Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Her om dagen hadde jeg en samtale med en ung jente som var atheist..men etter en stund så måtte jeg spørre hvordan hun kunne være atheist, når hele sinnet hennes fungerte etter kristne prinsipper...
Hele hennes sinn fungerte etter ett  svart- hvit, god- ond- fordømmelse- kredit, skyldig og ikke skyldig...system..der den " frie viljen" til å skape seg selv var i sentrum.

Kristendommen lærte bort mer enn en historie..noe som jeg oppfatter som den store forskjellen mellom naturfolk, og " moderne mennesket"
Som farger hvordan man lever og fungerer på alle nivå...

Hun snakket om sin barndom..og i hennes virkelighet hadde hun " fri vilje" ...jeg spurte..hvor har du lært om denne frie viljen?..dette store egenansvar til å skape deg selv som god eller ond..i steden for å fordømme dine foreldre.....disse ytterpunktene, som du skal stå til ansvar for med dine livsvalg helt fra barndommen av, eller noen andre skal ha anvaret for..for hvem når du er atheist..?

En helt umulig konversasjon..fordi det er som ett edderkopp nett gjennom hele sinnet, som opplever verden...og er ute av stand til å forstå en virkelighet som ikke er svart hvit.

jeg ble gjentatt spurt om hun skulle fordømme eller rose sine foreldre...ingen av delene sa jeg..hun var ute av stand til å forstå at verken hun eller de hadde skapt seg selv alene ut i fra sin frie gudsgitte vilje...noen måtte dømmes eller roses isolert sett..

Når man har ett slikt sinn..så er man allerede farget..og man finner lett de slemme å de gode i hverdagen..man dømmer og man roser..ting er godt og det er ondt..og man velger flittig..
I en natur som er en million grader av gråtoner, ser man det sorte og det hvite..ett navigasjons system...jeg ser at det fungerer på praktiske vis også..så alt har vel sin årsak..

Men ikke så lett for natur folk uten dette navigasjons sinn systemet, å fungere i det moderne samfunn som består av så mange gode å mindre gode valg, som er helt betydningsløst for en.

Jeg vokste opp med å leve i stor grad av naturen, fisk fra havet, bær fra skogen, potet fra hagen etc, man spiste for å leve..
I dag..spiser jeg svært enkelt fortsatt, jeg spiser for å leve...ofte det samme med lite variasjon..for det moderne mennesket er dette horibelt og kjedelig..jeg blir fortalt at jeg må nyte livet..prøve nye ting..Forstår fortsatt ikke hvorfor jeg må det...

I tillegg må jeg søke lykken..haha..ett moderne fenomen..etter at alle begynte å søke lykken så ble de sannelig miserable..
Jeg bør også kjøpe masse klær å være veldig opptatt av en endrende mote hvor hver sesong basert på kapitalisme..tja har kjøpt en del..men bruker de ikke mye...resten kjøper jeg det samme om og om igjen...er jo så lettvint..men det moderne mennesket tenker det er ett tegn på lav livsglede..som er underlig siden jeg ikke har behov for å jakte på noen lykke...: )

Så er det alle samtalene, og sosialiseringen..om alle de gode og onde tingene i livet..

Det moderne samfunnet har selvfølgelig skapt mye komfort..men til hvilken pris..naturfolk kunne aldri skapt en datamaskin..men kanskje vi enda har en rolle..?..
Eller vil naturfolk dø ut når sinnet ikke er tilpasset et moderne samfunn?

For meg handler det lite om rett eller feil religion, religioner var ett verktøy som kom med det moderne samfunn og kaptialismen til nordnorge..
For meg handler det om natur mennesket som levde uten tid, uten ett svart hvit sinn som navigerte på høygir..og dette naturmennesket forsvinner ettersom sinnene blir formet..
Rett og slett en eksistens som er i form, eller er fri..er det rom for begge deler...
AdsBot [Google]
Interessante tanker ancelica..
Men naturfolk må også underordne seg et system, hvis de skal kunne fungere i sitt samfunn. Hvis alle hadde fulgt sine frie vilje, uten hensyn til gruppen, ville de ikke kunne overleve. Fordømmelsen kommer gjerne fordi noen truer livseksistensen.

