Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
SHAMANISM AND "SACRIFICE", skrevet i 1998 av Alexis Dolgorukii, som selv er sjaman.

http://www.parascience.org/CCSACRIF.htm

Jeg deler noen av holdningene denne artikkelen gir uttrykk for og synes at dette er spennende tanker...

Med bakgrunn i egne erfaringer som sjaman avviser Dolgorukii ideene om "gud","gudinne" og andre guddommelige vesener. Han karakteriserer forestillingene som menneskelige projeksjoner.

Åndelige vesener fþlger ingen hierarkiske strukturer, heller ikke i forhold til menneskene, hevder Dolgorukii.
Jeg mener jo at hierarkier er et hjelpebegrep for menneskene, som jobber seg fra et forstÄelsesnivÄ til det neste, og jeg ser den samme oppfatningen her. Tankegangen er utfordrende og fascinerende, for den peker i retning av at det finnes en vei bakom ritual- og mytesprÄket.
Ritualene er menneskeskapte og ikke avkrevd oss fra Ändeverdenens side. Det eneste som kreves er en altruistisk motivasjon/modus.

IfĂžlge Dolgorukii finnes det "thought forms" som er en arketypisk arv skapt av menneskene selv, der finner vi mytologiske figurer. Åndevesene bruker disse i sin kommunikasjon med oss - og her kan det oppstĂ„ farlige misforstĂ„elser. Derfor er det sĂ„ viktig at sjamaneleven lĂŠrer Ă„ skille klart mellom spirituelle entiteter og symbolsprĂ„ket.

Osv.! Spennende tanker rundt ideer jeg selv utforsker.

Hva synes dere? Ellers vet jeg lite om mannen, fant artikkelen idag.
GjenopprettetMedlem
Veldig interessant og sikkert ogsÄ ein ytterst provoserande artikkel  for ein del sjamanisme/magi/okkultisme-interesserte?
Takk til Masha!
Vel er det slik at mytologi/"Gud" er vÄr eigen kreasjon og tilpassa til eit "system" pÄ bakgrunn av vÄre verdslege/Ändelege/kulturelle verdiar,medan kreftene kan vere noko ganske anna?

Interessant om ofring ogsÄ. Klart,nÄr ein kjem i kontakt med utanforstÄande krefter som ein ikkje rÄr med,og ein blir makteslaus,sÄ er det vel  vere lett Ä ty til ofring og oppofrelsar/forsakelsar av ulike slag? Men akk sÄ bortkasta?? Eller? Kan ein "bestikke" kreftene?
Han set visst ei skillelinje mellom sjamanisme og magi som esoterisk begrep...
Klare meiningar om Sjamanen som ein som mÄ oppgje sjÞlvsentreringa,ein som eigentleg ikkje har noko valg vis ho er fÞdd healar osb. ....
Spirituelle entitetar kontra entitetar i eit system......entitet er eit vidt begrep.......

Denne artikkelen er opptakten til ein interessant diskusjon,skulle ein tru?
Ellers har visst mannen klare meiningar om fleire ting...
GjenopprettetMedlem
Yukatekmayaene deler jorden i tre lag himmel - jord - underverden og fire himmelretninger med et sentrum. Innenfor dette kosmos finnes det 7 lag mellom jord og himmel og 5 lag mellom jord og underverden. Sjamanene Jmen'o'ob sier at hvert enkelt sted, dyr, plante etc. innenfor dette kosmos har sine beskyttere, omvendt blir det at hver enkelt beskyttervind/regn har sine faste tilholdsteder innenfor dette kosmos. Under ritualene bruker sjamanen kontaktmagi. Alteret representerer kosmoset. FĂžrst ser han i sĂĄastun lyssteinen for Ă„ finne ut hvor akkurat de beskyttervindene/regngudene e.l. holder til i det virkelige kosmos. Deretter stenker han det tilsvarende stedet i alterrommet med brennevinet bĂĄalche' skjult tre. Beskytterne daler deretter ned, i en spiral hvor de kommer inn fra Ăžst flyr vest, sĂžr og nord fĂžr de finner sin plass i alteret hvor de forsyner seg av offermaten og andre offersubstanser, mens de lytter til menneskenes bĂžnner. Ved avslutningen av seremonien sĂžrger alltid sjamanen for Ă„ be gudene finne tilbake til sine rette tilholdsteder. En forestiller seg at hjemlĂžse vinder er farlige og potente. Etter et slik seremoni, f.eks. Cha'a' ChĂĄak Bring regnet, begynner det plutselig Ă„ tordne, lyne, og regnet pĂžser ned slik at maisen kan gro.

