Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Og den kom som julekvelden på kjerringa...
Vår nest yngste har fått det i bøtter og spann, ørebetennelse, halsbetennelse og øyebetennelse...han hadde det ikke særlig bra i morges.
En enkel, effektiv oppskrift på å få bukt med dette er
nesespray, en bomullsdott godt dynket med lavendelolje som puttes inn i øret og en god dose med healing.
På noen få timer er han han nå i fin form...litt gruggen i halsen...men ellers ok.
Men så har det bitt seg fast imeg, med vond hals, verking i så og si alle muskler og ledd,
slapp og kvalm...så nå skal jeg brygge meg en stor kopp med helbredende urte-te,balle meg ned på sofaen i et ullpledd, reise inn i meg selv og jage ut faenskapen.
Får vente med konjakken til ikveld når trollungene har lagt seg.
Et varmt bad hadde jo vært et perfekt tilskudd på lista, men badekaret føyk ut
her i sommer, så nå blir det istedet en laaang varm dusj.
Lavendel olje løser opp, virker beroligende og smertelindrende...effektivt!
AAAAATSJO...ho...!
GjenopprettetMedlem
Influensaen er ikke kommet ennå,men det du har fått er et kraftig forkjølesesvirus som går her og.

GjenopprettetMedlem
Influensaen er der alltid,men når mennesker kler seg tynt,stresser og maser på hverandre i en tid da naturkreftene hviler,blomstrer den gamle djevelen igjen.
Folk skjønner ikke planeten jorden,og raver rundt syke og forvirrede på jakt etter andre å smitte,så man slipper å føle seg så alene med basillene.
Det er folk man blir syk av.
Syke folk tror de er friske.
slik er vi i dag et samfunn av hyklere,livsløgnere
som påtar seg mer en de overhode klarer.
alt i positivismens hellige navn.
Nysende positiv.
Atttt sjooooooooooooooooo
Anonymous
God bedring Kira

Jeg vil få anbefale varm solbærsaft og ullskjerf i halsen, det lindrer godt på halsvonde.
Ellers er det bare å dynge på med c-vitaminer. Det rådet med lavendelolje skal jeg sannelig prøve sjøl en gang, det har jeg ikke hørt om før.
GjenopprettetMedlem
Influensaen har kommet hit også, eller skal vi heller si halsbetennelse for ørtende gang i år. Begynner å bli lei nå ja, kunne tenkt meg å få noen tips for å få bukt med problemet en gang for alle.

GjenopprettetMedlem
Influensa-vaksine...?
Neida, den hjelper jo bare mot den ene stygge når den kommer.
Men jeg kan skrive under på at daglig inntak av aloe-vera juice gjør underverker for immunsystemet!
GjenopprettetMedlem
Jeg heier på forebyggende medisin. Mye lettere å forebygge, og styrke helbredet generelt enn å bekjempe noe som allerede har tatt overhånd. Noen som har lest om blodtypedietten? Jeg har beg. å ta til meg denne kunnskapen. Ikke for å slanke, men for å styrke helbredet. Planlegger å ha en av disse vintrene hvor man ikke er syk i det hele tatt. For det går an. Det som er viktig er at med en gang man føler seg litt trøttere enn vanlig, så må man bare hive seg på transporten og kaste seg ned i sengehalmen så fort som mulig. På denne måten kurerer man sykdommen før den bryter ut. Andre ting kan være å følge kostholdsanbefalingene fra blodtypedietten. Erstatte hvete med spelt. Og mitt siste tips som jeg nettopp har adoptert fra en Guru fra amerika: Ta c- vitaminer to- tre ganger for dagen. Mennesket er det eneste dyret utenom grisen, som ikke produserer egne c- vitaminer. Av denne grunn, og fordi vi ikke lever "i naturen" lengre, bør vi innta dette regelmessig. Og så har vi den gamle tradisjonen med badstu da. Hvis man har tilgang på en slik en, så har man ingen grunn til å henge med hodet. Men selv henger jeg litt med hodet, for det har jeg ikke fått ordnet opp i enda.
GjenopprettetMedlem
Influensavaksine har jeg tatt en gang, det var faktisk etter det at immunforsvaret mitt ble så skakkjørt som det er nå. Angrer på at jeg tok den ja, skulle aldri ha gjort det. Før jeg tok den, hadde jeg ikke vært syk på 12 år.
GjenopprettetMedlem
Når halsen beynner å bli vond tar jeg alltid 1ss sitronsaft,det pleier å hjelpe. Har jeg ikke sitron så gurgler jeg meg med karri i lunkent vann. Hyllebærte er noe jeg drikker ofte når jeg er forkjølet.

