Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei alle sammen, jeg har fått diagnosen Hemokromatose.
Hadde vært fint om noen kunne slengt inn litt healing
Det er en blodsykdom som innebærer at man har for mye jern i blodet.
Og eneste måten å gjøre noe med det, ifølge legene, er å tappe blod.
Jeg er jo vegetarianer, så jeg får ikke så mye jern i kroppen fra kosten, men trenger alikevell blodtapping
Takk på forhånd
GjenopprettetMedlem
Legger inn en link som forteller litt mer om sykdommen:
http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm
og sender også energi og healing til deg, Jimango.
GjenopprettetMedlem
Grønne grønnsaker inneholder også en del jern, ikke bare kjøtt. Så det at du er vegetarianer gjør nok ikke at du ikke får så mye jern i kroppen fra kosten. Mener å huske fra mine undervisningstimer en gang i tiden at jernet i kjøtt og innmat var lettere å ta opp for kosten, men inneholder måltidet samtidig vitamin C så blir opptaket av jern økt. Det var nok derfor jeg fikk beskjed fra legen min en gang jeg hadde ekstremt lave jernverdier om å ta jerntilskudd sammen med appelsinjuice... Så dette er en ting du må forsøke å unngå: Ikke jernholdige matvarer som for eksempel broccoli og paprika sammen med frukt i ett og samme måltid.
Sender deg healing når jeg endelig får gått til ro for kvelden (natten

)
Varme tanker fra Laila

GjenopprettetMedlem
Du verden, Jimango, min medfølelse til deg. Som Inger Lise så ble også jeg nysgjerrig på hva dette er, og jeg fikk 577 norske treff på dette ordet, deriblant den linken som Inger Lise kom meg i forkjøpet med å legge ut.
Først en leksikonartikkel, som forteller at blodtapping kan kombineres med ordinær blodgiving, da kan man kanskje si: Aldri så galt at det ikke er godt for noe (men det er sett utenfra og antagelig liten trøst for deg, Jimango):
http://no.wikipedia.org/wiki/Hemokromatose
Det finnes et norsk kompetansesenter, her kan vi blant annet lese at normal levetid kan sikres, det var nå godt å høre:
http://home.no/hemokromatose/
Det finnes også en norsk pasientforening, NORSK HEMOKROMATOSEFORBUND:
http://www.hemokromatose.no/
Det jeg nevner her har du kanskje allerede fått kunnskap om, jeg legger likevel ut linker for raske oppslag for alle som leser dette og vil deg vel... Disse tre nettstedene inneholder, eller linker videre, til det meste man trenger å vite om sykdommen som sådan, og hvordan legevitenskapen behandler den. Hva man eventuelt skal spise og drikke, og ikke, vet jeg ikke noe om.
På det personlige plan så har jeg nettopp fått vite at jeg sjøl har noe for høye verdier av jern i blodet, men det kan være gunstig, mener legen. For jeg tappes jo ufrivillig for blod hver eneste dag fordi grus- og stein-uttaket i nyrene gnager på vevet så blodet flyter sammen med urinen... Hadde det ikke gjort så ondt så kunne det vært en 'naturlig' løsning på det med blodtapping... (håper alle forstår at akkurat det ikke er så alvorlig ment da...).
Forstår vi er flere som har "en jobb å gjøre" i forhold til "blod og jern"... Inger Lise vil legge meg inn i Healingsonen, legen vil legge meg inn på Ullevål Universitetssykehus, og jeg ligger på været og avventer naturens gang...
Til slutt, i gamle dager drev man med årelating og kopping, gamle folkemedisinmetoder som til dels forsøkes gjenopptatt. Dette hadde kanskje noe for seg, for visse sykdomstilstander, ser det virkelig ut som.
Nå god natt — og alt godt til alle lesere!
(PS: Noen som ser dobbeltbunnen her?)
GjenopprettetMedlem
Hemokromatose kann behandles med homøopati (heter det så på norsk? homeopati på svensk).
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk for svarene og supporten

Anonymous
For jeg tappes jo ufrivillig for blod hver eneste dag fordi grus- og stein-uttaket i nyrene gnager på vevet så blodet flyter sammen med urinen... Hadde det ikke gjort så ondt så kunne det vært en 'naturlig' løsning på det med blodtapping... (håper alle forstår at akkurat det ikke er så alvorlig ment da...).
Forstår vi er flere som har "en jobb å gjøre" i forhold til "blod og jern"... Inger Lise vil legge meg inn i Healingsonen, legen vil legge meg inn på Ullevål Universitetssykehus, og jeg ligger på været og avventer naturens gang...
Ahhhh.. hvilken herlig velsignelse disse steinene dine har vært for Sonen!
Men nu må det vel ha være nok lutring gjennom lidelse, også for deg. Jeg har tenkt å sette meg ned med tibetansk healingrøkelse
akkurat nå og be om litt lutring gjennom glede for deg. Og for Jimango, selvsagt.
GjenopprettetMedlem
Kan bare si tusen TAKK...
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde heller aldri hørt om Hemokromatose og takker for nyttige linker og informasjon,
og til deg
jimango:
har deg med i tankene

