Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Finnes det noen som har kunnskaper om sjamanistisk helbredelse av psykotiske lidelser?
Det skrives mye om kreativitet, selvutvikling og den skapende fortelling pÄ sjamansonen. Vi beveger oss innenfor et felt der vi fÄr tilgang til metoder som hjelper Ä takle smerte, depresjon,angst, trauma, fortrengte minner og andre former for energitap. Vi lager healingsirkel for mennesker som trenger Ä mobilisere sitt immunforsvar for Ä vÊre bedre rustet mot sykdommer som kreft.
Hva kan en sjaman gjĂžre mot lidelser som medfĂžrer hallusinasjoner, vrangforstillinger, katatoni og andre fomer av virkelighetstap av psykotisk format? Finnes det dokumenterte erfaringer eller muntlige kilder som forteller hvordan pasienter med akutte shizofrene og paranoide symptomer har blitt hjulpet? NĂ„ eller fĂžr i tiden - alt av interesse!
GjenopprettetMedlem
SÞkte litt pÄ nett:
http://www.alternativ.no/Nyheter/sjamanisme.html
http://www.jeg-er.no/omtale3.htm.... (Dette er en sjaman som er kjent for Ă„ ha kommet seg ut av dette med psykiske lidelser, gjennom sjamanisme og healing)
Flere linker her:
http://www.kvasir.no/nettsok/searchResu ... sk+lidelseGjenopprettetMedlem
Intressant, och tack för lÀnkarna!
GjenopprettetMedlem
Innlegget ditt fikk meg til Ä tenke pÄ boka:
"Inn i sirkelen" av den russiske psykiateren Olga Kharitidi
ISBN 82-7413-577-6
Hun arbeidet/arbeider ved et psykiatrisk sykehus i Novosibirsk
Lenge siden jeg leste den,men mener Ă„ huske at hun etter
en rekke omstendigheter og mĂžter med sjamanisme i Altaj-fjellene
tar med seg denne kunnskapen inn i sitt arbeide ved sykehuset
(slik jeg husker det da)
Anonymous
Takk for interessen, linkene og tips.
Da skal jeg lese, lete, tenke, snuse videre...og spisse Ăžrene.
GjenopprettetMedlem
Jeg forstod det ogsÄ slik som Wolf; at Olga Kharitidi (inn i sirkelen) tok med seg sin kunnskap om sjamanisme inn i sitt arbeid som psykiater ved sykehuset.
Boka er absolutt Ă„ anbefale
RITA
GjenopprettetMedlem
Her finns ogsÄ linker til lignende tema....
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=2364.0GjenopprettetMedlem
Har hÞrt at med en spesiell ernÊring, og rette doser av vitaminer/mineraler har lindret psykiske lidelser som shizofreni og paranoide symptomer... Tror jeg har lest det her inne ogsÄ... men kunne ikke finne linken....Var det Kariwe som kom med den tro....?
GjenopprettetMedlem
Masha . Det du tar opp , er veldig intressant .
Jeg arbeider ikke som sjaman ennÄ, sÄ jeg kan ikke svare pÄ spm dine.
Jeg ville bare dele noen tanker med dere rundt temaet...
Mitt arbeid gÄr mest ut pÄ regresjoner med fÞlgende terapi del .
Mennesker med alvorlige psykotiske lidelser , tar jeg ikke imot for jeg er ikke utdannet nok til Ă„ gi de den terapien de trenger.
Men jeg tror regresjoner kan vÊre en fin mÄte og komme til bunns i problemer, finne ut hvor angst osv...oppstÄr i livet til personen, i samarbeid med en psykiater f.eks.
Uansett , med hensyn til sjamanisme og dette ; er mine tanker at disse menneskene kan ha god nytte av f.eks Sjelehenting.
Healing , guidet reise/meditasjon , mÞte med kraftdyr .Kreativitet og fri utfoldelse , uten evaluering og bedÞmming .Noen som forstÄr dem, snakker med dem. Ro og rekreasjon i naturen. Noen av disse sjelene er glidd inn i sin verden, vil ikke komme tilbake fordi det er for mye kaos, brÄk, de fÞler ingen forstÄr dem .
Har en drĂžm om et slikt rekreasjons senter her i skogen min....
Varme tanker fra megÂ

GjenopprettetMedlem
legg ved et par linkar:
http://news.minnesota.publicradio.org/features/200108/27_goetzk_shaman/
og deler av et intervju med Olga Kharitidi som har stÄtt i et alternativblad:
http://www.kindredspirit.co.uk/articles/3847_olga_kharitidi.asp
Skulle gjerne hatt heile artikkelen,men den har eg ikkje oppdrive....
