Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hei hei. jeg har som regel store problemer med å holde mine chakraer oppe etter en healing hos min lokale reiki healer. da jeg var der for to dager siden var min solar plexus helt stengt og hun mener jeg mangler kjærligheten til meg selv, fått noen meditasjonsøvelser som jeg skal forsøke på men kanskje dere her ute også har noen.
og jeg har følelsen av jeg sikkert ikke er den eneste som lurer på slikt. hehe
Anonymous
Og så kan du jo gå ut på badet, se deg i speilet og si.. Jeg er vakker

helt unik, og verdifull
Fordi at det er akkurat det du er
Anonymous
Jag praktiserar också reiki och funderar över hur den reikihealer kan uttrycka sig att dett solar plexus är
helt stängt...
Har du frågat hur hon vet det?
Ofta kan man känna att det är
lite aktivitet, men det behöver inte innebära att det är helt stängt... det kan sitta en blockering där och då kanske du behöver någon övelse. I solar plexus sitter "kontrollen över ditt eget liv och de val du gör för dig själv och din tillvaerelse". Kjärligheten till dig selv - precis som all kjärlighet - har du mer av i hjärtchakrat, men det är klart att om du har kjärlighet till deg selv, då gjör du det som du föler dig bra av og det påverkar SP.
Det som du kan fundera över, är om du gör valg som är bra for deg... om du nu gör sånt som du vill gjöra eller om det finns noe som du IKKE gjör, men som skulle vara veldigt bra för deg... Har du noen dårlig erfaring, där du ikke hade kontrollen over ditt eget liv?
Hva kan sitte i solar plexus på deg och stoppe opp energierna?
Att se seg selv i speilet og si "Jeg er vakker, helt unik og verdifull" er en bra begynnelse - bra tips fra Ravne - skriv också ner det "Jeg er verdifull", men det som fungerer allra bäst for å tillgi seg selv er att
beröra seg selv. Kos deg på kinn, stryk deg runt, runt på magen, samtidigt som du sier "Jeg elsker meg og jeg er verdifull", og vilja mena det.
Berör deg morgen og kveld, hver dag og se om det blir noen forskjellen!

GjenopprettetMedlem
Kansje har jeg misopfattet deg, mener du at du skal gå med chakraet åpent?
Vet ikke såå mye om chakraer, men min erfaring er at en holder dem oppe under meditasjon, healing og ved lignende tilfeller.
Solar plexus er for meg det chakra som har med relasjoner til mine medmennesker å gjøre. Når jeg kjenner for eksempel krampe i solarplexus så sier det meg at noe ikke er helt bra på det området.
Mange år siden så var det som om jeg fikk et slag i solarplexus hver gang jeg møtte en av mine naboer. Jeg spurte min healinglærer om dette og hun sa at jeg var for mye åpen.
Hun lærte meg at jeg kunne beskytte meg ved å stenge solarplexus og måten var at sette handen over sp, hver gang jeg møtte denne naboen. Hvis jeg rørte handen medsols så stengte jeg solarplexus, men jeg kunne fortsatt holde handen over som ekstra beskyttelse.
Vil en åpne et chakra så kan en gjøre på motsatt måte, mente hun. Legg hånden på chakraet og rør den motsols.
Tenkte litt på jobben din der du kansje er nødt til å beskytte deg selv, kansje kroppen din gjør det som er best for deg.
