Forum /
tilbake / ambres - en svensk dokumentar om kanalisering (se den på web!)
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg vil bare opplyse om en fantastisk inpirerende film som gikk på tv igår, og som man forhåpentligvis kan se på tv også i norge (jeg bor i sverige nå
Den heter Ambres - En död talar, og er helt og holdent vinklet fra et troende perspektiv, noe som jeg finner veldig bra. Dette har det dog blitt rettet sterk kritikk imot, men de menneskene fokuserer aldrig på hva som sies i filmen, fom Ambres har faktisk usedvanlig mye bra å si. Inget nytt, men veldig oppfriskende. Det eneste negative med filmen synes jeg er at musikken kan väre distraherende på budskapet iblandt.
Dette ser jeg på som et tegn at det er flere som er beskymra for fremtiden, SvT pumper ut dette ganske hardt :-j
Håper dere får sett den, den er tillgjengelig en måned fremover, og glem ikke å se alt extramateriale på SvT også, det er ubetalelig bra.
Her er lenken til SvT!
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75236&lid=puff_981177&lpos=bild
Filmen på DVD kommer med masse extra opptak, jeg vet ikke om det er det samme som ligger ute på svt nå, men jeg tror jeg skal kjöpe meg den uansett.
Kos dere!
Anonymous
Ja det var en fin dokumentär om Ambres som talar genom Sture Johansson i Värmland.
REPRIS:
SVT2 Torsdag 29 nov 2007 kl 15.55
SVT2 Lördag 1 dec 2007 kl 16.25
HEMSIDA:
http://www.ambresfilm.com/sv_ambres.htm
Se den i SVT Play:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... os=extra_0
eller
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=lasMerGjenopprettetMedlem
Pussig, jeg har nettopp vært på kanaliseringskurs. Hun som holdt kurset heter Berit Lillian Lund. Hun har bodd i sverige i mange år, men bor nå i norge. Og hun har også en skikkelse med seg som heter Ambres! Han har langt lyst hår, beige linklær og et smalt ansikt, sier hun.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Instämmer, jag blev djupt rörd av denna film! Kan varmt rekommenderas!
Hans syn på reinkarnation stämmer väldigt bra överens med Michael Newtons ideer i boken "the journey of souls", som jag läste för inte så länge sedan.
Anonymous
Ja idag går den i repris då:
Ambres - en död talar
Tid: 15:55 - 16:55 i Svensk TV2
Svensk dokumentär från 2007.Regissören Anders Grönros har under ett och ett halvt års tid filmat snickaren Sture Johansson och hur ett annat medvetande påstås ta över Stures kropp. Ambres säger sig vara 3 000 år gammal, komma "från andra sidan" och vilja förmedla en viktig kunskap om människan, livet och döden.
Ambres har talat genom Sture sedan 70-talet.
GjenopprettetMedlem
Tack jättemycket Lie för dina länkar till nätversionen.
Nu kunde jag också se den.Jag har ingen TV och detta var ett program jag verkligen ville se.
(Har träffat Sture, men inte Ambres, så det var kjempeflott)
Kul att se dig igen
Gunilla
Anonymous
"gunilla":
Tack jättemycket Lie för dina länkar till nätversionen.
Nu kunde jag också se den.Jag har ingen TV och detta var ett program jag verkligen ville se.
(Har träffat Sture, men inte Ambres, så det var kjempeflott)
Men vad kul att det kunde hjälpa någon!
Kul att se dig igen
Tack Gunilla.
Jag tog en paus i pausen... men kanske zon-pausen är slut...

Anonymous
Fikk sett reprisen i svensk TV i dag. Takknemlig for at informasjonen kom tidsnok til meg.
GjenopprettetMedlem
Takk for linken.
Jeg såg den på nettet og jeg fikk mange bekreftelser.
Det er noe i likhet med Iliuka som er fra Trøndelag i Norge,
http://www.iliuka.net/
Igjen takk for linkene
Samin

Anonymous
"Samin":
Jeg såg den på nettet og jeg fikk mange bekreftelser.
Javisst! Så kände jag också; att mina egna tankar, upplevelser och min egen tro, fick bekräftelse.
Precis som han sa, att om man lyssnar inåt, kommer man i kontakt med den gamla kunskapen.
Det är väl det vi gör, vi som ger oss åt hän åt shamanism och annan teknik för att få andekontakt.
GjenopprettetMedlem
glem ikke å se ekstra materialet som ligger på svt.se også.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=979231 Denne er den beste synes jeg.
