Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Vil stille ut hodet til halshugget kvinne

Indisk politi vil stille ut hodet til en halshugget kvinne. Meningen er Ä sette sÞkelys pÄ kriminalitet mot kvinner i landet.
Nyheter

Tekst: NTB - redaksjonen@abcnyheter.noOnsdag, 23.04.08 kl. 13:46

En kvinne i det Ăžstlige India ble halshugget av en mann som mente hun drev med heksekunst og var ansvarlig for flere dĂždsfall i familien hans.

Deretter tok han med seg hodet til nĂŠrmeste politistasjon.

NÄ vil politiet sette hodet pÄ museum.

– En utstilling av dette hodet pĂ„ museum vil vekke oppsikt og kan hindre andre i Ă„ begĂ„ slike forbrytelser i fremtiden, sier politimannen Sunit Kumar.

PĂ„ landsbygda i India blir kvinner ofte beskyldt for Ă„ vĂŠre hekser og blir deretter holdt ansvarlige for sykdom, dĂždsfall og naturkatastrofer.

Flere hundre kvinner blir drept hvert Är. (©NTB)
GjenopprettetMedlem
Hittar inga ord...
GjenopprettetMedlem
Huff.    Jeg synes dette var skikkelig forferdelig.

NÄr det nÄ fÞrst var skjedd at hun var drept, 
synes jeg politiet mer vedlikeholder noe sykt ved Ä tenke pÄ Ä stille ut hodet.

Jeg synes hun burde fÄ en skikkelig begravelse
og at hodet burde vÊre med resten av  kroppen .

Jeg sender tanker til den stakkars damens sjel,
og til samfunnet der dette skjedde.

og til barna som opplever dette.

Legger ut et bilde pÄ generelt

med tittelen Fred i Teltet  - 
hvis det er noen andre som er som meg, som strever litt
med Ă„ ta inn alt det som skjer i verden .
SĂ„ er det et vakkert bilde Ă„ hvile i .
GjenopprettetMedlem
Det er skremmende.
HÄper at de en dag vil greie Ä se hvor groteske handlinger de utfÞrer.
Og hvor umenneskelige de er..
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke ord.  :moreevil:

RITA
Anonymous
I 2008
Tilgi dem for det de gjĂžr
jeg sa ikke at de ikke vet hva de gjorde
veien kan vĂŠre hard Ă„ brutal og grotesk
det beviser sÄnne handlinger
man kan begynne Ä tenke litt pÄ det vi sÄ ofte hÞrer
at man blir hva man tenker osv lite sannsynelig at flere hundre kvinner gÄr Ä tenker pÄ Ä bli halvsugd
men vi har jo ogsÄ sjebnen
egentlig er jeg litt ute av meg selv nÄr jeg leste dette
har bare lyst til Ä skrike ble lei meg jeg som mange ganger mÄ klype meg i armen forde jeg lurer pÄ om jeg er fÞlelselÞs nÄr jeg jobber
Þnsker Ä sende kjÊrlighet til denne umennesklige handlingen mÄtte den ta slutt
GjenopprettetMedlem
Hvis de beskyldningene mot henne stemmer ikke ,sÄ kan hun utfÞre det hun ble beskyld for ut i fra den andre siden.
GjenopprettetMedlem
Veit ikkje om eg skal grÄte eller le....
Det er noko i teksten som splitter min hjerne i to her...

Vis Ä stille ut hovudet hjelp som eit ledd i Ä belyse kor slemme menn kan vere med kvinner dei frykter,trur eg det er eit dÄrleg hjelpemiddel.
SÊrleg ovanfor dei som trur og fÞler pÄ slikt.
Det er intet nytt under soli slik.
Vis det derimot er for Ä skremme slemme kvinner frÄ Ä kaste ulukke og nid over td.nabolaget,kan det vel ha ein viss forebyggande effekt,men ikkje pÄ
dei som er skikkeleg svart-kyndige?
Det vil i allfall gje oss evt. vestlege besÞkande eit grÞss,for me lever ikkje i deira kvardag,og har i grunn ikkje greie pÄ den,heller.

