Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
DE FIRE LEVEREGLER  av Don Miguel Ruiz  (forkortet versjon)

1. VÆR REN I ORD.

Snakk med integritet. Si bare det du mener. Unngå å misbruke ord
til å snakke stygt om deg selv eller sladre om andre.

2. TA IKKE NOE PERSONLIG.

Ikke NOE av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør,
er en projeksjon av deres egen virkelighet, deres egen drøm.
Når du er immun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.

3. LA VÆRE Å FORUTSETTE TING.

Våg å stille spørsmål og uttrykke det du virkelig ønsker. Kommuniser med andre så klart du kan
for å unngå misforståelser. Denne ene leveregel er nok til at du kan omskape hele livet ditt.

4. GJØR ALLTID DITT BESTE.

Ditt beste vil forandre seg fra øyeblikk til øyeblikk. Det vil være annerledes når du er frisk
enn når du er syk. Gjør ditt beste under alle omstendigheter, så vil du unngå å dømme deg selv og angre.

DE FIRE LEVEREGLER kunne vært sonens retningslinjer...  :wub:
GjenopprettetMedlem
De er gode ja. Skal bruke de mer i livet mitt ellers og  :)
GjenopprettetMedlem
"Aventura":

Når du er immun mot andres meninger g handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.

Nei men du store all verden hvor mye unødig lidelse du kan påføre andre med en slik immunitet. Antar Hitler og Stalin må ha hatt en liknende innstilling.
GjenopprettetMedlem
Passopp.

Å ta ut en setning bort fra hele sammenhengen, vil alltid kunne feiltolkes...  :eusa_doh:
GjenopprettetMedlem
"Aventura":

Passopp.

Å ta ut en setning bort fra hele sammenhengen, vil alltid kunne feiltolkes...  :eusa_doh:

"Aventura":

2. TA IKKE NOE PERSONLIG.

Ikke NOE av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør,
er en projeksjon av deres egen virkelighet, deres egen drøm.

Når du er immun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.

Jeg tok ut den ene setningen fordi jeg synes den framelsker en grusom og diktatorisk måte å omgås andre mennesker på.

Det som står foran, og som jeg her har uthevet, er jo også noe fullstendig urealistisk og livsfjernt vissvass. Hver eneste dag sier og gjør andre noe på grunn av meg. I dag var jeg i en sportsforretning og kjøpte ullsåler til mine nye vintersko. Mener du virkelig at de kom på disken fordi de var en projeksjon av ekspeditørens egen virkelighet, hans egen drøm? Jeg mener dette skjedde fordi jeg spurte etter ullsåler størrelse 44, og han la dem derfor på disken — på grunn av meg!

Det er fullstendig ufattelig for meg at du ikke sjøl ser vrøvlet i en del av disse levereglene!
GjenopprettetMedlem
Passopp da.... 
Hehe.... Merkelig hvor forskjellig man kan se på det...

Disse regler gir meg masse positivt....

Det er vrøvl for deg, men ikke for meg!
GjenopprettetMedlem
Hm....Immunitet er et rart ordvalg. Kanskje mener han at man kan forholde seg til andres reaksjoner, uten å la seg styre av de. Jeg mener: integritet handler om å handle fra innsiden, uavhengig av andres dommer om det. Men det handler også om å handle fra hjertet, uten egoets innblanding. Immunitet betyr ikke mangel på empati slik jeg forstår det, ellers kan jeg naturligvis ikke være med på det.

Foresten, fyren i disken gir deg de ullsålene fordi han har lært at når en arbeider i butikk og mottar lønn, så gjør man det kunden spør om og man er serviceinnstilt og slikt. En annen kunde ville ikke handlet på samme måte, til samme spørsmålet. Jeg tror det handler om å minne oss på at når noen reagerer på noe vi gjør, så reagerer personen ut fra sine erfaringer, sine meninger og følelser og veldig lite av de har med oss å gjøre. Derfor er det unødvendig å ta alt personlig.
Anonymous
Fine ord om leveregler Aventura  :respect: