Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei!
Er det noen her som har erfaring med blomsteressenser i kombinasjon med healing?
Eller urter... som styrker energi, entusiasme og livsglede?  Ikke sikker på om jeg plasserer emnet på riktig plass.

Takknemlig for svar. :wub: Hilsen Sjelevenn.
GjenopprettetMedlem
Hej
Jag har liten erfaring av bblomsteressenser, men mer erfaring av urter.

Sitronmelisse (Melissa officinalis):
Bladene brukes.
Sitronmelisse hette tidligere "hjærtansfrøjd" på svensk. Og det er den virkningen den har.
Den er beroligende, og samtidig gledende og "upplivande".
En kan bruke fersk eller tørr.
I Sverige kan en køpe fersk i matbutikken. Da kan en bruke den i salat for eksempel.
Tørr kan lage te. 1 spiseskje til en kopp kokende vann. Hell vannet over urtene og trekk i 5-10 min.
Drick en kopp flere ganger per dag.

Vendelrot eller Baldrian (Valeriana officinalis):
Roten brukes
Urten er beroligende og anses forbedre konsentrationen og øke "prestatonsførmågan".
Denne roten må aldrig koke.
Knus den og hell kalt vann over låt den stå i 4-8 timer.
Bruk en teskje rot til en kopp vann.
Dette teet kan og drikkes flere ganger per dag.
En kan og bruke Baldrian som "insomningsmedel".
Det finnes i Sverige forskellige Naturpreparater som innhåller Baldrian, sikkert finnes det i Norge og.

Den olie som Maria smorde Jesus føtter med strax innan han blev tagen var Nardusolie. En slekting til Baldrian. Med nesten samme virkning. Og med lang virkning.

Lykke til
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Bare lurer på om det er noen bivirkninger med disse urtene? Mener å ha hørt at noen urter (f.eks johannesurt) ikke skal taes sammen med f.eks blodtrykksmedisin?
GjenopprettetMedlem
Sitronmelisse gir ingen bivirkninger.

Baldrian ska en ikke bruke under lang tid, da kan en få abstinens, bessvæe da en slutter.
Så hvis du vil bruke baldrian drikk kun 3 uker gjør opphold 1 uke. Sen kan du drikke 3 uker og så videre.

Johannesurt er en svært virkningful urt.
Den er beroligende, angstdempende, betennelsehemmende, værmende, retter til ubalanse i hormonsystemet, krampeløsende med mer.
Den øker opptaget av sollys, så en må ikke sole hvis en bruker johannesurt, da kan en få en solallergi.
En må ikke bruke j. da en spiser p-piller, den reglerer hormonerne så en kan få barn likevel.
Johannesurt kan gi høyt blodtrykk hvis en drikker sammen med for eksempel ost og vin (mat som inneholder mye tyramin)
Med å bruke johhannesurt menes her at drickke 2 kopper johannesurt-te under en lang tid.
Til massage ug utvortes er den ende begrensningen at ikke smørre seg og sen gå ut og sole seg. Smør en seg ska en vante 8 timer innen soling.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for svaret, Gunilla!  :respect:

Har vurdert å begynne med johannesurt, men siden jeg både går på blodtrykksmedisin og p-piller er vel neppe det særlig lurt...Får vel heller bare smake litt på min samboers johannesurt-dram!  ;)
GjenopprettetMedlem
Hei, Sjelevenn!

Har ingen erfaring med blomsteressenser.
Men aromaterapi kan være et bra alternativ til dette.
Det finnes mange eteriske oljer som styrker energien og fremmer livsglede.
En erfaren aromaterapaut vil kunne finne fram til en blanding som er individuellt tilpasset deg.
Det er viktig å oppsøke en terapaut som kan dette og som benytter seg av rene / ekte oljer.
Virkestoffene i de eteriske oljene taper seg hvis de blir for gamle, og da får man ikke like bra effekt av behandlingen.

Aromaterapi - behandling med oppkvikkende virkning  er en herlig opplevelse!

Lykke til i jakten på mere energi!  :)

Klem fra Idnar
GjenopprettetMedlem
Jeg har brukt mye blomsteressenser opp gjennom årene. Ikke som terapaut, men hos ulike naturterapeuter. Det mest vanlige er å bruke kinesiologi som test-metode på hva man trenger. Det går også an å bruke pendel. Når man får en blomstermedisin får man ofte med seg en kopi med flere sider med informasjon, fra en bok om de ulike essensene. Det fins en nettbutikk kalt "det grønne rommet". (jeg tror de  har www.dgr.no som adresse). Der har dem vannvittig mye forskjellig. Man kan ringe dit og få dem til å finne det du trenger via klarsyn eller pendel.

