Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Under ledelsen av Richard Davidson har the "Laboratory for Affective Neuroscience" fra University of Wisconsin kommet frem til resultater som pÄviser en sammenheng mellom meditasjon og positive emosjoner.
Davidson har spesialisert seg pÄ undersÞkelsen av tibetanske buddister. Stjerneeksempelet er munken Matthieu Ricard fra Shechen-klosteret i Katmandu. Mens Ricard og andre tibetanske munker mediterte pÄ ubegrenset kjÊrlighet og medfÞlelse, var hjernebÞlgene deres opptil 30 ganger sterkere enn ved kontrollpersoner. Det er de hÞyfrekvente gamma-bÞlgene som viste slike dramatiske utfall ved EEC.
Davidson reagerte spesielt pÄ at den mest markante Þkningen skjedde i venstre prefrontale cortex - nettopp der han lokaliserer "positive emosjoner" som kjÊrlighet og medfÞlelse. Han konkluderer med at medfÞlelse kan trenes opp ved Þvelse.

Han er klar over at resultatene hans ikke mÄ tolkes pÄ en overilt mÄte siden komplekse fÞlelser som kjÊrlighet og medfÞlelse involverer mange regioner i hjernen.
IfĂžlge hans egne ord fra "Cambridge Handbook of Consciousness" finnes det rundt 1000 publikasjoner
omkring empiriske studier rundt meditasjon siden 1950-tallet. Oversikt og klare resultater vanskeliggjÞres ogsÄ pÄ grunn av definisjonsspÞrsmÄl. Hvilke teknikker regnes som meditasjon, hvilke ikke? Under Zen-meditasjon er det pÄviselig lavfrekvente theta-bÞlger som Þker, mens tibetanske munker fÄr altsÄ hÞyere utslag av gamma-bÞlgene som vanligvis settes i sammenheng med logisk tenkning...
Men nÄ foreligger det i alle fall et Þkende antall enkeltresultater som grunnlag for videre mÄlrettet forskning.

Kilde: Ulrich Schnabel, GEOWISSEN Nr.38
www.geo.de
GjenopprettetMedlem
Veldig intressant .

Der har du speilet igjen  :o

Vi som mediterer jevnlig vet jo at vi blir roligere, mer fokusert
kommer i mer kontakt med deg selv ( det Ändelige)
Blir mer glad i oss selv pÄ en mÄte
ser vÄr egen verdi

Flott at det blir mer forskning gjort - for Ă„ prĂžve og overbevise skeptikerne... :razz:
GjenopprettetMedlem
Jeg skulle gjerne ha prĂžvd flere typer meditasjon
og sammenlignet med hva det fremmer i meg . FÄtt vite hvilke hjernebÞlger som jobber...

Fokusmeditasjon har vĂŠrt en fin mulighet til Ă„ stillne tankene mine
fÄ mer ro i sinnet , faktisk .

Andre meditasjoner jeg har prĂžvd...
men jeg bare er ute Ä flyr pÄ en reise med en gang jeg lukker Þynene...

roer jo ikke alltid sinnet det
  ;D
GjenopprettetMedlem
Hei
Jeg fant noe spennende lesing her

http://www.geocities.com/iona_m/Chaosop ... ience.html
(ref)
"A shaman is someone whose specialty is induction of a well state, someone who may help either through research or treatment to induce a state in someone else's brain that will produce health," according to psychiatrist Arnold Mandell.

"But the brain is an open, instrinsically unstable system, and its higher level order may be not just the wires and connection of a switchboard but all the turbulence and eddies of streams and waterfalls. And yet it has a statistical stability, an inertia. If it's perturbed enough, it gets more and more turbulent. It fractures, then organizes into a new regime. The brain is my cosmology. I sometimes think the rest of science is the brain's picture of itself."

Beste hilsen
Espen Pedersen
Anonymous
SITAT: " I sometimes think the rest of science is the brain's picture of itself ".

That brings us right to the heart of the matter, doesn't it?
Mirror images of the brain. Reflections and projections ( in the physical sense).

