Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
(Jeg fant denne godt formulerte beskrivelsen på et annet forum….  kontaktet vedkommende for tillatelse om å legge den ut her… men hørte ingen ting. Håper det er greit for henne at jeg legger inn denne , for jeg skulle ikke klare å beskrive det bedre…)

Selvfølelse…
Jeg mener at selvfølelsen er noe av det viktigste vi eier. Har vi en dårlig selvfølelse, påvirker det alt vi tenker, føler og gjør. Det samme gjelder selvsagt en god selvfølelse! 

En dårlig selvfølelse fører til at vi sammenligner oss med alle andre og vurderer oss selv som bedre eller dårligere, og rangerer deretter.
Det fører også til at vi blir opptatt av å fremstå som bedre enn andre (noen opplever det å være et "offer" som en merverdig måte å opptre på), vi søker bekreftelser og er livredde for å bli avslørt som de miserable menneskene vi innerst inne føler at vi er. I verste fall kan vi begynne rakke ned på andre eller smigre uten å mene det, så ingen skal oppdage akkururat hvor ille det står til med oss selv.
Et menneske med laber selvfølelse verdsetter seg selv lavt, og kan bli svært selvsentrerte i sin kamp etter å føle seg gode nok. De er sårbare for kritikk, men paradoksalt nok tar de sjelden til seg rosen og komplimentene de ønsker så inderlig.
Dårlig selvfølelse kan føre til hovmod eller offermentalitet. Det fører til kritikk og negativitet både overfor en selv og andre, det er vanskelig å unne andre å gjøre det bedre enn det en selv gjør, eller la være godte seg over de som ikke "fortjener bedre" når de feiler.

Etter min oppfatning er dårlig selvfølelse en av de største fiendene vi mennesker har, om vi søker et godt liv og gode forhold.
Dårlig selvfølelse er den indre demonen som spiser opp livsgleden og fører til at vi konkurrerer mot hverandre og aldri føler at vi er helt trygge.
Det er fordi mennesker ikke verdsetter seg selv for den de er men etter hva de presterer, og ser begrensninger i stedet for muligheter, at så mange sliter med å føle seg tilfredse og fornøyde med seg selv. Det er derfor så mange føler seg utilstrekkelige og ensomme, og ikke helt våger tro på at noen VIRKELIG kan elske de som de er.
Hvordan kan vi danne ekte, dype relasjoner til andre mennesker, om vi innerst inne er redde for at vi ikke er gode nok? Om vi ikke våger vise hvem vi er, i frykt for at det ikke er tilstrekkelig? Hvordan kan vi komme andre i møte, om vi er så opptatt av å forsvare og forklare og fremheve eller skjule sider ved oss selv? Hvordan kan vi gi og ta i mot kjærlighet, om vi hele tiden tenker på hva andre vil si og mene og tenke om oss? Hvordan kan vi sette pris på livet, når livet blir en eneste kamp om å ha rett eller å være likt av alle? Hvordan kan vi glede oss ved livet, om vi er mest opptatt av hvordan vi ser ut eller høres ut, eller risikoen for at andre kan misforstå eller mislike det vi gjør ut av oss?

En person med god selvfølelse har ikke noe behov for å sammenligne seg med andre. Hun føler seg verdifull og er takknemlig for alt hun er og har, hun er ikke så opptatt av hva andre mener som å være tro mot seg selv og det som er viktig for henne. Hun virkelig ser andre mennesker, fordi hun er ikke så opptatt av hvordan hun selv ser ut. Hun virkelig hører andre mennesker, fordi hun er ikke så opptatt av hva andre vil mene om hennes tanker. Hun er ikke redd, hverken for å sette grenser eller vise kjærlighet, hun er trygg på seg selv og uttrykker følelsene sine uten frykt for andres reaksjoner. Hun har forstått at ingen andre kan gjøre henne mindre enn hun føler seg, og hun føler seg fantastisk!
                                                                          Sarah Bright

Hva jeg vil med dette er en debatt om emnet….. og hva kan en gjøre selv for å bygge opp denne viktige selvfølelsen.
Det kan være mange grunner for hvorfor selvfølelsen er blitt krenket….. men hensikten med dette innlegget er hvordan bygge den opp igjen. Noen som har noen gode tips og metoder for å bygge den opp? Visualiseringsmetoder, ritualer…???
Anonymous
Dette var en flott beskrivelse, som trolig omfavner det meste om temaet.

Siden jeg har gått den tunge veien vedr. dette, har jeg neppe noen smarte metoder. :-X ;D
Men jeg ser at en kan bygge seg opp ved å gå for det en liker og føler en mestrer, ta tak i de små ting i hverdagen.
Det er essensielt å bli bevisst sine egne tankemønstre og mekanismer vedrørende perfeksjonisme og offerrolle, istedet for å sammenligne seg med andre.

