Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg startet ett nytt tema for den vitenskapelig basisen. HÄper Ä komme her med Nye teorier, hypoteser og forskning innen dette spennende tema om vÄre speilnevroner.

Tror det er viktig Ä skille pÄ den vitenkapelige delen og pÄ den filosoferende, meditative og egeneerfaringer som bidrar her, for sÄ Ä samensette dette i system.

(ref.Vitenskapelig basis 2007) Vitenskap er en aktivitet som sÞker Ä beskrive og forklare fenomener med hypoteser som kan kritiseres, testes eller etterprÞves. Et utsagn kan dermed betegnes som vitenskapelig hvis det (i det minste i prinsippet) er mulig for andre forskere Ä tilbakevise det pÄ grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter.

Det som skiller et ikke-vitenskapelig fra et vitenskapelig utsagn er altsÄ ikke nÞdvendigvis at det er spekulativt eller at det er feilaktig. Mange vitenskapelige teorier begynte som «spekulasjoner» som man i samtiden i beste fall lo av og i verste fall brente opphavspersonen for. Feilaktighet eller sannhet brukes heller ikke som kriterium for vitenskapelighet, av den enkle grunn at mange «etablerte sannheter» i etterkant har vist seg Ä vÊre feil. «Sannhet» er et ideal vitenskapen streber mot, men aldri med sikkerhet kan vite Ä ha oppnÄdd

Eksempler pÄ ikke-vitenskapelige utsagn er derimot dogmer eller definisjoner. Dogmer er uvitenskapelige fordi deres holdbarhet av ulike grunner ikke Þnskes diskutert. Definisjoner er kjennetegnet ved Ä vÊre sanne ved overenskomst. At en sirkel er rund er f.eks. ikke Äpent for kritikk fordi det per definisjon er sant. Med dette er det ikke sagt at uvitenskapelige utsagn er uÞnskelige. Definisjoner er f.eks. viktig for vitenskapen for Ä avklare hva man snakker om. NÞyaktige definisjoner kan derfor vÊre forutsetningen for vitenskapelig aktivitet, selv om de selv ikke er vitenskapelige.

Jeg har den store gleden av Ä ha et stort nettverk av kollegaer og forskere ergo tillgang pÄ matriale. Har forespurt etter klare forklaringer pÄ speilnevroner og nevroner generellt og mer utdypning av
emnet. Jeg kommer Ă„ legge ut dette etterhvert. min lille kjennskap til dette er begrenset, ikke engang mine lĂŠrebĂžker inneholder noe om mirrorneurons. SĂ„ her skal det forskes
Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Tenke seg til. Jeg fikk akuratt em epost fra den svenske legeforeningen. De kan fortelle oss at de IKKE har skrevet om speilnevroner enda. Sverige er jo ganske langt frem i hjerneforkning sÄ det sier llitt om hvilken plattform vi stÄr pÄ. Avventer svar fra flere med spenning
GjenopprettetMedlem
Espen:GÄr det an Ä spÞrje korleis du er blitt sÄ interessert i speilnevron? :)
GjenopprettetMedlem
Jada, jeg vet ikke sikkert hva jeg skal svare faktisk. For det fÞrste har jeg stud medisin sÄ det er litt grunnlag om viten av kroppen. PÄ den andre siden har jeg interesse for sjamanisme, Buddhisme og annen alternativ medisin. NÄr speilnevronene dukket opp, som jeg har forklart om pÄ forsiden, Äpnet det seg en helt ny verden. Dette takket vÊre AIlo som satt meg pÄ spor av dem.

Tenk pĂ„ hvilke muligheter og forstĂ„else, tenkte jeg. Å sette alt dette i stĂžrre sammenheng. Spesiellt er jeg interesert i sammenhengen speilnevroner/sjamanisme og pĂ„virkning/virkningsmekanismer.
Det er sÄ utrolig flott lesing at sÄ mange tenker og bidrar til dette. Kanskje vi finner spennende teorier samt til og med kanskje konklusjoner ved empiriske eller deduktive metoder.