GjenopprettetMedlem
alle forslag virker logiske, når det gjelder om de skal være åpne så tror jeg ikke det er meningen at de skal være "åpne" men funksjonable, mine er i dette tilfelle ute av funksjon eller stengt som jeg kaller det. hun som healer meg er utdannet som reikimaster så da regner jeg med at hun vet hva hun prater om.
da hun holdt på med healing på meg sist gang gjorde hun noe anderledes, istedet for å jobbe over meg la hun begge hendene på magen og brystet mitt og hun sa i ettertid at hun kjørte meg veldig hardt der. plutselig fikk jeg en enorm følelse som om om noen skulle ha slått pusten ut av meg, måtte gispe høyt og følelsen gikk fra der hun holdt hendene og opp mot ørene der den ble til en lyd som kun kan beskrives med lyden av en vifte på begge ørene. hun mente det muligens var en av blokkeringene som løsnet.
veldig sterk følelse egentlig. hehe
GjenopprettetMedlem
når jeg tenker meg om så kan det hende hun brukte ordet "tom for energi." med tanke på Lie's spørsmål
Anonymous
"tigerseye":
når jeg tenker meg om så kan det hende hun brukte ordet "tom for energi." med tanke på Lie's spørsmål
Ja men då förstår jag bättre och det stämmer också bättre, med hur jag tänker och upplever
I denna länk
HÄR finns en länk till en hemsida, där det står lite om 3:e chakraet:
Manipura, navle-chakraet, solar plexus
Dette chakraet er kjent som kraft-chakraet, og er lokalisert i solar plexus. Det styrer vår personlige styrke, vilje og autonomi så vel som metabolisme. Når det er friskt gir dette chakraet oss energi, effektivitet, spontanitet og ikke-dominerende makt. Den tibladede lotusen er relatert til elementet ild. Det tredje chakraet blir også ansett som å være senteret for vår intelligens og derfor på mange måter styrt av den bevisste delen av vår bevissthet (mind). Derfor er det mange som mener at det 3. chakraet bare er aktivt mens vi er våkne. Det er her vi finner vår "personal power", vårt eget personlige kraft- og viljessenter, og det er herfra vi projiserer vår egen vilje ut i verden.
Det finns också ett tips från Alberto Villoldo (via Trumman), som jag själv bruker - periodvis hver dag:
i duschen, "spin the chakra" MOTsols, och därmed lösa upp skit och annat som "fastnat" och låta vattnet ta det väck - och sedan spinne med handen MEDsols för att snurre igång chakrat igen.
http://www.solrosen.de/solarchakra.htmGjenopprettetMedlem
I tillegg tilå jobbe med årsaken til blokkeringene, så kan du bruke steiner - f.eks citrin som hjelp.
Det jeg synes er enklest er å ha steinen i et glass vann om kvelden (gjerne sammen med bergkrystall), og drikke dette vannet hver morgen i noen dager. Du kan óg gå med steinen på deg.
Steiner relatert til solarplexus er bl.a citrin, tigerøye og gul jaspis
Fant forresten en fin-fin side om akkurat dette chakraet her:
http://www.bgnett.no/pagan/tredje.html
(OBS! På denne siden står det om malakitt. Malakitt må du
ikke legge i vann og drikke, den er giftig!)
GjenopprettetMedlem
Det tredje chakraet - solar plexus chakraet. Her er noen øvelser som kan gjøres.
Dette chakraet er blitt beskrevet som en hel by av juveler, for det er en dyrebar forbindelse med kropen. Det er i dette chakraet at elementet ild hersker, og der solenergien, ladet med prana, blir lagret. Det er også her den oppoverstrømmende jordenergien møter den nedoverstrømmende kosmiske energien.
Chakraet virker på kjertelsystemet i kroppen gjennom bukspyttkjertelen, som produserer insulin og medvirker til forbrenningen av sukker. Den fysiske plasseringen av solarplexuschakraet strekker seg fra under brystbeinet til navele og dekker et stort område som omfatter magen, galleblæren og leveren - organer som primært tilhører fordøyelsessystemet. Det sympatiske nervesystemet og sunnheten i muskelene blir også påvirket av det.
Ubalanse i solarplexuschakraet
Chakraet er et viktig senter å behandle under sykdom. Dersom negative følelser i sakralchakraet ikke blir behandlet, kan de stige opp til solarplexus chakreaet og det blir overstimulert. Overaktivitet i dette chakraet fører til misbruk av personlig makt, mens underaktivitet fører til innadvendthet. Et lykkelig avbalansert chakra tillater en personlig mndigheet som ærer andre menneskers visdom og kunnskap.