GjenopprettetMedlem
"arne h..":
glem ikke å se ekstra materialet som ligger på svt.se også. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=979231 Denne er den beste synes jeg.
Begynte å se det klippet. Fy fan for noe idioti. Har dere hørt om økologi noen ganger? 4-5-6 eller 8 ganger så mange mennesker kan leve godt på Jorden, påstår denne søppel-"ånden". Hvor skulle alle få mat fra, f. eks., når det allerede er slik det er? Dere som digger slik babbling som dette, lever dere BARE på rosenrøde skyer uten noensomhelst kontakt med den materielle og faktisk eksisterende verden?
Bruk f. eks. resten av året til å lese alt som finnes her:
http://www.worldwatch.org/
Kom så tilbake og fortell hvordan 8 ganger så mange mennesker skal kunne leve godt og ha nok mat på Jorden.
(Det kan kanskje gå en stund, inntil vi har spist opp alle andre dyrearter og alt annet organisk materiale, så må vi vel begynne å spise hverandre, som menneskene alltid har gjort under katastrofer, når det ikke er noe annet å spise. Kan dokumenteres.)
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"arne h..":
glem ikke å se ekstra materialet som ligger på svt.se også. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=979231 Denne er den beste synes jeg.
Begynte å se det klippet. Fy fan for noe idioti. Har dere hørt om økologi noen ganger? 4-5-6 eller 8 ganger så mange mennesker kan leve godt på Jorden, påstår denne søppel-"ånden". Hvor skulle alle få mat fra, f. eks., når det allerede er slik det er? Dere som digger slik babbling som dette, lever dere BARE på rosenrøde skyer uten noensomhelst kontakt med den materielle og faktisk eksisterende verden?
Bruk f. eks. resten av året til å lese alt som finnes her:
http://www.worldwatch.org/
Kom så tilbake og fortell hvordan 8 ganger så mange mennesker skal kunne leve godt og ha nok mat på Jorden.
(Det kan kanskje gå en stund, inntil vi har spist opp alle andre dyrearter og alt annet organisk materiale, så må vi vel begynne å spise hverandre, som menneskene alltid har gjort under katastrofer, når det ikke er noe annet å spise. Kan dokumenteres.)
Du misser litt poenget föler jeg. som jeg forsto det så handler det om hvordan en frisk jord kunne föde så mange mennesker, om menneskene levde i harmoni med den, seg selv og hverandre. altså ikke hvordan jorda er nå. Hvis du hadde fortsatt å se den hadde du fått et ganske så deprimerende fremtidsutsyn der han som mange andre forutsier at verdens stormakter kommer brake sammen i krig.
Uansett, jeg tror på hva han sier. Jeg tror at jordkloden kan föde mange flere mennesker bare vi lever i harmoni med den, oss selv og hverandre. Da kan jordkloden bli det sted for läre som det en gang ble tenkt og manifestert til å väre.
Og for å svare på ditt spörsmål, ja jeg har hört om ökologi. Det er faktisk endel ökologiske gårder i sverige som noen år leverer mere mat en de konvensjonelle. Jeg tror at hvis man skulle slutte bruke pengere på å utvikle alt destruktivt som våpen- og oljeteknologi så skulle man klare å ta frem ökologiske måter å dyrke jorda på som kan gi mangdobblede avkastninger, og maten skulle väre så näringsrik at man ikke skulle trenge like mye for å bli mett. Det tror jeg. Hva tror du?
GjenopprettetMedlem
Det er spennande vis planeten vår kan fø så mange menneske,uten at nokon må svi for det.
Det høyrest utopisk og skremmande ut.
Og ei frisk ,vakker Jord,er det ein planet som bugnar av økologiske drivhus,og lyt me utrydde alle "skadedyra",så plantene får vekse i fred?
(Trur eg som er oppvoksen på bygda kunne vorte seriemordar vis folketalet brått eksploderer med 8 x så mange menneske..storbyar og tettstader er jævlige å leve i vis ein ikkje er litt velståande, må vite)
Og tenk så mentalt sårbare me skulle kunne bli,vis me alle skulle leve av den same,einsidige økodietten..
Det ligg mykje sakn og kjensler i maten i den vestlege verda i dag.
Det ville utløyst kriser me ikkje fattar omfanget av,å frårøve oss mjølk,smalahåve og påmmfritt

.
