Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei igjen alle sammen  ;D

Da jeg først begynte på denne veien, traff jeg på et tidspunkt en dame som sa : "Vi må bare huske det vi har glemt vet du" - også klappet hun meg blidt på skulderen  ;D

Jeg hadde dratt fra min exmann da - og noen måneder senere flyttet jeg inn i felles bolig igjen fordi han hadde flyttet ut. Jeg følte et stort behov for å rense huset - noe jeg nå hadde lært at faktisk gikk an  ;D , men jeg visste ikke hvordan - så jeg ringte til en sjaman jeg kjenner og spurte : "Hvordan renser jeg huset mitt? - Kan du gi meg oppskriften?" - "Oppskriften?" sa han - med et stort spørsmålstegn i stemmen sin.
"Ja, det er vel en måte å gjøre det på vel" - sa jeg. "Kan du fortelle meg hvordan?" - Og det gjorde han - så huset ble renset  ;D

Et drøyt år senere hadde jeg en sterk følelse av at jeg måtte lære meg telepati, men jeg har - på "mange" områder - dårlig husk  ;D
- på det tidspunktet var jeg blitt kjent med nok en sjaman - tok telefonen fatt igjen - og spurte : "Kan du gi meg oppskriften på telepati?"
- og det gjorde han  ;D så jeg begynte å øve meg som jeg hadde fått beskjed om  ;D

Senere hadde jeg en læremester som jeg på et tidspunkt var med da hun skulle rense et hus - og den oppskriften fikk jeg også skrevet ned  ;D

Oppskriften på å stemme blod har jeg aldri fått, men har opplevd at jeg klarte å stemme mitt eget her før jul da jeg skar meg stygt i hånda.
Ettersom jeg har forstått så er det mange oppskrifter som går i arv, men jeg har ingen å arve fra - derfor må jeg spørre  ;D

Hva syns/tror/mener dere? Er oppskriftene hemmelige - eller er det noe vi kan dele - f.eks. her på sonen ?

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Morsomt emne, Hexedoktor  :biggrin:

Jeg for min del, er ikke opptatt av oppskrifter. Jeg har aldri brydd meg om hva som liksom skal være riktig og ikke riktig.

Alt jeg har lært , har jeg lært meg selv på en måte. Ja, har gått diverse kurs o.l , men tatt med kunnskapen, og gjort det på min egen måte senere.

Jeg opplever at det kommer sanger til meg når jeg healer
dette kan være gammel kunnskap som dukker opp  når jeg trenger det.
Jeg bruker ikke energi på å huske sangene, for de kan være bare til den ene personen.

Så oppskrifter kan vel funke for noen, men tror ikke det er en nødvendighet.
GjenopprettetMedlem
Jeg liker oppskrifter jeg.

Det sier noe om en ide til hvordan noe skal utføres.
Så lenge man ikke henger seg opp i dem.

Jeg ringte også til en sjaman og ba om en oppskrift, og han sa slik og slik og slik og sånn med bestemthet og ikke snu deg tilbake.
Og det fungerte.
Så noen oppskrifter er fine.

Men det er som å lage pannekaker tenker jeg.
Oppskrift i begynnelsen når man er valp, og så på slump med overbevisning når man er voksen bjørn.
Jeg liker litt oppskrift enda jeg.
GjenopprettetMedlem
Oppskrifter kan være gode å ha, men kartet er ikke nødvendigvis veien.
GjenopprettetMedlem
En oppskrift er ikke nødvendigvis en regel.
Er det noen som har en god oppskrift på og rense hus?
Da hadde JEG blitt takknemlig. :) :) :)

Med vennlig hilsen
mæ i nord.

Finnes det en oppskrift for å ha egen signatur på dette forum. Og hvordan setter jeg inn bilde på "meg"?  :)
Anonymous
"whitecougar":

Oppskrifter kan være gode å ha, men kartet er ikke nødvendigvis veien.

Ja, og noen oppskrifter er også hemmelige. De er DINE ;D
GjenopprettetMedlem
Ja, noen oppskrifter er hemmelige Magnus Vandrermann - helt klart!  ;D
og jeg tror det er som du sier Bjørnedanser - i.f.t. pannekakene  ;D for et sted må man jo begynne  ;D
Jeg har også gått kurs - lært - og gjort det til mitt eget, men hvis du ikke vet ingrediensene til pannekakerøra så blir det vanskelig -
får du vite hva røra inneholder, så kan du alltids lage din egen vri etterhvert.