Selvfølelsen er helt sentral for alt i livet. Det blir vanskelig å fokusere på noe annet når den er dårlig, og en går glipp av mye verdifullt i livet. Tross alt legger ikke alle andre så nøye merke til hva du gjør, m.ao. det er ikke så viktig som en selv tror.  ;D

Det å tillate seg å glemme seg selv og sin egen person i livsutfoldelsen er kanskje cluet. Da utfolder en seg direkte fra kjernen - og det er alltid godt!:D

Det var noen funderinger fra min side..
GjenopprettetMedlem
Det er stor forskjell på selvfølelse og selvtillit. Når det gjelder selvtillit så kan man lett trene det opp - for det handeler om følelsen "jeg kan". Mens selvfølelse har med ens verdi å gjøre. Er jeg verd å elske?.

Jeg tror selvfølelse også kan bygges opp, men at det tar mer tid. For jeg tror det handler om å helbrede sårene. Sjelehenting, for eksempel kan være en måte. Eller healinger og innsikter man får i trommereiser. Endringer man gjør i myteverden kan føre til endringer i den virkelige verden. Slik tetter man igjen ett og ett hull i den "silen" som auraen kan være. Til slutt er man på plass i seg selv.
Det kan også være en fin ting å snakke om sine sår, men bare til en viss grad, for man risikerer å grave seg lengre ned av å snakke om det negative.

Det er nå mine erfaringer - jeg er underveis!

Mvh Stridshjelp
Anonymous
En årsak kan være at man ble forsøkt presset inn i en ramme p.g.a. uvitenhet. Jeg tror dårlig selvfølelse for det meste kommer av at man har glemt hvem man er og hva man er her for. Og fordi vi trenger flokken, forsøker vi på en eller annen måte å bli akseptert. Men når vi husker det igjen, kommer også selvfølelsen. Så kanskje det egentlig ikke finnes dårlig selvfølelse, men at man har fortrengt den.
Anonymous
hei Sjelevenn, det er interessant det du skriver, tusen takk!  :wub:
GjenopprettetMedlem
--
GjenopprettetMedlem
Hmmm.... Mange flotte innlegg her...

Vi har en tendens til å bare verdsette det vi gjør.... og ikke hva vi er....

Hva med visualiseringsteknikker,og mantra som  "Jeg er verdifull"..?
( Har prøvd det...men egoet (tror jeg) blir liksom ikke helt overbevist, tror ikke helt på det..og da vinner den følelsen...)

Noen fler som har noen fine metoder å dele med seg...?
Anonymous
ja sjelevenn, derfor virker oftest ikke slike visualiseringer. man må finne tanken bak tanken, troen bak forestillingen.
Jeg anbefaler boka "Seth - din egentlige virkelighet" av jane Roberts. Hilt og hansteen.
Den tar for seg dette på en avklarende måte, og mye mer.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for tipset, du opplysende Perle!  :P  Den ligger jo i bokhylla.... Gjemt er glemt.... På tide å ta fram den igjen....
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Noen fler som har noen fine metoder å dele med seg...?

Skriv mange post-it lapper, med gode oppmuntrende ord
og klistre dem opp på speil, kjøleskapet, dører etc..

Skriv dem som om du ville skrevet til en god venninne/ venn  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hei Sjelevenn,

mange gode innspill her...

Jeg har jobbet med min mange år, og føler jeg får alltid "hjelp"underveis, jeg må bare huske å spørre! :)

Har brukt mye tid på sjelehenting, tidligere liv osv. tror på det å finne ut hvor den dårlige selvfølelsen kommer fra- kilden til den.

Har brukt mye tid på å tilgi meg selv. Høres kanskje rart ut , men vi har en tendens til å dømme oss selv utrolig hardt for allting. mediter på tilgivelse - av deg selv.
Når noe vondt skjer i livet , tenker noen ;"hva har jeg gjort for å fortjene dette?"
Jeg har jobbet flere år med å snu den tankegangen ; hva kan jeg få ut av dette, hva er læringen for meg.
Tilgivelse og takknemlighet. Funker hver gang.

Jeg takker alle de menneskene i livet mitt, som har gjort ting vanskelig eller vondt  for meg- for det er gjennom disse periodene jeg har vokst mest!Jeg vet de er sendt for min utviklings skyld.

Jeg har fått kjenne hvor sterk jeg egentlig er . Hva jeg kan få til hvis jeg må.

Jeg synes det er viktigst å bygge opp selvfølelsen med å tilgi deg selv. Ta en indre reise og møt de kraftdyr du måtte trenge til dette. Så mediterer du videre med den hjelpen du får. Husk å ta med den følelsen i hverdagen, de øyeblikkene du trenger det mest- lukker du øynene et øyeblikk og finner tilbake til den følelsen du hadde under reisen/meditasjonen .

Håper det kan hjelpe for noen...