Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Kraftig renselse av kropp,sinn/mentale,følelser og sjel/åndelige planet er tydelig viktig for indianere i Nord-,mellom- og Sør-Amerika på forskjellige måter og har vært det i årtusener.

I Nord-Amerika så bruker de svettehytte-seremonier(blir også hovedsaklig brukt til Vision quest:få frem visjoner og ny innsikt blant annet),utesitting og Peyote-seremonier.

I Mellom-Amerika i Mexico blant annet er Peyote-seremonier vanlig. Mens i Sør-Amerika er Ayahuasca- og San Pedro-seremonier vanlig.

Hvorfor tror dere at healing og renselse har vært så viktig for indianere i Amerika i flere årtusener og blir enda brukt den dag i dag? Og hvorfor er det egentlig så veldig viktig med healing og renselse i sin egen utviklingsprosess i livet?

Det vil iallefall bli spennende å utforske mer av disse former for kraftig renselse i svettehytteseremonier,utesitting og Peyote/Ayahuasca/San Pedro-seremonier. Og selvfølgelig trommesirkler og pow wow med mye chanting,dansing og tromming 8) Det er mange grunner til at disse metodene og verktøy blir brukt. Men en ting er sikkert og det er at kraftig renselse av kropp,sinn og sjel er noe de er veldig bevisst på og som vi i Vesten og andre steder på Jorden kan lære mye av og gjerne utforske og erfare selv. Og flere her inne har sikkert erfaringer med det.  8)

Ingen urgamle metoder er avlegs eller er for gammel i ens healing- og renselsesprosess etter min mening. Det er viktig å bevare dem.  8)

Er det andre verktøy innenfor sjamanismen som jeg har glemt å nevne ang emnet kraftig renselse av kropp og sjel?
GjenopprettetMedlem
Kraftig renselse av kropp, sinn og følelser er viktig, helt klart... men ikke bare hos indianerene i nord og mellom amerika...
Jeg er for å fokusere mer på oss og vår nærhet.

Ordet healing betyr å gjøre hel, svaret ligger i ordet,...

I vår egen prosess er dette viktig for at vi skal kunne klare å gå videre, i ballanse med oss selv på kropp, sinn og ånd, her er healing og renselse et viktig verktøy.
Man må av og til slutte en sirkel før man begynner på en ny, legge det gamle og brukte bak seg og fylle på med det nye, dette oppnås bl.a med renselse og healing...

Jeg tror det er mange måter å oppnå dette på, individuelt etter hvem og hvor di er i sin egen utvikling.

Tina
Anonymous
Tina
Jeg tror det er mange måter å oppnå dette på, individuelt etter hvem og hvor di er i sin egen utvikling.

Jepp, det blir som sagt veldig individuelt. I denne tråden kan man ta opp mange sjamanistiske former for healing- og renselsesmetoder og verktøy om man vil og snakke om dem. Og ta med sine egne personlige erfaringer.
Anonymous
Det var en Sør-Amerikansk sjaman som sa en gang at "Mennesker fra Vesten trenger ekstra mye renselse og healing spesielt - enn de som bodde i jungelen der han bodde". Trenger vi i Vesten mer healing og renselse enn de som følger urgamle tradisjoner andre steder her på Jorden? Hvis ja - hvorfor?Kan det skyldes at det er mye mer fysisk,mental,følelsesmessig og åndelig forurensning her i Vesten enn andre steder?   Hva er de største forurensningskildene her i Vesten?
GjenopprettetMedlem
Kan det skyldes at det er mye mer fysisk,mental,følelsesmessig og åndelig forurensning her i Vesten enn andre steder? 
Ja, tror du hadde svaret der, David!
Interessant tråd!
Sjelevenn.
GjenopprettetMedlem
Generelt vil jeg nok si meg enig med den sjamanen du henviser til her av mange grunner, men først og fremst fordi hans folk nok lever mer i ett med naturen enn det vi gjør her i vesten...
Likevel, i vesten som i sør amerika, folk er forskjellige, har forskjellige mål og priorieteringer, dette tror jeg også er faktorer vi må ha med i en slik debatt.

