det lave energinivået/sykdommen og kan gjøre noe med det. Dette gjøres ved at sjamanen setter seg i en transelignenede tilstand der h*n har tilgang på åndeverdenen og kan gripe inn/gjøre det som er nødvendig for å fjerne sykdomsånder. Man fjerner også snyltere på samme måte.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for forklaring Inger Lise. Jeg får selvfølglelig lyst til å spørre videre, men skal ikke plage dere mer nå. Tusen takk for hjelpen. God jul!
SEO Crawler
vet ikke om jeg liker definisjonen "du er syk" - det minner meg om noen leger kan si.
alt er energi, og energien kan være mer eller mindre harmonisk.
helt "frisk" eller helt "syk" er det nok ingen som er. i siste tilfelle ville vedkommende vært død, og i første svært nær å bli "syk"
det er hele tiden prosesser i kropp, sjel, sinn (energifelt) hvor noe dør og noe fødes.
om det er innvendig eller utvendig så kreves det en slags resonans - dvs dårlig energi utenfra kommer i samklang med dårlig energi innvendig (latent) og motsatt. det er en helhet. slik ser jeg det.
pass på hvordan du tenker. makten ligger i individet ikke i andres ofte for lettvinte svar...
så se på det som en mulighet, så vinner du makt og initiativ og har allerede en fordel. selv om healinghjelp utenfra ofte er påkrevd vil virkelig helbredelse ofte ha sterke aspekter av selvhjelp på en eller annen måte
som inger lise og andre sier, så kan negative energier fjernes. det trenger ikke være så vanskelig, men det kan også være mer komplisert alt ettersom.
det jeg ville fokusert på var din forhold til denne "gamle kvinnen". hvis du kan det uten frykt, så prøv å kommuniser med henne, spør henne og deg selv hvilken nytte hun har hatt for deg. og hvilken belastning.
ofte kan "problemer" fjernes, men så dukke opp igjen, også energier. da kan det være nyttig å se hvilken "leksjon" disse har bragt med seg og så sikre seg at man har forstått dette.
når forståelsen er komplett (perfekt) kan energien bli borte. av og til kan de også bli til hjelpere (dvs egentlig "hjelper" de oss uansett, i grunn, ved å tvinge oss til å lære noe)
indre avklarelse, forståelse, og så fjerning av energi (med hjelp utenfra), vil jeg tro er forløpet som kan være aktuelt for deg.
hvis huset har dårlig energi så kan du få det renset
GjenopprettetMedlem
"torstein":
vet ikke om jeg liker definisjonen "du er syk" - det minner meg om noen leger kan si.
Jeg nekter i hvertfall å ha en syk-dom!
om det er innvendig eller utvendig så kreves det en slags resonans - dvs dårlig energi utenfra kommer i samklang med dårlig energi innvendig (latent) og motsatt. det er en helhet. slik ser jeg det.
Man er (passivt) disponert, ubeskyttet eller kankje heller (aktiv) motagelig, tar i mot, trekker til seg ...
pass på hvordan du tenker. makten ligger i individet ikke i andres ofte for lettvinte svar...
Forstår. Jeg er klar over tankens kraft. Og er også meg mitt ansvar for meg selv bevisst ...
så se på det som en mulighet, så vinner du makt og initiativ og har allerede en fordel. selv om healinghjelp utenfra ofte er påkrevd vil virkelig helbredelse ofte ha sterke aspekter av selvhjelp på en eller annen måte
Helt på linje med deg her.
det jeg ville fokusert på var din forhold til denne "gamle kvinnen". hvis du kan det uten frykt, så prøv å kommuniser med henne, spør henne og deg selv hvilken nytte hun har hatt for deg. og hvilken belastning.
Jeg prøvde spørre henne, men fikk ikke svar. Om hun er skyld i at jeg kolapset så er jeg faktisk takknemlig for den og muligheten det har gitt meg.
indre avklarelse, forståelse, og så fjerning av energi (med hjelp utenfra), vil jeg tro er forløpet som kan være aktuelt for deg.
hvis huset har dårlig energi så kan du få det renset
Alltid søke innover! Jeg har det med å søke utover først jeg ...
Takk Torstein!
Anonymous
Guro..
Det jeg mente var følgende:
Ansiktet du ser kan være en gjenspeiling på hvordan du føler kroppen din fungerer nå, men kansje du ikke forstår det helt selv(eller ikke orke og forholde deg til det)
Du er utmattet, du føler deg kansje litt tom og da kjennes det ut som alt er et ork.
Dette gamle fjeset du ser, kan være en påminnelse fra dine hjelpere eller fra universet at slik er din tillstand her og nå.
Om vi ikke vil være dus med den tillstanden (sykdommen) som har oppstådd, kan vi får påminnelser av forskjellige art.
Jeg var selv utbrent men innså det ikke, og da grep mine hjelpere inn og åpnet øynene mine slik at jeg måtte innse at kursen på livet mitt måtte endres.
Det var en tøff opplevelse, men jeg klarte det. Når jeg var villig til og innse at jeg måtte legge om livet mitt, leve anderledes, prioritere annerledes da dukket den ene hjelperen etter den andre opp..helt tillfeldig og hjalp meg.Men jobben med og komme tilbake til levet måtte jeg gjøre selv.
Dette er mine tanker omkring saken din..
Igjen lykke til