Dette chakraet holder fast på undertrykt sinne, frykt eller hat. En avbalansering av chakraet, for å sikre at det bearbeider energiene fra de lavere chakraene så vel som fra hjertechakraet, kan oppnås gjennom healing, meditasjon, visualisering, krstaller (spesiell smaragd og citrin), og ved ganske enkelt å puste inn kraften fra sola.
Magefølelse
Å ha en magefølelse betyr å føle noe på et dypt nivå. Dette er solarplexuschakraet i aksjon, en del av prosessen med å skille mellom gode og dårlige følelser. Du kan ha hatt "sommerfugler i magen", eller følt at det har strammet seg i hele området like før en viktig begivenhet. Dette er det chakraet som lukker seg litt og trekker seg sammen og litt unna den fysiske kroppen som en form for beskyttelse. Senteret for følelser ligger i dette området. Følelsene våre bearbeides i solarplexuschakraet, der ildenergien brenner dem opp. På samme måte som for et virkelig bål er det nødvendig å rake ut asken som blir igjen etter de forbrente følelser fra tid til annen. Dette for at ilden fortsatt skal kunne brenne sterkt. Det ideelle er å ikke bli følelsesløs eller likegldig, men å gegistrere og forstå følelsene for deretter åfrigjøre dem. Dermed er chakraet i konstant blanse, og er i stand til å motstå følelsesmessig stress.
Solarplexuschakraet meditativ visualisering
Denne meditasjonen setter deg i forbindelse med den indre solenergien og hjelper deg til å oppnå sterk vitalitet.
Sørg for ikke å bli forstyrret. Ideelt sett bør du fjerne all statisk elektisitet i rommet som kan hemme auraen, ved hjelp av en brennende salviebunt, gå rundt i hele rommet slik at røyken driver inn i alle hjørner. Du kan også bruke en spesielt utvalgt fjær (i hvilken som helst farge) for å vifte den søte røyken inn i stagnerte områder. Dersom du ikke kan brenne salvie, kan du dryppe tre dråper eterisk salvieolje i vannet på en luftfukte.r Eksperimenter med disse metodene - det mulig at røyken gjør deg søvning, mens den eteriske oljen gjør deg våken.
Tenn et stearinls. Pust dypt noen ganger slik at du blir helt avslappet. Sitt deretter og slapp av, mens du ser på bilde av solsikkeblomster som vibrerer med energigivende farge og bader i solarplexus lys. Lukk øynene. Pust langsomt og dpt, og for hvert åndedrag blir du deg mer og mer oppmerksom på solarplexuschakraet. Kjenn varmen og vitaliteten fra den.
Når du puster ut, forestiller du deg at den varmende energien sprer seg ned til føttene og opp til hodet. Fortsett å puste på denne måten, og la ubehagelige eller negative følelser strømme bort fra deg helt til du føler at chakraet er avbalansert.
Når du arbeider dypere med chakraene, er det viktig å verbalt be chakraet om å lukke seg ned til et egnet nivå når meditasjonen tar slutt, slik at du føler deg klar for omverdenen. Samtidig bør du se for deg chakraet som lukker seg. Beskytt chakraet ved å se for deg en gyllen sirkel med en flammende sol i sentrum, over solarplexus. Til slutt kan du åpne øynene og blåse ut stearinlsflammen.
Edelstein for å aktivisere Topas
Edelstein for å berolige Smaragd og safir
Krystall for å balansere Citrin
Eterisk olje/røkelse Salvie
Farge for balansering/aktivisering Gullgul
Farge for demping Fiolett
Lykke til
RITA

GjenopprettetMedlem
flott å få info:):) får lese når jeg har litt bedre tid men står noe vettugt sikkert