Beste hilsen
Espen Pedersen
SEO Crawler
det er inspirerende og interessant med en slik vinkling og fokus.
en litt annen stemme som gjÞr sirkelen av innspill og innsikter rikere.  :respect:

"speilnevroner" er dessuten et fengende ord, det klinger godt og treffer noe dypt. "speil, speil pÄ veggen der.."

(jaja, se bort fra den siste, jeg fÞler meg lettere nevronisk idag  :w00t:  :eusa_liar:  :biggrin: :biggrin: :biggrin: )

---------    ---------    -----  O  ------    ---------    --------------------

mulighet for Ä lÊre noe er en type rikdom  :beer:
GjenopprettetMedlem
Spennande,ja! Og sÄ gir det eit nytt tilsnitt til sjamanisme og andre alternativretningar som berre er bra.
Blir sikkert lettare Ă„ skille skit og kanel i framtida,med ein meir sammensatt og vitenskapeleg forklaring.
Kanskje utraderer det til slutt uttrykket alternativbehandling ol.?
GjenopprettetMedlem
Her kommer et lite sammendra av kollega:
(ref:Dipartimento di Neuroscienze, Universita di Parma, Via Volturno 39, 43100 Parma, Italy.)

A direct form of 'experiential understanding' of others is achieved by modelling their behaviours as intentional experiences on the basis of the equivalence between what the others do and feel and what we do and feel. This modelling mechanism is embodied simulation.

By means of embodied simulation we do not just 'see' an action, an emotion, or a sensation. Side by side with the sensory description of the observed social stimuli, internal representations of the body states associated with actions, emotions, and sensations are evoked in the observer, as if he/she would be doing a similar action or experiencing a similar emotion or sensation.

Mirror neurons are likely the neural correlate of this mechanism. The mirror neuron matching systems map the different intentional relations in a compressed fashion, which is neutral about the specific quality or identity of the agentive/subjective parameter. By means of a shared neural state realized in two different bodies that nevertheless obey to the same functional rules, the 'objectual other' becomes 'another self'
GjenopprettetMedlem
Her kommer et sammendarag til:

Dipartimento di Neuroscienze, Sezione di Fisiologia, via Volturno, 3, Universita di Parma 43100, Parma, Italy.

A category of stimuli of great importance for primates, humans in particular, is that formed by actions done by other individuals. If we want to survive, we must understand the actions of others.

Furthermore, without action understanding, social organization is impossible. In the case of humans, there is another faculty that depends on the observation of others' actions: imitation learning. Unlike most species, we are able to learn by imitation, and this faculty is at the basis of human culture.

In this review we present data on a neurophysiological mechanism--the mirror-neuron mechanism--that appears to play a fundamental role in both action understanding and imitation. We describe first the functional properties of mirror neurons in monkeys. We review next the characteristics of the mirror-neuron system in humans.

We stress, in particular, those properties specific to the human mirror-neuron system that might explain the human capacity to learn by imitation. We conclude by discussing the relationship between the mirror-neuron system and language.

Fritt utlagt med rettighet

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Her er det visst speilnevroner hvor jeg enn snur meg...  :lol:
Vi vet jo at det virker... Hvorfor er det sÄ viktig Ä fÄ det vitenskapelig bevist...?

Espen; Er det ikke nettopp dette som NLP er bygget pÄ...? Eller er jeg helt pÄ bÊrtur....? :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Her belyses det fra et vitenskapelig perspektiv og hele tiden med nye artikler med ulike innhold. Jeg fÄr tilsendt fortlÞpende sammendrag fra forskere rundt om i verden om dette fenomenet. Da blir mÄlet Ä sammenstill dette og se det i et kritisk/inkluderende perpektiv.

SĂ„ her kommer en artikkel som underbygger tidligere forklaringsmodeller.

Dipartimento di Neuroscienze, Universita di Parma, Via Volturno 39, 43100 Parma, Italy.

A direct form of 'experiential understanding' of others is achieved by modelling their behaviours as intentional experiences on the basis of the equivalence between what the others do and feel and what we do and feel. This modelling mechanism is embodied simulation.