Takk for spennende lesing, Espen. Denne artikkelen er jo den reneste tour de force gjennom utviklingspsykologi, psykodynamisk terapi, analytisk psykologi, humanistisk psykologi, spiritualitet, kvantefysikk, kaosteori m.m. - og ikke minst blir Ramachandran utfÞrlig sitert. Selv om teksten til tider rett og slett lister opp navn og ideer uten Ä redegjÞre grundig hvordan alt henger ihop, sÄ er den en funngruve for navn det lÞnner seg Ä undersÞke nÊrmere. Og tross alt dreier det seg jo om en artikkel, ikke en bok!!

Forfatteren knytter ideen om den medfĂždte menneskelige lĂŠringsevnen, dermed evnen til positiv forandring og vekst, opp til speilnevronene: "Mirror neurons certainly bear on....our innate ability to adapt and change: resilience".

"Resilience" er nÞkkelbegrepet for den psykiske motstandsdyktigheten og kraften hun Þnsker Ä fremme gjennom CRP-teknikken: Consciousness Restructuring Process - en humanistisk og spirituell orientert klientsentrert terapi - som involverer REM faser, visstnok i vÄken tilstand, og hun sammenligner denne prossessen med meditasjonsteknikker som utvider bevisstheten.

Dermed er jo denne meditasjonstrÄden ogsÄ linket opp til vÄr felles anliggende, speilnevronene, og det hadde jeg egentlig hÄpet pÄ.. NÄ har det vist seg, takket vÊre Espens link.
Om jeg kan dele alle synspunkter med forfatteren er mindre viktig, og kan ved dette komplekse materialet ikke overprÞves spontant, men sammenhengen hun pÄpeker mellom speilnevronene og lÊringsevne taler for seg selv.
Denne sammenhengen blir presentert i form av en ren teoretisk konklusjon, det henvises ikke til studier - sÄ her gjenstÄr det Ä finne mer materiale pÄ eksperimentelt grunnlag.

Jeg lĂŠrte et nytt ord: Neurotheology: "..where new technologies which allow us to "tweak" the brain are beginning to show how our spirituality may be hardwired"
(= nevrologisk lokaliserbar)

SÄ vil jeg avslutte med et sitat fra det hun sier om kaosteori, en teori jeg har vÊrt fascinert av siden jeg sÄ det fÞrste fraktale bildet av et Mandelbrot-tre:

" Chaos Theory shows us that forms, including our forms, emerge, dissolve and reform through the creative process known as autopoietic self-organization ".

Hvordan dette lar seg integrere med resten? PrĂžv linken og les.
Jeg kommenterer gjerne mer en annen gang.

Hilsen Masha
Anonymous
"Masha":

Under Zen-meditasjon er det pÄviselig lavfrekvente theta-bÞlger som Þker, mens tibetanske munker fÄr altsÄ hÞyere utslag av gamma-bÞlgene som vanligvis settes i sammenheng med logisk tenkning...
Men nÄ foreligger det i alle fall et Þkende antall enkeltresultater som grunnlag for videre mÄlrettet forskning.

Kilde: Ulrich Schnabel, GEOWISSEN Nr.38
www.geo.de

Davidson lokaliserer positive emosjoner som kjĂŠrlighet og medfĂžlelse i venstre prefrontale kortex.
NĂ„ har jeg funnet en annen studie som lokaliserer sentrumet for positive fĂžlelser i hjernens venstre hemisfĂŠre - og dette er overraskende fordi venstresiden assosieres med kognitive funksjoner, logisk tenkning osv.
I dagligtalen snakkes det jo mer om "aktiviseringen" av hjernens angivelig forsĂžmte
hÞyre hemisfÊre for Ä fÄ kontakt med fÞlelseslivet - men det er i beste fall halve sannheten, fordi det viser seg at den er mest involvert i de negative fÞlelsene!