Ellers er jeg enig i at mange religioner utnytter sin maktposisjon til å tvinge folk til å adlyde. Jeg tror også på den frie ånd. Mennesket skal kunne være fritt, så lenge det ikke skader andre. Og da tenker jeg ikke på å bli skadet på sitt ego.
GjenopprettetMedlem
Før i tia så var samfunnet bygd opp på at man trengte hverandre..folk måtte hjelpe hverandre, både ved husbygging, og ved livets problemer.
Folk utviklet vennskap bygd på en slik respekt av behov...I dag betaler alle fremmede for tjenester, folk er ensomme..naboer fremmede for hverandre..depresjon er epidemisk i befolkningen..

Jeg vokste opp i min bestefars hus, som han bygde selv..og ser på husene i dag, som er mye svakere bygd..som alt annet trenger det konstant arbeid for å vedlikeholdes..i tillegg bytter folk hus hele tia..stuer er som utstillingsrom sentrert rundt en tv, og folk sitter passive ved siden av hverandre uten å se hverandre...masse tv spill skapt for å gi en falsk følelse av å ha oppnådd noe..mens i virkeligheten oppnåddes ingenting..

Jeg har en vaskemaskin fra hans tid..den fungerer ennå..laget til å vare i generasjoner...mens dagens produkter er laget til å bli byttet ut innen kort tid..vaskemaskiner 5- 10 år, laptopper 2,5 år, etc..det blir mange vaskemaskiner i en livstid..og mange arbeidstimer for å betale for de..
Barn blir oppdratt av pedagoger i barnehager..ei veninne av med som jobber med det, fortalte hvordan barna kaller de ansatte for mamma og pappa..

Politikere som går ut å sir at kvinner i 30 åra er egoistiske hvis de ikke får barn med tanke på den samfunsøkonomiske veksten av fremtidige arbeidere...synes det er skremmende..

Husker når det til og med kom en lov om at man kunne fiske til seg selv, i begrenset omfang, men ikke gi til naboen..man blir sakte men sikkert nektet å ta av det naturen gir gratis..og til og med å hjelpe hverandre skal begrenses å beskattes...
Før i tia bygde man hus oftest en gang, og skaffe mat tok ikke så mange timer av uken..
For meg er det ufattelig at noen mener de eier fisken i elva..eller bærene i naturen..
En gang i tia i nord gikk folk opp områdene og sa..dette er mitt, og dette er ditt....og sånn var det...og arvingene tok over..andre aksepterer...

Hvor er alle de ville kuene, sauene grisene?..Noen eier dem alle..å resten må betale..hvorfor..fordi de mater dem?..Naturen matet dem gratis..
Jeg synes det er skremmende hvor akseptert det er...

Det har ikke blitt færre hus av dette systemet,..vi har hatt svart hav uttrykket i 15 år av rovfiske der enorme mengder småfisk ble dumpet, ..nå hører jeg at kysttorsken er utryddningstruet...livsgrunnlaget blir rasert av mangel på respekt og grådighet...

Er det moderne samfunnet så bra?..Menneskets sinn..kontrolert for å skape, mennesker føler seg fanget og begrenset å søker etter friheten naturen ga..
Depresjoner øker, selvmords statistikken er uhyggelig, og gjemt under teppet at den største dødsårsaken blant menn under 40 år er selvmord.
Hvordan kan slikt ignoreres...
Det er lett å kalles personlig når det er ett enkelt individ..men det handler om 1 million mennesker globalt hvert år..og økende..
mange millioner av mennesker mental syke globalt?..

I den økonomiske veksten de siste 10 årene..har fattigdom økt..5 millioner mennesker hjemløse i europa..33 millioner under fattigdoms grensen i usa...100 millioner barn uten foreldre i verden..
Det moderne samfunn...er det verdt det...

leste denne artikkelen..om noen kristnes syn på naturfolk i nord..og det var veldig forklarende for galskapen som utviklet seg der alt samisk var ikke bare ille med rett og slett av djevelen..
http://www.vl.no/meninger/troetikkeksis ... vice=print

Hvorfor var det det?..Kanskje fordi naturfolk ser og vet ting uten å måtte bli utdannet..kanskje naturen også ga det gratis..