Personleg trur eg paradis på Jorda var dengong me var små stammar på 40-50 individ som vandra rundt som halvnomadar ,og fekk nok protein frå kjøt og mjølk til at hjernene og sinnet vårt utvikla seg.
Og livet var akkurat hardt nok til at me ikkje vart for mange og for gamle.
Då drakk me rett frå Moder Jords bryst,uten å bli for glupske.
Men no heim.
Tenkjer eg tek Joika-kaker i dag.
Passe salt,passe nomadisk-inspirert og passe humant sidan eg får dyret ferdig drept og rulla i kuler og saus på ein hendig ,liten boks som eg kan ta i veska.
Lite slit,og lettvint og fint.
Enn så lenge...
GjenopprettetMedlem
Takk arne h for linken!
Kjempebra syns jeg og.
Og takk passopp for ditt utbrudd som fikk meg til å se linken nå.
Ellers hadde jeg kansje ikke sett den overhode, syntes at det förste programmet ga meg så mye, bare det.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Det er spennande vis planeten vår kan fø så mange menneske,uten at nokon må svi for det.
Det høyrest utopisk og skremmande ut.
Og ei frisk ,vakker Jord,er det ein planet som bugnar av økologiske drivhus,og lyt me utrydde alle "skadedyra",så plantene får vekse i fred?
(Trur eg som er oppvoksen på bygda kunne vorte seriemordar vis folketalet brått eksploderer med 8 x så mange menneske..storbyar og tettstader er jævlige å leve i vis ein ikkje er litt velståande, må vite)
Og tenk så mentalt sårbare me skulle kunne bli,vis me alle skulle leve av den same,einsidige økodietten..
Det ligg mykje sakn og kjensler i maten i den vestlege verda i dag.
Det ville utløyst kriser me ikkje fattar omfanget av,å frårøve oss mjølk,smalahåve og påmmfritt
.
Personleg trur eg paradis på Jorda var dengong me var små stammar på 40-50 individ som vandra rundt som halvnomadar ,og fekk nok protein frå kjøt og mjølk til at hjernene og sinnet vårt utvikla seg.
Og livet var akkurat hardt nok til at me ikkje vart for mange og for gamle.
Då drakk me rett frå Moder Jords bryst,uten å bli for glupske.
Men no heim.
Tenkjer eg tek Joika-kaker i dag.
Passe salt,passe nomadisk-inspirert og passe humant sidan eg får dyret ferdig drept og rulla i kuler og saus på ein hendig ,liten boks som eg kan ta i veska.
Lite slit,og lettvint og fint.
Enn så lenge...
La meg forklare mine tanker om fremtiden, jeg blir litt skremt når jeg leser det du skriver; "...vis me alle skulle leve av den same,einsidige økodietten..". For hallo! I en perfekt verden (dvs. EN VERDEN VI KAN SKAPE!!!) så er det ikke ensidig ökodiett som gjelder. Det er mangfold, det er hva du og snaboen dyrker, det er lokale grönsakssorter fra norsk genbank
http://www.nordgen.org/ og det er fantastiske matvarer fra hele verden. Alt som ikke skader noen i sju generasjoner fremover. Det er hva vi manifesterer gjennom tanke dröm og handling.
Vi skal ikke gjenskape paradis på jord, vi skal skape det.
GjenopprettetMedlem
La det være sagt at jeg koste meg med filmen, og fant mye fornuftig tankegods. Men: jeg gir min tilslutning til Passopp. At jorden skal fø på åtte ganger dagens folketall er et dusteutsagn. Jeg undrer meg på hva som skulle være vitsen med dette. Om man først lager et rasjonelt og designet system på jorden, med plass for flere typer mangfold. Både for natur og for mennesker. Og i tilfelle hva som da ville være vitsen med å ha så mange mennesker gående rundt. Det var kanskje en grunn til at denne ånden ved navn Ambres holdes utenfor inkarnasjonene nåtildags, og må snakke gjennom dette instrumentet sitt. Grunnen er kasnkje at store ånd er stor nok til å gi oss filosofer som Arne Næss isteden:
http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_N%C3%A6ss
Arne Næss som har fått sitt eget redskap, til bruk gjennom et helt liv, og som har brukt det til å utvikle vidunderlige filosofier som dypøkologi og økosofi. Det var altså Arne Næss. Du finner hans bidrag på ditt lokale bibliotek. Og Takk Passopp, for ditt brave utbrudd. Det var på sin plass!!