Fra  "Society for Neuroscience: Bliss and the Brain"

The studies suggest that normally the left side plays a role in happy feelings, while the right side aids negative feelings.
       Research in healthy individuals backs this theory and provides evidence that the prefrontal cortex is key (see illustration below). For example, measures of brain activity indicate that pleasant film clips, pleasant tastes and cash incentives increase left-side brain activity near the forehead. Unpleasant film clips, unpleasant tastes and a threat of cash loss raise right-side brain activity near the forehead.
       Furthermore, studies suggest that certain people's ability to see life through rose-colored glasses links to a heightened left-sided brain function. A scrutiny of brain activity indicates that individuals with natural positive dispositions have trumped up activity in the left prefrontal cortex compared with their more negative counterparts.
       Infants even show this difference. For example, babies who tend to cry when separated from their mothers also tend to have lower left and higher right-sided prefrontal activity compared with non-wailers.        Evidence suggests that the left-siders may better handle stressful events on a biological level.

http://web.sfn.org/index.cfm?pagename=b ... ndTheBrain

Lykke er en logisk fĂžlelse!
Overbevisende konkslusjon, eller?
I hvert fall kan orden i tankene bidra til Ă„ skape fred og harmoni.

Frykt altsÄ ikke dine tankeevner, og ikke la andre fortelle deg at tankevirksomhet i seg selv er ugavnlig for din sjelelige utvikling!

(NĂ„ har jeg sjekket at linken stemmer!)
Anonymous
Takk igjen, Masha! men har du ikke byttet venstre og hÞyre hjernehalvdel i fÞrste linje?  :wub:
Ikke det at det gjÞr sÄ mye for meg, jeg har alltid problemer med forskjell pÄ hÞyre og venstre. Jeg tror det er slik at bare mennesker (og noen fugler) er asymetriske som det er den ene siden av kroppen som vektlegges (at vi bruker mest hÞyre eller venstre side nÄr vi skriver eller bruker verktÞy) Noen mennesker er sterkt asymetriske enten pÄ hÞyre eller venstre side, mens andre er litt mer midt pÄ skalaen og kan  bytte pÄ Ä bruke hÞyre og venstre. Jeg er venstrehendt, men som barn ble jeg tvunget til Ä skrive med hÞyre en periode (for det er liksom normalt) det gikk helt fint, men nÄr ingen passet pÄ at jeg gjorde det, begynte jeg Ä skrive med venstre igjen. NÄ bruker vi jo mest begge hender pÄ data, lurer pÄ om det har noe Ä si? Jeg gidder ikke sjekke om det jeg skriver er "riktig".
Anonymous
Hei igjen siv - denne gangen har jeg ikke forvekslet ord eller bokstaver eller hjernehalvdeler i fĂžrste linje...
                  Takk at du fÞlger med!

Det forunderlige og oppsiktsvekkende med slike studier er jo at vi antageligvis mÄ revidere vÄre tradisjonelle oppfatningene av arbeidsfordelingen mellom hÞyre og venstre hjernehalvdel. Og samarbeidet mellom de to hemisfÊrene gjennom f.eks. corpus callosum er ogsÄ et emne der vitenskapen befinner seg pÄ et noksÄ elementÊrt stadium.
Det finnes mange hvite omrÄder pÄ kartet.

"The Secret Life of the Brain" tar deg med pÄ en 3D tur innen hjernens anatomi, og hvis du klikker pÄ "History of the Brain" for du en oversikt over viktige milepel innen nevrologien.
http://www.pbs.org/wnet/brain/3d/index.html

Det du skriver om hÞyre og venstre hÄnd er og spennende. Kanskje det er et av de grunnene vi blir sÄ glad i computeren at vi fÄr anledning til Ä bruke begge hendene parallelt mens vi skriver? Det er sikkert stimulerende pÄ flere omrÄder...

Jeg fÞrer pennen med hÞyre hÄnd, men i det daglige bruker jeg venstre hÄnd ved en del "grep", slik at jeg er blitt spurt om jeg er venstrehendt. Er nok litt ambi-dextrous, i.e. bruker begge hender. I den senere tid har jeg begynt Ä gjÞre det bevisst, for det fÞles godt.