Anonymous
Takk.
Final Tribe, det var en interessant link om Hmong-kulturens inntog i Minneapolis.
"Ilean Her admits shamanism can't cure everything." Hvilken helbreder gjÞr krav pÄ det ?
Er all sykdom til for Ă„ helbredes?
Jeg skal prĂžve Ă„ bestille den fullstendige utgaven av intervjuet med Kharitidi.
I den fĂžrste boken, som jeg har, forteller hun kun et par anekdoter om sitt arbeid i psykiatrien etter Altai-oppholdet. Hun fĂžlger ikke opp de to pasientenes historie.
GjenopprettetMedlem
DenÂ

boka er utsolgt fra forlaget, og umulig Ă„ fĂ„ tak i !Â
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Masha":
Takk.
Final Tribe, det var en interessant link om Hmong-kulturens inntog i Minneapolis.
"Ilean Her admits shamanism can't cure everything." Hvilken helbreder gjÞr krav pÄ det ?
Er all sykdom til for Ă„ helbredes?
Tykte artikkelen var interessant,sjÞlv. Temaet er jo egentleg relevant/aktuellt i dagens Norge,ogsÄ?
Om all sjukdom er til for Ă„ helbredes? Ikkje veit eg. Ă
rsakene,kanskje?
Kharitidi reiste forresten ogsÄ til Minneapolis og bur der. Kanskje ho aldri fekk ferdigutreda pasientane sine,men jobber med Hmong-folket i staden?????
GjenopprettetMedlem
Stanislav Grof veit mykje om psykoterapi for sjamanpraktiserande.
Han har skreve fleire bĂžker om emnet i "Den indre reise",serien.
check it out.(har ikkje linkar og adressar,men namnet gÄr ein lang veg.)

Anonymous
"Masha":
Finnes det noen som har kunnskaper om sjamanistisk helbredelse av psykotiske lidelser?
Hva kan en sjaman gjĂžre mot lidelser som medfĂžrer hallusinasjoner, vrangforstillinger, katatoni og andre fomer av virkelighetstap av psykotisk format?
Det du regner opp, er det som psykiatrin anser at sjamaner selv er offer för! Ja kanske ikke ofte katatoni da...
Men jeg vil ikke gÄ til en psykiater og si; "Ja, jeg hörer röster, sir ulika ting som kristallisert energi i folks kroppper og jeg snakker med bÄde tre, sten og vann"... og... "jada de svarer meg!" Nei jeg tror ikke de skulle la meg gÄ hjem siden.
Jag har ogsÄ lest i noen bok (husker ikke hvilken) at medicinmen, i primitive stammer (bokens benevnelse) mÄ vaere litt psykotiske for at kunne fungere som medicinman. Og det er ju vestverdens kultur, som sier hva som er psykotisk, for det er vÄr diagnose pÄ slike beteende (behaviour)...
Anonymous
Lie, ja, det hjÀlper att vara litt crazy pÄ riktigt!
Anonymous
Denne teksten inneholder artige refleksjoner omkring borderline-lidelser og shamanisme:
"In the case of the Borderline condition, something has produced an opening to the Other, but without the support system of Shamanic initiation."
http://www.as220.org/jb/trans/border.htlm
Utsagnet minner om torsteins bemerkninger om halvinitianden! Se teksten "Innvielser, individet og samfunnet" av Torstein Simonsen pÄ forsiden!
For definisjonen av Borderline se
http://www.psychologytoday.com/conditio ... rline.html
"Borderline personality disorder (BPD) is a serious mental illness characterized by pervasive instability in moods, interpersonal relationships, self-image and behavior."
Redigering:
Siden linken ikke funker lenger, har jeg kopiert og limt inn hele teksten om sjamanisme og borderline:
Forfatteren selv sier at det dreier seg om en tekst under utvikling, det vi leser er "Second Draft", altsÄ andre utkast.
Comments? © 1998 Jim Bray
Borderline Conditions, Shamanism and Religion
Draft, partial, subject to revisionÂ
Version 0.5 (5/13/98) Second Draft
--------------------------------------------------------------------------------
A connection between Borderline conditions and Shamanism should be explored. First I will sketch out the basics of Shamanic initiation, then discuss Borderline states.
