Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Åhh.... hva jeg savner stillheten.....

Fant denne artikkelen, som beskriver plagen;
http://tinnitus-tips.no/gup/articles.php?lng=no&pg=162

Jeg har en misstanke at det kanskje kom i etterkant av inngrepet, da de kuttet over muskler og nerver på venstre side i nakken,
og den høyre side ble overbelastet...?
Er det noen av dere som har tips eller råd?
GjenopprettetMedlem
Heisan! Jeg har vedvarende susing på et øre som også er døvt. Om det er det samme som tinnitus er jeg ikke helt sikker på, men det er vel det medisinske navnet på konstant øresus?
Det var et resultat av en påkjørsel for 26 år siden; døvhet med øresus i venstre øre. I starten var det nokså plagsomt, og det var sterke lyder i øret. Av og til rene orkesteret av ding-dangelidang!
Det roet seg med tiden til en mer normal susing. Det jeg la merke til, var at støyen i øret responderte på støy utenfra
og på mitt eget stress. Så det ble som en dominoeffekt nærmest, og jeg ble nødt til å gå ut av situasjonen, eller roe meg selv. Det ble bedre når jeg ble bevisst på det, og godtok den indre støyen. Det er tross alt ikke noe jeg kan gjøre noe med. Når jeg selv slapper av, roer støyen seg også. Og til vanlig merker jeg den ikke, faktisk.

Derfor er mitt beste råd til deg: Aksepter det du ikke kan forandre, unngå støyende omgivelser og stressende situasjoner i den grad du kan. Lev livet normalt. Stillheten (din indre ro) vil sannsynligvis komme.
(Verden er jo full av lyder uansett...jeg irriterer meg mye mer over kjøleskapets during og computerens stille susing, osv osv. )

Meditasjon, yoga og avslapningsteknikker er selvfølgelig ypperlig. jeg har aldri prøvd å få gjort noe med det, så jeg aner ikke om det finnes noen kur eller hjelpemidler. Heller ikke vet jeg om min øresus er mildere enn din.
Den er det helt sikkert NÅ, jeg har tross alt hatt dette en stund.
Ha tål, gi det tid, ikke stress med det. Som sagt, jeg har stort sett glemt at den er der, men straks det blir bragt på bane, som nå, så merker jeg den. Den konkurrerer med kjøleskapet, hihi! Sånn er det bare. Bli venn med den.
Håper dette kan være litt oppmuntrende for deg. :)

(Skulle ønske jeg kunne håndtere resten av livet like godt som dette... :P)

De beste ønsker, kjære deg.
GjenopprettetMedlem
Uff... leit å høre at du har samme problem.

Å høre sisikkene en varm sommerkveld, er bare herlig, rene bakgrunnsmusikken...
Men å ha det som om en hel sverm har satt bo inni øret for godt, er svært så slitsomt!
Det er slitsomt å hele tiden anstrenge seg for hva folk sier til meg...
Ytre lyder som kjøleskapet, og p.c'n er en saga blott...
Jeg kan ikke slå meg til ro med det... og godtar ikke når leger og andre sier det ikke finnes noe å gjøre...
Dette er ikke selvmedlidenhet... ( apropos linken til Malaika)
Jeg har tro på at det går å lindre... og kanskje også få det til å forsvinne.....

( Takk for P.M. men får ikke svart på den.. Vil gjerne prøve ditt ekspriment...)
GjenopprettetMedlem
PM sier du? Det er ikke fra meg. Jeg ser det er en del tull med pm-funksjonen, og jeg bruker den ikke nå. :)

Jeg har lest litt i den linken du henviste til, der er jo diverse interessante råd. Der er også en artikkel om dette med oppmerksomhet. Hvor mye oppmerksomhet man gir det. Og det er en tilvenning, som kanskje i seg selv virker lindrende.
Det jeg prøvde å si, er at det for meg har lindret med tiden, så jeg tror ikke det er noe som er like sterkt for bestandig. Hvis man har den tanken i hodet, blir det hele nokså utålelig.
Jeg vet masse om ubehaget med å ikke høre hva folk sier, spesielt i større samlinger. Det er så anstrengende at jeg mest unngår det helt. Da står 'fossen' på for fullt inni hodet! Eller det var slik. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er, det er blitt en så integrert del av tilværelsen at jeg ikke tenker like eksplisit på det.