Blomsteressensene jobber med en og en følelsesting om gangen, som lagene på en løk.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Hei!
Jeg har brukt Bachs blomstermedisin, og opplevd nærmest et mirakel med den! Jeg var langtidsykemeldt pga depresjon og utbrenthet, var på tur over på attføring da jeg fikk akkurat de rette midlene, - og i løpet av to uker var jeg tilbake i vanlig jobb igjen! Men kanskje var det ikke bare akkurat de midlene som gjorde susen, for jeg hadde brukt noen andre i forkant, som kanskje tok av et "lag av løken".
Det finnes bach-midler både for energi., livsglede og entusiasme, ja.
Det stemmer nok at mange bruker pendel og muskeltesting for å finne midler, men ved "vanlig" bach-behanling har man grundige samtaler med "pasienten" og kommer fram til hvilke midler som trenges. For optimal vikrning skal man treffe de akkurat riktige, og det er ikke nødvendigvis helt enkelt, - da jeg leste gjennom lista over midler første gang kom jeg fram til at jeg trengte de fleste..  :lol: Og kanskje gjorde jeg virkelig det, men ikke alle på engang. Det blir som med løkskrelling, ja. Man behandler det ytterste laget først, uansett hvilke underliggende ting som ligger bak.
Hmm, er ei stund sia jeg tok noen midler, takk for påminnelsen  :lol: Skal mikse meg ei flaske!
GjenopprettetMedlem
...det er lenge siden denne tråden var "fersk" men jeg synes at den fortsatt er like aktuell...

Jeg hadde en periode for en tid tilbake der jeg hadde "hengehode" (lettere depresjon)...etter en stund gikk jeg på helsekosten og kjøpte Bachs blomstermedisin "rescue remedy" (alle helsekostebutikker med respekt for seg selv har denne)...den hjalp rimelig kjapt - dvs i løpet av noen dager...det var akkurat som noen tok tak bak i nakken min og reiste meg opp...depresjonen forsvant rett og slett. Har hørt om mange andre som sier akkurat det samme.
Nå hører det med til historien at det skal gå litt opp og ned i livet så man bør ikke løpe å kjøpe en slik flaske med en gang "man føler litt på livet"...følg magefølelsen.
Ellers kan en flaske med Bachs blomstermedisin tynnes ut slik at en flaske til 200,- kan vare i evigheter. Og det fantastiske er at medisinen er kun "healing-vann" og bittelitte grann alkohol.

Jeg anbefaler boken "Blomstermedisin til vekst og helbredelse" av Audun Myskja
Tekst fra boken :
Bachs blomstermedisin får stadig flere tilhengere i Norge. Og med god grunn - blomstermidlene er ufarlige og enkle å bruke på egen hånd. Bachs blomstermedisin virker først og fremst på vår sinnstilstand, og mange opplever at de blir i stand til å snu negative tankemønstre og si ja til livet etter å ha begynt med blomstermedisin. Midlene kan rette opp psykiske ubalanser og dermed hindre fysiske sykdommer i å få fotfeste. Den engelske legen dr. Edward Bach utviklet systemet gjennom et helt livs studium av den menneskelige psyken og kom etter hvert fram til en typologi basert på de forskjellige mennesketypers fellestrekk. Dette ble utgangspunktet for de 38 blomstermidlene og nødhjelpsmiddelet Rescue Remedy. I denne boken, som egner seg både for terapeuter og for dem som vil bruke blomsermidlene på egen hånd, gir Audun Myskja en grundig innføring i de forskjellige midlene og hva som kjennetegner dem. Han har selv lang erfaring i å bruke Bachs blomstermedisin i sin legegjerning, og gjennom en rekke pasienteksempler gir han et innblikk i hvordan Bachs blomstermedisin som støttemedisin har hjulpet pasientene til å få et bedre grep om livet sitt og en bedre helse. Et omfattende symptomregister hjelper deg til å finne frem til riktig middel.
Boken kan kjøpes her :
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 203&rom=MP

Selv om jeg markedsfører denne boken så kan jeg informere om at Geronimo IKKE er Audun Myskja  :badgrin:
GjenopprettetMedlem
...før jeg selv brukte blomsteressenser trodde jeg ikke at det virket!
nå har jeg eget Bach-sett med blomstermedisin, og litt erfaring, og er
dypt takknemlig for alt det arbeidet Edward Bach gjorde for å bringe essensene ut i verden!

ja, det er merkelig at det virker, og for meg et bevis på at det er energier
i skaperverket som venter på å bli brukt til det gode for oss alle.
Jeg har også brukt blomsteressenser til dyr, spesielt dyr som har
blitt skremt, som faktisk har blitt helt harmonisk igjen!
Det samme med barn som har vært mørkeredd, ble
dypt rørt når jeg så at essensene hjalp.

Min erfaring med blomstermedisin er at den ikke tvinger kropp og sinn
slik tabletter gjør det, den løfter opp de gode egenskaper som allerede ligger der.

På den måten er det også et verktøy til selvutvikling, fordi man
blir oppmerksom på hva man tar essensen for.
Og hvor man vil, hva man vil lære seg.

Nuntia, midt i en essens  ::)
GjenopprettetMedlem
Denne hadde jeg glemt.....  :w00t:

Tusen takk for alle fine svar og tips! Behovet er ikke like prekært lengre, men godt å vite
at disse vidundermedisiner finnes!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Etter å ha lest tråden her, gikk jeg til innkjøp av noen essenser jeg følte stemte for meg. Jeg var ganske usikker på om selvdiagnose ville funke, men leste at det verste som kunne skje var det ikke fungerte. Men det gjore det visst. Nesten umiddelbart, og virkningen fra den ene essensen (mot mental angst) er virkelig sterk. Nesten en følelse av alkohol-rus istarten  :confused: Nå har jeg landet litt igjen, men at det skulle være så kraftigvirkende ante jeg ikke. Men det betyr jo at det funker  :)