Generelt er jeg enig med denne sjamanen, men prøver å ikke foksere på hvem som trenger mest og heller flytte fokus mot å finne en måte der alle kan få denne renselsen, og hvis man da begynner med seg selv og sine nære er man et godt stykke på veien.

Det er nok en del som du sier David, fysisk, mental og åndelig forurensning her i vesten, mye av dette tror jeg skyldes at vi aldri tar oss tid til å være ett med oss selv, men at vi stresser gjennom livet med fokus på materielle goder isteden for trekke pusten, fylle lungene med sollys og ta en pause...
Karusellen snurrer og snurrer, men vi har en egen vilje, vi kan hoppe av og velge vår egen vei... gjør man dette tror jeg at mange ting ville sett annerledes ut...

Som min 5 åring så vakkert sa det, mamma det er godt at det ikke tar tid å puste, da hadde alle voksne vært døde !!!

Jeg synes det var fine ord og avslutter med dem

Tina
GjenopprettetMedlem
Jeg er hellig overbevist om at vi har hatt dyktige sjamaner i Norden. Kristendommen har sørget for at det i dag bare er bruddstykker igjen etter det som var. Men fortsatt lar energiene seg vekke, som engang arbeidet med volver eller sjamaner, og en sjaman er ikke bedre enn sine energier. Norrøn gudelære gir er bilde av det kraftsystemet som ble brukt, og håvamål forteller om hvordan mann bør te seg.
Det er gjennom livet energiene skapes, selv gjennom det fantastiske (og noen ganger muligens kjedelige) dagliglivet.
Alle må ha energi for å gå, men det er forskjell på energiene. Redsel eller angst er nyttig i perioder, men unyttig over tid, og skadelig over lang tid.
Nå har vi i vår kultur klart å kvitte oss med di fleste metoder for å håndtere energiene, og har valgt å ikke se dem. Derfor  kan det bli en stor sjau når en først begynner å jobbe med dem, og en trenger kanskje å utvikle nye teknikker for å hanses med energiene. Om en arbeider direkte på energiplanet kan det minne litt om den berømte løken, en renser ett lag, så dukker et nytt lag opp som treger rens. Det å trekke ut giftige energier av er en metode som en av og til må ty til. Problemet er da at energien ikke forsvinner av seg selv.

Fra norrøn tradisjon har vi seidverktøyet til å arbeide med energiene. Like viktig som å arbeide med egen energi, er energien på stedet en er. Seiden er også brukt til å bringe gode energier på stedet.
Runene som kraftspråk, gir en fin innsikt i energiene.
Utesitting har også vært praktisert i Norden, og er det den dag i dag.
Også vi har vi flere helbredende urter kan balansere og rense energier. Kvarts finnes også i norsk fjell. Rent vann renser og er viktig næring for energisystemet.
Altså, vi har mange gode verktøy for renselse i vår egen norrøne tradisjon.
GjenopprettetMedlem
Svettehytte, eller sweatlodge, er en fysisk, psykisk og åndelig renselse.
Man svetter mye det ligger jo i navnet. Via svetten skilles det ut masse avfallsstoffer fra kroppen.

Man kan også, via ord, kvitte seg med ting som tynger på det psykiske planet. Det kan være tunge vaskelige ting og det kan være trivialiteter.

Det hele foregår innenfor rammene av en seremoni. Selve hytta er bygget med hensyn til himmelretningene, bålet er plassert i nærheten og feires i en egen seremoni og passes på av en bålpasser (firekeeper). Steinene i bålet er utvalgte, de skal inn i ei grop i hytta for å varme den. De takkes for at de ”ofrer” seg til seremonien. De sprekker når de varmes opp og blir ”oppbrukte”. Det ofres til bålet, til svettehytta og til åndene. Man åpner i himmelretningene og påkaller kraftdyr og hjelpere.