Denne tankegangen er vakker synes jeg. Et kosmos hvor de to sfÊrer, usynlig og synlig er det samme. Samtidig kan en ogsÄ under seremonien forflytte seg i tid. Noen sjamaner har berettet at de har blitt forflyttet til urtiden, til De gamle mayaenes tid, og fÄtt rÄd og veiledning fra forfedrene. Sjamanen blir borte, han sier  iflere dager, men for oss virket det som en time, fortalte noen bÞnder meg.

Kilder er Ä finne i hf-oppgaven min. Jeg kan ikke skrive den pÄ nytt her sÄ jeg gir kun et referat. En dag hÄper jeg dette blir tilgjengelig pÄ trykk. Om gudene vil sÄ skjer det.

Godvibb  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for denne , Masha.
Mye bra Ă„ lese.

Jeg er helt enig at vi mennesker ikke skjĂžnner hva som er totalt bortkastet , noen ganger.
Vi lager mange forestillinger i vÄre hoder , som ikke har noe med Ändelighet Ä gjÞre.

Ritualer og ofringer ; Jeg er for ritualer . De hjelper meg Ä utrrykke ( for meg selv og den Ändelige verden), hva min intensjon er , eller hva jeg Þnsker svar pÄ. Jeg tror ikke selve ritualet er noen kraft i seg selv, men er styrkende for meg p.g.a at jeg liker denne mÄten Ä jobbe pÄ. Ritualer kan utfÞres pÄ mange mÄter, og selve kraften ligger ikke i hvordan du utfÞrer ritualet, men hva det betyr for den som gjÞr det.

Ofringer- er vel ikke helt i trÄd med hva jeg tror er riktig for Ä fÄ det vi spÞr om.Men sÄ lenge det ikke ofres noe liv, sÄ er det vel greit hvis personen fÞler det er viktig. Det er ikke selve ofringen i seg selv som har kraften, men de som stÄr bak.Som artikkelen sier, er jeg enig med at dette er en menneskelig greie, som ikke blir krevd av oss av Ändene .Tror ikke det kreves noe av oss. Vi krever kun av oss selv.

Men det Ä vise takknemlighet , det tror jeg pÄ   :innocent2:

Takk igjen , for intressant lesing  :wub:
GjenopprettetMedlem
I hf-oppgaven min har jeg forsÞkt Ä bringe tilveie en annen fortolkning av guder enn den som gies i artikkelen. Dolgorukii slÄr bastant fast at Ändevesenene er ikke fysiske vesener. Slik jeg oppfatter yukatekmayaene, sÄ er gudene fysiske, bÄde synlige og usynlige. De er regn, mais og de er vind (usynlig, men likevel fysisk: luft i bevegelse). Hele naturen er likevel ikke guddommelig. Vindene er tilstede i annen ikke-guddommelig natur. De er beskyttere og innehavere av disse naturomrÄdene. Vindene er pÄ denne mÄten natur selv, samtidig som de er bevegelige innefor resten av naturen. Denne fortolkningen av yukatekmayaenes gudelÊre tilveiebringer en ikke-vestlig mÄte Ä forstÄ guder pÄ. I vesten er vi, fra blant annet Descartes filosofi om de to substansene: Änd/sinn/sjel versus materie, opplÊrt til Ä se guder som Ändevesener av en annen substans enn naturen. Disse Ändevesenene blir av vestlige oppfattet som utenomjordiske, fra en annen sfÊre. Slik jeg tolket det indianske verdenssynet er alle sfÊrene her pÄ jorden, synlige eller usynlige. Gudene holder til her og er av samme natur som den synlige, materielle naturen vi ellers forholder oss til. De er vinden som blÄser og regnet som faller, de er maisen vi spiser og fÄr kraft ifra. De er med andre ord deltagende i livsprosessen Moder Jord.

Denne formen for tankegang er uvant for vestlige.

