Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
OBS, her kommer kun spørsmåler....
Men jeg har så mye og vil gjerne dele de med dere.  ;)

SITAT fra ”Nesten godt som gull” (på forsiden):
”Kall det heller selvutvikling, selv om jeg ikke vet hva det selvet er som skal utvikles, for om man vikler ut selvet, hva finner man da?”

Kan man si at ”utvikling” er en ”frivikling”? Å vikler seg fri fra selvets begrensninger?
Til man finner tomheten, non-dualism, ingenting? Til JEGet er delt opp, forsprutet i det uendelige og forent med universet? Hva skjer med JEGet nå vi dø - inn i universet?

Er ”selvet” dette individuet som er definert med ...ja med hva?

På den ene siden med sine talenter, gaver, kreativiteter, muligheter, med sin kjærlighet?

Og på den annen siden med sine begrensninger, begrensende erfaringer, smerter, sykdom og alt det? Er det denne muren som gjemmer det gyllen ”Ikke-jeg”, den indre diamanten?

I vestlige kulturer har vi mye JEG, individ, selvrealisiering...
I østlige kulturer har JEGet ikke denne betydningen som i vesten. Man gi seg hen – til troen, til guruer, til karmaet...

Nå trenges det ene? Nå trenges det andre?
GjenopprettetMedlem
Du er sanneligen på godt vei oppover opplysningens stjerne kledde bredder.

Det evige indre barnet med lys-lua kjekkt på snei,som ikke kjenner til ((Nei)). :respect:
Anonymous
"antje":

SITAT fra ”Nesten godt som gull” (på forsiden):
”Kall det heller selvutvikling, selv om jeg ikke vet hva det selvet er som skal utvikles, for om man vikler ut selvet, hva finner man da?”

När jeg leste de raderne tenkte hvordan det skulle vaere å skala seg... som en blomme vikler ut sine blader... og da tenkte jeg kernen. Kernen finns kvar. Og hva er då kernen? Noe slags frö som hörer ihop med Kilden?

For meg er selvutvikling idag, mye veien fra min egoistiske vilje, til at gjöre ting for ALT:et, (inklusive meg selv) og da er det kanskje frivikling? Bli så fri fra egoet, som muligt = målet?

Men hva skjer med JEG:et när vi dör, spör du. Ja hva skjer?
Kanskje sjelen vandrer videre i ALT:ets tjenste og arbeider med de som trenger arbeides med... (Hjelpe vilsne sjamanstuderende at finne veien ut i kosmos?  ;D  :biggrin: )

Er spörsmålet om egoet fölger med sjelen, när vi bli ande? Jeg tror ikke det.

Så dette med kreativitet.
Nok kan de vaere så at man kreerer ting for egoet vill vise opp hva man oppnått, men det trenger ikke vaere sånn. Kreatviteten er ofte noe som man bare MÅ gjöre, for man MÅ det, helt enkelt. Dette er noe som mine venner har vanskeligt at forstå... men Lie du burde gå på skrivekurs! Nej, jeg vill ikke, det. Jo, jo du burde utvikle ditt skrivende. Men jeg skriver ikke for jeg vill utvikles, jeg skriver derfor jeg må... noe vill ut (og jeg opplever ikke alltid, at det er strikt mine egne ord) og jeg har ikke tenkt å bli forfatter. Like med maleriet; Du burde stille ut igjen. Ja ja, må hende, men det er ikke derfor jeg maler. Det er noe som vill snakke via bildene, tror jeg... og när det er på tide, viser jeg andre, en vennene.

For jeg tror, att nå... er det et budskap som tar form - ikke et nydeligt resultate av midt engasjement, for å tillfredstelle en önsken om positiv kritikk. Jeg tror ikke at man mest, utvikler healing, kunst, danse kun for sin egen del (noen kanskje). Jeg tror det har med min oppgave her på jorden, at gjöre.

Og på den annen siden med sine begrensninger, begrensende erfaringer, smerter, sykdom og alt det? Er det denne muren som gjemmer det gyllen ”Ikke-jeg”, den indre diamanten?