Anonymous
"NNy":
For jeg tappes jo ufrivillig for blod hver eneste dag fordi grus- og stein-uttaket i nyrene gnager på vevet så blodet flyter sammen med urinen... Hadde det ikke gjort så ondt så kunne det vært en 'naturlig' løsning på det med blodtapping... (håper alle forstår at akkurat det ikke er så alvorlig ment da...).
Ahhhh.. hvilken herlig velsignelse disse steinene dine har vært for Sonen!
Men nu må det vel ha være nok lutring gjennom lidelse, også for deg. Jeg har tenkt å sette meg ned med tibetansk healingrøkelse akkurat nå og be om litt lutring gjennom glede for deg.Og for Jimango, selvsagt.
Dytter denne opp med navnet til Passopps navn lagt inn som overskrift.
Passopp: du får heller gi meg juling på Pm-kammerset.
Anonymous
Jeg sender deg gode tanker, Jimango.

Sannelig er det mye man ikke vet om, og mye rart man kan lide av. Ønsker deg alt godt, og god bedring.
Anonymous
Kjære jimango!
og vi som snakket sammen på chatten på søndag... men så langt kom vi ikke.
Jeg skal tenke mye på deg, jeg ber for deg og sender min lille fugl avgårde nu.
Hjertelige godnatthilsener fra sonja
GjenopprettetMedlem
Har deg med i mine tanker Jimango
Legg om og tenk over ditt kosthold, og det vil rette seg.
Dette kom bare opp hos meg
Samin

GjenopprettetMedlem
Takk for det Samin..
Jeg prøver å tenke på hva jeg spiser, å mener jeg har grunnlaget til å spise riktig. Men har ikke tenkt så mye på det i det siste, skal gjøre det!
Og Sonja..
Det med den fuglen fikk meg til å tenke på et syn jeg fikk som liten i Ullevål Hageby. Rundt den tiden du hadde kontakt med min far...
Da så jeg meg selv som en fugl, spurv eller lignende som fløy avgårde over alle hustakene ..
+ at jeg hadde en drøm i natt om en rovfugl, hauk eller falk som hadde rede i et tre som lå altfor nærme der folk gikk forbi..
spennende..
Anonymous
At du så deg selv som en fugl, spurv, den gangen...
Vet du, jimango, at jeg har tenkt på at jeg kanskje skulle snakke med deg en gang om denne tiden i Ullevål Hageby - kanskje jeg husker noe som kan være oppklarende for deg. En sommer lang vanket jeg jo i ditt barndomshjem nesten daglig. Selv om det var i atelierdelen jeg holdt mest til.
Apropos hauk: det er et av mine kraftdyr for reiser inn i kroppen. Med sitt skarpe blikk ser den etter årsaker til sykdom og bekjemper også. Ikke vær redd hauken. du bør nok la han slippe til.
spennende,ja...
GjenopprettetMedlem
Noe om hauken:
Fra denne siden:
http://stardust.songshenmedia.com/no/n_ ... nchor-Hawk
Hawk's Wisdom
Clear-sightedness
Being observant
Far-memory, guardianship, courage, wisdom and illumination
Messages from spirit
Recalling past lives
Seeing the larger picture
Creativity, truth and experience
Wise use of opportunities
Overcoming problems
Og fra denne siden:
http://www.sayahda.com/cyc.html
The Hawk
In Native American cultures the hawk represents a messenger. It often appears in our life when we need to pay attention to the subtle messages found in our surroundings and from those we come in contact with. As with all messages received it is important to recognize its underlying truth. Because there are so many varieties of hawk its messages vary and can affect all levels of our psyche.
One thing that all hawks have in common is the skill to move between the seen and unseen realms gracefully connecting both worlds together. Their acute vision compliments this ability and their discriminating nature keeps them out of harms way. The broader vision of the hawk allows them to see what the future holds. In man this symbolizes prophetic insight. If this medicine is underdeveloped a tendency towards over analyzing everything is common. In so doing, clear vision is lost. Those who hold this totem should remember to keep their analytical mind under control and not allow it to run wild.
The hawk has many foraging techniques. The most typical in their pursuit of prey is swiftly following the animal's efforts to escape. Once the hawk has secured the prey with its powerful talons, the bird dismembers it with its sharply pointed, strong beak. In man, this suggests that we can run but we cannot hide from our destiny. Sooner of later it will catch up with us.
The destiny of all humankind is to awaken from their spiritual amnesia and realign with the original intention of their soul. When the hawk flies into our life we will be asked to evaluate who we have become and rip out the threads of our self created illusions. This enables our inner truth to surface.
Hawk signifies union with Great Spirit. A bird of the heavens the hawk orchestrates the changes necessary for our spiritual growth. Having this totem can be bitter sweet. If we accept its presence in our life we will be asked to surrender anything that doesn't honor the integrity of all life. Be it an idea, a feeling or an action. Although hard work is involved the rewards the hawk offers us are great.