GjenopprettetMedlem
hans sier ikke at jorda skal ha åtte ganger så mange mennesker som den har idag, han peker på at den
kunne hatt det om ikke menneskene ödela alt. så oppfatta jeg det hvertfall. han peker på jordas potensiale, og at det ligger så uendelig mer der en vi tror.
Anonymous
han peker på at den kunne hatt det om ikke menneskene ödela alt
Så uppfattade också jag det...
Men uansett vad man anser om visse deler av Ambres budskap... Varför söndra helheten i budskapet? Och varför se kun enkelte små stykker och dömme utifra det? Ambres har snackat genom Sture sedan 70-tallet och förr i tiden, var også jag misstenksom... men det var jag mot allt man inte kunde måle.
Det finns saker Ambres sier, som jag har vanskelig att tro på, men jag har hört tillstrekkeligt för att kunna si, att helheten i Ambres budskap talar till noe langt inne i mig. Noe som noen sagt til meg för... noen fra andeverden...
Kom igen Passopp när du har hört några timmar Ambres!
Och... vad säger andarna till dig då?
GjenopprettetMedlem
Det her er veldig interessant. Så ulike kan vi oppfatte ting.
Det jeg hørte var en lignelse som ville vise hvor skjev fordelingen av jordens resurser er.
Hvad som kunne vært mulig om ikke grådighet, maktbegjær, frykt med mer fikk herske som det gjør idag.
Og han avsluttet det hele med at alt begynner med en selv. Det er jeg som må forandre meg om jeg vil forandre verlden.
Alt begynner med meg er noe jeg tar til meg, det føles rett for meg og det gjør meg mindre maktløs i forhold til omgivelsen.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
ja han sier mye fint. Men man har også plikt til å være kritisk mot guruen. Man skal ikke bare underkaste seg guruen. Man skal høre på hva den sier, og dersom man finner feil, så har man lov å si det. Altså å tenke selv. Og dette er den viktigste menneskelige egenskapen vi har. Det å lytte, er fint. Men også å tenke selv, vurdere. Beholde eller forkaste guruens tanker. Men all ære til Ambres og til kanalen, og de som lagde filmen. En nydelig film, absolutt.
Bare at man bør ikke tro for mye på den setningen om mennesketallet ganger åtte, tror jeg. Der skal jo være plass til dyrene og. Jorden har et enormt potesniale, ja. Mulig det han prøver å formidle er at vi er ganske nære den idealtilstanden som vi i hverdagen kanskje oppfatter som utopisk. Altså dette at det er mulig å endre verden. Det er mulig å lage en harmoni osv. Men den ene setn. som ble ytret der var ganske farlig synes jeg. Dette fordi den kan misforstås og føre til et forsvar for økt forbruk, for ikke å ta ansvar, eller for å fortsette å sove i timen. På den annen side var det vel slik at mesteparten av alt det andre han sa, henger rimelig godt i hop. Men jeg ville bare oppfordre til refleksjon over den første setningen, fordi den kunne misforstås, altså...
GjenopprettetMedlem
Takk for det dere deler.
Slik jeg tenker så har kanalisert informasjon har alltid en intensjon og flere sannheter. Vi som leser informasjonen vil alltid tolke den på vår måte, av den enkle grunn at vi er alle forskjellige. Det er opp til oss å finne vår sannhet basert på alt som blir delt i vårt samfunn, fra hvem det nå måtte være. Alle deler vi. Alle skaper vi. Hva hadde vi skapt uten fellesskapet? Fellesskapet gir muligheter til skapelse. Jobben er det hver enkelt av oss som må gjøre. Vi er vår egen reiseleder.
Det aller viktigste er å lytte til seg selv og føle hva som er riktig. Det er også viktig å være klar over at sannheter kan forandre seg over tid. Det jeg ikke er enig i nå, kan jeg f.eks være enig i om 2 år igjen.
Jeg tror informasjon vi får fra den andre siden er veiledende informasjon. Jeg tror det er svært sjeldent at de vil gi oss klare fasiter. De ønsker at vi skal finne svarene selv. På den måten lærer vi. Vi gjør erfaringer og utvikler oss videre. Hva lærer vi hvis vi får alt på et sølvfat? Det er viktig å tenke selv. Ville du latt andre besteme over ditt liv?
