Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Vil stille ut hodet til halshugget kvinne
Indisk politi vil stille ut hodet til en halshugget kvinne. Meningen er Ä sette sÞkelys pÄ kriminalitet mot kvinner i landet.
Nyheter
Tekst: NTB -
redaksjonen@abcnyheter.noOnsdag, 23.04.08 kl. 13:46
En kvinne i det Ăžstlige India ble halshugget av en mann som mente hun drev med heksekunst og var ansvarlig for flere dĂždsfall i familien hans.
Deretter tok han med seg hodet til nĂŠrmeste politistasjon.
NÄ vil politiet sette hodet pÄ museum.
â En utstilling av dette hodet pĂ„ museum vil vekke oppsikt og kan hindre andre i Ă„ begĂ„ slike forbrytelser i fremtiden, sier politimannen Sunit Kumar.
PĂ„ landsbygda i India blir kvinner ofte beskyldt for Ă„ vĂŠre hekser og blir deretter holdt ansvarlige for sykdom, dĂždsfall og naturkatastrofer.
Flere hundre kvinner blir drept hvert Är. (©NTB)
GjenopprettetMedlem
Huff.  Jeg synes dette var skikkelig forferdelig.
NĂ„r det nĂ„ fĂžrst var skjedd at hun var drept,Â
synes jeg politiet mer vedlikeholder noe sykt ved Ä tenke pÄ Ä stille ut hodet.
Jeg synes hun burde fÄ en skikkelig begravelse
og at hodet burde vÊre med resten av kroppen .
Jeg sender tanker til den stakkars damens sjel,
og til samfunnet der dette skjedde.
og til barna som opplever dette.
Legger ut et bilde pÄ generelt
med tittelen Fred i Teltet -Â
hvis det er noen andre som er som meg, som strever litt
med Ă„ ta inn alt det som skjer i verden .
SĂ„ er det et vakkert bilde Ă„ hvile i .
GjenopprettetMedlem
Det er skremmende.
HÄper at de en dag vil greie Ä se hvor groteske handlinger de utfÞrer.
Og hvor umenneskelige de er..
Anonymous
I 2008
Tilgi dem for det de gjĂžr
jeg sa ikke at de ikke vet hva de gjorde
veien kan vĂŠre hard Ă„ brutal og grotesk
det beviser sÄnne handlinger
man kan begynne Ä tenke litt pÄ det vi sÄ ofte hÞrer
at man blir hva man tenker osv lite sannsynelig at flere hundre kvinner gÄr Ä tenker pÄ Ä bli halvsugd
men vi har jo ogsÄ sjebnen
egentlig er jeg litt ute av meg selv nÄr jeg leste dette
har bare lyst til Ä skrike ble lei meg jeg som mange ganger mÄ klype meg i armen forde jeg lurer pÄ om jeg er fÞlelselÞs nÄr jeg jobber
Þnsker Ä sende kjÊrlighet til denne umennesklige handlingen mÄtte den ta slutt
GjenopprettetMedlem
Hvis de beskyldningene mot henne stemmer ikke ,sÄ kan hun utfÞre det hun ble beskyld for ut i fra den andre siden.
GjenopprettetMedlem
Veit ikkje om eg skal grÄte eller le....
Det er noko i teksten som splitter min hjerne i to her...
Vis Ä stille ut hovudet hjelp som eit ledd i Ä belyse kor slemme menn kan vere med kvinner dei frykter,trur eg det er eit dÄrleg hjelpemiddel.
SÊrleg ovanfor dei som trur og fÞler pÄ slikt.
Det er intet nytt under soli slik.
Vis det derimot er for Ä skremme slemme kvinner frÄ Ä kaste ulukke og nid over td.nabolaget,kan det vel ha ein viss forebyggande effekt,men ikkje pÄ
dei som er skikkeleg svart-kyndige?
Det vil i allfall gje oss evt. vestlege besÞkande eit grÞss,for me lever ikkje i deira kvardag,og har i grunn ikkje greie pÄ den,heller.
At menn i india er sÄ lettskremde nÄr det gjeld hekseri frÄ kvinner,sÄ munner det vel langt attende i at indarar i sin mytologi/religonsoppfatn. alltid har heldt kvinna for Ä vere eit spirituellt mykje meir kraftfullt vesen..nÄr alt kjem til alt?
(jamnfĂžr opprinneleg tantrisme)
Likevel stÄr vel ikje akkurat kvinnesaka strÄlande sterkt,der heller,i dag?
At mannen tok med hovudet pÄ politistasjonen,gjer at eg mistenker at han var skikkeleg redd og skrÄsikker i si sak.
Det fortel vel ogsÄ mykje om kor sterkt sjamanisme/heksekunst stÄr i eit slikt samfunn?
Han skamma seg ikkje,prÞvde ikkje skjule det og tok kontakt med lovens lange arm for Ä levere "Ärsaken" til si ulukke.
For sÄ vidt repekterer eg det,frykten hans,sjÞlv om det er veldig bisarre greier.
Mord lÞyser sÄ klart lite i eit samfunn i utvikling.
HÄper nokon forstÄr mine tankar

(PrÞver Ä sjÄ det frÄ fleire sider,berre.)
Dama kan jo ha vore skikkeleg ond og kyndig..
Eller kokar alt ned til Ä bli "leikeheksekunst" og "overtru" og "alle kvinner som evige offer" i vÄre sinn nÄr det
verkeleg rÞyner pÄ??