By means of embodied simulation we do not just 'see' an action, an emotion, or a sensation. Side by side with the sensory description of the observed social stimuli, internal representations of the body states associated with actions, emotions, and sensations are evoked in the observer, as if he/she would be doing a similar action or experiencing a similar emotion or sensation.

Mirror neurons are likely the neural correlate of this mechanism. The mirror neuron matching systems map the different intentional relations in a compressed fashion, which is neutral about the specific quality or identity of the agentive/subjective parameter. By means of a shared neural state realized in two different bodies that nevertheless obey to the same functional rules, the 'objectual other' becomes 'another self'.

PMID: 17214307
Fritt publisert med tillatelse fra Dep of neuroscience

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Hei Sjelevenn!
Kanskje det har en sammenheng!? Hva tror du om denne modellen og det kritiske syn?
(fritt fra forklaringsmodell)

Nevrolingvistisk programmering (NLP) er, i fÞlge tilhengerne (se kritikk lenger nede pÄ denne siden), bygget opp rundt nevrologi, lingvistikk og programmering. Den nevrologiske delen representerer fÞrst og fremst sansene og hvordan vi danner mening og handler pÄ bakgrunn av denne mening. Den lingvistiske delen ordner tanker, adferd og kommunikasjon med andre. Programmeringen bestÄr i at vi kan organisere ideer og handling for Ä produsere resultater. (O'Connor, Seymour; 1993)

Innenfor NLP ligger det Þkologiske forutsetninger for bruk av teknikker og beskrivelser av hvordan man kan fÄ bedre kontakt med seg selv og andre gjennom interaksjon. NLP er modell for handling, kommunikasjon og programmering av egen og andres nevrologi gjennom bevisst verbalt og ikke-verbalt sprÄk. NLP fÞlger ikke vanlig grammatikk, men en transformativ grammatikk som Noam Chomsky var opphavsmann til.

Kritikere av NLP klassifiserer det som en pseudovitenskap, og mener referansene til nevrologi, lingvistikk og programmering er misvisende, siden resultater fra disse omrÄdene er satt sammen pÄ en tilfeldig, ofte misforstÄtt og selvmotsigende mÄte, og at sentrale pÄstander innen NLP ikke har blitt utsatt for vitenskapelig etterprÞving. Mange mener ogsÄ at NLP har sekteriske trekk med bevisst bruk av vagt sprÄk og sterke overtalelsesmetoder, at NLPs fokus pÄ ubevisst kontroll av andre er uetisk, og at pÄstÄtte applikasjoner av NLP har tvilsom validitet.

Dermed sender jeg pÄ nettet en diskusjon om NLP - men det er ikke meningen

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Her kommer en lenke. Den er relativt av interesse da den inneholder.....

http://www.pbs.org/wgbh/nova/sciencenow ... resup.html

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Her er et lite utdrag fra Dep of neuroscience, Parma,Italy

Fritt utlagt etter tillatelse-

Recent data also show that dysfunction of the mirror neuron system in humans might be a core deficit in autism, a socially isolating condition. Here, we review the neurophysiology of the mirror neuron system and its role in social cognition.

Beste hilsen
Espen Pedersen

PMID: 17115076
User 123867 Espenpedersen
GjenopprettetMedlem
Her blander vi litt neuroscinence og.....   spennende lesning. Denne mÄ dere lese over.

http://www.edge.org/3rd_culture/ramacha ... index.html

Beste hilsen
Espen Pedersen
Anonymous
Takk, nÄ vet jeg litt mer om hvem han er, den kreative og velinformerte V.S. Ramachandran.

Da jeg fant artikkelen hans om speilnevronene (linken ligger under InspirasjonstrÄden), hadde jeg verken hÞrt om ham eller Edge - men ble spontant trukket inn i tankenes univers.

