Forum /
tilbake / Hvor ligger begrensningene / hvor går grensene?
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Etter å ha vært i en healing-diskusjon i går ønsker jeg å ta opp noe av det vi "kranglet" om.
Akkurat den gangen handlet det om hvorvidt man kan sende healing til folk som går på medisiner. For meg var hele problemstillingen ukjent. Jeg har aldri tatt hensyn til sånt, og har tillit til at energien (som jo faktisk ikke er min egen) er såpass intelligent at den ikke roter til noe i forhold til at folk tar medisin. Jeg har heller aldri hørt om at det har vært noen problemer med dette.
For meg blir det litt merkelig hvis man bare skal kunne helae "friske" folk. Det ble også nevnt at man i så fall måtte be sin skytsengel om ekstra beskyttelse. Det minner meg en smule om Frank Hougens foredrag der han snakker om sin hjelper som sitter og drikker kaffe med Gud, og dermed ikke følger med på hva som foregår.. Hans poeng var at hjelpen er der konstant, og det tror jeg også på.
En annen ting er hvilke ting man kan heale, og hva som er mulig å bli frisk av.
Her lar jeg meg også ofte forundre over folks tankegang. Finnes det virkelig en liste (som med vanlige medisiner), en oversikt over hvilke sykdommer og tilstander som lar seg bote på med healing?
OK, la meg med en gang si at jeg ikke mener man healer sykdommer, man healer mennesker. Men når et menneske har kommet i den situasjon at man har pådratt seg en sykdom av en eller annen grunn, da tror jeg mer det er årsaken og viljen/muligheten til å gjøre noe med den, som bestemmer hvorvidt man kan bli frisk eller ikke. Ikke hvorvidt healing hjelper på isjas, men ikke på atopisk eksem.
Mirakler skjer! Miraklenes tid er faktisk ikke over. Men hvorfor ønsker vi ikke å se dem? Hvorfor la tankene begrense energien?
Anonymous
Hei Whiteowl

Vi skaper det vi tror,mener nå jeg. Tenker man at dette skader en, ja da kan det bli sånn.
Ja,jeg synes også det høres merkelig ut, og jeg er skjønt enig med deg. Jeg er ganske fersk som healer, har healet mest til husbruk. Har i det siste fjernhealet fremmede mennesker, og har aldri møtt på dette problemet, eller kjent noe spesielt når jeg har healet de som går på disse medisinene.
Jeg har aldri tenkt at man bør ta visse forholdsregler før man healer de som går på medisiner. Hvorfor skal jeg det? Ikke har jeg tenkt at jeg må be om ekstra beskyttelse fra min skytsengel, og ikke har jeg hørt i fra mine skytsengler at dette må jeg passe på. Beskyttelse......jeg blir så lei av dette ordet, at nå må du huske å beskytte deg. Jeg synes det holder i massevis å be om beskyttelse fra den guddommelige kraft før jeg starter en healing, og ferdig med det. også skal man tenke på en ekstra beskyttelse? Jeg setter meg i allefall ikke på telefonen og forhører meg om hvilken type medisin de bruker før jeg går i gang med healing.
Jeg tror at man kan heale alt, og at det ikke finnes en liste over hva som lar seg heales. Det skjer mirakler, det har vi jo alle hørt om.
Nutch/CVS [Bot]
Er vi syke når noe i oss er ødelagt? Er heale og reparere omtrent det samme?
Jeg ser det snarere på denne måten: og bli frisk betyr at vi må sørge for at sjelen (og kroppen) fungerer bra og blir hel. Noen ganger er vi ikke i stand eller glemmer å sørge for det og så er vi syke. Ville helst si at akkurat dette er ”normaltilstanden”. Og så lengter vi etter å bli healet.
I denne forstanden kan jeg ikke heale noen slik bilen min repareres. Jeg kan hjelpe til at noen blir hel, tilby mitt bidrag til helheten. Farlig blir det bare hvis jeg forstirrer den nevnte normaltilstanden med min agering. Da forsøker andre å forsvare normaltilstanden.
Lykke til!
Gåååja
Anonymous
Jeg tror ikke vi er syke når noe i oss en ødelagt, - for jeg tror ikke noe i oss kan bli ødelagt. Vi kan komme ut av balanse, av mange grunner, og sykdom kan etter hvert bli det fysiske tegnet på ubalansen.
Og kanskje er sykdommen også rett og slett en lekse i livets skole vi trenger å gå gjennom?
Å heale / gjøre hel, er ikke å reparere en sykdom. Men ved at vi bli helet og ubalansene rettes opp, sjelen finner sin plass igjen, vil sykdommen ikke lenger ha noen misjon og kan forsvinne, uansett hvilket navn denne sykdommen har.
Huff, nå ser det ut som jeg foreleser om temaet, - og det verste jeg vet er når folk er skråsikre på at de har den eneste sannheten. Så altså, - dette er min tro, ikke annet.
Anonymous
Hmm, hva skal jeg mene om at ingen noe mener..?
GjenopprettetMedlem
Heisan
Har litt lyst til å ta opp denne tråden igjen…
WhiteOwl, jeg vet hvilken diskusjon du sikter til og jeg var nok en del av den.
Medisinen det her var snakk om var sterkt smertestillende og beroligende.
Nå skal jeg ikke snakke for andre, men ut i fra mitt ståsted er jeg forsiktig med å heale mennesker som går på slike medisiner NÅR medisinen er på sitt ”topp-punkt” kan den virke sløvende både på pasient og healeren.
Da avtaler vi heller et tidspunkt hvor virkningen av medisinen er mindre…
Selvfølgelig kan jeg fokusere på å ikke bli påvirket av dette, men som oftest når jeg healer så føler jeg mottagers følelser, blokkeringer og sinnstilstand… ergo er motager ”sløvet” så kan det virke inn på healingen…
Og poenget med å heale er å gjøre hel, det er å sende bort det som er sykt og fylle på med lys og kjærlighet… jeg foretrekker å gjøre dette med så klart hode som mulig for at MOTAGER skal få best mulig effekt ut av behandlingen.
Det jeg sier er at JEG forstrekker å heale på denne måten, ikke at det er den eneste rette måten…
Jeg sier heller ikke at folk skal stoppe på medisiner, fordi jeg ikke er lege og ikke har rett til å si det…
Selvfølgelig kan ALLE få heling, både syke og friske…
Så er det en ting til, det kommer også an på hvilken healing man bruker… altså hvilken metode man velger…
Jeg healer med en gammel medfødt ”metode” da er det mer likegyldig hvorvidt motager er på medisiner eller ikke…
Jeg har i tilegg gått Reiki (som er en teknikk for å heale) 1 & 2 samt Reiki 3 og skal opp til master i april, på reiki kursene lærte vi noe om mennesker på medisiner og mennesker med diabetes…
Så det kan vel variere fra healer til healer og fra motager til motager vil jeg tro…
Lys & Kjærlighet
Tina
Anonymous
Hmm, da dukker det opp enda en problemstilling jeg undrer meg over..
Alle disse forskjellige typene healing, forskjellige energier, forskjellige tradisjoner og metoder.
Tina sier altså at med en type healing, den medfødte typen (?) kan man heale uavhengig av medisinering, men ved bruk av reiki-energien så må man ta hensyn til den.
Hvordan er det med den "sjamanistiske" healingen, og hva de nå enn heter de andre typene? Finnes det en oversikt over til hvilke problem man bør bruke den og den type healing?
Dessuten, stadig ser vi henvendelser på de forskjellige alternativfora der folk ber om hjelp og healing, og healere fra alskens tradisjoner stiller gladelig opp med å sende healing enten kun til et navn nårt som helst, eller til et klokkeslett. Jeg har aldri sett at noen har spurt om når vedkommende som skulle ha healing tar sin medisin, og faktisk har jeg heller ikke hørt om at noen av disse har fått problemer på grunn av dette.
Men jeg ser jo at dersom man har en person man driver og behandler, hvor personen møter opp til behandling, eller man snakkes nærmere på forhånd, så kan det være greit å ta behandlingen på et tidspunkt der medisinene ikke virker som sterkest, men da tenker jeg mest ut i fra "pasientens" mulighet til å oppleve det som skjer.
GjenopprettetMedlem
Heidu
Nå har jeg ikke oversikten over hele healingspekteret, jeg snakker ut fra "den medfødte typen" som du setter spørsmålstegn bak... hvorfor gjør du det tro