Og indisk politi,dei mÄ vere temmeleg rÄdlause el. oppgitte,vis hovud "pÄ stake" er forebyggjinga dei foretrekk...
Personleg fĂžler eg at denne kvinna si sjel allereie har forlete kropp og nĂŠrmiljĂž til fordel for noko betre.
Eit hovud vil slik sett berre vere eit hovud?
AdsBot [Google]
"ailo":
â En utstilling av dette hodet pĂ„ museum vil vekke oppsikt og kan hindre andre i Ă„ begĂ„ slike forbrytelser i fremtiden, sier politimannen Sunit Kumar.
Jeg tror ikke det var for Ä hindre slike forbrytelser som kvinnedrap, denne Sunit Kumar mente det skulle forhindre. Men det faktum Ä hindre kvinner Ä begÄ forbrytelser innen "heksekunst". Det er det eneste som er logisk her, slik jeg ser det.
GjenopprettetMedlem
att stĂ€lla ut ett halshugget huvud Ă€r sjukt enligt mig...att mörda en kvinna Ă€r ocksĂ„ sjukt...att tro att man kan förstĂ„ vad som hĂ€nt i en sydindisk by Ă€r en utopi... jag ser sĂ„ mĂ„nga fragment av vĂ€rlden och dess folk i tidningar och pĂ„ museum...obegripliga nyheter tagna ur sina sammanhang ingĂ„r i den dagliga nyhetsrapporteringen....jag mĂ„ste avgöra och tĂ€nka sjĂ€lv och inte tro att hela sanningen Ă€r dĂ€r...samer, indianer och andra folkslag presenteras som sjĂ€llösa objekt pĂ„ museer... deras vardag blir generaliserad och frĂ„ntagen sammanhang, kraft och innehĂ„ll... allt eget tĂ€nkande och reflekterande osynliggörs...ett mord har begĂ„tts...hĂ€xanklagelser skulle ha varit orsaken...vad ska man tro...nĂ€r jag bodde i Indien var jag en person utan könsrollsidentitet ...ett europeiskt UFO...jag rörde mig fritt i bĂ„de mannen och kvinnans vĂ€rld...jag lyssnade, levde och deltog i allt...vad begrep jag...nu har min kusin hĂ€ngt sig... han hĂ€ngde endast sin kropp sa en tibetansk lama...vad menar han...kan jag verkligen begripa nĂ„got...i mitt minne Ă€r jag i min kusins lekrum och han har ett förkrympt svart huvud frĂ„n nĂ„gon huvudjĂ€garkultur hĂ€ngades pĂ„ vĂ€ggen...sĂ„dana kan man se pĂ„ museum...vad kan jag egentligen begripa av det...bara att jag mĂ„ste tĂ€nka sjĂ€lv och bestĂ€mma mig för vad som Ă€r acceptabelt... inte spekulera i ont och gott eller normalt och onormalt...mordrĂ€ttegĂ„ngar visar att den som Ă€r kapabel att "förstĂ„ och vilja" nĂ€r den mördar Ă€r normal= fĂ€ngelse... medan den som inte kan "förstĂ„ och vilja" nĂ„got nĂ€r den mördar Ă€r en onormal mördare= psykisk vĂ„rd... samhĂ€llet anser att mord kan vara normalt...jag begriper nog aldrig vad normalt innefattar i sammhĂ€llet...vi hatar och förbannar...vi Ă€lskar och bejakar...normalt...kanske...friskt...nej jag tror inte pĂ„ friska mord...min kusin var en massmedia"spion"...han lĂ€ste och försökte spĂ„ra sanningen bakom nyheterna...fragment som diskuterades som hela sanningar...det krymta huvudet i hans rum har för mig blivit en representation av massmedia...förkrymt information tagen ur sitt sammanhang...jag mĂ„ste lĂ€mna tanken pĂ„ ont och gott...inte tro nĂ„got utan tĂ€nka sjĂ€lvstĂ€ndigt...vad anser jag vara friskt...vad anser jag vara sjukt...tron pĂ„ ont och gott ger inga vakna ögon... den ger bara mer plats Ă„t manipulativa och agressiva handlingar...precis som de journalisten berĂ€ttade var orsaken till kvinnomordet i Indien... du bedriver svart magi(hĂ€xeri)...alltsĂ„ ska du dö...sjukt och farligt att gĂ„ med pĂ„ som tankespĂ„r...Â
GjenopprettetMedlem
De har dÞdsstraff i USA ogsÄ. Selv om henrettelsene foregÄr i rene rom med nymalte vegger. De utfÞres av mennesker som fÄr betalt og gÄr hjem til sin familie etterpÄ. Det er den samme handlingen, enten den foregÄr i Vest eller i SÞr. Vi kan ikke snakke om noen sivilisasjon, i kulturer hvor slike ting foregÄr.Sivilisasjonen er noe som hele tiden mÄ dyrkes fram i menneskene. I hvert individ. Hvert Är, hver generasjon, i hver kultur. Innbitt. Vi har alle bÄde det gode og det onde potensialet i oss. Hva som tar overhÄnd, kommer an pÄ omstendighetene. Jeg tror at det finnes en sivilisasjon inni oss. Jeg tror at det er mulig Ä dyrke den fram, dersom man jager de rette rammene rundt menneskene.