At menn i india er sÄ lettskremde nÄr det gjeld hekseri frÄ kvinner,sÄ munner det vel langt attende i at indarar i sin mytologi/religonsoppfatn. alltid har heldt kvinna for Ä vere eit spirituellt mykje meir kraftfullt vesen..nÄr alt kjem til alt?
(jamnfĂžr opprinneleg tantrisme)

Likevel stÄr vel ikje akkurat kvinnesaka strÄlande sterkt,der heller,i dag?

At mannen tok med hovudet pÄ politistasjonen,gjer at eg mistenker at han var skikkeleg redd og skrÄsikker i si sak.
Det fortel vel ogsÄ mykje om kor sterkt sjamanisme/heksekunst stÄr i eit slikt samfunn?
Han skamma seg ikkje,prÞvde ikkje skjule det og tok kontakt med lovens lange arm for Ä levere "Ärsaken" til si ulukke.
For sÄ vidt repekterer eg det,frykten hans,sjÞlv om det er veldig bisarre greier.
Mord lÞyser sÄ klart lite i eit samfunn i utvikling.
HÄper nokon forstÄr mine tankar :icon_confused:
(PrÞver Ä sjÄ det frÄ fleire sider,berre.)
Dama kan jo ha vore skikkeleg ond og kyndig..
Eller kokar alt ned til Ä bli "leikeheksekunst" og "overtru" og "alle kvinner som evige offer" i vÄre sinn nÄr det
verkeleg rÞyner pÄ??
Og indisk politi,dei mÄ vere temmeleg rÄdlause el. oppgitte,vis hovud "pÄ stake" er forebyggjinga dei foretrekk...
Personleg fĂžler eg at denne kvinna si sjel allereie har forlete kropp og nĂŠrmiljĂž til fordel for noko betre.
Eit hovud vil slik sett berre vere eit hovud?
AdsBot [Google]
"ailo":

– En utstilling av dette hodet pĂ„ museum vil vekke oppsikt og kan hindre andre i Ă„ begĂ„ slike forbrytelser i fremtiden, sier politimannen Sunit Kumar.

Jeg tror ikke det var for Ä hindre slike forbrytelser som kvinnedrap, denne Sunit Kumar mente det skulle forhindre. Men det faktum Ä hindre kvinner Ä begÄ forbrytelser innen "heksekunst". Det er det eneste som er logisk her, slik jeg ser det.
GjenopprettetMedlem
Det gjer jo ikkje akkurat historien mindre suspekt :lol:
Kven veit kva folk tenker?
Fann litt ulike kjelder om dette sett frÄ fleire vinklar:

http://archives.cnn.com/2000/ASIANOW/south/09/04/witchkillings.ap/

http://atheism.about.com/b/2005/08/11/india-accused-witches-face-violence.htm

http://www.reall.org/newsletter/v08/n11/reall-news-v08-n11.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/07/AR2005080700947_pf.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7317378.stm

http://www.religionnewsblog.com/8006/indias-government-may-make-witchcraft-illegal

http://www.msnbc.msn.com/id/24269498/
http://thewatch.pagancentric.org/2006/10/pagan-movement-steps-in-to-help-indias.html

FÞler at svart magi i  dag kanskje har best fotfeste som konsept i fattige samfunn med lÄgt utdanningsnivÄ og smÄ sjangsar for folk til Ä realisere seg sjÞlv(udemokrati)?
Der manipulasjon og kontakter betyr mykje, og der dei som er "annleis" gjerne vert klemt under rangstigen?

