Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Olga Karagyz forteller .

En gutt ble drept og politi har ikke funnet morderen
Faren til den avdøde gutten gikk til en sjaman og ba ham straffe morderen.
Sjamanen nektet fordi han var en hvit sjaman.
Faren maste på sjamanen i nesten et år og til slutt sa han ,at han skal dreppe seg selv om sjamanen finner ikke morderen.
Da gikk sjamanen på det .
De gikk sammen på kirke gård hvor gutten har vært begravet og gravde opp graven
Sjamanen har lagt seg på den gutten ,ansikt mot ansikt og der så han morderen.
Om tre dager morderen ble knivstukket til døden på en restoran.
Sjamanen døde en kort tid etter.  
Farens skjebne er ukjennt.
GjenopprettetMedlem
Kven er Olga Karagyz?
Her er vel loven om tiltrekning maksimalt streng?
Hadde sjamanen overlevd om han var utøvar av den svarte typen magi?
GjenopprettetMedlem
En forfatter,sjeff for khoomei organisasjon,en korrespondent.
Om jeg tar ikke feil.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Olga Karagyz forteller .

Ольга Карагыз - er det rett stavet? Ingen treff på russisk Wikipedia ...

http://ru.wikipedia.org/wiki/Служебная:Search?search=+Ольга+Карагыз&go=Перейти

Hart du funnet denne historien på Internett, kan du legge inn en link, så får jeg trent meg litt ...
GjenopprettetMedlem
nå har jeg ikke linken hennes ,men om jeg finner henne så skal du få.

I mens kan du prøve deg på den historie  NKVD vs Yakut sjamaner http://www.shamanstvo.ru/legend/legend_19.htm
GjenopprettetMedlem
de hendelser som jeg vil oversette til dere er fra http://www.shamanstvo.ru/legend/legend_01.htm

Hendelser ble nedtegnet av en lokal lærer og utgitt på Yakutsk språk  i 1992 og seinere oversatt til russisk.

fOR 150-200 år siden hadde Yakuter en ikke helt vanlig sjaman Ojon Monjogon,han brukte ikke trommer og deltok ikke i kamlanier som alle andre sjamaner.Men han skilte seg ut mest med sin rask og sterk evne til healing . Han brukte sjamanchanter,urter,mineraler,healte med ord altså.
Han var en liten tynn man med enstirrende blikk som ingen kunne holde ut. Også alle husket han som en snill og varmhjertet person samtidig som han ble fryktet og ærbødd.

Før russerne dukket opp ,begravde Yakutene sine avdøde oppe på slike tre platåer.De bygde en plass av tre verk mellom to trær og satt opp kisten der.Så vidt jeg vet ,så har indianere også brukt den metoden for begravelse. Slik begravelse betegnes som "luft grav"
Sjamaner hadde spesielt begravelse ,de skule ligge  to perioder i "luft graven" og på den tredje i jordgraven. Luftgrav peroden regnes som over er når alt råtner og kisten faller ned.

Så hendelsen skjedde i 1920-1930 .
Da luftgraven til Monjogon var enda i den andre perioden og kunne ligge en stund til ,har han begynnt og dukke opp hos sjamaner som allrede gikk under jorden på grunn av repressier fra stalins regime.Han dukket opp oftere og oftere med kunn en beskjed ,han ville at folket skal begrave han for trjedje gang og denne gangen i jorden ,fordi det har kommet hans tid til å reise videre.
Folket har fått en virkelig problem,fordi slike begravelses ritualler var så godt som forbudt i sovjet og en kunne lett bli meld ut som folkets fiende og råttne i fengsel. NKVD hadde den ansvaret for å avdekke folkets fiender og eleminere dem.

Monjogon ventet i noen år til ,mens noen sjamaner i ly av natten dukket opp ved luftgraven hans med gaver som tobakk,kjøtt og ba ham om ikke bli sint på dem.
Men snart begynnte døds fall,sykdommer,galskapen og andre elendigheter hos Yakuter i så omfatende antall ,at folk begynnte å forlate det stedet i frykt for sine liv.
Fornærmende Monjogon har begynnt å minne om seg ved hjelp av sine ånder som vel.Som for eksempel:i sjøen der Monjogon lå oppe i sin luftgrav ,dukket det opp en hvit svanen ,ved samme sjøen trasket en svart trane og fra graven  til sjøen har en tuer tråket fram en sti.
Selfølgelig det kunne vært tifeldigheter,men de som prøvde og skytte tranen eller svanen havnet i hipnotisk tilstand og de som prøvde seg på tuer fikk muskel kramper med det samme.
Monjogon hadde en annen nervepirende beskjed til sine folk.På hans høyre arm sener har råttnet og finger har dettet ut og rullet seg under ryggen,den skulle settes på plass at.