For min del ser jeg at det moderne sinn er nyttig for å nagivere i ett moderne samfunn, der mange valg må tas..men for min del er jeg ikke i stand til å tenke slik..
Man må hele tiden velge mellom skapte valg, skapte variasjoner av produkter som noen mener at vi trenger...

Det moderne samfunn er forvirrende for meg...jeg tror at natursamfunnet og det naturlige mennesket holder på å forvinne...å jeg vet ikke om det som blir skapt her er bra....
GjenopprettetMedlem
Jeg tenker at det ikke finnes et moderne menneske eller samfunn
det er for meg en kunstig fasade med sine spesial effekter for å virke ekte.
Litt som kulissene i de ti bud,med Charlton Heston.
Under huden er vi alle naturmennesker,enten vi liker naturen eller ei.
Nok er disse moderne kulissene tenkt som et slags vern mot naturens ukontrollerbarhet-
Men de fungerer ikke,løvetannen skyter fram selv over asfalt belagt jord for å si : hahahahaha,dere lurer ikke meg!
Og hva er det vi har prøvd å lure vekk? Skjønnheten,det enkle velværet,friheten til å utfolde seg i solen.
Hvorfor skal vi være så lure hele tiden? Hva  eller hvem er det vi forsøker å lure ?
Se så lurt alt blir når vi, de lureste av alle dyr,tilrettelegger og redigerer  landskapet.? Hæ?
Ja,jeg kan fornemme dette lure,mens jeg skriver,skriv noe lurt,hører jeg stemmer sier,men jeg trosser deres audielle makt og sier det som hjertet
heller frembyr i sin enkle prakt.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Alikevel påvirker det oss alle hver eneste dag på mange nivåer..alt i fra oss selv, selvbildet, ego, verdisystem til hvordan vi ser på å behandler våre medmennesker, barn og eldre..Det påvirker alle mellom menneskelige forhold..og hvordan vi lever livet vårt.
For mange koster det..det koster liv..deres eget..andres..det koster naturen som vi raserer i tillegg..har vi rett til dette?...Jeg synes ikke det. Jeg kan skrive ned en hel mengde med direkte konsekvenser på alle nivåer..fra hvordan vi ser oss selv og andre og agerer på det..

Har jeg rett til å tenke så lenge jeg har det bra så er alt bra...når mine handlinger i samfunnet og naturen, indirekte eller direkte styrker noe som er destruktivt..og når det naturlige levesett som mange i dag aldri har opplevd er direkte forhindret av samfunnet...
Jeg synes ikke det..
Kvinner..skjønnheten kommer innenfra, men de trenger tonnevis av sminke og produkter for å se bra ut?...å så danner mennesker seg en ny oppfatning av hva som ser bra ut. Hvor mange kvinner i dag har ikke ett positivt selvbilde?...skremmende..

Det finnes vel ikke noe barn født som har noen tanke om de er bra nok eller ei, før noen forteller de det..
Når lot vi oss lure så grovt....

171 millioner med diabetes, forventes å økes til ca 366 millioner innen 2030...en skapt sykdom av ett moderne samfunn..En industri som har brukt millioner på forskning på akkurat hva som får mennesker til å kjøpe mer...instinktivt vil vi trekke til mat med store mengder karbohydrater eller fett..
Samtidig some enorme mengder mat og fisk har blitt regelrett dumpet som søppel..mens vi raserer naturen..jeg synes ikke det er greit.

Spesielt ikke når man blir direkte forhindret å leve av og i naturen, slik som en gang naturfolk og sjamaner gjorde.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror man må begynne med å se på seg selv, fokus på en eller annen gud der ute som ser ned på oss, som vi må innordne oss, er en flukt bort fra oss selv.
Det er en flukt bort fra at man er 100 % ansvarlig for de handlinger man gjør i sin egen virkelighet.

En av de tingene som jeg synes er viktig å se på i forholdet mellom mennesker, er mekanismer som handler om hvordan man bedømmer andre sin virkelighet. Det er ikke bare innenfor religioner man finner de som opphøyer seg selv og tror at de vet alt om hva som er den sanne virkelighet, det er vel noe vi alle bedriver. Vi vurderer og bedømmer andre mennesker ut fra vår egen definerte virkelighet.