Shamanic individuals are to some degree born, but also deliberately made. The goal of Shamanic initiation is clearly to open a channel between the egoic self of the aspirant and the Numinous or the nonegoic pole of awareness and anything that may lie beyond. This requires creating a permeability of the Self/Other boundary, the wall of repression which in the common individual serves the same purpose Jung ascribed to organized religion: to protect them from a direct experience of anything truly Other: the Numinous, the Adversary, God, etc.
The methodology of Shamanic initiation is as one would expect:
separation from the Social Process (which may be seen as a derivative metaphenomenon arising from the hyper- complex system created by the interaction of individuals who are themselves hyper-complex) in order to interrupt the relationship of mutual reinforcement between it and the psychic organization of the individuals from which it arises;
ritual activity, meditation, prayer, etc.;
use of mind-altering substances and/or practices such as sweat lodges;
exposure to physical pain, danger or deprivation.
The Shaman is thereby allied with the Other, and provides the necessary channel between the Social Process and the Numinous, the Spirit World. The Shaman is thus both a sacred and a sacrificial being: sacred because of the association with the Numinous, and sacrificial because of the ensuing otherness and social isolation. Being tainted with the fearsome Other, the Shaman is respected and feared, but often not loved. Aloneness and celibacy are often the lot of the Shaman/Priest/Witch, who will often live somewhat apart from the tribe/town.
In the case of the Borderline condition, something has produced an opening to the Other, but without the support system of Shamanic initiation. The Shaman is expected to be weird and strange, but not wholly dysfunctional: thus the egoic self is supported by social approbation and by the preparation and affection of the Teacher who has already made the journey.
Anyone experiencing an unguided trip into the inner Twilight Zone, a spontaneous invasion of consciousness by Otherness, has no roadmap and no guide. Things become their opposite: the meaningful becomes empty, yet things develop strange new significance. The familiar world is effectively destroyed, which can be somewhat disconcerting.
A Psychologist friend of mine once allowed that "a few hits of acid are an excellent sanity test", and the individual is now indeed put to the acid test: annihilation, degeneration and madness are definitely options at this point, and retreat is not: innocence is lost, home no longer exists. There is no turning back.
Depending on the psychic constitution of the individual at the time of this unplanned midnight swim, things will break various different ways, which can be well-characterized by Grof's Basic Perinatal Matrices.
I am not at present at all clear about how or if BPM I or BPM IV relate to borderline conditions, and am at present inclined to think that they do not. See Rethinking BPMs for some discussion of this. Work is in progress, and discussions are ongoing. Comments are welcome.
Unfortunates characterised by BPM II will try to retreat, run away. I think they can become one classic sort of chronic borderline: ambulatory sucking chest wounds, who can at their worst be "Psychic Vampires" or "Black Holes". Dealing with such people is draining, difficult and dangerous, and perhaps should be avoided unless one is prepared to attempt a difficult therapeutic relationship. I am not suggesting they should be shunned, but one should relate to them only to the degree that one can do so without sustaining unacceptable damage. They are in a sense like drowning people; there is the danger of being pulled down with them. Conventional therapy with classic BPM II borderlines is notoriously slow or ineffective. According to the model I am experimenting with here, the goal of therapy should be not to 'normalise' a BPM II borderline, but to move them from their position of being frozen in horror in a BPM II-dominated state to the volcanism of BPM-III-dominated states, a much happier place to be.
Individuals characterised by BPM III will join the battle with vigor, and will try to fight and/or fuck the Gods and anything else they run into. As Ani DiFranco says in Out of Range on Buildings and Bridges:
We are made to bleed
and scab
and heal
and bleed again
and turn every scar into a joke.
We are made to fight
and fuck
and talk
and fight again
and sit around and laugh until we choke
sit around and laugh until we choke.
You will find them in the liminal, standing watch where life meets death. You will find them when push comes to shove, where the shit hits the fan. One expects that many an ER worker, combat journalist, professional soldier, extreme adventurer and so forth has a goodly touch of BPM III about them. If you are shot and pinned down in the field, if you are stuck in a strainer, undercut or terminal hydraulic, if you find yourself trapped in Deep Shit and Flaming Hell, pray to the Jolly Green God for dustoff: if you are saved, it will likely be one of these soldiers of Blood and Fire who left their post at the Gates of Hell to pull your ass out of the grass; certainly no one else is likely to be crazy enough to hang it all out there in the wind and go in after you. If you're lucky, they may even have a warm beer for you.
