Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Takk til Brukernavn som minnet meg på Forskning.no....der jeg fant denne artikkelen!
Vi kan trene opp evnen til empati og medfølelse,
antyder hjernescanning av mediterende
tibetanske munker. Medfølelses-meditasjon
fører til kraftig aktivitet i hjernens følelseskretser.
Les resten her:
http://www.forskning.no/artikler/2008/m ... 6621180.52GjenopprettetMedlem
Ja denne leste jeg en gang. Fin artikkel. Jeg har trufffet personer som kunne hatt godt av medfølelse meditasjon. De har vært hektet på Yoga og tibetanske metoder, men ikke innsett at empati meditasjonen er det sterkeste og kanskje viktigste virkemiddelet når man benytter disse metodene. Om man utelater medfølelsen, så kan man fort ende opp i en ganske dårlig spiral. Man får masse krefter på grunn av metodene. Men om man ikke har medfølelse, så risikerer man å gå seg ganske kraftig vill på grunn av styrken i de øvrige metodene. Og da er man ute og kjøre.
GjenopprettetMedlem
Jeg bruker et lydmeditasjonssystem som har vært omtalt her på sonen før, Holosync. Relativt nytt hos dem er medfølelsesmeditasjon. Det er en egen cd med affirmasjoner, og med hjernebølgefrekvenser som kalles Gamma.
Det er lagt inn "lydløse" affirmasjoner, så man hører bare bølgeskvulp.
Medfølelse går i følge dem i nivåer. Man starter med medfølelse med seg selv, deretter medfølelse for mennesker man har et nøytralt forhold til, og så de man er glad i, og så sine fiender og ender opp med hele verden. (Husker ikke rekkefølgen og affirmasjonene helt, muligens er dyr også med). Jeg har ikke brukt denne cden så mye, for det tar 1,5 timer til sammen. Man må først ta en vanlig meditasjonscd på en time før man er dypt nok til Gamma. Så jeg tar hele programmet når jeg soler meg på verandaen om sommeren!
www.centerpointe.comGjenopprettetMedlem
"brukernavn":
Ja denne leste jeg en gang. Fin artikkel. Jeg har trufffet personer som kunne hatt godt av medfølelse meditasjon. De har vært hektet på Yoga og tibetanske metoder, men ikke innsett at empati meditasjonen er det sterkeste og kanskje viktigste virkemiddelet når man benytter disse metodene. Om man utelater medfølelsen, så kan man fort ende opp i en ganske dårlig spiral. Man får masse krefter på grunn av metodene. Men om man ikke har medfølelse, så risikerer man å gå seg ganske kraftig vill på grunn av styrken i de øvrige metodene. Og da er man ute og kjøre.
Mener du at mennesker som driver med Yoga og tibetanske metoder (hva du nå mener med det?) ikke har empati?

Det er vel heller de enkelte personene det gjelder,ikke metodene de bruker?
GjenopprettetMedlem
jeg mener at når man bruker dise meodene så er det ekstra viktig å være bevisst på egoet. Empatimeditasjon er viktig som en del av veien. Ellers kan man bli en ganske hard og perfekt person, tror jeg...
GjenopprettetMedlem
Går det virkelig an å være en åndelig person uten å være varmhjertet og empatisk? Trodde det følgte hånd i hånd jeg...?
Får ikke det helt å stemme!

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Går det virkelig an å være en åndelig person uten å være varmhjertet og empatisk? Trodde det følgte hånd i hånd jeg...?
Får ikke det helt å stemme! 
I utgangspunktet er vi ALLE åndelige personer. For vi har alle ånden i oss. For vi er i ett med ånden og med alt. Så ja, man kan være åndelig selv uten å være varmhjertet og empatisk, slik jeg ser det.
Livet er en erfaringsvei. Det er opp til hver enkelt om de vil være varmhjertede og empatiske. Det er opp til hver enkel å jobbe med seg selv gjennom hjertet.
For alt må læres på nytt...eller oppleves på nytt er kanskje riktigere å si! Det gjelder også empatien. Medfølelsen. Kjærligheten. Vi har alle verktøyene...vi må bare huske hvordan vi bruker dem. For bruksanvisningen ligger i oss. Visdommen.
Dette er min erfaring!

GjenopprettetMedlem
Ja, alle er vi en sjel med kropp, selv om alle ikke er av den oppfattning. Noen fornekter det gjennom hele livet.
Om åndelige personer mente jeg; De som virkelig har kontakt med sin kilde, er kjærlighetsfulle, og har en iboende empati.
De ser alle som en enhet, og behandler sine medmennesker deretter...
( Jeg er ikke helt der ennå, fortsatt under oppbygging, men empatien har alltid vært der...)