Kanskje er det slik at vÄr vestlige vitenskap ikke har kunnskap om alle sider ved naturen. Da spesielt de sidene som ikke kan sees eller mÄles vitenskapelig. Kreftene som virker i telepati, for eksempel, har noen etterhvert begynt Ä mÄle (mer eller mindre seriÞst vitenskapelig). Mange forteller om disse kreftene, og siden sÄ mange gjÞr det bÞr vi kanskje tro telepati finnes? Telepati trenger egentlig ikke en satelitt i en annen utenomjordisk sfÊre for Ä bevege seg fra en person til en annen. Hva med mobilsignaler? Vi ser dem ikke, men de er her, et eller annet sted. Av naturkraft i naturen. Jeg gleder meg til vitenskapen tÞr forske mer pÄ det sÄkalt "overnaturlige". Kanskje vil dette i fremtiden vise seg Ä vÊre svÊrt sÄ naturlig?

(Jeg leter etter et innlegg Ailo hadde om usynlige krefter som har vĂŠrt oppe til debatt i lĂžpet av det siste dĂžgnet. Noen som vet hvor jeg finner det?)
GjenopprettetMedlem
Er det noko skille mellom sjamanisme som "homogent" begrep og magi?

Har eg feil i at det for det meste ikkje blir brukt noko skille,i vÄrt miljÞ?

Betyr det noko om sÄ er ?
?
Anonymous
Takk Masha, veldig interessant  :respect:
Siv
Anonymous
Jeg la denne artikkelen til den russiskĂŠttede amerikanske shamanen Dolgorukii inn for en stund siden, ikke mange har lest hva den spennende "Caucasian American homosexual" ,som han omtaler seg selv, har Ă„ si om emnet kropp/spiritualitet.
Jeg gir han ordet.

Hypothetically accepting the idea that you might be a Shaman; What sacrifice would the realm of spirit require of you as a Shaman? Only one, and that is not ego but self-centeredness. As a Shaman/Shamanka or whatever they may come to be called in the years ahead, you must care for others far more than you care for yourself. There is no place for the self-absorbed and self-concerned in the ranks of the pathfinders. Self-absorption must be transcended and replaced by other-centeredness, which simply means that you must truly deeply care for, and as a result, guide, and help, and heal your fellow beings on this planet in an altruistic manner.

This is not something which is truly a choice. If one is a healer, and healers are born not made, one absolutely must heal or the confined energies will tear you apart. There is absolutely no sacrifice involved in healing. Healing is a joyous act and in healing one is always healed. Being born a healer is a very great blessing indeed, but, if a person is self-absorbed it can easily turn into a curse!

Make no mistake though, healing is possible on many levels and almost every human being with about 5 minutes training, is capable of spiritual healing of some kind or another, there are no special qualifications of any kind. Shamanic healing on the other hand, is another kind of thing altogether. A person who is blessed/cursed with the Shamanic Healing function must heal and in so doing is of course healed, but while an ordinary person, with no special talent for healing, can try to heal or not as they are motivated to do or not to do; with the Shaman, there is really no choice in the matter for the reason given above.

Ordinary humans can, with training, turn the kind of healing of which they are capable on and off at will, but in a Shaman who is a healer the energies are constant and as a result unless directed outward to a recipient, they are temporarily confined to the healers body which. like all vessels can only hold so much energy or whatever. And so when unutilized the healing energies burst their container. That is why I describe healing as a blessing/curse the ability is a blessing when used and a curse when repressed. This is equally true of a very advanced Shamanic function, empathy. But empathy is, while a very great blessing indeed, for the person so blessed, it regularly seems like a curse all the time and there is absolutely no choice involved in its use.

We live in a universe in which physicality is the least real thing, the demands made upon you all are never physical, never painful (or at least they shouldn't be if your priorities are in order). It is what is innermost with you all that is of interest to the spirits.

Next there is the sacrifice called "celibacy" or "virginity". No spirit at what we can agree to call the "Divine" level has ever demanded such a totally harmful sacrifice on the part of those who are connected with that spirit. There is talk of The Maiden Aspect of the Goddess, and true, in the history of the human race her Priestesses have largely been life-long Virgins, but that is their own requirement not the Maiden's. The Huntress, or the Maiden Goddess, who herself is only a thought form created by humans, requires a purity of outlook, attitude, and purpose. But that has nothing to do with any kind of virginity or "sexual purity" which is a concept utterly devoid of meaning.

THE ONLY PRODUCT OF CELIBACY IS NEUROSES AND PSYCHOSES! 