Eksempelvis så har jeg ved å skrive dette innlegget her, utsatt meg for ”ditt blikk”, og har ingen kontroll på hvordan jeg blir mottatt, jeg er sånn sett litt hjelpeløs. Framkaller din bedømmelse skam eller stolthet? Jeg tror det er mye slik vi innordner oss hverandre i et samfunn, denne redselen for disse sterke kreftene holder oss på plass. Det er så ubehagelig at man kanskje unngår å bruke den friheten man har. Derfor er det ingen frihet, det blir som å leve i et fengsel med åpne dører, uten å vite det, et helt liv.

Et sånt ”blikk” er nok, og det gjør noe med deg. Tenk på barn som blir møtt med skam på sine handlinger, hva det gjør med deres selvbilde.

Jeg tror derfor at bevissthet om slike enkle mekanismer kan gjøre et hav av forskjell på måten vi handler på, og om hvordan man anerkjenner den guddommelige "naturen" i hverandre, selv om vi ikke deler den samme virkeligheten.
GjenopprettetMedlem
men trenger det å være slik..det er mitt spørsmål..er det naturlig eller tillært når ingen barn har slike forestillinger om seg selv og andre...
Så tenker jeg på tegnefilmer for barn..hva ser man..en virkelighet som er oppdelt i de gode mot de onde..overalt..helten..den gode..mot den onde..vakker og stygg etc..
Spill...tegneserier...overalt har man dette kontrast konseptet...i tillegg får de det i mange religioner, i historie, og i hverdagslivet..der noen er slemme og noen er gode..hmmm hva er det vi lærer barna?..en bedømmende svart hvit virkelighet..

Når man ser på ulike samfun i verden og hvordan det skaper forskjellige mentaliteter i menneskene som lever i det..burde man kanskje stille det spørsmålet..

Jeg kjenner mennesker fra mange religions/tradisjons bakgrunner selv..og jeg tror alle har noe konstruktivt å komme med,fordi man er ikke først å fremst en idee, men ett liv...men jeg stiller spørsmålstegn ved hva vi skaper i vår verden på mange nivåer..

Jeg prøver selv å forstå hva det er som skjer i ett større bilde..derfor er jeg ute etter andres synspunkter. Jeg har aldri trodd på en sannhet eller ett svar..til det er virkeligheten for sammensatt og fungerer på flere nivåer enn det menneskelige perspektiv.
Jeg tenker som oftest, hvor mange svar og sannheter vil man ha..siden livet har så mange perspektiver.

Ett interesant paradox igjen som du kommer med..den kristne gud ga fri vilje, så søker man til gud for å slippe ansvar..er ofte slike paradoxer some går igjen.

Og ja..man ser muslimer, kristne, sjamaner, buddhister ateister etc..mange dømmer andre som feil og sin egen virkelighet som rett.. kanskje alle har rett i at ingen av oss har rett : )
Alle vil at andre skal tro det de tror, å være like, samtidig som vi ønsker å se oss selv som unike..hvor kom det i fra at vi alltid setter oss selv i en så opphøyet spesielt fortjent posisjon?..Naturlig..eller skapt ide?..

Når man studerer saker med feral children, barn vokst opp i isolasjon etc..uten menneskelig læring..så kan man se hvordan mennesket kan utvikles i alle retninger..

Dog på en plass med 80 milliarder + skapninger, kan jeg ikke se at en har mer rett til ett verdig mulig liv enn noen andre..naturen klarer seg fint uten oss, men vi klarer oss ikke uten den.
GjenopprettetMedlem
    Jeg tenker at vi lever i dette samfunnet, i denne tidsalderen som mennesker .
    Tankene dine kan jeg kjenne meg igjen i, men vi lever her og nå, og må gjøre det beste ut av den levemåten vi er midt oppi.
    Du velger å lever i pakt med naturen. Det er flott. Du vil med ditt levesett, inspirere andre til å gjøre det samme- sånn tenker jeg.
    Jeg og min familie lever også så naturlig som mulig, jeg merker hvordan dette påvirker min mor og andre i familien til å tenke anderledes mht miljø
    verdier, materialisme osv. Jeg vet ikke hva som er bra og dårlig, men vi gjør det beste vi kan,hver for oss.
    Ja, vi blir påvirket fra forskjellige hold hele tiden. Men det har mennesket alltid blitt på forskjellige måter.
    Da er det spesielt viktig med sånne som deg, ancelica , som vil leve naturlig - og fortsette med det.