Hele tiden er det et sterkt og klart fokus på alle prosesser, i byggingen og også under seremonien. Det å holde på fokuset og intensjonen samt å lede an i seremonien er seremonimesterens (lodgekeeepers) oppgave.

Ayahuasca og andre enteogener har jeg aldri prøvd selv. Der kan jeg bare henvise til det som allerede er skrevet her inne om og av andre, som har erfaring.

Jeg skal til Peru til høsten, der jeg blant annet skal være med på Ayahuasca-seremonier. Hovedårsaken til at jeg vil være med på disse seremoniene, er for healingen og renselsen. Hvordan det blir, aner jeg ikke. Har hørt massevis av historier fra venner og andre som har vært med, men dette ser jeg på som det å føde barn.. Før man har prøvd det, aner man ikke hva man går til, samme hvor mange som forteller om egne opplevelser, det er aldri likt fra gang til gang, og når man først er i gang i en seremoni og Ayahuascaen begynner å virke, er det ingen vei tilbake..

Det å åpne opp chakraer og energibaner kan gjøres på mange måter. Også gjennom bevegelse, rent fysisk. Dette har jeg vært med på i sirkel og der kan det bli en ganske kraftig opplevelse. Det fikk jeg erfare på første samling på Saivo.. Da det ble bevegelse i energiene var det masse grums som løsnet, og som måtte ut. Det ble masse snørr og tårer. Ved ett par tilfeller var jeg på do og spydde. Og det som kom ut da var ikke mageinnholdet men energier. Hadde til da aldri opplevd en så kraftig renselse og det var både godt og vondt. Mest godt.. etterpå

Man kan også benytte seg av steiner og krystaller for å åpne opp, rense og heale. Min erfaring er at Ametysten er den som renser best. Man kan også bruke den sammen med en bergkrystall. Husk bare: steiner tar alt du sier bokstavelig. Ber du om å få en kraftig renselse er det nettopp det du får.

Energifordøyelsen vår er vel den som er den mest hendige, det er den man kan bruke i dagliglivet. Den sitter i magen, Solar Plexus, og kan brukes til å rense en selv, andre mennesker, tanker, prosjekter, hendelser, steder osv. Der er det bare fantasien som setter grenser.

Det å kunne fordøye tunge energier vi ikke trenger etter hvert som de kommer/ oppstår, er veldig nyttig. Da slipper man en opphopning av disse og man blir heller ikke så lett fanget i dem.

Min erfaring med egodøden har flere ganger kommet gjennom det å bli spist av kraftdyr. Første gangen jeg opplevde det var for mange år siden på et kurs i indre reiser. Dette var aller første gang jeg var på trommereiser. Det å bli spist var en besynderlig opplevelse, særlig for en nybegynner som jeg var. Men det er stor healing i det. Tunge energier blir renset bort og det åpnes for at en ny, lett energi kan flyte inn. Man får bevegelse i energisirkulasjonen.

Jeg har etter hvert blitt spist flere ganger. Hver gang har vært helt spesiell. Og for hver gang har ”den lille død” virket kraftigere inn på meg, blitt mer virkelig som opplevelse.

Utesitting (vision quest) er en øvelse der flere ting virker i en, etter min erfaring. Man kan møte seg selv og sin egen frykt under en utesitting. Man møter utfordringer og flytter grenser i seg selv og i sitt syn på seg selv. Det å møte frykt, transformere den og gjøre den til en positiv kraft er en av utfordringene.