Kyrre  ;D du har helt rett  :biggrin:
Healer  ;D jeg sender deg en pm :biggrin:

Med all min kjærlighet og dypeste respekt for dere alle og for gaven vi er gitt  :wub:

Hexedoktor'n
Anonymous
"Healer":

Finnes det en oppskrift for å ha egen signatur på dette forum. Og hvordan setter jeg inn bilde på "meg"?  :)

Gå på fanen for rediger profil, og gjør endringene under forumrelaterte opplysninger, eller noe i den dur ;D
GjenopprettetMedlem
Takker og bukker! :)
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Hexedoktor - tusen takk :)           
GjenopprettetMedlem
Oppskrifter kan vel være greie å ha de, men de kan også utgjøre en begrensning. Som at det er noe man vegrer seg for å gjøre for det ikke er helt i tråd med "oppskriften".Det er nå en gang sånn at det er mange veier som fører fram til målet, og det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for alle andre. Så oppskrifter og kurs kan være greie å ta med seg, så lenge det ikke hindrer deg i å eksperimentere og finne din egen vei. :wub: Det er veldig fristende å si at en får spørre tromma, så får en svar.  :wub: Men det er vel strengt talt ikke nødvendig å nevne her inne  :razz: :P
Anonymous
"Viljesterk":

Det er veldig fristende å si at en får spørre tromma, så får en svar.  :wub: Men det er vel strengt talt ikke nødvendig å nevne her inne  :razz: :P

Alltid greit å få en påminner ;D
GjenopprettetMedlem
:lol:
GjenopprettetMedlem
Min bestefar kunne visstnok "kjøpe vind", som det het seg. Han fikk vinden til å blåse. Hvordan han gikk frem for å gjøre dette, vet jeg ikke. Men jeg antar det var en oppskrift han fulgte. Noen som har vært borti dette før?
GjenopprettetMedlem
Helt enig i at man ikke skal henge seg opp i oppskrifter fordi det kan bli en begrensning.
Og tromma  :wub: JA - helt klart, men noenganger kan det jo være kjekt å snakke med mennesker som lever her og nå - få høste av deres kunnskap og visdom også - ikke "bare" åndeverden - og det mener jeg med min aller dypeste respekt for hva tromma står for - har selv min Inukshuk  :wub:

Og Tullsjura - "kjøpe vind" - kjenner en dame som jager dårlig vær avgårde - flytter på skyer ved hjelp av vind - det er kanskje det samme, men hvordan hun gjør det vet jeg ikke - har aldri spurt.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Å stoppe blod kan gjøres ved å bruke en regel.Det er noe som blir lært bort,hvis den som kan det vil :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Sorry at jeg er useriøs her og nå, men kan ikke dy meg... Det å stoppe blod får meg til å tenke på han karen som skrøt av at han kunne stoppe blod. Han hadde stoppa blod hos kjerringa i hele ni måneder  :lol:

Spøk til side, tviler overhodet ikke på at det går ann å stoppe blod, bare så det er sagt. Har lest om en del såkalte "oppskrifter" for hvordan det skal gjøres, den ene mer makaber enn den andre  ::) Så spørs det bare hvor mye lit man skal sette til de metodene. Jeg har mye mer tro på utveksling av kunnskap basert på gjensidig respekt både for den kunnskapen som deles og mellom de personene som deler den. En formel basert på å ta livet av et uskyldig dyr og påkalling av "styggen selv" ville uansett ikke ha fungert for mitt vedkommende, kort og godt fordi jeg ikke har noen tro på at det fungerer  :razz:
GjenopprettetMedlem
Jeg har et søskenbarn som stoppa blod uten oppskrift. Kjæresten fikk et stygt kutt og da visste hun bare hva hun skulle gjøre, og det viste seg forfedre for hennes øyne.

Jeg er enig i at det som er en gave det "kan" man bare. Men det er også et godt argument med oppskrifta på pannekaker som man kan gjøre til sitt eget.
Jeg har sett at det har falt uheldig ut for folk som har lært "farlige" og negative oppskrifter, så det bør man jo helst slippe.
Jeg har forsåvidt lært noen oppskrifter men føler at jeg ikke kan bruke dem før jeg er klar eller har kraft. Og andre oppskrifter har jeg ikke lært enda, og har lyst å lære. Men det med at mitt søskenbarn stoppa blod av seg selv det syns jeg at jeg lærte noe av, det kan være fint med oppskrifter, men det er slett ikke nødvendig til enhver tid.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hva har man lærere til?
GjenopprettetMedlem
Utveksling av kunnskap er jo oppskrift det - i høyeste grad  ;D
Og det finns gode oppskrifter og dårlige oppskrifter - ikke tvil om annet  ;D
Det som er det fine er at man kan velge selv hvilke oppskrifter man vil bruke,
og man kan lage sin egen vri på pannekakerøra.