GjenopprettetMedlem
Spennede med venstre, hÞyre hÄnds temaet.
Meditasjon er vel Ă„ stimulere samspillet imellom disse to halvdelene.
Slik at man blir mer hel, og igjen Þker empati, forstÄelse osv..
Men tilbake til hÞyre og venstre hÄnd.
Det er vel blitt hevdet at venstrehendte er mer "begavet"
At en rekke venstrehendte, eller ventrefĂžttede? finnes i stĂžrre omfang blandt dem som blir genierklĂŠrt innenfor kunst,
tekniske ballidretter og andre kreative omrÄder.
Eller er dette bare en myte?
Hvis dette stemme, at myten om venstrehendtes fordel er sann.?
Hvordan er det da med det spirituelle.?
Finnes det hĂžyere andel venstrehendte blandt sjamaner, guruer osv...
Bare lurer, bÄde som en kuriositet, og som en innsikt i hvordan vi er skrudd sammen.
(er selv middelmÄdig hÞyrehendt, men har en datter som er gudbenÄdet med sin tegnende venstrehÄnd som skal bli rik og berÞmt, og dermed sikre meg en dekadent alderdom)  ::)
PS: sÄ tidligere i trÄden at noen anbefalte Holosync. StÞtter meg til den!!

Varme tanker
Anonymous
NÄ blir det ikke bare svorsk det blir svongelsk, da jeg ikke har orden pÄ norsk.
Dere mÄ gjerne fortelle de norske orden, som jeg skriver pÄ engelsk eller svensk og som er kursive.

Det er stor forskjellen mellom mitt liv, nÀr jeg mediterer eller ikke... jeg kan stanse opp og tenke, at jeg ikke föler meg bra i sinnet og funderer pÄ hva jeg gjort... Da husker jeg va jeg ikke har gjort; jeg har ikke meditert!
Jeg har prövd mange slags meditasjoner – bĂ„de passive og aktive. Jeg trenger begge...
Vill noen pröve aktive meditasjoner, kan jeg anbefale Osho’s meditasjonsCD:er
http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Medit ... ge=English
Klikk pÄ Active Meditations. Jeg benyttet Dynamic, Kundalini, (+ litt No dimensions og Nadabrahma)

HJERNEN... Jeg er meget interessert av hjernehalvdelene og jeg har vaert dubbelhÀnt/double-handed, med en viss overslag til höyre, da min mor flyttede over pennen, nÀr jeg var i begynnelsen av mitt liv... vit ikke hvor gammel, men jeg var svaert tidlig i det kunstnerlige...  :P
Mange ting som jeg har lÀrt uten hjelp, gjör jeg pÄ en vÀnsterhÀnt/left-handed mÄte og noe jeg aldri lÀrt meg, er stickning/knitting... for de kan jeg antageligt ikke lÀre meg fra en högerhÀnt. Det er ogsÄ mange ting som jeg har gjort med begge hender, som skru med skrutrekker .

Under 90-tallet hade jeg en jobb, dÀr jeg mest brukede min venstre hjernehalvdel i termer av hjerneforskning og sÄ ble jeg till slutt utbrent. Jeg kunne ikke lese en hel setning, tenke abstrakt eller pÄ det hele tatt, konsentrere meg, men jeg kunne male... sÄ jeg malte... og utdannede meg siden mer, i det kunstnerlige og fikk jobb som lÀrere.
Jeg fikk ogsÄ en skade i venstre arm, sÄ at jeg ikke kan bruke den - ikke p.g.a. hjernskade, MEN jeg tror i de psykologiske/Ändelige faktorer i forhold til kroppen (hvis vi ikke vit sÄ mye om...) la min venstre side av og slutte fungere... i noen slags protest.

Den overbelastning for hjernen, som kom ved at arbeide med flere hundre elever hver uke, för jeg var helt frisk, fikk meg Ă„ bli ”syk” igjen. NĂ€r man sĂ„ gjorde en neurologisk-psykologisk utredning ifjor, fant man at jeg har svaert vanskelige skader i hjernen, som kanskje kan hele (?) heal, hvis jeg tar det meget rolig.
De deler av hjernen som er ur funksjon nu, er bildeminne (!) og arbeidsminne, men jeg har inge vanskeligheter med Ä lese og jeg har ogsÄ hatt lett at lÀre meg norsk det siste halvÄret (om jeg fÄr berömme meg selv :redface:  ;D).

