Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er det noen som kan gi meg en forklaring pÄ dette?.....fikk en kort beskrivelse pÄ dette i et av mine innlegg, men jeg mÄ visst ha det inn med t-skje.....dessuten hÞres det interessant ut, Ä jeg lurer pÄ hvor man kan finne ut mer om dette!

MĂ„ si at jeg er kjempegla for dette forum, dere er veldig behjelpelige og det er en fryd Ă„ lese her!
:wub:
GjenopprettetMedlem
Her er min oppfattning av det....
Gjentagende ord eller lyder; pÄkallelser eller mentale lyder som hjelper en Ä finne roen og stillheten, komme ned til alfanivÄet, eller ved inngangen til en meditasjon, som for eksempel; Om, Ram, du hellige Änd, universets kraft eller hva som kjennes riktig for deg.
Trance musikk ( ligger i ordet), meditativ musikk, trommer eller bare egen stemme, kan fÄ deg i samme tilstand

Klem.
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Her er min oppfattning av det....
Gjentagende ord eller lyder; pÄkallelser eller mentale lyder som hjelper en Ä finne roen og stillheten, komme ned til alfanivÄet, eller ved inngangen til en meditasjon, som for eksempel; Om, Ram, du hellige Änd, universets kraft eller hva som kjennes riktig for deg.
Trance musikk ( ligger i ordet), meditativ musikk, trommer eller bare egen stemme, kan fÄ deg i samme tilstand

Klem.

Takk for svar ;D
Anonymous
Du vet kanskje at begrepet kommer fra India. Vet ikke om noen litteratur Ă„ anbefale,
og indiske skrifter er veldig mange. Kanskje Upanishadene, eller noe annet som bare
har med temaet Ă„ gjĂžre...litt usikker, men jeg fikk med meg litt om det da jeg studerte
litt om hinduisme, sÄ jeg kan sitere noe i oppgaven jeg skrev:

"Vedaen ble Äpenbart av gudene. Som fÞlge av dette, har orginalsprÄket, sanskrit,
en spesiell stilling i hinduismen. SprÄket blir sett pÄ som universets essens utifra
ideen om at lyden var det fĂžrste som manifesterte seg i universet.
Etter lyden kom tiden som igjen skaper rom, orden og blir grepet av mennesket
som tanke. Det sentrale i Vedaen, er ikke det konkrete innhold, men gjennom den
korrekte uttalelse av lyder. Meningen er Ä fÄ en umiddelbar erkjennelse av sannhet
gjennom lesningen av tekstene fremfor Ă„ analysere innholdet.
Forholdet mellom den umanifesterte brahman og egenskapenes/mangfoldets
verden, er gjennom den kosmiske lyden av mantraet aom, som all lyd blir
holdt sammen av."

Mange mener at alt i universet har en lyd/vibrasjon, og at lyden aom omfatter
alt.

Jeg tenker at, om man sier et spesielt ord, fremkaller det en
fÞlelse eller betydning som ligger i ordet, og man stiller seg inn pÄ, pÄ en mÄte
den frekvensen... For eksempel, om man gÄr og sier pessimistiske eller optimistiske ting
til seg selv over lengre tid, blir man slik man tenker.
Et mantra som ble brukt i en meditasjon jeg var med pÄ, var noen sanskrit-ord
som hadde betydningen "alt er kjÊrlighet".  SÄ av og til brukes ogsÄ ord som
har en helt bokstavelig betydning.