Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jord
Følelser: Uro, engstelse og stress.
Kroppslig påvirkning: Magen, milten, bukspyttkjertelen, knærne. Fremkaller blokkeringer
i meridianene som kan forårsake stivhet i alle ledd og muskler.
Metall
Følelser: Sorg, depresjon, tungsinn.
Kroppslig påvirkning: Lungene, tykktarmen, huden, håret og svettekjertlene. Fremkaller
blokkeringer i meridianene som kan forårsake eksem og allergi samt dårlig utrensning
gjennom kjertler og tykktarm.
Vann
Følelser: Redsel, skrekk og angst.
Kroppslig påvirkning: Nyrene, urinblæren og skjellettet. Fremkaller blokkeringer i
meridianene som kan forårsake ryggplager og svakhet i skjellettet.
Tre
Følelser: Sinne, raseri, irritasjon.
Kroppslig påvirkning: Leveren, gallen, senene, neglene og stoffskiftet.
Fremkaller blokkeringer i meridianene som kan forårsake migrene med
gallebrekninger, stivhet i skuldre og nakke samt øyeplager.
Ild
Følelser: Hat, avsky, uvilje, hastverk, utålmodighet, hysteri.
Kroppslig påvirkning: Hjertet, tynntarmen, underhuden, blodkarene og sirkulasjonen.
Fremkaller blokkeringer i meridianene som kan forårsake hjerte -og sirkulasjons-
problemer, tynntarmplager som diare, smerter i skuldre og armer samt varmefølelser
i håndflatene.
Synes dette er nyttig og intressant. Kan ikke så mye om det, bortsett fra at jeg kan relatere
noe av det til egne erfaringer, og at jeg ser at der jeg har hatt mest problemer i kroppen
passer til elementfordeligen i fødselshoroskopet mitt.
Noen andre erfaringer og syn?
GjenopprettetMedlem
Fem element kommer fra kinesisk medisinsk filosofi og brukes idag av de fleste holistiske terapeuter. Jeg synes den er nyttig å bruke som bekreftelse på det jeg "får inn" når jeg kanaliserer ned for en klient. Nydelig post

Kan du også poste litt om falsk/ekte yin og yang energi?
GjenopprettetMedlem
Hei Kristin
Dette var interressant. Men fokuset er på det negative, finnes det også en positiv liste?
Jeg er f. eks. en ildhest og kjenner igjen de negative sidene som er beskrevet her. Men hva er de positive? (Håper det finnes noen...

)
Anonymous
Ja, la også merke til det. Men det er en liste som brukes da det er ubalanse/sykdom. Fant det i en bok
som heter "Homeopati og healing" av S.Hagenmalm.
Men jeg synes dette er intressant og legger til det om jeg finner noe.
"whitecougar":
Fem element kommer fra kinesisk medisinsk filosofi og brukes idag av de fleste holistiske terapeuter. Jeg synes den er nyttig å bruke som bekreftelse på det jeg "får inn" når jeg kanaliserer ned for en klient. Nydelig post
Takk. Skal gjøre det om jeg finner noe.
Anonymous
Interessant, men hvis du sammenligner det med vestlig astrologi, hva tilsvarer da luftelementet?
Metall, kanskje. Personlig finner jeg litt i alle elementene

. Men så har jeg også ganske jevn fordeling av de fire elementene i horoskopet mitt, så det kan jo passe.
I kinesisk astro er jeg en trehest, personlig synes jeg ikke det passer så godt om mitt vestlige. Det med migrene og tre-elementet passer til meg, så det er jo treffende.

GjenopprettetMedlem
Får ikke til de der sitatan, så svarer til Inger Lise: Det finnes nok positive lister også i kinesisk astrologi og helberedelse.. Tar en i mot behandling slik kinesere i alle tider har brukt, så kommer det positive inn ..og det negative forsvinner, kroppen setter i gang sin egen helberedelse, etter singnalene behandlingen gir. Kan jo sammenlignes med healing, bare at behandlingsmetodene er mere kroppsnære. Det er mange måter å heale på, og kinesere har alltid vært meget bevisste ang. helse og velvære. Er ikke ekspert, men snakker av egen erfaring ang. behandling. Prøv, så blir du overrasket. Det ble jeg! og da kan en lage en liste med de positive virkninger)
mvh sandra
Anonymous
"whitecougar":
Postet litt om yin og yang energi. Men nå så jeg at du også skriver falsk/ekte. Vet ikke helt hva du mener.
Skrev jeg om det?
Metall symboliserer høst/vinter klargjøring og fullbyrdelse, slutten på en syklus.
Tre symoliserer det som er i en vekstprosess.
Hva kineserne sier om luft, vet jeg ikke noe om, men jeg fikk nettopp vite at Feng Shui består av
ordene luft og vann, så hvis du finner noe om Feng Shui, så finner du det kanskje.
GjenopprettetMedlem
Jeg er født under elementet metall og det treffer,det gjør det
Anonymous
Intressant. Jeg kan også kjenne meg litt igjen overalt og har en ganske lik fordeling i horoskopet mitt slik Sister Drum sier.
Men jeg har en overvekt av vann og ild, og har som oftest plager, når jeg har det, med det som er forbundet med vann og ild.
Francis [Bot]
Hvor/hvordan finner dere ut hvilke elementer og dyretegn dere er født under?
Francis [Bot]

Kjenner meg ikke helt igjen i alt som stod der da... men... mye stemte! takk for linken!
Anonymous
Jeg kjenner meg heller ikke så godt igjen i kinesisk astrologi, men kjenner meg veldig godt igjen i den vestlige. Kan det ha noe med kulturen å gjøre tro? Er det lettere for kinesere å kjenne seg igjen i den kinesiske enn i den vestlige? Men i elementene kjenner jeg igjen, bare ikke like mye i stjernetegnet.
GjenopprettetMedlem
Kjener meg godt igjen i begge

GjenopprettetMedlem
Luft hemm.... vel vel føler meg mer bunndet til Ild jeg da.....kanskje noe å gjøre at jeg ble født natt til den 24 oktober

er ikke så inn i dette med horoskop jeg da... men hvis noen har noe info så er jeg født 23.10.67 kl 22.20 ca i Moss ? har ofte lurt på om jeg er en ren Vekt ? eller om jeg også er Skorpion ? har hørt så mye rart så hvis du kan hjelpe ??

Anonymous
Du kan finne fødselshoroskopet ditt gratis på denne siden:
www.astro.com
Da kan du jo se elementfordelingen der.