Such individuals may indeed be somewhat dysfunctional from certain perspectives. They will for example not be known for a stable lifestyle or especially durable personal relationships, particularly of the most intimate variety. Still, they will be people of dynamism: their inner rage and lust will give them no peace, but demand action and change: perhaps the only peace they will find will be when the outer world is sufficiently chaotic and energetic that it matches the maelstrom within. Unlike the Black Hole BPM II individuals, who may at best produce elegiac poetry or romantic novels (Proust, anyone?) when they are perhaps at or nearing the transition from BPM II to BPM III, the latter characters are more like White Holes, and might either kill you, fuck you or just burn you up in their blaze, but at least won't suck you dry while boring you to death. A classic example would seem to be Gilgamesh, who seemed to become more and more enraged, fighting everything, stealing every woman in his kingdom, until he found his friend Enkidu, and eventually went off to seek Immortality.
GjenopprettetMedlem
http://www.successfulschizophrenia.org/
her er en link
i tillegg har jeg hÞrt at man satte psykotiske pÄ vannfaste i det gamle sovjet. da klarnet de etter sigende etter tre dager. Dette styrker teorien om at slike anfall kan ha med opphopning av giftstoffer Ä gjÞre.
Mvh Br
Anonymous
Jeg mĂžtte Jan Magne SĂžrensen i helga.
Han har tidligere vĂŠrt pasient i psykiatrien.
Han hevder Ă„ ha helbredet seg selv.
Han har dette nettstedet:
http://www.jeg-er.no/
Jeg ser at han der kaller seg: Sjaman, healer og vismann. Ikke dÄrlig.
Selv er jeg usikker pÄ om jeg engang kan kalle meg sjamanspire.
Uansett, jeg tror det viktigste arbeidet ligger i pasientens trosmĂžnster.
Kan vi inspirere syke mennesker til Ä tro pÄ det gode?
Jeg tror det var der Jan Magne SÞrensen fant kraften, i troen pÄ det gode og hans egen kraft.
Gormii
Anonymous
Hei Masha, jeg kom ikke inn pÄ linken om borderline. det vil jeg gjerne for det ser interessant ut.
Personlig tror jeg at mye av det som karakteriseres som  "psykiske lidelser" rett og slett kan vÊre kontakt med virkeligheter, eller vÊre en annen mÄte Ä forholde seg til verden pÄ enn den som passer inn i det kollektive tankesystem som vÄr kultur bestÄr av.
Anonymous
"siv":
Personlig tror jeg at mye av det som karakteriseres som  "psykiske lidelser" rett og slett kan vÊre kontakt med virkeligheter, eller vÊre en annen mÄte Ä forholde seg til verden pÄ enn den som passer inn i det kollektive tankesystem som vÄr kultur bestÄr av
Takk for de radene siv, det vaer vell noe sÄnt, jeg hade villet skrive ...
Jeg finner det meget interessant at lese og utbytte funderinger her pĂ„ sonen, men det er mange ganger frustrerende at ikke ha tillgang til sprĂ„ket... Og hvis jeg skriver pĂ„ svensk, er det fĂ„ her som virker forstĂ„. Og nĂ€r jeg skriver pĂ„ norsk har jeg et meget begrenset ordforrĂ„d... iblant föler jeg meg som et barn...Â
Men jeg pröver pÄ svensk nu da:
Precis som Siv skrev, tror jag ocksÄ, att sjukdomsdiagnoser i vÀsterlÀnderna idag, ofta Àr ett symptom pÄ en dÄlig miljö. En stressande miljö dÀr gamla vÀrderingar inte lÀngre passar, dÄ samhÀllet genomgÄtt en snabb förÀndring de senaste 100 Ären, frÄn jordbruksmiljö, till industrisamhÀlle och nu ett informationssamhÀlle. Den Àldre generationen kÀnner sÄdant utanförskap att de inte ens försöker passa in, medan mÀnniskor i medelÄldern, fortfarande har kÀnslomÀssiga minnen frÄn vÄrt gamla sÀtt att leva; Ett tryggare socialt liv, med familjestödet (pÄ gott och ont) kring omkring, tydliga vÀrderingar och en lagom takt, men försöker passa in i den nya tidsÄldern... med ofta rÀtt dÄligt resultat.