jeg har ikke et navn på den ei heller noe forklaring annet enn at jeg har lagt mine hender på folk i alle år og flertallet har blitt bedre som et resultat av det...
Og så er det Reiki`en som jeg har lært på kurs, og jeg føler ikke den virker bedre fordi jeg har lært det og betalt for det, kanskje heller tvert i mot...
Healingen er en universell kraft som går til det den skal, vi er kun kanaler for denne kraften, verken mer eller mindre...
Jeg spør ikke i øst og vest om medisinering, jeg merker det når jeg healer og tar en dialog på det i etterkant av healingen, så enkelt
Og selfølgelig er pasienten i fokus, det skulle bare mangle... at man når man healer gjør det man kan for at motager skal få en best mulig opplevelse av hva som skjer...
Nettop på grunn av "begrensningene" jeg føler Reiki har, så velger jeg i 99% av tilfellene den "medfødte" healing-gaven min
Hvorfor skal jeg da ta Reiki-master, jo fordi jeg har nytte av den i tilegg og fordi jeg har fullført 3/4 av hele Reiki kurset, fordi det gir en helhet...
Når det kommer til alle henvendelsene ang healing, føler jeg at om man har overskudd kan man bidra med litt... litt er bedre enn intet og er det mange nok som gir litt, kan dette lille bli mye samlet...
Healingen går dit den skal, med rett fokus og rett intensjon
Men det er nå min mening og ingen påstand om hva som er rett og galt
Lys & Kjærlighet
Tina
Anonymous

Satte bare spørsmålstegn bak "den medfødte typen" fordi jeg egentlig lurte på om den hadde et navn, eller er en type alle har medfødt eller er for utvalgte, eller hva er nå det??
Mener ikke å verken kritisere eller provosere, og jeg føler at vi stort sett er enige i denne saken, Tina. Som du sier:
Healingen er en universell kraft som går til det den skal, vi er kun kanaler for denne kraften, verken mer eller mindre...
Jeg ønsker bare litt at folk skal tenke over disse tingene, mest fordi jeg syns at begrensningene så ofte dukker opp.
"Joda, vi driver med healing og tror på det, men dersom du tar den medisinen, eller du har den sykdommen, eller du har vært syk lenge, eller mor din hadde samme sykdommen, eller du er så gammel eller du heter Jens, så vil det antagelig ikke virke så godt. Og hvis du skal ha hjelp mot dette problemet så må du nok velge en annen healingtype.."
Jeg velger å tro at alt/alle kan heales. Punktum

GjenopprettetMedlem
Jeg ønsker bare litt at folk skal tenke over disse tingene, mest fordi jeg syns at begrensningene så ofte dukker opp.
Her er jeg fullstendig enig med deg
... og jeg sliter med å "forklare" den medfødte healingreia, rett og slett fordi jeg ikke har ordene enda, men det kommer nok etter hvert

tolmodighet er et fremmedord for meg...desverre
Lys & Kjærlighet
Tina