GjenopprettetMedlem
Du kan også gurgle halsen med saltvann

Anonymous
Svarthyllebær....heksenes vidundermiddel!

GjenopprettetMedlem
Noterer det også! Er ikke det å få kjøpt i flaske slik som solhatt? Har brukt solhatt i mange år, men nå er det så mye negativt som blir sagt om den..vet ikke helt hva jeg skal tro om det.Lar iallefall være å bruke den inntil videre.

Anonymous
Svarthyllebær-ekstrakt fås kjøpt i helsekost butikker.
Er desverre fri selv nå. Ga bort den flaska jeg hadde til ei venninne som skulle til syden.
Ho hadde fått seg en kraftig forkjølelse.
Anbefalte ho å ta ei spiseskje hver 4 time...litt over et døgn tok det...og ho var ferdig
med den forkjølelsen.
Veldig effektiv!
GjenopprettetMedlem
For å lindre smerte og løse opp i luftkanaler, lunge og nese er det veldig godt med ingefærte.
La en 1/2 liter vann småputtre i 20 min med en ingefærknoll på størrelse med tommelen din.
Fjern ingefæren og tilsett nypresset saft fra 1 sitron.
Søtes med honning.
Dette er virkelig lindrende når uhellet er ute, men skal også være styrkende på immunforsvaret og kan derfor drikkes forebyggende.
Gammel kinesisk oppskrift.
Anonymous
Kom over et tips idag. Koke opp vann, legge oppi ingefær og hvitløk, la det trekke inn i vannet mens det avkjøles og drikke det etter en time.
Chili skal også være bra.
GjenopprettetMedlem
Havregrøt til morgens
og krydderte (yogi-te) med honning.
Og masse frukt,8 til dagen.
Og ta fri fra jobben noen dager.
Livskvalitet ikke kvantitet.

GjenopprettetMedlem
merkelig at du nevner havregrøt... jeg har spist havregrøt hver morgen hele høsten, og har ikke vært syk... var så sikker på at det var c- vitaminene eller yogaen... men det er altså havregrauten. Den gode gamle... grauten...
GjenopprettetMedlem
Mange gode tips her!
Har et jeg også som jeg fikk av en koreansk helhetsterapeut.
Rensende te:
2 epler, 2 gulerøtter, en appelsin (alt skrelles)
finhakkes og forvelles i en 1/2 kopp vann ca 1 min.
50 gr spinat som forvelles
Kjør alt i blender/stavmikser til en purè. Tilsett 5-6 ss honning i blandingen.
Bruk 2 ss til en kopp varmt vann (3 kopper om dagen?)
Dette tar ca 20 min å lage , holder ca en uke i kjøleskapet.
Om den virker? Prøv selv, den er i allefall sunn og full av vitaminer.
Anonymous
ja conjakk e bra . det bli iallefall mosomere å være syk.
en venn av mæ sverger til at når influensaen kommer 2 gl coniakk , på med joggedress løp sæ kjempesvett.
rett i dusjen. og rett i seng.
så er det over dagen dærpa.
starter selv hvær høst m tran som taes til våren hjelper meg.
men tro kan flytte fjell

GjenopprettetMedlem
Men hva da med barn som er syke? Ingenting gjør meg så fortvilet som å se at jenta mi sliter.