Av og til tror jeg de gir oss informasjon bare for å skape diskusjoner. Da går vi oss selv. Vi blir engasjerte og deler våre tanker. F.eks denne tråden hadde ikke blitt til hadde det ikke vært for at arne h la ut denne linken om Ambres. Tråden hadde mest sannsynligvis ikke utviklet seg videre slik som den nå gjorde hadde det ikke vært for Passopp sitt innlegg. Hadde alle vært enige hadde det ikke blitt diskusjon. Diskusjon er alltid bra. En tanke blir alltid til flere tanker. Vi kan bli bedre kjent med oss selv og vi kan skape nye muligheter for andre gjennom å dele det vi har på hjertet.
Ellers har jeg selv sett dokumentaren som ble vist på TV og syntes den var fin. Vi trenger alltid å høre kjærlighetsfulle og kloke ord. Kanskje ikke for mye, kanskje kan vi risikere å få kjærlighet til oss selv..
Vi gir oss selv muligheter gjennom å dele. Viser vi hverandre takknemlighet for det?
Maxius.
GjenopprettetMedlem
Takk for linken både til Ambres og til Iliuka. Jeg har vært opptatt av dette i hele kvell. Jeg kjenner meg igjen i mye av det. Angående skepsis har jeg en kommentar:
Vær skeptisk - det er oki - men lytt og følg rådene som gis både av Ambres og av Iliuki
TENK MED HJERTET!
Takk for nå og god natt - drøm med åpent hjerte ---
GjenopprettetMedlem
La meg forklare mine tanker om fremtiden, jeg blir litt skremt når jeg leser det du skriver; "...vis me alle skulle leve av den same,einsidige økodietten..". For hallo! I en perfekt verden (dvs. EN VERDEN VI KAN SKAPE!!!) så er det ikke ensidig ökodiett som gjelder. Det er mangfold, det er hva du og snaboen dyrker, det er lokale grönsakssorter fra norsk genbank http://www.nordgen.org/ og det er fantastiske matvarer fra hele verden. Alt som ikke skader noen i sju generasjoner fremover. Det er hva vi manifesterer gjennom tanke dröm og handling.
Vi skal ikke gjenskape paradis på jord, vi skal skape det.
Du må ikkje bli lettskremt av mine ord,så store draumar som du har.Det er sikkert.
Takk for linken om nordisk genmat eller genbank?,men eg får den ikkje fram her? Er den lagt ned eller?
Eg undrar meg på om dei i den tredje verda får genbank på
sine grønsaker,frukter,dyr ol. og??
Korleis fungerer eigentleg dette,også økonomisk?
Får
dei uteljing for sitt enorme næringsmangfald og resurssar som heile verda nyt godt av til spottpris i dag?
Vert det monopol genmaterialet til ulike vekstar?
Mykje av maten som blir tilverka til folk i den tredje verda i dag,er allereie "Frankenstein-food."(GM)
Eg vonar at det er dele-prinsippet som vil styre desse genbankane si framtid,og ikkje griskhetsprinsippet.

GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Du må ikkje bli lettskremt av mine ord,så store draumar som du har.Det er sikkert.
Takk for linken om nordisk genmat eller genbank?,men eg får den ikkje fram her? Er den lagt ned eller?
Eg undrar meg på om dei i den tredje verda får genbank på sine grønsaker,frukter,dyr ol. og??
Korleis fungerer eigentleg dette,også økonomisk?
Får dei uteljing for sitt enorme næringsmangfald og resurssar som heile verda nyt godt av til spottpris i dag?
Vert det monopol genmaterialet til ulike vekstar?
Mykje av maten som blir tilverka til folk i den tredje verda i dag,er allereie "Frankenstein-food."(GM)
Eg vonar at det er dele-prinsippet som vil styre desse genbankane si framtid,og ikkje griskhetsprinsippet. 
Hehe, takk for dine ord :-j
Genbanken er kjempe fin, jeg har funnet ökologisk dinkel ris av gammel nordisk type i butikk som böndene hadde fått av genbanken. De tar vare på alle gamle så de ikke forsvinner. Jeg er ganske sikker på at de også sikkrer seg rettighetene til de så ingen multinasjonale firma skal ta copyrigt (

). Det gir meg håp :-j Du kanskje også denne:
http://www.isec.org.uk/pages/ladakh.html ? (ble postet i en annen tråd). Fantastisk opplöftende lesing, og de også tar vare på gamle gentyper i Ladakh. For å ikke snakke om MST,
http://www.mstbrazil.org/ som gjör sabotasje mot GMO felt i brazil... :-j
Men tilbake til visjonen, tro på en god fremtid og så kommer den. Tro!!