Det å sitte i naturen, å gjøre seg ett med den, lytte til vinden som hvisker, fugler som synger, steiner som snakker og ånder som taler til deg gjennom alt dette, er en sterk opplevelse. Særlig for oss som ofte har mistet denne kontakten med naturen og dens kraft. Og vi speiler oss i denne naturen. Når vi bærer på tunge og negative ting i oss selv, vil alltid dette speiles i naturen rundt oss. Jeg ble mørkeredd på den utesittingen jeg var med på, noe jeg ellers ikke er. Det å skulle sitte alene ute i naturen om natta ble til en nærmest uoverkommelig redsel i meg. Men ved hjelp av dyktig veiledning på forhånd, litt eget haremot og det at åndene spilte meg ett puss, gjorde at jeg overlevde natta. Dagen etter var jeg våt, kald og dødssliten, men den følelsen av frihet og glede over å ha møtt min frykt ansikt til ansikt og gjort meg til venns med den var en belønning jeg aldri ville vært foruten. Jeg vandret rundt i naturen, fulgte de opptråkkede stiene, og samtidig gikk jeg på ukjente stier i en annen verden. Jeg hadde med meg flere kraftdyr og de tok meg med til steder jeg aldri hadde sett eller vært før. De viste meg ting som var helt fantastiske. Jeg gikk på stien i den ordinære verdenen og samtidig fløy jeg på ørnens vinger høyt, høyt der oppe. Måtte jeg få oppleve flere utesittinger

Alle disse ritualene og teknikkene virker rensende og healende. Alle disse er også gamle. Menneskene har alltid, til alle tider, hatt behov for å rense ut tung energi. Grunnen til at vi i dag er så ”forurenset” her i vesten, skyldes nok kanskje at de fleste ikke har teknikker som hjelper dem med dette. De forsvant helt eller delvis med innføringen av kristendommen.

Jeg tror at hvis vi blir mer bevisste på alt det vi bærer med oss som vi ikke trenger lenger, men som bare sitter der som en ”propp” og stenger, og hadde lært oss teknikker for å rense det ut og fjerne det, ville vi kanskje opplevd at verden rundt oss ikke er så forurenset som vi trodde. Alle forandringer må starte i oss selv. Vil vi ha en ren og vakker verden rundt oss, må vi skape en ren og vakker verden inni oss.

Dette er mine erfaringer.
Inger Lise.
Anonymous
Jepp, dette med å være bevisst på slike ting gjør at en lettere kan åpne opp for forandringer og erfaringer i oss selv som virkelig åpner opp for noe magisk for hver og en av oss på sin måte. Men slike prosesser kan ta sin tid. Tålmodighet er ikke lett å hanskes med..... :razz: :w00t:  :lol:
GjenopprettetMedlem
:respect:Utrolig flott bidrag, Inger Lise! :respect:
Selv ble jeg fristet til å prøve meg på litt mildere form for healing, med stener og krystaller.
Ametysten, og stener iallmennhet; skal de helst være "rå", eller kan de være trommelslipte?

Sjelevenn
GjenopprettetMedlem
Spiller ingen rolle om de er rå eller polerte. Men klart...de rå er de...råeste :w00t:

Men jeg bruker begge deler.

Nå er det vår og vår natur kommer fram fra under snøen, også steinene. Og dem du finner i naturen, de som bare ligger der og roper på deg.. de er de flotteste :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Kraftig renselse og healing av kropp, sinn og sjel ..
Ja det vore verkligt härligt om det fannes slikk ritualer här i nord
Et gammelt arv som kunne bli (mer) levendes..?

Mennisker skulle vare mer harmoniske  .. samfunnet skulle förendres
Det er vel noe som urfolk drivit med i alle tider
GjenopprettetMedlem
Jeg har lest at samebarn ble syke etter den kristne dåpen
Og friske igjen først etter en behandling hos noaidier.
Hva sier dette oss om den ondskap som kom forkledd som lyset???

Jeg opplevde nemlig en heftig renselse engang,og det som kom ut av meg var råttne rester etter en gammel skapdrikkende prest fra gamle kristne dager.
I disse restene lå også min egen frykt for det ukjente.
Etter denne renselse ble jeg var mitt egentlige jeg,og oppøvde gradvis en god kontakt med dette "nye".
Jeg takker de gamle sjamaner for denne heldige hjelp.