Hun fikk antibiotika av legen, men det ser ikke ut til å hjelpe henne det minste, er faktisk bare blitt værre. Hoster til hun kaster opp, har feber og er slapp. Men ikke søren om det går ann å be henne om å legge seg, der er hun like sta som mora.

Når legens kur atter en gang ikke fungerer må det da være noe annet jeg kan gjøre? Har forsøkt å gi henne healing, men når det kommer fra meg, så vil hun ikke, sier at det kiler og at det blir for varmt. Har forsøkt å stå bak henne å gi også, bare heale auraen, men det går heller ikke. Samme virkning som om jeg har hendene fysisk på henne.
Så det jeg lurer på: Noe naturlig som kan ta vekk kvalmen hennes, ikke cola, for det gjør det bare verre, samt noe som demper slimhoste, og som det går ann å få ei på 4 1/2 år å få i seg. (Må med andre ord ikke smake så ille). Takker for alle innspill, for her står jeg fast.

Anonymous
litt karri i lunkent vann... gurgle.. gjenta daglig... selvprøvd og hjelper... dreper basilusker

...god bedring...og en ting til, har oppdaget at et fornuftig kosthold med mye frukt og grønnsaker, holder sykdommene unna, har selv måttet gå til et sunnere kosthold og har ikke vært ( bank i bordet) forkjølet siden det, selv om jeg har hatt masse besøk av nysende og hostende folk..
mvh marihøna
GjenopprettetMedlem
Alias
Det er aldri greit med barn som er syke...
Ingefærteen jeg anbefalte tidligere i tråden er både slimløsende og kvalmereduserende. (Ingefær hjelper mot all kvalme)
For å få den mildere blandes den ut med varmt vann, og bruke masse honning...
Kultura-youghurt er bra for å stabilisere magen, og burde taes før pillene...
Og at hun ikke vil til sengs er naturlig, men prøv å holde henne i ro. Det kan roe hosten. Pakk henne ned i sofaen og sett på yndlings-DVD'en. Og hold henne med selskap. Omtanke og kjærlighet er vel verdens beste medisin...
Var selv mye syk med lungebetennelse som barn, så din datter har all min sympati.
Ønsker henne god bedring, og dere begge lykke til...

GjenopprettetMedlem
Takker for all omtanke, det varmer.

Jo da, var på butikken i dag, på leting etter ingefærrot. De bruker nesten alltid å ha den inne, men i dag hadde de ikke. Typisk det! Gikk inn i et annet rom og fikk faktisk sendt henne litt healing, for hun vil ikke hvis jeg prøver å gi henne direkte. Alle andre kan gi henne, bare ikke jeg, forstå det den som kan.

Men hun ble faktisk så bra at hun greide å spise litt, og det uten å kaste opp. En blir så fortvilet når barna er syke at en nesten ikke vet hva en gjør. Forresten, jeg glemte å si at jeg renset henne og meg selv med salvie, for det var veldig mye negativ energi her i dag. Føler at det er litt bedre å være her nå.
Takker og bukker for at dere er så snille

GjenopprettetMedlem
Er det mye slim i systemet kan det hjelpe å kutte ut melkeprodukter
under heftige virus-angrep.
Og sørge for at man sover i et trekk-fritt rom.
Trekk ødelegger søvnen har jeg oppdaget.
Som nevnt av andre her ,Svarthyllebær saft, varm, gir god kraft
til sløve kropper!!
GjenopprettetMedlem
kutt ut melk, ja. Det er en kjempeide. Man kan leve bra uten melk. Evt kan man bruke soyamelk (økologisk) som erstatning. Kefir, youghurt og ost kan spises så mye som man har behov for. Men søtmelk vekk gjør deg frisk og frekk.