GjenopprettetMedlem
Takk for utdypingen. Skjønne hva du tenker da. Takk.
Men altså dette er ikke et ansikt jeg ser. Det er en grimase som lages med mitt ansikt.
GjenopprettetMedlem
hva vil du at vi skal svare?
At du er besatt og at ånden må drives ut? Jeg vet ikke om noen slik vidunderkur finnes. Det er mulig at det er du selv som må drive ut det onde her. Gå inn i grimasen og spill den ut. Prøv med psykodrama. Hva vil du si, når du har damen i fjeset. Hvordan føler du deg. Hvilke behov har hun osv. Hva med ditt "vanlige" ansikt? Hvilke behov har du da? osv. Står disse to sidene i konflikt? Har de ulike interesser? Prøv å være damen i en uke. Føl henne. Kjenn henne. Snakk henne. Vær henne. Neste uke kan du være en ung mann. Det er hennes motpart. Utforsk alders- og kjønnsaspektet i personligheten din. Sov. Drøm. Spis. Meditere. Hvis du finner informasjon, så kan du skrive bok om den gamle damen. Til slutt kommer du gjennom det, og da er du kanskje helere enn før. Lær deg noen teknikker, men ikke bruke penger på det. Lån bøker på biblioteket, og se hva du kan bruke av sjamanisme, yoga og meditasjonsteknikker. Praktisere med balanse, og sett f.eks av en time for dagen til praktisering. Kjenn etter. Ikke forvent resultater. Bare vær i kroppen din. I nuet. Føl. Grin. Le. Finn veien tilbake.
Gå veien selv.
GjenopprettetMedlem
At man har mange spørsmål til å begynne med er helt forståelig. Jeg var selv en pest og en plage for Ailo på de første samlingene på Saivo...

Etterhvert som man lærer, og blir tryggere på seg selv og egen visdom og intuisjon, slutter man å stille så mange spørsmål utover og finner heller svarene i seg selv. Dette er en prosess de aller fleste må igjennom, og litt av hensikten med dette forumet er å prøve å gi de som er usikre og søkende litt hjelp på veien.
SEO Crawler
enig i det, inger lise.
og så kan man rubbe hodene sine sammen, komme med forslag, lese andres sine forslag etc
det er jo fint og som det skal være. virtuell sjamanisme, cyber medicine

GjenopprettetMedlem
Jeg trodde det var sånn det skulle være i mediumsirkler, at en lar ånden gå gjennom seg som en del av kraften, eller at en hjelper kommer gjennom. Andre kan la kraftdyr energien rase i kroppen, for å kjenne at pelsen vokser og ansiktet vrenges. Energier kan trekkes ut men jeg kjenner ikke til noen sikker metode for det. Det er sterk kost å gomle demoner til frokost, di kan gi magepine. Den eneste kuren jeg kjenner til er å høyne energinivået og stemningsleiet. Kuren får man i naturen.
Når det gjelder ME, er en skolemedisinsk forklaring at det er en nevrologisksykdom. Det betyr at myalginet som er et isolerende fettstoff rundt nervtrådene har blitt angrepet. Dermed kan nervetrådene komme i kontakt med hverandre og det oppstår kortslutning. Muskler med hjerte og lunger får feil signaler, vil dermed fungere feil. Mange blander ME sammen med den trettheten som oppstår av en depresjon, og lykkes heller ikke med å behandle trettheten. Jeg tror at en skade i sentralnervesystemet vil også sette energisystemet ut av spill, og energien går ikke dit den skal. En skade i sentralnervesystemet vil som regel være varig. Unge mennesker blir også angrepet av ME, og noen kommer seg kjapt. Noen ganger kan det hjelpe å gå på symptomene for så at kroppen og energisystemet stabiliserer seg. Kroppen må få di forutsetningene som skal til for å kunne helbrede seg selv.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for alle spennende svar og innspill/vinklinger.
Tar dem med meg inn i tenkeboksen, alle sammen.