SĂ„...

Jeg tror, som tradisjonellt, at vi er kreative og sensitive i den höyre hjernhalven, som styr den venstre delen av kroppen...  og sprÄklige og rationelle i den venstre halven, som styr venstre delen av kroppen.

Corpus callosum (kalles hjĂ€rnbalk pĂ„ svensk) og man har ju trodd at det er en forskjellen mellom kvinner og men – at kvinnen har en bedre forbindelse mellom hjernhalvene, men nĂ€r man forsket pĂ„ skader i hjernen, har det nu vist Ă„ kvinner reagerer like som men... og hvis forbindelsen skulle vare större, borde kvinner klare hjernskader bedre enn menn, men sĂ„ er det tydeligvis ikke...

[redigert p.g.a. lÀrdom om nye ord  ;) ]
Anonymous
I en artikel om speilneuroner, stÄr at speilneuronerna ikke fungerer som de ska, hos autistiske personer og at de derför, kan ha har vanskeligt at föle empati. Da fikk jeg en fundering om hur stress pÄvirker speilneuronene... ett symptom som kommer i sluttet av en utbrendthetsutvikling, er just EMPATITAP og en veninne leste i Joachim Bauers bok "Vi kÀnner ju likadant" at stress pÄiviriker negativt:

"Undersökningar visar att rÀdsla, anspÀnning och stress massivt reducerar speilneuronernas signalaktivitet".

Idagens samfunn, med sÄnn stress...  ::)
Empatitapet kommer för utmatting - hvor mange mennesker er i empatitapet?

Bare en refleksjon.
Anonymous
Interessant Ă„ lese Lie, interessante refleksjoner. Takk for at du deler av din egen historie.
Anonymous
Dine refleksjoner, Lie, fungerer som et speil for andre tanker, et erfaringsspeil som reflekterer lys inn i ukjent terreng.
GjenopprettetMedlem
Meditasjon - Empati,
interesting..

Ved meditasjon gÄr man "dypere", hjernen blir mer aktiv og det blir mer og mer "flyt" og samspill mellom hÞyre og venstre hjernehalvdel.
Da blir man mer "et" med alt, alt som finnes.
Samtidig har man til en viss grad med seg sine egne fĂžlelser.
Resultatet er en slags logikk i at det fĂžlger empati med meditasjon.

Og motsatt..
Jeg synes empati er den fineste vei inn i energiverdenen -og det beste motiv.
Anonymous
"Masha":

Dine refleksjoner, Lie, fungerer som et speil for andre tanker, et erfaringsspeil som reflekterer lys inn i ukjent terreng.

Og da funderer jeg pÄ hvordan...? Men nu er du nok "datamaskin-ledig"...

"Biernna":
Jeg synes empati er den fineste vei inn i energiverdenen -og det beste motiv

Yes!
Anonymous
Du funderer hvordan, Lie?

Jeg synes det er lÊrerikt hvordan du reflekterer Äpent rundt dine erfaringer.

Koblingen mellom stress, speilnevronene og empatitap virker noksÄ innlysende. jeg skal skaffe boken til Bauer.
Det er relevant Ä trekke inn autismen her, siden stress/pÄkjenninger under fÞdselen kan vÊre en utlÞsende faktor ved autisme.

Hvor mange mennesker lider under empatitap? I cannot make an educated guess here, men blant de som ikke lider under det, er nok en del av empatien manipulert og suget opp av sÄpeoperare, ukeblader og indre smÄdjevler.

NÄr jeg kjente at manglende innlevelse/engasjement snek seg inn, har jeg sÄlangt alltid sagt opp jobben eller redusert stillingen. Senest i Är. I yngre Är levde jeg heller uten bil enn med en full jobb som okkuperte for mye "plass". Da ble jeg sett pÄ som original av noen... Det har kanskje bevart meg fra utbrenthet eller lignende reaksjoner.
GjenopprettetMedlem
Nyere forskning om altruisme, spirituelle erfaringer og hjernen:

http://www.timesoftheinternet.com/30033.html
GjenopprettetMedlem
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=meditation-on-demand