Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har merket at min sønn har arvet mine varme hender, og han er veldig interisert i å få være med om jeg healer. Problemet er bare at han kun er 4år... og jeg er redd han skal bruke sin energi til jobben. Husker da jeg var liten så gjorde jeg det og det tok maaange år før jeg turde prøve igjen! Så spørsmålet mitt er om jeg kan la han prøve seg? Jeg har på ingen måte tenkt å presse han, håper bare finne ut om jeg kan la han prøve

føler det blir feil å si nei til han hele tiden også...
Vist noen har noen erfaringer om små barn og healing, vil jeg bli veldig glad for å høre.

GjenopprettetMedlem
Ta han med,har han evnene så går det bra

Anonymous
Skrev et innlegg her tidligere om min egen på 7 år . Så lenge man ikke gjør dette til noe "sirkus"
og lar barna få føle og forstå at dette er helt naturlig, tror jeg ikke det skader. Tvert imot.
Jeg lar være å snakke for mye om det, lar ham selv komme med utspill. Han er såpass ops på dette og intressert at han selv henger seg på hvis han snapper opp noe som har med dette å gjøre.
Tror ikke jeg hadde villet ta ham med når jeg skulle foreta healing på andre, men det er en vurderings-sak og opp til hver enkelt.
Iallefall...lykke til med en spennende utvikling!

GjenopprettetMedlem
Det kommer vel an på hvor sterk man er selv til å oppdage ting?

Anonymous
Har ikke barn selv og har ingen erfaring med det her, men jeg synes det virker som det mest fornuftige å tenke er at barn uansett hva det er bør få slippes til i sin utvikling i deres eget naturlige tempo. Verken presse de eller holde de tilbake. Bare la de komme uten, som Kira antyder, for mye "ståhei".
GjenopprettetMedlem
Hadde selv som barn evnen til å "se" sykdom. Det vil si at jeg kunne se alvorlighetsgrad på sykdom.
Hadde også varme hender, der jeg kunne føle meg frem til vonde partier i ryggen.
(hvis jeg ikke var en jævel til å massere allerede i 7-8 års alderen

)
Dette står ikke helt klart for meg, da deler av min barndom er fortrengt pga vonde opplevelser.
Men hadde null veiledning eller selvinnsikt på hva det var jeg dreiv med.
Sitter idag med en liten følelse om at når jeg "logget" meg inn på en fremmed person, så absorberte og akkumulerte jeg og litt av det vonde og smerten til denne personen. Fysisk og psykisk smerte som har tæret på meg iløpet av årene? Har ikke hatt disse gavene siden barndommen, og er i dag helt blokkert mtp på dette?
Vet at jeg var sårbar og naiv som barn, men er det i hele tatt mulig å "lagre" andres smerte?
Har ikke turt å prøvd å utføre healing i voksen alder, men kanskje en dag??
Det budskapet mitt er:
Ja barn skjønner mer en vi tror
Ja barn må også beskyttes, fordi de mangler balast.
Her må man balansere både hva som faller seg naturlig, men også gå seriøst i tenkeboksen, og kanskje oppsøke råd for hvordan dette skal gjøres.
Men som sagt, jeg vet ærlig talt ikke om det er dette, eller andre ting som har blokkert meg i forhold til dette.
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Mange kloke svar her
Jeg tror det er viktig at barn blir tatt på alvor, med eller uten evner

Tror jeg ville tatt det rolig, men snakket med han om det når han selv tar opp ting.
Vær ærlig når han spør, så langt det er mulig, uten å gi ham for mye å tenke på. Viktig at det skjer som en helt naturlig prosess, i hans tempo.
Men barnet er heldig som har en mor som selv har evner og kan gjenkjenne tegn som er negative om det oppstår nå eller senere i livet. Han vil sannsynligvis før eller siden prøve ting selv og da er det viktig at han har nettverk rundt som kan veilede og støtte.
Lykke til
SAW: Vet ikke hvorvidt det er mulig å "lagre" andres smerte, men sjekk litt nærmere ang empat-evner. De har en side om empater på PPV-forumet forresten..
Empater tar veldig lett opp andres følelser, smerter, leser andre veldig lett osv. Er ganske omfattende egentlig..Men for meg kan det høres det ut som du har sånne evner og da, i noen tilfeller (har jeg lest) så "må" en empat stenge av følelsene sine for å klare overleve selv, da det kan bli for mye. Håper du finner ut av det i alle fall

GjenopprettetMedlem
Sitat Masi
så "må" en empat stenge av følelsene sine for å klare overleve selv, da det kan bli for mye.
Har vært i tenkeboksen et par dager for å finne ut av ting.
Dette stemmer i stor grad. Nå gjenstår det bare å knyte opp knuten
Bare ett lite obs til dere foreldre som ser evnene til deres barn; ting kan bli voldsomt for et lite barn, selv om man har evner. Balasten mangler, ta ting steg for steg, og oppsøk kyndig veiledning.
Er man flere på veien så er den lettere å gå
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Som det er sagt

GjenopprettetMedlem
Tusen takk for mange gode svar

Tror jeg skal sette meg litt i tenkeboksen og se hva jeg kommer frem til

Tror fortsatt ikke jeg vil la han hjelpe meg så mye med personer, men kanskje ta han til side av og til å hjelpe han å trene opp energiene med enkle "øvelser" og sånn. Så får jeg bare håpe at jeg gjør det riktige her

GjenopprettetMedlem