Det som er intressant er at det finnes naturfolk i Amazonas f.eks , stammer som er meget voldelige og krigerske. De lever isolert fra det moderne
    samfunnet. Naturens lov gjelder -og det er ikke alltid den er så barmhjertig.I den sterkeste overlever, stil.

Så kan du finne naturfolk på andre siden av jorden, som i Asia , som lever i harmoni - uten konflikter.
    Hvorfor utvikler de seg så forskjellig? Hva gjør at et naturlig folk på ene siden av jorda lever i harmoni , og på den andre siden kan folk med
    samme forutsetninger leve i disharmoni?

Jeg tror ikke vi skal være så redd for det "moderne" , men se på mulighetene og gjøre det beste vi kan.
    Vi får ihvertfall testet våre verdier grundig, og må ta noen valg i forhold til hvordan vi velger å leve.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes du er inne på noe viktig, men som Malaika skriver er det lett å romantisere "naturmennesker". De er vel som oss - med litt annet tilbehør?
Men vi er vel naturmennesker alle sammen? Vi er skapt av naturen og vil dø i den... 

Jeg er svært enig med Teles innlegg. Kulisser, ja. Jeg bruker ofte ordet innpakning. Innpakningen er ofte glorete, blinkende og massiv.
Det er lett å si at framtiden ser svart ut - for til syvende og sist tar det vel slutt for oss alle. Men om vi alle holder på tanken om dommedag er det vel ingen vits å kompostere, resirkulere, leve nøkternt og ta vare på alt som lever rundt oss?
Jeg tror at den største utfordringen for å snu mange utfordringer vi har i dag, er å se lyst på fremtiden. Vi har mye å ta vare på og å rydde opp i. Skal verden gjøre dette godt, må vi gjøre det med begeistring.  :biggrin:

Fagerhjul

"Man er helt for religion, helt til man besøker et virkelig religiøst land. Da blir man helt for kloakkledninger, maskineri og minstelønn."
Aldous Huxley
GjenopprettetMedlem
Hvis man har proffesjon som lege, begravelses agent, politi, kunstner etc..så er det ikke bare en ytre handling, men ett perspektiv som former sinnet..hvordan man erfarer seg selv,andre og livet.
Når man lever i og med naturen, og med en kultur for å hjelpe hverandre, former dette ett sinnelag...når man bor i by å får maten på rema og tjenester betalt av fremmede etc ett annet sinnelag formes.
Jeg har opplevd begge deler.

En tibetansk buddist har ikke samme sinn som en kristen...den første tenker ikke i svart hvit godt ondt, fordømmelse ros, isolert individ..som den siste ofte gjør..dette skaper forskjeller i sinnet og påvirker alle måter man lever på, hvilke verdier man søker, i seg selv og andre, etc..

Kystmennesker avhengige av import former ett annet sinnelag, en folk som driver med export og det de lever av er det de skaper..etc

Både geografi, behov, makt religion etc former sinnet.

Så det handler ikke bare om ytre tilbehør..eller en ytre kulisse..når ett sinnelag ikke er formet til å fungere i det moderne samfunnet, så er det veldig tydelig...det handler ikke så mye om romantisering av den ene ovenfor det andre eller om dommedags syn....men at det naturlige mennesket slik det blir formet av å leve i og av naturen holder på å forvinne fordi det har ingen mulighet til å eksistere slik som før.
Det er gode ting i alle...som jeg sa ser det er veldig praktiskt med ett moderne navigasjonsystem...men det gamle har også verdier for mennesket som forvinner.

Ett hvert tall og fakta jeg har skrevet er fra verden i dag..hvis det høres ut som dommedag så burde man kanskje være bekymret..selv tenker jeg ikke så mye på dommedag..men tilstanden i dag hva som er årsaken og hva som kan være løsninger.

Utrulig interesant akkurat det med hvorfor utvikler ett folk seg ulikt ett annet...jeg har ikke sjekket mye om disse krigerske stammene..men det vil jeg gjerne..hvis du har ett navn?..
Mange folkeslag utvikler seg forskjellig..og det er nettop disse forskjellene som jeg anser som skapt og foranderlig. Alt har en årsak, så det er interesant å se de.