At han foreslÄr en forbindelse med evolusjonen og utviklingen av menneskelig sivilisasjon og sprÄk/symbolforstÄelse siden urtiden gjÞr jo tankegangen hans sÊrdeles relevant for sjamanismen.
Anonymous
Her er en link fra New Scientist som viser at kunnskapen om speilnevronene brukes i  analyse av reklame.. God reklame skal vekke empati..
Det private nÊringsliv er raskt til Ä fange opp tegn i tiden, snart brukes kunnskapen ogsÄ i produksjonen av reklame. Intuitivt har den jo gjort det forlengst.

"Brain scans reveal power of Super Bowl adverts"

www.newscientist.com/article.ns?id=dn8691
GjenopprettetMedlem
Dette var jo utrolig interesant og er det ikke litt typisk amerikansk mÄte Ä gÄ frem pÄ? hvem andre ville bruke de mennesken i den type eksperiment?
(refererer)
"“A bad ad would show activity only in visual and auditory areas,” he says, adding that good commercials also left a lasting impression on the brain’s reward and empathy centres."

SÄ heretter skal jeg se pÄ bare "gode" reklamer,hehe. Takk igjen!

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Her er en artikkel om tobakk,rĂžyking og avhengighet

(fritt etter tillatelse av forfatter)

Department of Cognitive Science, University of California, San Diego, La Jolla, CA 92093, USA. pineda@cogsci.ucsd.edu

One model of addiction suggests that neural circuits in the frontal cortex adapt to drug use and become sensitized leading to excessive attribution of incentive salience to drug-associated cues. The present study examined changes associated with cigarette use in the frontal mirror neuron system (MNS) of the human brain, as reflected in mu rhythm responsiveness.

Mirror neurons in premotor cortex exhibit visuomotor properties that allow them to respond to self-movement as well as the observation of movement. This is a potential neural substrate for imitation learning and social cognition, factors that may be important in determining who does and does not develop addictive behaviors. EEG mu rhythm suppression is hypothesized to reflect MNS activity and thus provide a non-invasive method for studying this relationship. Our results show that while nonsmokers exhibit normal mu suppression to observed and self-generated actions, smokers exhibit normal suppression only to self-movement but not to the observation of movement, particularly actions involving addiction-related cues.

Non-abstinent and abstinent smokers (those abstaining for approximately 12 h) did not differ significantly in their responses to the observation of movement, i.e., both exhibited atypical patterns of mu rhythm reactivity compared to nonsmokers. These data support the hypothesis that cigarette use produces short- and longer term adaptations in the MNS. Such adaptations may inappropriately bias attention toward motivationally salient, addiction-related cues leading to more impulsive and addiction-related behaviors.

Beste hilsen
EspenPedersen
GjenopprettetMedlem
links between mirror neurons, language development and evolution

(fritt etter tillatelse fra Univ of cal)

UCLA Ahmanson-Lovelace Brain Mapping Center, David Geffen School of Medicine, University of California, Los Angeles, CA 90095, USA.

A fronto-parietal mirror neuron network in the human brain supports the ability to represent and understand observed actions allowing us to successfully interact with others and our environment. Using functional magnetic resonance imaging (fMRI), we wanted to investigate the response of this network in adults during observation of hierarchically organized action sequences of varying complexity that emerge at different developmental stages.

We hypothesized that fronto-parietal systems may play a role in coding the hierarchical structure of object-directed actions. The observation of all action sequences recruited a common bilateral network including the fronto-parietal mirror neuron system and occipito-temporal visual motion areas.

Activity in mirror neuron areas varied according to the motoric complexity of the observed actions, but not according to the developmental sequence of action structures, possibly due to the fact that our subjects were all adults. These results suggest that the mirror neuron system provides a fairly accurate simulation process of observed actions, mimicking internally the level of motoric complexity. Results also discuss the results in terms of the links between mirror neurons, language development and evolution.

Beste hilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Her er mer bevis om sammenhengen mellom empati og speilnevroner. Kanskj man kan konkludere nÄ at det finns en sammenheng etter Ä ha lest sÄ meget artikler.

(Fritt, med tillatelse fra artikkelforfatter)

School of Behavioral and Cognitive Neurosciences, NeuroImaging Center, University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen 9713AW, The Netherlands.