HUMAN SEXUALITY HAS NOTHING TO DO WITH SPIRITUALITY AND EVERYTHING TO DO WITH HUMAN EMOTIONAL AND PHYSICAL NEEDS.

The aspect of shamanism which I feel most deeply needs to be impressed not simply on the members of this group but on the human race as a whole is the simple fact that the nature of human reality, the nature of the human condition, is that the reality of the human condition is only apparent. The intrinsic reality of all sentience is absolutely non-physical. With the single exception of the experiential nature of apparent reality, and the contribution the physical realities make to that experience, physicality is largely irrelevant to the realms of spirit.

Each of you is the temporary experiential module of an absolutely immortal evolving intelligence. You are also, yourself, the immanently immortal core of a line of evolving sentience that is being newly created by your existence. An energy field, once created, is never lost to the universe, and you are each of you energy fields. Therefore you are the manifestation of an immortal intelligence but you are also in the process of becoming an immortal intelligence. Physicality is almost meaningless in the long run and sacrifice and self denial are not only meaningless they are unnecessary and harmful.

I hope this little discourse will be helpful to all of you in your finding of pathways and forming your attitude towards these teachings.

http://www.parascience.org/CCSACRIF.htm

Jeg liker formuleringene, forstÄelsen, fremfÞrelsen.
Og hvordan han henvender seg til sine lesere.
Et personlig viktig funn pÄ nettet, og jeg takker sjamansonen for sammentreffet - siden jeg fant frem til ham i vÄr mens jeg undersÞkte noe angÄende et spÞrsmÄl herinne.

SÄ er det da ogsÄ nok Ä lese pÄ nettet, hvis man tar seg tid ... nesten 2000 sider.

Implikasjonene av Dolgorukiis oppfatning er noksÄ interessante ...
GjenopprettetMedlem
Takk for interessant artikkel Susy,hadde nesten glĂžymt alt dette....

.................magiens verden,kan ein vÄge seie at den manglande komponenten der faktisk er Änd?
Anonymous
... og nettopp det synes jeg er alldeles Ändfullt sagt, kjÊre deg!
Bing [Bot]
takk for denne artikkelen! befriende ord!
toriltiril
Anonymous
DETTE var spennede lesning, Susy!

Noen som vet om mannen har gitt ut noe i bokform?
Anonymous
Takk til dere for tilbakemeldinger som betyr mye!!

Alt er kun tilgjengelig via internett. Den siste publikasjonen jeg fant er fra 2003 under navnet Alexei Dolgorukii-Urievskii.

Det mest omfattende verket er "The Keltic Knot" , ogsÄ den er lagt ut pÄ nettet:

http://www.parascience.org/keltknot2.htm

Det eksisterer en kontaktlink for bestilling pÄ parascience.org, hjemmesiden, men linken fungerer ikke.

Via fÞlgende link kommer du til en e-bok bestÄende av mange leseverdige essays:

http://www.parascience.org/hereweare.htm
GjenopprettetMedlem
Spennende fyr du har funnet Susy,han sier mye som spiller musikk for Ăžrene mine
men at gudene er menneskelige projeksjoner,gjĂžr meg litt betenksom.
Jeg har mÞtt guder i Ändeverden som sier at de er i en annen opphÞyet verden,og viser seg for oss mennesker i drÞmme eller trance
ved Ä anta skikkelser vi kan kjenne igjen og forholde oss til,de er med andre ord kunstnerne bak Ändeverden,eller i den.
Og mÞtet med sÄnne skikkelser gjÞr noe med ens verdenssyn,da er ikke hjernen alene lenger,nÄr den kopler ut hverdags-sinnet.
SÄnne erfaringer tar opplevelsen av en selv som en person,vekk,og begrepet MANGE blir mer gyldig.
Jeg liker den fÞlelsen av Ä mÞte andre vesen der ute,Ändevesen som ikke nÞdvendigvis er endel av "min" natur.
De vil hjelpe oss ut av det isolerte menneske-forklarte-begrensede sinn,og ut i en stĂžrre bevissthets oppfattelse-utvidelse.
Jeg tror monoteismen har gravd seg for tjukkt ner i sjelslivet vÄrt,og tvunget den gamle Äpne naturbevisstheten i kne. (fortrengning)
Gudene lever,vi har bare glemt hvordan vi kommuniserte med dem direkte,men de er der for Ä lÊre opp besÞkende i Ände-fufuii-landet
Enteogene planter kan proppellere en sjel ut i dette stÞrre rommet,sÄ en fÄr fÞrstehÄnds erfaring med gudene og deres verdner.
Og beskjeden en ofte fÄr med seg hjem,etter slike turer,er at dette eksisterer,og i erkjennelsen av at dette eksisterer sÄ fÞlger med en ny kraft
og overbevisning,som nÄ blir en kontrast til det tidligere EN GUD;ET UNIVERS,arketypen (monoteismen)