Selv opplevde jeg som sagt hva den ekstreme formen for kristendom gjorde i nordnorge, å det var ikke vakkert..men når jeg leste hva de første misjonærer hadde å si om samene, ble det mer forståelig..og det ble skapt ut av tvang og frykt..og det skapte en indre splid.
Er forunderlig å tenke på..at i skolen lærte vi kristendom, buddisme, islam,mytologi etc...men ikke samisk eller nordnorske tro og tradisjoner..det skulle ikke eksistere..

Menneske verdi i mange kulturer og land er svært forskjellig..hva som er ære er tolket og handlet på svært forskjellig..hva man søker i en partner, hva man forventer av sine barn..etc..det er disse forskjellene jeg er interesert i, fordi noen av de, er destruktive for mennesket.
GjenopprettetMedlem
Tror ikke jeg har skrevet at framtiden ser svart ut...brukte utrykket svart hav..som betyr mangel på fisk..ett utrykk som har vært brukt i 15 år +for å beskrive tilstanden av rovfiske og manglende fisk for å opprettholde næringa.
Utover det er det ikke min mening framtidsprognosene på diabetes, depresjon problematikken..men analysert av world health organisation..Noe som jeg virkelig synes er vanskelig å ignorere.
GjenopprettetMedlem
Jeg tenkte på Waodani stammen i Ecuador jungelen.Veldig hevnlystne.
Det var fra et program jeg så på Discovery en gang for lenge siden. Den stammen i Asia, husker jeg ikke. Tror det var på en øy.
Med kvinnelige sjamaner. Aldri noe vold.
GjenopprettetMedlem
Takk for navnet: ) veldig spennende..også interesant dette med kvinneroller i samfun...også i samfun med overvekt av kvinner hvordan de utvikler seg i forhold til samfun med overvekt av men.. og forskjellige utviklinger der også.

Spørsmålet er hele tiden skal man leve i totalt fred og er det mulig...krigs konseptet ligger så dypt i mennesket...

Når noen klarer dette er det jo en mulighet, men da til hvilken pris..det menneskelige perspektiv er sannelig ikke lett løst..
GjenopprettetMedlem
Interesant...når de ser på årsaker til hvordan brutaliteten startet i denne stammen...som oftest handler det om oss og dem mentaliteten vi alle har...jeg oss er venner, du dere er de andre...som vi ikke bryr oss så mye om...:)

Some of the Huaorani trace the beginning of the killing to the breakdown of clan relationships around ten generations prior to this time. Prior to this period large gatherings frequently brought distant clans together from time to time to celebrate and arrange marriages, among other activities. These were organized by informal tribal leaders (although the Huaorani have no chiefs or formal leadership in general). When these gatherings became less common clans became estranged and offended with one another and conflicts began to escalate until the Huaorani became one of the most violent cultures ever documented

http://en.wikipedia.org/wiki/Huaorani

Veien til fred er i en hver persons sinn..så lenge vi tenker i oss og dem perspektiv..så kriger vi..på ett eller annet nivå..enten mot andres meninger, tro, ønsker vilje, ektemannen kona, søsken naboen, eller nabolandet...eller mot oss selv.

Ser ofte denne effekten av de som kommer i en gruppe, søker å være enig, for å bevare en følelse av harmoni, og de som er uenige skaper en disharmoni..som mange er sensitiv til.
Vi knytter verdi og ego til rett og feil, oss og dem..harmoni, disharmoni..men dette fungerer på så mange nivåer..
Det er til tider flyktig hvem vi føler er våre nærmeste eller fiender/ fremmede..

Er det en nødvendighet...eller er det en unødvendig mekanisme i mennesket...personlig syns jeg så langt at det er unødvendig irrasjonelt og endrer ens oppførsel, og skaper ett syn på mennesker som er feilaktig, da de ikke er en dimensjonelle eller en reaksjon eller en mening..

Så det kan begrenses..men til slutt så lever vi i en subjektiv verden..der man velger sine ovenfor andres..som også gir beskyttelse å mulighet for liv hvis man kommer i en slik valg situasjon..klarer ikke løse den problemstillingen der enn at det må noen voldsomme endringer til i mitt sinn for at jeg skulle kunne endre dette i mitt liv...