Min erfaring av sykdom er, dels at det er et symptom - du har levt på en måte som gjett konsekvenser, fått dine medfödte svakheter at begynne å vekse. Dels kan det vaere en vei, at vandre, for å oppnå ... noe slags "vikling" - ut elller fri - som gjör deg mer bevisst om de spörsmål som berörer de STORE spörsmålene, utenfor oss selv

I vestlige kulturer har vi mye JEG, individ, selvrealisiering...
I østlige kulturer har JEGet ikke denne betydningen som i vesten. Man gi seg hen – til troen, til guruer, til karmaet... Nå trenges det ene? Nå trenges det andre?

Jeg er ikke mye for vestkulturens måte... men...
Nei, jeg vit ikke als...   ;D
Anonymous
Takk teleterkji for dine order  :wub:

Og takk Lie for mange tanker - og enda mer spørsmåler  ;) . Det er mye - jeg må tenke om /jobber litt med det - for jeg vil skriver noe... Så for i dag bare:  :respect: og takk!
GjenopprettetMedlem
Hei Antje,

Jeg tror ikke JEG- et blir med inn i ånden/åndeverden(ettervi dør). Der finnes inget JEG.

Selvutvikling. Selvet vikles- ut. Videreføres . 
Blir til ånd. Selvet blir ikke selv mer,  men  I ett med alt , Great  Spirit .

One , wholeness , complete  :wub:

Det er mine tanker  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Jo mer vi temmer egoet jo klarere blir bildet som viser at vi er alle samme sjel/massconsciousness.... Det er også slik vi går med gud eller det noen kaller enlighted  :wub: Etter 2012 så klikker alt sammen bare SJOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM Å Gud hvor vi vil blomstre... Verden nå er Ikke balansert slik ying og yang utgjevner hverandre... Det er den maskuline energi som står for serkt... Før Atlantis sies det at kvinnene behandlet mennene ille... At den perioden var den feminine siden for sterk, noen menn ble satt i bur og bare tatt ut for sex og reprod. osv. De stengte også hjertechakra og tredjeøynene deres.. Så under atlantis perioden hadde ikke dette blitt glemt og bordet ble snudd... I dag er står dette fortsatt sterkt og det er viktig at vi får jevnet ut dette slik at vi kan redde jorda.... 2012 wooooooooooooooosh !Q!!  :respect: :wub:

Lys og kjærlighet!! Gogo girls !
GjenopprettetMedlem
Sitat Malaika
Selvutvikling. Selvet vikles- ut. Videreføres .

Enig, MEN jeg tror det er en grunn til at spillet utspiller seg på jordkloden som det gjør
Jeg tror selvet bruker det som treningsarena. Som en utviklingsplatform
Jeg tror ikke JEG- et blir med inn i ånden/åndeverden(ettervi dør). Der finnes inget JEG.
Forsåvidt  enig, men ERFARINGENE på godt og vondt (i den grad godt og vondt i det heletatt eksisterer) fra jeget blir tatt med i den store energisuppa, jeget overlever dermed i en eller annen form, om enn ikke i den bevisstheten vi kjenner.
Er dette Selvets måte å drive evulosjon på?
Der det som er alt, kan bli enda mere alt?
Eller er det bare jeg som surrer?

Varme tanker
GjenopprettetMedlem
” Bak dine tanker og følelser, min bror, står en mektig myndighet, en ukjent vismann – han heter Selvet. I ditt legeme bor han, han er ditt legeme….” (slik talte Zarathustra 1998:26).

Det er viljen som gir deg mot til å kjempe for din egen frihet og gjennom viljen skapes selvet. Selvet er noe som kan skapes og bli til noe nytt, ved å ekspandere, bevege seg videre til neste sted, slik at verden tolkes på nytt igjen og igjen. Selvfølelsen kommer når en har en slik makt - makter verden, og når noe heller blir fortrengt kan det sees som en form for sublimering. Å akseptere og erkjenne sin situasjon er viktig.

Kommer selvfølelsen når man har en slik makt – når man makter verden, og når noe heller blir fortrengt, kan det sees som en form for sublimering?
Det ene trenger det andre. Helheten er avhengig av delen og omvendt.

RITA