Gudene er ikke noe vi mennesker har snekkret pÄ bakrommet
de er gaver til sinnet og Ăžynene som brukes til Ă„ zoome inn
Ăžnskede objekter til dets konsumpsjon.
De kan komme fra verdner som har hÞyere bevissthet en vÄr
og som gjĂžr at den bevisstheten vi klamrer oss til
kan bli rett Ă„ slett revet vekk fra oss
og erstattes av en eller flere guder som ikke samtykker med vÄrt syn pÄ naturen og kosmos.
dette skjer ofte i besettelses-ritualer i afrikansk sjamanisme.
Og samme gjeng av guder kan oppsĂžke samme menneske,inntil det erkjenner den nye bevisstheten
som nÄ har plass til andre bevisstheter nÄr de mÄtte Þnske Ä hjelpe sjamanen.

PÄ denne mÄten blir bevisstheten tÞyelig,elastisk,og tilogmed opplÞselig,om det mÄtte trenges til.
PÄ denne mÄten kan sjamanen "miste" sin sjel til fordel for en hÞyere bevissthet,i en periode
uten Ă„ bli grĂžnnsak.
Gudene forbereder den de besÞker slik,og lar sÄnne tap av sjel forekomme som en nÞdvendighet for gudenes direkte inngripen.

Takk for nÄ,og fortsatt alt godt.
:respect:
Anonymous
Hans forstÄelse av Ändene/spirits er noksÄ lik din beskrivelse av gudene !!!

Men jeg synes at hans ord innebĂŠrer en ytterlige frihetsdimensjon. Det vi ser er bare en uttrykksform. Kreftene kommuniserer.

Han unngÄr ordet "gud" siden det fremkaller alfor konkretiserte roller og funksjoner innenfor en spesifikk religiÞs sammenheng. Og du vet jo at han er imot alle institusjonaliserte religioner.
Jeg ogsÄ trives med "spirits". Er nok til en viss grad congenial med mannen. OgsÄ interesser og tenkestilen pÄ et par andre omrÄder matcher, f.eks. interessen for elementÊrfysikk. Derfor er det bra jeg har "mÞtt" ham. Stiller meg avventende allikevel. Har jo ikke lest alt av de 2000 sidene.

FÞler du deg virkelig at monotheismen sitter sÄ dypt ?
Jeg fant veien til sjamansonen i det Ăžyeblikket jeg forsto at monoteismen ikke innebar noen fremskritt fremfor polytheismen og animismen. Det var slik et avgjĂžrende erkjennelsesĂžyeblikk som bare skjedde. Jeg skiftet ham.
GjenopprettetMedlem
Dette var vakkert og innsiktsfullt fasettert gjennom Tele!

Likevel trur eg ogsÄ eg forstÄr godt kva Susy vil fram til,eller muleg eg er pÄ bÊrtur seint pÄ hausten?

PrĂžver meg med ein annan versjon;
VÄre hÄpefulle projeksjonar i mÞte med kreftene me oppsÞker,KAN vere noko ganske anna enn kreftene I kreftene.
PĂ„ godt og vondt.
Anonymous
Yepp. Ja. Du er i bra form sÄ seint pÄ hausten!

Eller muleg  me er pÄ bÊrtur saman?
GjenopprettetMedlem
Nei. Det er me ikkje.

Hadde nyleg ein opplevelse som stÞttar dykkar syn pÄ dette.
Anonymous
- jeg er glad i denne mannen.

" ... a love that makes no demands,  not even the need to know each other ... "

(slik det heter i en video om en koreansk sjaman som Liljee la inn for en stund siden)
GjenopprettetMedlem
Serveren til nettsiden ble Þdelagt i et uvÊr, slik at linkene i trÄden ikke var tilgjengelige pÄ en stund. NÄ har en venn hvisket til meg at siden er restituert med ny layout:

http://www.parascience.org/home.html