Og det er kjempefint spør du meg  ;D

Ja, Healer - hva har man lærere til? Som du spør skal du få svar : for å lære noe  :wub:

Skål !  :beer: og ikveld er det cognac - siden det er torsdag  8)
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Hexedoktor. Oppskrift får man av lærere også - en pekepinne - åpninger.
Er jo bra deg  :)

Ha en fin dag :)
GjenopprettetMedlem
Jeg mener, oppskrifter er bra.
En bra oppskrift skal være enkel. Den skal gi meg en grunn jeg kan bruke for å utvikle meg videre.
En oppskrift er en erfaring som noen vil dele med meg og som trolig har virket for vedkommende.

Èn bra oppskrift jeg har fått er den hvordan man lager urtesalver og urteoljer.
Jeg leste den i Anne-Lies Schönecks bok ”att ta tillvara”.
Jeg har brukt den som grunn til de salver og oljer som jeg senere har utviklet og kaller mine oppskrifter.

Et annet eksempel på enkel oppskrift er den blodstopper-ramse jeg fikk i hodet mitt fra en slektning som virket som naturlege i 1800-tallet.
Hadde jeg ikke fått den ramsen hadde jeg trolig aldri prøvd å stille blod.

Enkelte oppskrifter er hemmelige, du må ikke fortelle dem. Det gjelder særlig blodstillende, men også enkelte urteoppskrifter.
Regelen kan være, du må kun fortelle èn og når du har fortalt så har du gitt bort makta, du kan ikke lenger bruke oppskriften selv, fordi den er fra nå av virkningsløs for deg.

Er dette rett? Er det en slik regel? Eller kan en fortelle?
Jeg er overbesvisst at en kan fortelle, jeg har fortalt blodstopperramsen og den virker fortsatt. Jeg sprer urteoppskrifter rundt meg og de virker og.

Er det noen grunn til at oppskrifter har vært omgitt av slike regler.
Jeg tror det.
Og nå snakker jeg om min egen erfaring av å stille blod.

Det finnes nedskrevne gamle ramser, jeg har lest enkelte av dem.
Ingen av de jeg har lest er lik min. Ikke på noen måte.
Så…. fordi tror jeg  ikke ordene er viktig.

Jeg tror det er den som leser og måten den leser på som er viktig.
Min slekting ska ha sagt når de spurte ham om å stoppe blod, ja, han kunne men det tok veldig mye kraft fra ham.
Jeg har ikke den erfaringen at det tar kraft, men jeg trenger å konsentrere meg på oppgiften.

Om det kreves enve og vilje til å konsentrere seg så er det jo viktig at en er nøye med hvem en forteller.
Hvis du forteller alle og enhver og de begynner å prøve uten allvor og konsentrasjon, kun leser ramsen uten følelse. 
”Da vil ramsen miste sin kraft”, ikke sant.

Gunilla
GjenopprettetMedlem
Takk Gunilla - jeg tror du har rett. :respect:
GjenopprettetMedlem
Ja, Gunilla. Jeg tror også du har rett. En oppskrift er en veiledning, en måte å komme inn i det på. Og man må ha med hjertet og viljen inn i det, ellers har det ingen kraft.

Ellers er det vel ofte slik at de oppskriftene som er hemmelige ikke skal deles med noen som ikke er klar for det. Tenker på det å stoppe blod f.eks. Slik jeg har forstått det følger det med kunnskap der som kan misbrukes hvis man ikke har den "rette" forståelsen og innstillingen?

Oppskrifter er som spor som leder en inn i kunnskapen. Er man først der, kan man lage sine egne oppskrifter,eller de kommer til deg og virker gjennom deg når du trenger dem. Slik vil man oppleve at oppskriften ikke egentlig har noen fast form, men fungerer mer som et begrep vi har skapt for å kunne formidle en forståelse av en kraft videre til de som ønsker å lære.
GjenopprettetMedlem
Thank you !!!  :respect:
GjenopprettetMedlem
I agree wholeheartedly  8)