(eller evt. der kor folk har det sÄ godt og trygt at dei kjeder seg :lol:)
GjenopprettetMedlem
att stÀlla ut ett halshugget huvud Àr sjukt enligt mig...att mörda en kvinna Àr ocksÄ sjukt...att tro att man kan förstÄ vad som hÀnt i en sydindisk by Àr en utopi... jag ser sÄ mÄnga fragment av vÀrlden och dess folk i tidningar och pÄ museum...obegripliga nyheter tagna ur sina sammanhang ingÄr i den dagliga nyhetsrapporteringen....jag mÄste avgöra och tÀnka sjÀlv och inte tro att hela sanningen Àr dÀr...samer, indianer och andra folkslag presenteras som sjÀllösa objekt pÄ museer... deras vardag blir generaliserad och frÄntagen sammanhang, kraft och innehÄll... allt eget tÀnkande och reflekterande osynliggörs...ett mord har begÄtts...hÀxanklagelser skulle ha varit orsaken...vad ska man tro...nÀr jag bodde i Indien var jag en person utan könsrollsidentitet ...ett europeiskt UFO...jag rörde mig fritt i bÄde mannen och kvinnans vÀrld...jag lyssnade, levde och deltog i allt...vad begrep jag...nu har min kusin hÀngt sig... han hÀngde endast sin kropp sa en tibetansk lama...vad menar han...kan jag verkligen begripa nÄgot...i mitt minne Àr jag i min kusins lekrum och han har ett förkrympt svart huvud frÄn nÄgon huvudjÀgarkultur hÀngades pÄ vÀggen...sÄdana kan man se pÄ museum...vad kan jag egentligen begripa av det...bara att jag mÄste tÀnka sjÀlv och bestÀmma mig för vad som Àr acceptabelt... inte spekulera i ont och gott eller normalt och onormalt...mordrÀttegÄngar visar att den som Àr kapabel att "förstÄ och vilja" nÀr den mördar Àr normal= fÀngelse... medan den som inte kan "förstÄ och vilja" nÄgot nÀr den mördar Àr en onormal mördare= psykisk vÄrd... samhÀllet anser att mord kan vara normalt...jag begriper nog aldrig vad normalt innefattar i sammhÀllet...vi hatar och förbannar...vi Àlskar och bejakar...normalt...kanske...friskt...nej jag tror inte pÄ friska mord...min kusin var en massmedia"spion"...han lÀste och försökte spÄra sanningen bakom nyheterna...fragment som diskuterades som hela sanningar...det krymta huvudet i hans rum har för mig blivit en representation av massmedia...förkrymt information tagen ur sitt sammanhang...jag mÄste lÀmna tanken pÄ ont och gott...inte tro nÄgot utan tÀnka sjÀlvstÀndigt...vad anser jag vara friskt...vad anser jag vara sjukt...tron pÄ ont och gott ger inga vakna ögon... den ger bara mer plats Ät manipulativa och agressiva handlingar...precis som de journalisten berÀttade var orsaken till kvinnomordet i Indien... du bedriver svart magi(hÀxeri)...alltsÄ ska du dö...sjukt och farligt att gÄ med pÄ som tankespÄr... 
GjenopprettetMedlem
De har dÞdsstraff i USA ogsÄ. Selv om henrettelsene foregÄr i rene rom med nymalte vegger. De utfÞres av mennesker som fÄr betalt og gÄr hjem til sin familie etterpÄ. Det er den samme handlingen, enten den foregÄr i Vest eller i SÞr. Vi kan ikke snakke om noen sivilisasjon, i kulturer hvor slike ting foregÄr.Sivilisasjonen er noe som hele tiden mÄ dyrkes fram i menneskene. I hvert individ. Hvert Är, hver generasjon, i hver kultur. Innbitt. Vi har alle bÄde det gode og det onde potensialet i oss. Hva som tar overhÄnd, kommer an pÄ omstendighetene. Jeg tror at det finnes en sivilisasjon inni oss. Jeg tror at det er mulig Ä dyrke den fram, dersom man jager de rette rammene rundt menneskene.