I 1936 kom ut en likesom lov om fri tro,som var kunn på pappiret ,men ikke i realiteten.Og Yakuter bestemte seg for å utnytte den lov ,men i ly av kvelden og med minst mulig innvolverte.Den ritualen krevde en okse,en ku og en hest ,det krevde Monjogon.I tillegg til det ,så er det mat værer og vodka for alt i alt 80 stk har samlet seg på den kveldsritualen for å begrave Monjogon.

Etter at ofer dyra ble slaktet etter alle regler ,har de hentet kisten til Monjogon fra plassen og åpenet lokket.Der så de riktig nok ,at fingeren datt ut og lå bak ryggen hans.De har festet fingeren tilbake med senen av den ofrings hestens sene og pustet lettet.
Men når de skulle legge kisten i jord graven ,mens en lokal sjaman som het Omokun trommet og hadde en kanaliserings oppgave for Monjogon ,kom
det en annen beskjed fra Monjogon.
Han skulle ta med seg en følge og om de fant ikke ut hvem som skulle følge ham videre på hans vei,så ville sjamanen falle død med det samme ,men da alle kan vente seg sykdommer og andre elendigheter.
Mens folket i skrekk vurderte hvem som skulle forlate verden nå og følge Monjogon videre ,begynnte sjamanen å få kramper og falt på baken.
Da kom det fram en man som het Grigorij i 70åra og sa ,at han har levd lenge nok og kunne følge Monjogonen videre.
Etter begravelsen kommet det en siste beskjed fra Monjogon : på grunn av den ritualen noen av dere skal få problemer ,men ikke vær redd jeg skal komme og hjelpe dere.

De har gjort ferdig ritualen og begravde Monjogon .
Grigorij gikk hjem spiste god mat,ga klem til alle slektninger og lagt seg til å sove .Han våknet ikke mer. Hele befolkningen var på begravelsen hans og han ble regnet som en helt selfølgelig.

I 1937, sakken om den hendelsen ble funnet av en ivrig man som gikk videre med de pappirer og mange ble arrestert,de ble holdt fanget i fire måneder og etter det sluppet fri .Monjogon har hold sin ord og hjelpet dem.Han begynnte å hjelpe sine folk som vel også,sykdommene forsvant,husdyret levde i sitt beste velgående,grasset våkste opp grønn og alle var lykkelig til slutt.

Ps. nå har jeg skrevet lenge og slittet lenge,så jeg forventer noen små takk ord fra dere.  he,he.   :lol:  spøk
SEO Crawler
Jeg synes du er en god historieforteller.
Liker denne tråden.

Fortellingene er mørke, men har et klassisk drag som gjør at de nærer (denne leseren)

:beer:
GjenopprettetMedlem
Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener.  :biggrin:

Men har bruker sjamanen frykt i stor grad for å nå sine mål.
Jeg er enig i om den har klassisk drag,men den dragen har ikke kommet ut av det blå.

Om troverdigheten til den historien kan kansje betviles,men sjamaner bruker frykt som middel til å nå sine mål er jo ganske klart .   :w00t:
SEO Crawler
De samiske noaidifortellingene er ofte temmelig mørke.

Som i boka "Noaidier" fra serien "Verdens hellige skrifter"
(Ikke alt som omtales der er like "hellig"..)

Også aboriginene hadde det, såkalte (i samisk tradisjon) "eternoaider", som "åt" folk.
Det høres ikke pent ut, og å lese slike historier fyller litt av de samme behovene som
de gode, gamle spøkelseshistoriene man hørte som barn.

At mye av dette er følger av kristningen og kristendommens fordømmelse
av hedenskap, kan så være, men sikkert ikke alt...

Det kan være interessant lesning, og så kan man jo gruble frem og tilbake

Har vi bruk for dette i moderne tid? (De fleste friske mennesker vil uten å nøle svare NEI, tror jeg)
Var det nødvendig eller nyttig i gammel tid. Tja. Hvordan kunne noen gang noe slikt ha vært
nødvendig? Men hva vet vel jeg, i fra min tid og mitt sted.

(Nå skal jeg bla litt i bokkildene, og se hva jeg finner)
SEO Crawler
Eternoaidiene, de "åt" andre, også sine nærmeste i noen tilfeller (de var ikke belemret med et varmt hjerte)....ikke fysisk som kannibalisme, men fortærte livskraften deres så de døde

Dette dreier seg om ekstremvarianten av å være seg selv nærmest, i en primitivmagisk verden, der ånder (og de er alltid truende og farlige, selvfølgelig, dette er en paranoid tilstand) er minst like virkelig som annet.
Det slår meg at vi fortsatt betaler og må betale fremover i tid, for disse menneskenes gjerninger. Det kan ikke ha vært mange av dem, de fleste må ha balansert mellom de sorte og hvite.

Det er med slikt som med vold, de møter alltid sin overmann til slutt

Men for noen fortellinger de etterlater...
GjenopprettetMedlem
Sant nok.