Jeg håper du finner din måte å lindre (eller fjerne) det på, og sender deg varme tanker.  :eusa_pray: :wub:
GjenopprettetMedlem
Hjertelig takk for fjernhealingen, Malaika!  :wub:

Jeg tror du har fanget inn årsaken....  ;)

Bluestorm; Nei, P.M'en var fra en annen. Merkelig at PM bare virker for noen...  :eusa_doh:
Takk for støtten, bluestorm!  :wub: Jeg jobber med saken!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Tinnitus høres forferdelig ut :moreevil: Tror faktisk det er verre en den daglige hodepinen jeg selv sliter med.

Da jeg hadde butikk, kom det en innom som hadde Tinnitus og som syntes det hjalp med meditasjonsmusikk. Kanskje det kan hjelpe for andre også?
GjenopprettetMedlem
Ja, meditasjonsmusikk har fungert veldig bra for meg. Fylle hodet med beroligende vellyd.

Nå er det sikkert slik med både tinnitus og hodepine, at det er varierende grader, og muligens er vanskelig å sammenligne. Fordelen med hodepinen er jo at den går over, vanligvis.  :P
GjenopprettetMedlem
"bluestorm":

Nå er det sikkert slik med både tinnitus og hodepine, at det er varierende grader, og muligens er vanskelig å sammenligne. Fordelen med hodepinen er jo at den går over, vanligvis.  :P

Vanligvis,ja,men ikke den jeg har,dessverre :'(

Fint å høre at flere har nytte av meditasjonsmusikk. Og da er det jo nyttig for resten av kroppen også :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Ikke lett når man har tinnitus. Har hatt noen pasienter med dette problemet. Noen har fått hjelp av å ta tilskudd av b vitaminer, noen har fått hjelp av bio biloba (setter igang blodsirkulasjonen i hjernen og indre øret). Otopati (ørelys) har også hjulpet en del.
Også rolig musikk demper øresuset. Og ofte er det spenninger i nakke som også kan forårsake øresus. Dette er en veldig vanskelig ting å få bort, men ut ifra mine erfaringer finnes det råd, men det er individuelt hva som hjelper på hvem. Du må bare finne ut hva som er riktig for deg. Men som regel er det mye spenninger inn i bildet når man har tinnitus.

Lykke til og håper dere finner stillheten snart.

Kjærlig klem til dere alle
GjenopprettetMedlem
Takk for tips, angelica. :)
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår deres fortvillelse så godt, ikke greit å ha en foss eller en monoton pipelyd i øret hele tiden. Kom på noe som også skulle hjelpe og det er lyd som har den samme lyden som suset. Du skal høre på dette 1 time om dagen. Da skal det skje en utligning av lydene, litt som homeopati- likt mot likt;-)

Stoor klem :wub:
GjenopprettetMedlem
Musicure hjelper meg til å få sove når støyen er på sitt verste... :)
har ett kjerringråd som jeg ikke har fått prøvd ut selv ennå,men.... ta en elektrisk barbermaskin slå den på og "rull" den over øreområdet (la det beskyttelses dekselet være på er du snill  ;D
Som sagt har ikke testet ut dette selv,det skal utføres ett min eller så daglig i en ukes tid før man ser noe effekt.. Og har det i ngen effekt så får man ivertfall morroa  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Kan skrive under på det med tinnitus og spenningar i nakkeregionen.
Er ikkje særleg plaga,og det varer kun i 5-10 min.,men alltid i forbindelse med stress,trøtthet, og dårleg respirasjonsmønster(som eg trur mange har)
Fekk skaden for mange år sidan etter noko krumspring i friluftslivets verden.

Tips: magnesium kan hjelpe.
Søk gjerne på nett om magnesium og tinnitus...
Det er kjent at ytre støy og stress "stel" magnesium frå kroppen(med nevrologiske forstyrrelsar som resultat),og eg føler det heng meir i hop enn som så.For meg. :I
GjenopprettetMedlem
Jeg ble kvitt øresusen med et uhell, kan man vel si.
Var på kurs i Akupunktur2000 og prøvde behandle meg sjøl for nakken, satte ei nål og det ble et voldsomt spetakkel i øret ei lita stund, og så ble det stille.
Vet ikke om man skal kalle det en bivirkning, eller hva.. Punktene ligger jo tett i tett, så jeg bomma men traff!
I alle fall skulle det tyde på at Akupunktur2000 kan hjelpe ved noen typer øresus, jeg vet ikke så mye om ulike årsaker og sånt.