Diagnoser pĂ„ bĂ„de barn och vuxna ökar och mĂ„nga finner en trygghet i att fĂ„ sin diagnos, dĂ„ de pĂ„ sĂ„ sĂ€tt har ârĂ€ttâ att vara avvikande frĂ„n den smala gĂ€ngse norm, som rĂ„der. Jag tror inte att de barn som har bokstavsdiagnoser som ADHD skulle ha varit sĂ„ avvikande för 75 Ă„r sedan. De hade fĂ„tt en sysselsĂ€ttning som passat dem och fĂ„tt bruka sina speciella kvaliteter, som idag ses som felande (koncentrationssvĂ„righeter och överaktivitet t.ex.)
SĂ„ till psykotiske lidelser/psykotiska Ă„kommor. MĂ„nga av de symptom som passar in i en psykosdiagnos Ă€r faktiskt, det man inom traditionell shamansim, bland naturfolk efterstrĂ€var; FörĂ€ndrad verklighetsuppfattning och hallucinationer, vilket innebĂ€r att se saker ingen annan ser, höra röster ingen annan hör och kĂ€nna andra saker Ă€n vad andra nĂ€rvarande upplever â s.k. vanförestĂ€llningar.
Jag kĂ€nner till flera mediala mĂ€nniskor, som i tidiga Ă„r fĂ„tt en psykosdiagnos, eller diagnos med psykotiska drag, som senare klivit av âvĂ„rdapparatenâ och utvecklat sin mediala sida⊠och plötsligt varit âfriskaâ dĂ€rför att de lĂ€rt sig hantera kontakten med andevĂ€rlden och det Ă€r vĂ€l vad shamanism handlar om?
Att mÀnniskor med psykoser idag lever i den misÀr, med alkohol och droger, som ofta förekommer, tÀnker jag mer Àr ett uttryck för vÄrt samhÀlle, Àn att psykos faktiskt Àr sÄ handikappande. Nu Àr jag inte psykiater och uttrycker bara mina funderingar, kring Àmnet och kan ju sjÀlvfallet ha fel, men jag lutar mig ocksÄ mot litteratur i Àmnet, som jag p.g.a. dÄligt minne inte kommer ihÄg.
Alla mÀnniskor kan utveckla tillfÀllig psykos vid hög belastning, stress eller sömnbrist, i en krissituation eller med hjÀlp av droger och blir ÄterstÀllda, nÀr drogen gÄtt ur kroppen eller kroppen ÄterstÀllts i balans, nÀr lugn och tillrÀckligt med sömn fÄtts.
Bland vÀsterlÀnningar idag, försöker shamanstuderande uppnÄ samma kontrollförlust, via andliga övningar och tillförande av medel, som entheogener, för att upp nÄ en liknande kontrollös effekt (om jag inte missförstÄtt entheogen-bruket) med tillhörande syner eller
klarsyner som man vill kalla det.
För att arbeta traditionellt som shaman, mÄste man skaffa sig en tillfÀllig psykos.
Varför dÄ behöva behandla psykotiska Äkommor, med shamansk lÀkekonst?
Om det inte rör sig om om ett svÄrlevt liv, p.g.a sjÀlsbitsförlust t.ex (sjeletap) ...
GjenopprettetMedlem
Jan Magne SĂžrensen er vel kanskje en av de i Norge som vet mest om psykiske lidelser av egen erfaring. PĂ
meg virker han som en meget dyktig fyr. SÄ til noe helt annet. I TromsÞ har de Äpnet for ett prÞveprosjekt der folk med psykiske lidelser kan fÄ sjamanistisk behandling i samarbeid med den "tradisjonelle" psykiatrien. SÄ kanskje samfunnet er i ferd med Ä endre syn pÄ dette?
Anonymous
"Masha":
"Borderline personality disorder (BPD) is a serious mental illness characterized by pervasive instability in moods, interpersonal relationships, self-image and behavior."
Hvem er "syk" og "psykopaten"?
Dem som er bak eller dem som er foran "the border"?
Eller begge to?
Eller ingen av de?
Og hvem har retten til Ă„ "diagnostesere"?
Ă
fordele sensurer i skolen?
BestÄtt eller ikke bestÄtt pÄ denne klassenivÄet?
Kanskje frĂžken i klasserommet?
(litt redigert pÄ grunn av sprÄkfeil...)
GjenopprettetMedlem
Omgivelsane er kanskje noko sjuke?
Og dei som lager "the borders",er kanskje enno bundne av mange begrensningar vitenskapeleg sett?
Og kasusa lid mest i mellomtida?
Anonymous
Beklager whitecougar, men jeg har desverre ingen tiltro til behandlingsapparatet selv om det virker som om de forsÞker Ä samarbeide, jeg kan jo hÄpe at de forandrer innstilling en dag.....