Det går en slags mening i russland ; Om de lot være sjamaner i fred i sin tid ,så ville det ikke vært kriger og andre elendigheter.

her er en slags bonus  http://www.shaman.etnoshop.net/
GjenopprettetMedlem
Usedvanlig mye vakre trommer der Dimi :)
og du skriver godt - enig med Torstein der :)
Lurer til stadighet på? Hvorfor lærte du deg norsk?
Hyggelig for oss selvfølgelig  :respect:

Som alltid så er det like interessant det du skriver :)
for noen fortellinger  :eusa_clap:

de forteller også noe om sosial arv - gjennom generasjoner :)

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Usedvanlig mye vakre trommer der Dimi :)
og du skriver godt - enig med Torstein der :)
Lurer til stadighet på? Hvorfor lærte du deg norsk?
Hyggelig for oss selvfølgelig  :respect:

Som alltid så er det like interessant det du skriver :)
for noen fortellinger  :eusa_clap:

de forteller også noe om sosial arv - gjennom generasjoner :)

Hexedoktor'n

he,he. hvorfor lærte jeg meg norsk? Si det!

Kansje fordi jeg hadde bodd med norsk dama i 6 år og vi har to jentebarn som kan ikke russisk.

Eller kansje fordi Karl i Hagen ville det slik  :lol:

Eller  kansje fordi jeg synes ,at norsken har  fine lydtoner .  f.eks. mus,lys,maiones,gris ,osv.
GjenopprettetMedlem
:) AHA :) Det forklarer saken :)

Takk  :wub:
GjenopprettetMedlem
Uansett så er det bra for oss Dimi, for jeg synes også du er god historiforteller  :icon_biggrin:

RITA
GjenopprettetMedlem
"dimi":

I mens kan du prøve deg på den historie  NKVD vs Yakut sjamaner http://www.shamanstvo.ru/legend/legend_19.htm

http://www.shamanstvo.ru/index.htm

Det var da kjempeinteressant, et helt tidsskrift om sjamanisme på nettet, pluss masse linker ...

Jeg har kjøpt dette programmet til min Mac, for å kunne lese russiske sider. Det opererer sakte, men vil kanskje gå fortere når jeg får mer trening:

http://mac.gettranslateit.com/ http://translateit.ru/
GjenopprettetMedlem
Takk, takk dimi!
Jeg liker å lese det du forteller.

Interessant hvor opptatt den avdøde sjamanen var av kroppen sin og hvordan han avkrevde, truet til seg, ritualer av de etterlevende ... fellesskapet i det lille samfunnet går videre etter døden. Og døden/transformasjonen/overgangen har stadier.

En kunne tolke det på et symbolsk plan: At det var sjamanistiske tradisjoner som nektet å dø under det kommunistiske regime. De gamle stemmene kunne ikke stilnes men snakket videre i mange.
GjenopprettetMedlem
Tusind tak for historierne, dimi
:respect:
GjenopprettetMedlem
Ja,takk for interessante historiar frå din del av verden Dimi. ikkje meiningen å vere utakknemmleg.
Og mytene fortel mykje om folket. Eller er det omvendt? :wub:
GjenopprettetMedlem
Dimi, jeg setter stor pris på det du forteller oss på norsk. Mye av denne arven har ikke vært tilgjengelig for folk som ikke kan russisk eller etniske språk, som Yakutsk.

Alt du forteller er interessant for meg.
Noe vil forskrekke litt. Noe er en lettelse for meg at flere kan oppleve litt mer likt hva jeg kan.
Noe vil kreve mer viten og forståelse enn det jeg har i dag.
Noe vil tilhøre tradisjoner som kan være geografisk betinget. Jeg anner at naturkreftene hvert sted kan tiltrekke seg litt forskjellige ånder. Forskjellene er ikke lett å begripe.

Oversettelsesverktøy:
Kan dette være en hjelp for noen? Det finnes minst et gratis program som oversetter websider og tekster fra russisk til engelsk. Også fra engelsk til russisk -- noe som sikkert interesser deg Dimi. Bruk den engelske Google, http://www.google.com/  -- eller den russiske Google, http://www.google.com/intl/ru/  Velg deres språkredskap ”language tools” til høyre for søkelinja.. Du får bare en grov oversettelse, men det kan gi en pekepinne om innholdet. 

Nettaddresse direkte til aktuell Google språkverktøy:
http://www.google.com/language_tools?hl=en  eller
http://www.google.com/language_tools?hl=ru
Fyll inn den boksen du vil bruke, og velg det språkparet du trenger, og trykk start.

Her kan også oversettes engelske tekster fra Sjamansonen. Oversettelsen blir ikke.veldig begripelig, til det trengs kjøpte oversettelsesprogrammer.

Norsk—russisk og russisk--norsk finnes neppe på slike gratis nettprogrammer.
psbot [Picsearch]
Æ  syns det e fantastisk å lese det du har oversatt.
Det e artig å få beskrivelser om hendelser som mange anser for å være galskap. Æ tror på disse historiene, fordi æ på en måte kjenner det igjen.