How do we understand the actions of other individuals if we can only hear them? Auditory mirror neurons respond both while monkeys perform hand or mouth actions and while they listen to sounds of similar actions . This system might be critical for auditory action understanding and language evolution .

Preliminary evidence suggests that a similar system may exist in humans . Using fMRI, we searched for brain areas that respond both during motor execution and when individuals listened to the sound of an action made by the same effector. We show that a left hemispheric temporo-parieto-premotor circuit is activated in both cases, providing evidence for a human auditory mirror system. In the left premotor cortex, a somatotopic pattern of activation was also observed: A dorsal cluster was more involved during listening and execution of hand actions, and a ventral cluster was more involved during listening and execution of mouth actions.

Most of this system appears to be multimodal because it also responds to the sight of similar actions. Finally, individuals who scored higher on an empathy scale activated this system more strongly, adding evidence for a possible link between the motor mirror system and empathy.
GjenopprettetMedlem
(fritt etter tillatelse av Dr Ernest rossi)

Neuroscience documents the activity of "mirror neurons" in the human brain as a mechanism whereby we experience empathy and recognize the intentions of others by observing their behavior and automatically matching their brain activity. This neural basis of empathy finds support in research on dysfunctions in the mirror systems of humans with autism and fMRI research on normal subjects designed to assess intentionality, emotions, and complex cognition.

Such empathy research now appears to be consistent with the historical and research literature on hypnotic induction, rapport, and many of the classical phenomena of suggestion. A preliminary outline of how mirror neurons may function as a rapport zone mediating between observing consciousness, the gene expression/protein synthesis cycle, and brain plasticity in therapeutic hypnosis and psychosomatic medicine is proposed.

Brain plasticity is generalized in the theory, research, and practice of utilizing mirror neurons as an explanatory framework in developing and training new skill sets for facilitating an activity-dependent approach to creative problem solving, mind-body healing, and rehabilitation with therapeutic hypnosis.

Beste hilsen
Espen Pedersen
Anonymous
SÄ vidt jeg forstÄr er det delvis upublisert materiale du legger ut!
Fantastisk at forumet har deg som har adgang til disse kildene.

En liten link om auditory mirror neurons:

www.newscientist.com/article.ns?id=dn10108&print=time

Jeg synes det er relevant for sjamanistisk praksis at det er bevist at speilnevronene ogsÄ speiler lydfenomener.

Christian Keysers kommer ellers med en behavioristisk tolkning av speilsystemet:

"The mirror system is a particular form of Pavlovian association,"says Keysers, referring to the classic behavioral experiments where dogs were trained to associate food with the noise of a bell."

ForhÄpentligvis blir en slik tolkning ikke for begrensende.

Ellers pÄpeker Keysers at speilprossessene vil kunne hjelpe Ä forstÄ hele spekteret av hvordan vi erfarer andre mennesker:
Noen erfarer andre gjennom Ă„ bruke seg selv som speil og kanal, andre er mer "objektive", sier han.

"How empathetic we are seems to be related to how strongly our mirror neuron system is activated."

Beste helsing, Sonja
GjenopprettetMedlem
Masha!
Sitat: classic behavioral experiments where dogs were trained to associate food with the noise of a bell

Jeg har forsÞkt for endel Är siden Ä lÊre en schefer som jeg hadde, meget lydighet. Hver gang den gjorde det riktige hadde jeg en klikkelyd som belÞnning til den og ikke sjokolade o.l.
Det var utrolig Ä lÊrenem den var. Siden har jeg lest om tilsvarende der jakthunder etc blir utsatt for denne mÄte Ä lÊre pÄ og det er efter sigende meget effektivt.

Espen
Sensis [Crawler]
Auditory mirror neurons er sentrale for trommesjamaner. De bidrar til Ä sette oss i stemning idet trommene tar til. Jeg husker Michael Harners disiplin i bruk av sjamantrommer. De skulle ikke brukes, ikke slÄs pÄ fÞr vi gjorde sjamanarbeid. Ikke ellers.

ag