Jeg fant en artikkel fra New Scientist om speilnevroner og drømmebilder, her er et klipp:
"Reflection on mirror neurons
During the REM sleep state (believed to be linked to dreaming), neurons in our visual cortex fire, as if we really see something. Such activity is thought to generate what we see in dreams, but do we call these neurons dream neurons? No, because the neurons there only provide us with the visual part of the dreaming experience and are in no way central to the dreaming process."
From issue 2556 of New Scientist magazine, 17 June 2006, page 27
http://www.newscientist.com/article/mg19025561.300-reflection-on-mirror-neurons.html
Slik jeg forstår det, er det disse nevronene som skaper, eller kanskje også gjenskaper bilder på en indre skjerm. Da kan jo neste tanke være at det er de som skaper/gjenskaper de bildene vi ser/sanser i meditasjon og trommereiser.
Så hopper mine tanker videre....
Jeg hørte et intervju med Knut Jørgen Røed Ødegård for en tid siden. Der fortalte han at deler av det vi ser som "snø" på TV-skjermen, faktisk er lydbølger fra The Big Bang. Hvis min lille bordantenne klarer å formidle ”bilder” fra skapelsen opp på en TV skjerm, hva kan ikke da vårt sinn klare på sin indre?
Nå er de riktignok ”kodet” på uleselig vis, signalene fra The Big Bang som vi kan se på TV skjermen. Men de treffer jo oss også, i dette nå, 15 milliarder gamle skapelsesbølger, lyd.
det er tromme, det.
kanskje treffer de nevroner..
kanskje treffer de noe annet..
mine tanker hopper videre og videre...
gro